Jump to content
spooncreek

Val i Thailand 2019?

Recommended Posts

Soengsang
12 minuter sedan, skrev Wanchai:

Det verkar som om den demokratiska ådern bara finns hos de med finländsk bakgrund och den svenska har flummat ut i en "genusvetenskap" som ingen förstår.

För säkerhets skull, hehe.

Skulle nog behövts lite mer finnar i Thailand, ärligare människor finns inte....

• Haha 1

Cavemannen
6 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nu har ju antalet "bönder" drastiskt minskat de senaste 25 åren....

Sen har ju deras "alternativ" gång på gång visat sig vara korrupt och satt sina egna intressen före landets, och allt det under täckmanteln demokrati.

Jag förstår bara inte hur man ska kunna få fram politiker som inte är korrupta, och som ska kunna ta över och skapa en demokrati?

Jag svarar som Kentha gjorde till en som lagt ut +300foton om sitt liv i Etiopien som ansvarig för ett banprojekt på +500Mille

Jag jobbar också med spår :D hahahahahahahahahahaaha

• Ge karma 1

Atom
11 hours ago, Tommy said:

Detta är högst personligt skrivet.

Jag skiter fullständigt i vem eller vilka som vinner ett eventuellt val i Thailand.

Det spelar ju ingen roll överhuvudtaget.

Den närmaste framtiden styr juntan i vilket fall som helst...

Hoppas alla röstberättigade bojkottar det meningslösa valet.

MVH

Jag håller helt med om att juntan styr de närmaste 5-10 åren oavsett valresultat. Tror ändå att valresultatet spelar roll på sikt. Skulle PPRP göra ett riktigt bra val så kommer deras makt cementeras och accepteras internationellt på ett helt annat sätt än om de "bara" styr genom senat, sin "utvecklingsplan" och diverse domstolar.

Jag har bara svårt att intressera mig och det enda som är intressant är de bakomliggande faktorer som insatta thailändare oroar sig mest över, men som tyvärr inte går att diskutera här. 

• Ge karma 2
  • Fint 1

UglyFarang
On 2018-12-21 at 22:37, skrev Cavemannen:

Jag svarar som Kentha gjorde till en som lagt ut +300foton om sitt liv i Etiopien som ansvarig för ett banprojekt på +500Mille

Jag jobbar också med spår :D hahahahahahahahahahaaha

Det låter som att du är avundsjuk.

Wangthong
On 2018-11-19 at 07:56, skrev MaiChai:

Kom på en annan sak som kanske kan fördröja valet, den nye kungen ska väl krönas först med pompa och ståt?

Innan och efter det vill man säkert inte ha något klabb med valkampanjer och annat som kan få folk att glömma den kungliga kröningen, jag ser ett minst 6 månader långt fönster runt kröningen som det inte blir varken val eller valkampanjer på.

Plus att det väl inte är satt någon datum för kröningen ännu?

Han har gott om tid Prayuth...

Är inte kröningen satt till i början på maj. 4'e maj tror jag.

Påverkar det valet tro?

Tallviking
Posted (edited)
13 minuter sedan, skrev Wangthong:

Är inte kröningen satt till i början på maj. 4'e maj tror jag.

Påverkar det valet tro?

4-6 maj är kröningsceremonin och valet är innan dess så det påverkas inte

Kröningen skall vara efter valet

Edited by Tallviking

Wangthong
2 timmar sedan, skrev Tallviking:

4-6 maj är kröningsceremonin och valet är innan dess så det påverkas inte

Kröningen skall vara efter valet

Är inte det normala att kungen ska installera regeringen? 

Isåfall borde ordningen vara den motsatta.

Tallviking
7 timmar sedan, skrev Wangthong:

Är inte det normala att kungen ska installera regeringen? 

Isåfall borde ordningen vara den motsatta.

Vet inte vad som kan kallas "normalt" men så har dom i alla fall beslutat att det skall vara den här gången

Även om han inte är krönt ännu har han ju suttit som kung i nästan två år redan så han kan säkert göra något ändå när den nya regeringen valts

http://www.nationmultimedia.com/detail/national/30361431

• Ge karma 1

MaiChai

Ingenting i Thailand är ju hugget i sten precis så känner de som ska vinna "valet" att de kanske inte gör det så är det mycket möjligt att de väljer att skjuta på valet med hänsyn till kröningen.

Problemet blir väl om regeringsbildningen - precis som i sverige - drar ut på tiden.

Rama 10 kan installera regeringen utan att vara officiellt krönd.

• Ge karma 1

spooncreek

Då har Thailand äntligen fått ett datum för valet, det blir efter diverse turer den 24 mars. Nu lär väl kampanjandet börja på allvar.

Bangkok Post inledde direkt med att lista de större partierna och deras PM-kandidater. Det man kan konstatera från tidigare debatter i MPR bland oss snillen som spekulerar, är att tex en av @Atom:s tidigare tips som PM finns med, Anutin för Bhumjaithai. Däremot inte mitt tips för PTP, Sudarat.  PTP verkar föredra Chadcart. som iofs också verkar rätt populär bland partiets gräsrötter.  Abhisit för Demokraterna mer väntad, även om han blev utmanad i en omröstning härförleden. Hur mycket röster Future Forward kan ta under ledning av Thanathorn ska också bli intressant att se, men tydligen har de redan problem internt med avhopp och konflikter.

Men, det lär väl sluta med att mannen längst til vänster fortsätter vid rodret ett tag till. Det mesta tyder på det just nu.

c1_1615966_190123103842_620x413.jpg

• Ge karma 7

Fritz
4 minuter sedan, skrev spooncreek:

Men, det lär väl sluta med att mannen längst til vänster fortsätter vid rodret ett tag till. Det mesta tyder på det just nu.

Så en demokratiskt vald diktator är vad du förutspår? Huva ;)

• Ge karma 2

Jive
13 timmar sedan, skrev Fritz:

Så en demokratiskt vald diktator är vad du förutspår? Huva ;)

Fan vet om inte en demokratiskt vald diktator, i vissa fall, är bättre för landet och folket än en skara inkompetenta flummare.

• Ge karma 8
  • Haha 1