Jump to content
spooncreek

Val i Thailand 2019?

Recommended Posts

spooncreek
Posted (edited)
1 hour ago, Jive said:

Pest eller kolera kanhända, men av dessa två alernativ (finns det fler?), så ger jag hellre Prayut några år till att förverkliga sitt 6-punktsprogram, än att låta rödskjortorna komma tillbaka och skapa osäkerhet i landet. 

Jag är normalt ingen anhängare av militärstyre, men här väljer jag Prayut.

Risken för ett inbördeskrig tror jag skulle bli för stor med ett annat styre.

Risken för ett inbördeskrig, som absolut finns, har inte minskat de senaste fem åren. De senaste månadernas händelser har väl också visat att det lock juntan la på grytan inte alls håller tätt.  Man ska också komma ihåg att på grund av hur ofta man skiftar befäl över militären i Thailand, så har de pensionerade generalerna som utgör juntan måhända  inte har så stor makt över militären längre. Där får du, apropå din undran, en tredje fraktion.

Edited by spooncreek
  • Ge karma 8

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Jive
46 minuter sedan, skrev spooncreek:

Risken för ett inbördeskrig, som absolut finns, har inte minskat de senaste fem åren. De senaste månadernas händelser har väl också visat att det lock juntan la på grytan inte alls håller tätt.  Man ska också komma ihåg att på grund av hur ofta man skiftar befäl över militären i Thailand, så har de pensionerade generalerna som utgör juntan måhända  inte har så stor makt över militären längre. Där får du, apropå din undran, en tredje fraktion.

He he, visst blev jag fundersam när jag läste artiklarna, som du bifogade, men det räckte inte hela vägen för att jag skall hoppa över till din låda.

Thailand behöver lite ro, inte oro, som ett nytt sidohopp skulle innebära.

Vad får dig att tro, att ett skifte till t ex FF skulle innebära färre tillkortakommande än sittande regerings?

Jag tror att Thailand befinner sig i ett så pass känsligt läge  med en försiktig optimism och att för mycket rörande i grytan skulle få innehållet att skvalpa ut utan kontroll.

• Ge karma 3

Boa52
40 minuter sedan, skrev Jive:

He he, visst blev jag fundersam när jag läste artiklarna, som du bifogade, men det räckte inte hela vägen för att jag skall hoppa över till din låda.

Vad får dig att tro, att ett skifte till t ex FF skulle innebära färre tillkortakommande än sittande regerings?

Jag tror att Thailand befinner sig i ett så pass känsligt läge  med en försiktig optimism och att för mycket rörande i grytan skulle få innehållet att skvalpa ut utan kontroll.

Är juntan en sittande regering nu ?? hur har dom kommit dit i så fall, egna regler som trycker bort alla andra partier, elleer

• Ge karma 2
  • Snurrigt 2

Jive
13 minuter sedan, skrev Boa52:

Är juntan en sittande regering nu ?? hur har dom kommit dit i så fall, egna regler som trycker bort alla andra partier, elleer

Ja, de körde varianten "egna regler", för att komma dit. 😉

• Ge karma 2
  • Haha 1

spooncreek
Posted (edited)
1 hour ago, Jive said:

Vår skiljelinje i denna fråga ligger väl främst i det jag fetstilade ovan: Thailand har ingen ro, och har inte haft det under den här sista av dryga 10-talet juntaregimer heller. 

Future Forward är det första parti jag upplevt under min tid i Thailand som faktiskt hittat ett sätt att nå väljare som ligger till största delen utanför den feodala strukturen. PTP gjorde det i viss mån, men var ändå beroende av "inpiskare" regionalt och lokalt, vilket FFP inte verkat ha haft i någon större utsträckning.  På så sätt är de en ny företeelse i det politiska landskapet, som jag kan förstå gör den traditionella eliten nervös.  De har också tagit en klart tydligare anti-junta position än PTP vågat göra, vilket kanske är det tyngsta skälet till att de lockat så många unga väljare.

Edited by spooncreek
  • Ge karma 5

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Jive
3 minuter sedan, skrev spooncreek:

Vår skiljelinje i denna fråga ligger väl främst i det jag fetstilade ovan: Thailand har ingen ro, och har inte haft det under den här sista av dryga 10-talet juntaregimer heller. 

Future Forward är det första parti jag upplevt under min tid i Thailand som faktiskt hittat ett sätt att nå väljare som ligger till största delen utanför den feodala strukturen. På så sätt är de en ny företeelse i det politiska landskapet, som jag kan förstå gör den traditionella eliten nervös.  De har också tagit en klart tydligare anti-junta position än PTP vågat göra, vilket kanske är det tyngsta skälet till att de lockat så många unga väljare.

Jag tror det är bättre vi tar det här surret över en öl på Harrys en dag.  😉

• Ge karma 2

spooncreek
3 minutes ago, Jive said:

Jag tror det är bättre vi tar det här surret över en öl på Harrys en dag.  😉

Taget!:)

• Ge karma 1

MaiChai

Tror att Prems frånfälle kommer att påverka Thailand en hel del framöver - framförallt den nye kungens nycker. Tror att doktor Thaksin är ganska nöjd nu då det definitivt öppnar för en kunglig benådning. Fast frågan är om han vågar sig tillbaka till Thailand även med en färsk benådning, finns ju gott om lärjungar till Prem som nog gärna ser till att han försvinner för gott...

Men det ska bli intressant att följa utvecklingen nu.

Atom
On ‎5‎/‎26‎/‎2019 at 1:04 PM, MaiChai said:

Tror att Prems frånfälle kommer att påverka Thailand en hel del framöver - framförallt den nye kungens nycker. Tror att doktor Thaksin är ganska nöjd nu då det definitivt öppnar för en kunglig benådning. Fast frågan är om han vågar sig tillbaka till Thailand även med en färsk benådning, finns ju gott om lärjungar till Prem som nog gärna ser till att han försvinner för gott...

Men det ska bli intressant att följa utvecklingen nu.

Jag tror tvärtom att hans frånfälle redan var diskonterad och att hans inflytande de senaste 2-3 åren har varit ytterst begränsad. Jag tror även att Thaksin nu till slut kan avfärdas och att det de närmaste åren blir en fight mellan militären, understödd av den akademiska adeln; och Thanathorn, understödd av den unga generationen och fd Thaksinister. Den avgörande faktorn blir på vilken sida den ekonomiska adeln och Bangkoks medelklass ställer sig. Just nu står de med tveksamhet på generalernas sida men skulle ekonomin fortsätta kärva och/eller Thanathorn på riktigt bryta med Thaksin så är det ingen tvekan om att Thanathorn segrar.

Inte många av frugans flaggviftande Bangkok Shut-down väninnor som är överdrivit imponerande av PPRP; det är väl egentligen bara hatet mot Thaksin som hindrar dem från att ge sig ut på gatorna igen.  

• Ge karma 3

ArneMorales
Posted (edited)
1 timme sedan, skrev Atom:

Inte många av frugans flaggviftande Bangkok Shut-down väninnor som är överdrivit imponerande av PPRP; det är väl egentligen bara hatet mot Thaksin som hindrar dem från att ge sig ut på gatorna igen.  

Hej Atom!

Varken jag eller någon annan i min familj i Isaan känner eller umgås med några överklasskvinnor från Bangkok.

Känner väl till att de stöttade gulskjortorna och Suthep och  hans gäng vid de olagliga okupationerna av Suvanaphum och regeringsbyggnaderna,  och blockeringen av vallokaler i Bangkok 2014-2015, men  de fick bort Thaksin och hans gäng från makten.

Det jag inte kan förstå nu  är när du skriver att de fortfarande hatar Thaksin.

Jag minns ju att du var en hardcore Suthep supporter, liksom dessa Bangkokdamer, därför ställer jag frågan.

Menar du att de vill ut på gatorna igen för att även general Prajuht och hans regering vill minska deras privilegier?

Eller ställer generalerna för höga krav avseende Lag och ordning?

Edited by ArneMorales
  • Snurrigt 1

Atom
1 minute ago, ArneMorales said:

Varken jag eller någon annan i min familj känner eller umgås med några överklasskvinnor från Bangkok.

Känner väl till att de stöttade gulskjortorna och Suthep och stöttade hans gäng vid de olagliga okupationerna av Suvanaphum och regeringsbyggnaderna och blockeringen av vallokaler i Bangkok 2014-2015. De fick bort Thaksin och hans gäng från makten.

Det jag inte kan förstå nu  är när du skriver att de fortfarande hatar Thaksin.

Jag minns ju att du var en hardcore Suthep supporter, liksom dessa Bangkokdamer, därför ställer jag frågan.

Menar du att de vill ut på gatorna igen för att även Prajuht och hans regering vill minska deras privilegier?

Jag har alltid föraktat Suthep av hela mitt hjärta; om du kan visa på ett endaste inlägg som visar på motsatsen så skänker jag 10 miljoner Baht till Phua Thai på studs.

Du skriver ganska osammanhängande; vad menar du med att du inte förstår att "de fortfarande hatar Thaksin"? Varför skulle de slutat hata honom?

Jag tror inte att Bangkoks medel- och överklass kommer ge sig ut på gatorna för att Prayut vill minska deras privilegier. Dels vet jag inte om medelklassen har särskilt många privilegier och dels kanske Prayut personligen vill minska överklassens privilegier men inte en chans att de som omger honom vill det. Det som en dag nog får ut både medel- och överklass på Bangkoks gator är en försämrad ekonomi och en total brist på demokrati.

Den thailändska "ekonomiska överklassen", i motsats till den "akademiska överklassen" lever nästan enbart av inhemsk konsumtion. Om inte arbetarklassen har råd att köpa deras varor och tjänster så drabbas även de; 1,000 Baht extra i månaden för deras 15 maids och nannies kan vara väl värt om man kan sälja varor för 15 miljarder extra.....  

• Ge karma 6

ArneMorales
8 minuter sedan, skrev Atom:

Du skriver ganska osammanhängande; vad menar du med att du inte förstår att "de fortfarande hatar Thaksin"? Varför skulle de slutat hata honom?

Inte bra för dem att känna hat så lång tid efter. Thaksin och hans gäng är borta, bara att gå vidare.

Atom
5 minutes ago, ArneMorales said:

Inte bra för dem att känna hat så lång tid efter. Thaksin och hans gäng är borta, bara att gå vidare.

Det vimlar av svenskar, inte minst på MPR, som fortfarande hatar Palme; hat är oftast, dessvärre, starkare än kärlek.

Jag tror också att Thaksin är borta men hans "gäng" är långt ifrån borta; många av dem kommer sitta i nästa regering under PPRP. Prayut och många i Bangkok som röstade på PPRP må förakta dem men det finns inte en chans i helvetet att vinna ett val utan dem då de äger byar, kommuner och hela provinser. Det är där Thanathorn kommer in; han äger inte en endaste feodalherre men blev ändå det tredje största partiet. När feodalherrarna på allvar sätter sina feta fingrar i luften och känner den vinden, och Bangkoks medel- och överklass tröttnat, det är då Thailand på allvar kan förändras. Men förmodligen inte utan demonstrationer som får de senaste röda och gula utflykterna att blekna.....

• Ge karma 6

ArneMorales
1 timme sedan, skrev Atom:

Det vimlar av svenskar, inte minst på MPR, som fortfarande hatar Palme; hat är oftast, dessvärre, starkare än kärlek

Jo,  att hat kan  vara starkare än kärlek känner jag till, men det jag syftade på med min fråga är

Vad gjorde Thaksin som dessa överklasskvinnor i Bangkok fortfarande  hatar honom för?