Jump to content
spooncreek

Val i Thailand 2019?

Recommended Posts

ItaMar

Om någon Thailändare skulle få för sig att rösta från Sverige, går det via Ambassaden i Göteborg eller Stockholm? Någon som vet?

Wangthong
15 timmar sedan, skrev spooncreek:

Då har Thailand äntligen fått ett datum för valet, det blir efter diverse turer den 24 mars. Nu lär väl kampanjandet börja på allvar.

Bangkok Post inledde direkt med att lista de större partierna och deras PM-kandidater. Det man kan konstatera från tidigare debatter i MPR bland oss snillen som spekulerar, är att tex en av @Atom:s tidigare tips som PM finns med, Anutin för Bhumjaithai. Däremot inte mitt tips för PTP, Sudarat.  PTP verkar föredra Chadcart. som iofs också verkar rätt populär bland partiets gräsrötter.  Abhisit för Demokraterna mer väntad, även om han blev utmanad i en omröstning härförleden. Hur mycket röster Future Forward kan ta under ledning av Thanathorn ska också bli intressant att se, men tydligen har de redan problem internt med avhopp och konflikter.

Men, det lär väl sluta med att mannen längst til vänster fortsätter vid rodret ett tag till. Det mesta tyder på det just nu.

c1_1615966_190123103842_620x413.jpg

En utav de bättre sakerna är väl att Suthep inte verkar vara med. Har de fått bort honom eller väntar han i kulisserna någonstans?

spooncreek
29 minutes ago, Wangthong said:

En utav de bättre sakerna är väl att Suthep inte verkar vara med. Har de fått bort honom eller väntar han i kulisserna någonstans?

Tyvärr inte borta och inte ens i kulisserna. Han har redan varit ute och marscherat på Bangkoks gator igen för att samla röster för sitt nybildade parti som stödjer juntan.

http://www.nationmultimedia.com/detail/politics/30357202

https://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1569466/suthep-marching-in-circles

508b6ea70482019ba7cf815eba76f0cf.jpeg

Edited by spooncreek
  • Ge karma 1

spooncreek
3 hours ago, Jive said:

Fan vet om inte en demokratiskt vald diktator, i vissa fall, är bättre för landet och folket än en skara inkompetenta flummare.

Så kan man ju absolut tycka, men en fråga man kan också kan ställa sig är vad som är mycket bättre med Thailand under en diktatur?

- Den ekonomiska politiken (som jag personligen tycker är bra) är densamma som under i princip hela 2000-talet (Thaksinomics)

- Korruptionen fortsatt hög, nepotismen likaså

- Yttrande- och åsiktsfriheten har begränsats ytterligare

- I flera provinser har de styrande politiska partierna (maffiafamiljerna) bytt sida och sitter därmed tryggt kvar vid makten (tex i din och min provins Chonburi).  Feodalimen/elitismen består och är kanske till och med stärkt.

Återstår väl då kanske (det relativa) lugnet, men ska man dra lärdom av den thailändska demokratiska historien så åker det locket förr eller senare av en kokande gryta. Extra illa har det blivit förr när militärer valt att klänga sig kvar vid makten för länge.

Edited by spooncreek
  • Ge karma 5
  • Fint 1

Jive
26 minuter sedan, skrev spooncreek:

Så kan man ju absolut tycka, men frågan är då vad som är så mycket bättre?

- Den ekonomiska politiken (som jag personligen tycker är bra) är densamma som under i princip hela 2000-talet (Thaksinomics)

- Korruptionen fortsatt hög, nepotismen likaså

- Yttrande- och åsiktsfriheten har begränsats ytterligare

- I flera provinser har de styrande politiska partierna (maffiafamiljerna) bytt sida och sitter därmed tryggt kvar vid makten (tex i din och min provins Chonburi).  Feodalimen/elitismen består och är kanske till och med stärkt.

Återstår väl då kanske det (relativa) lugnet, men ska man dra lärdom av den thailändska demokratiska historien så åker det locket förr eller senare av en kokande gryta. Extra illa har det blivit förr när militärer valt att klänga sig kvar vid makten för länge.

En skillnad mellan då och nu, som jag tycker mig märka, är attityden och viljan till transparens - alltså försöka öka folks kunskap och medvetenhet om vad som händer och kommer att hända i landet. Det verkar inte finnas rädsla för öppenhet. Sedan är det ju mycket skit som är ingrott sedan tidigare och som tar generationer att ändra på, men den processen måste ju någon gång börjas och det är detta jag ser tecken på. Jag tror alla uniformer i Thailand gör det svårt för många utifrån betraktare att se något gott hos dessa människor. Uniformer är soldater och onda människor PUNKT. 😉

Jag vill inte vara för stor i orden, men av vad jag hittills har upplevt, så ser jag mera positivt på utvecklingen i Thailand än i Sverige t ex.

Edited by Jive
  • Ge karma 6

Atom
On ‎1‎/‎23‎/‎2019 at 11:08 PM, spooncreek said:

Då har Thailand äntligen fått ett datum för valet, det blir efter diverse turer den 24 mars. Nu lär väl kampanjandet börja på allvar.

Bangkok Post inledde direkt med att lista de större partierna och deras PM-kandidater. Det man kan konstatera från tidigare debatter i MPR bland oss snillen som spekulerar, är att tex en av @Atom:s tidigare tips som PM finns med, Anutin för Bhumjaithai. Däremot inte mitt tips för PTP, Sudarat.  PTP verkar föredra Chadcart. som iofs också verkar rätt populär bland partiets gräsrötter.  Abhisit för Demokraterna mer väntad, även om han blev utmanad i en omröstning härförleden. Hur mycket röster Future Forward kan ta under ledning av Thanathorn ska också bli intressant att se, men tydligen har de redan problem internt med avhopp och konflikter.

Men, det lär väl sluta med att mannen längst til vänster fortsätter vid rodret ett tag till. Det mesta tyder på det just nu.

c1_1615966_190123103842_620x413.jpg

Jo, jag har ju pratat om Anutin som en, om inte premiärminister, i alla fall Kingmaker, i ett par år. Just nu känns det klart mest sannolika alternativet som nästa premiärminister vara Prayut, men har väldigt svårt att se honom sitta i 4 år, och då skulle nog Anutin varit näste man till rakning om inte den där helikoptern hade kraschat utanför Leicesters fotbollsstadium. Med den kraschen dog nog också Anutins chanser att en dag bli Thailands ledare. 

Min gissning är att PT och deras klonpartier hamnar på runt 45%, Demokraterna, BJT och småpartierna i Centrala Thailand hamnar på runt 40% och PPRP får runt 15%. I en sådan situation kallas de 300 militärsenatorerna in och några MPs från BJT och Chart Pattana lockas över och då får Prayut majoritet i omröstningen. Att vara statsminister när man bara har 15% av riksdagsledamöterna och dessutom inte ens en koalitionsregering låter dock tämligen omöjligt och nog inget som passar någon som aldrig behövt kompromissa så efter något år lämnar nog han, och förhoppningsvis även Storebror, in och PPRP slår sig ihop med Dems, BJT och andra icke-Thaksin partier och bildar en riktig koalitionsregering.

Det innebär dock inte att militären släpper kontrollen; de har ju fortfarande senaten, alla domstolar, sin "utvecklingsplan, samt, inte minst, sina stridsvagnar......   

• Ge karma 4

Krille
On 2019-01-24 at 09:54, skrev Jive:

En skillnad mellan då och nu, som jag tycker mig märka, är attityden och viljan till transparens - alltså försöka öka folks kunskap och medvetenhet om vad som händer och kommer att hända i landet. Det verkar inte finnas rädsla för öppenhet. Sedan är det ju mycket skit som är ingrott sedan tidigare och som tar generationer att ändra på, men den processen måste ju någon gång börjas och det är detta jag ser tecken på. Jag tror alla uniformer i Thailand gör det svårt för många utifrån betraktare att se något gott hos dessa människor. Uniformer är soldater och onda människor PUNKT. 😉

Jag vill inte vara för stor i orden, men av vad jag hittills har upplevt, så ser jag mera positivt på utvecklingen i Thailand än i Sverige t ex.

Jag blir lite nyfiken på vad du ser som utvecklas mer positivt i Thailand än i Sverige? 

/Krille

• Ge karma 1
  • Fint 1

Jive
1 timme sedan, skrev Krille:

Jag blir lite nyfiken på vad du ser som utvecklas mer positivt i Thailand än i Sverige? 

/Krille

Det mesta, men långsamt långsamt. För Sverige har jag svårt att hitta något som utvecklas positivt. Ok, högre medelålder då.

• Ge karma 2
  • Haha 1

leifen
2 minuter sedan, skrev Jive:

Det mesta, men långsamt långsamt. För Sverige har jag svårt att hitta något som utvecklas positivt. Ok, högre medelålder då.

Fick +2500kr mer i pension i januari.

Räcker långt för min del..... :D 

• Ge karma 3

Jive
1 timme sedan, skrev Atom:

Jag skulle så gärna hålla med om dina åsikter om ökad transparens, öppenhet, kunskap och medvetenhet. Jag kan bara inte se det; och tro mig, jag försöker verkligen. Ingenting har väl egentligen blivit bättre sedan 2014 och går man tillbaka till senaste gången Thailand verkligen var en demokrati, 1997, så har Thailand, relativt sett, backat på var endaste punkt; möjligtvis förutom antalet OS-guld till dumpade tyngdlyfterskor.

Jag har bott här längre än de flesta och har mycket investerat, både i fråga om ekonomiskt och socialt kapital. Jag har dessutom sedan Dag 1 varit anti-Thaksin. Ändå har jag svårt att se de framstegen du ser. Korruptionen har inte minskat, bara omfördelats. Utbildningen blir bara sämre och alltmer auktoritär och de bakomliggande problemen, de vi inte kan diskutera, är mångdubbelt värre än någonsin.

När inte ens den minimalt lilla klick som utbildas på de bästa universiteten i väst längre vill återvända, trots ett väntande bekvämt liv med gardeners, maids och nannies; vilka ska då leda Thailand framåt? Simpla teknokrater och militärer utbildade i privata thailändska skolor med utbildning på Amishnivå?

Jag börjar från slutet. Den lilla klick som utbildas på de bästa universiteten vill nog ha utfall på sin investering så snart som möjligt och det har de nog, än så länge, lättare att få någon annanstans. Det går långsamt här, men ändå åt rätt håll. 

Hur har korruptionen omfördelats istf minskat?

Jag tror inte att den nya generationen thailändare (ungdomarna) kan hållas utanför input utifrån som förr och även om det fortfarande finns ett antal snuskrika stofiler, så kommer de att stå sig slätt i kampen mot en positiv utveckling och detta inser bl a PM.

Ett litet tecken på ökad transparens - slå på TVn varje fredag kl 18 och kolla PMs entimmasshow.

Jag bygger kanske min inställning mer på en känsla när jag summerar alla små positiva tecken jag ser. Kanske är jag föör positiv.

.

• Ge karma 3

Jive
21 minuter sedan, skrev leifen:

Fick +2500kr mer i pension i januari.

Räcker långt för min del..... :D 

Oj då, gratulerar, men detta beror kanske på särskilda omständigheter för din del, för inte tror jag det är särskilt vanligt med en ökning av ett sådant belopp. Tycker jag läser om att kostnadsökningarna äter upp pensionshöjningarna.

• Ge karma 2

leifen
6 minuter sedan, skrev Jive:

Oj då, gratulerar, men detta beror kanske på särskilda omständigheter för din del, för inte tror jag det är särskilt vanligt med en ökning av ett sådant belopp. Tycker jag läser om att kostnadsökningarna äter upp pensionshöjningarna.

Nja ökningen beror på rejält sänkta skatter och nästan dubblade  grundavdrag för +66, Den allmänna pension är  + 1,4% och övriga pensioner + 2,2 %.

Vad nettot blir är väl en enskild sak hur man dyrt man lever, kommunalskatt och avdragen?.

Jive
2 minuter sedan, skrev leifen:

Nja ökningen beror på rejält sänkta skatter och nästan dubblade  grundavdrag för +66, Den allmänna pension är  + 1,4% och övriga pensioner + 2,2 %.

Vad nettot blir är väl en enskild sak hur man dyrt man lever, kommunalskatt och avdragen?.

Och jag som hade sett fram emot en sänkning av Sinkskatten till 20%. Avundsjuk man blir.

Jive

Kan det möjligtvis vara så, Atom, att du i  dessa smoggens tider, umgås med planer att flytta från Thailand och vill inte höra något positivt dravel om Thailand? 😉

• Haha 2