Jump to content
spooncreek

Val i Thailand 2019?

Recommended Posts

ArneMorales
Inlagd (ändrad)
18 timmar sedan, skrev Tallviking:

pm.jpg

Det du visar här Tallviking är endast de partier som redan finns i Parlamentet, dvs det politiska etablisemanget.

Det finns fler partier, se bif lista längst ner,  bla detta nybildade parti som jag tycker skall bli intressant att följa.

Lycka till kan man väl tycka.

The F Former Factory Worker Named Future Forward Candidate uture Forward Party: Thailand’s “new hope”?

Former Factory Worker Named Future Forward Candidate

Partier i Thailand

Ändrades av ArneMorales
  • Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
spooncreek
4 hours ago, ArneMorales said:

Det du visar här Tallviking är endast de partier som redan finns i Parlamentet, dvs det politiska etablisemanget.

Det finns fler partier, se bif lista längst ner,  bla detta nybildade parti som jag tycker skall bli intressant att följa.

The F Former Factory Worker Named Future Forward Candidate uture Forward Party: Thailand’s “new hope”?

Partier i Thailand

Thailand har inget parlament, åtminstone inget demokratiskt valt med representanter för några partier.....

I övrigt håller jag med om att Future Forward ska bli intressanta att följa. Dock lett av ännu en miljardär från "etablissemanget" med nyväckta politiska ambitioner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Tallviking
4 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Partier i Thailand

Det står ju "Key Parties" i texten så det är väl ganska uppenbart att det inte är alla partier som ställer upp i det kommande valet.
Något Parlament finns inte sedan 2014 när juntan tog över

Dessutom kan inte hela listan sammanställas förrän efter 8 februari vilket också klart framgår i texten

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
ArneMorales
22 minuter sedan, skrev spooncreek:

Thailand har inget parlament, åtminstone inget demokratiskt valt med representanter för några partier.....

I övrigt håller jag med om att Future Forward ska bli intressanta att följa. Dock lett av ännu en miljardär från "etablissemanget" med nyväckta politiska ambitioner.

Ja, men det krävs mycket pengar för att starta ett parti i Thailand. En fördel deras partiledare har är att han är   något yngre och därmed möjligen kan locka till sig yngre väljare som vill förändra i demokratisk riktning

I

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
spooncreek
Inlagd (ändrad)
15 minutes ago, ArneMorales said:

Ja, men det krävs mycket pengar för att starta ett parti i Thailand. En fördel deras partiledare har är att han är   något yngre och därmed möjligen kan locka till sig yngre väljare som vill förändra i demokratisk riktning

I

Jomenvisst. Sen är de ju i viss mån ideologiska till skillnad från andra partier i Thailand. Future Forward är med i den internationella organisationen för socialdemokrater till exempel, Progressive Alliance. Dessutom består de övriga grundarna till stor del av aktivister av olika slag, LBGT, feminister, fackföreningsledare med mera.

Ändrades av spooncreek

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
ArneMorales

Tror att tjejen, i artikeln jag la in, kan ge dem en hel del röster om de inte lyckas tysta henne. Jag la även in en tidningsartikel om partiledaren, men den försvann snabbt.

H

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
ArneMorales
2 timmar sedan, skrev spooncreek:

Petimeter där. Jag trodde nog att alla kunde förstå att jag syftade på det demokratiskt valda parlament som  kuppades bort av nuvarande ledare.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
spooncreek
5 minutes ago, ArneMorales said:

Petimeter där. Jag trodde nog att alla kunde förstå att jag syftade på det demokratiskt valda parlament som  kuppades bort av nuvarande ledare.

Eftersom två av de sex partierna du syftade på inte bildades förrän  2018 så var inte det särskilt lätt att förstå...

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
apknug

Jag tycker nog att den ursprungliga definitionen på parlament passar rätt bra på Thailands nuvarande "parlament"

Saxata från Wikipedia

"Ordet parlament härstammar från det franska ordet parlement som betyder samtal och latinets parlamentum.[7] Ursprungligen var parlament en benämning på samtal mellan en monark och monarkens rådgivare.[8]"

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
ArneMorales
4 minuter sedan, skrev spooncreek:

Eftersom två av de sex partierna du syftade på inte bildades förrän  2018 så var inte det särskilt lätt att förstå...g

Om du läser mitt svar till Tallviking en gång till så tror jag nog att du förstår att jag endast syftar på de partier han visar 555

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Atom
On ‎2‎/‎1‎/‎2019 at 8:30 AM, ArneMorales said:

Partier i Thailand

Future Forward skulle kunna vara intressanta men jag tror dessvärre att de får svårt att få ihop mer än 2-3% av rösterna och därmed förmodligen inte får ett endaste mandat. Thanathorn försöker spela helt rent och inte köpa över några gamla politiska rävar men dessvärre är nog inte Thailands väljare mogna för den typen av demokrati. De som skulle kunna tänkas rösta på Future Forward är nog den yngre medelklassen, framförallt undre medelklassen, i Bangkok och omkringliggande provinser. Dessa har dock i hög utsträckning röstat på Demokraterna innan och Thanathorn har varit ganska tydlig med att han föredrar ett samarbete med PT och det gör nog att många av dessa presumtiva röster uteblir.

Den andra gruppen presumtiva väljare är den yngre arbetarklassen i Centrala Thailand och det verkar vara den gruppen Thanathorn siktat in sig på. Vad jag hört från släktingar och grannar här, som just huvudsakligen är arbetarklass i Centrala Thailand, så imponeras de inte av Thanathorn. Examen från 3 utländska universitet, Bangkokelit och en massa PK-åsikter om handikappade och sexuella läggningar är inget som imponerar på de som vill ha ett par tusen Baht mer i månaden.  

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
MaiChai
9 timmar sedan, skrev spooncreek:

Så var valrörelsen i full gång. Mest innovativa hittills har  Pheu Chart Party  varit. Partiet är startat som lite av en "back-up" om juntan skulle få för sig att förbjuda PTP. Så för att det inte ska uppstå några missförstånd har inte mindre än åtta kandidater för Pheu Chart Party bytt namn till Thaksin och en kandidat till Yingluck. T.I.T. :-) .

image.png.bfe189c4ee97c6fe08733fc1e5d9b3a5.png

“I changed my name because Thaksin remains in the hearts of both the grassroots and middle-class people,” Sod-Thaksin said. “Everybody in our country knows Thaksin and Yingluck.”

The new “Yingluck” was heretofore known as Kanokwan Phetraksa and has kept that surname, but fancied a new first name that would be easier for voters to recognise.

“This is our party’s tactic,” she said. “Yingluck has done a lot of good things for the society. We don’t want people to forget her – we would like them to remember her forever"

Vill minnas att det finns en film med Eddie Murphy där han antar en gammal välkänd  - men avliden - politikers namn för att rida på hans kändisskap hos väljarna och han lyckas givetvis bli vald.

Funkar säkert lika bra i Thailand!

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Enis
15 minuter sedan, skrev MaiChai:

Vill minnas att det finns en film med Eddie Murphy där han antar en gammal välkänd  - men avliden - politikers namn för att rida på hans kändisskap hos väljarna och han lyckas givetvis bli vald.

Funkar säkert lika bra i Thailand!

enis

• Ge karma 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Skriv inlägg som gäst.

Du kan skriva inlägg och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att skriva inlägg.
Notera: Ditt inlägg kontrolleras av moderator innan det syns.

Oregistrerad
Svara på denna tråd

×   Du har klistrat in saker med egen formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har bäddats in automatiskt..   Visa som länk istället.

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa innehåll

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

All aktivitet

• Skapa ny...

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy