Jump to content
spooncreek

Val i Thailand 2019?

Recommended Posts

Atom
On ‎5‎/‎12‎/‎2019 at 11:41 PM, Jive said:

Jag håller helt med dig om att landet inte är moget för demokrati och kan fn inte se ett bättre alternativ än juntan.

Min fru var, före pensioneringen, Deputy Headmaster på en skola med 2500 elever och hon säger att utbildningssystemet har utvecklats betydligt under de senaste fem åren, bl a utökade och fördjupade språkstudier, samt inom teknologiskas ämnen. 

Jag tror nog Thailand är redo för demokrati men visst hade det varit en fördel om juntan hade spenderat åtminstone en dag av sina fem år vid makten till att försöka stärka oberoende institutioner och förankra demokratin på gräsrotsnivå; det var ju ändå det de demonstranter som banade väg för kuppen ville med sin Reform Before Election.

Jag tvivlar inte på att enskilda skolor blivit bättre de senaste 5 åren men att utbildningssystemet överlag har förbättrats har jag faktiskt aldrig hört någon säga tidigare. Thailands resultat både i internationella jämförelser (PISA etc) och interna universitetsantagningsprov sjunker för varje år. Visst, om det har gjorts en större förändring inom utbildningssystemet så kommer det ta tid att resultera i förbättrade resultat, men de enda förändringar jag hört från släktingar och bekanta som jobbar inom skolväsendet är den utökade inriktningen på thailändsk historia och det känns ju tämligen reaktionärt. Inte heller i annars ganska juntavänlig media har jag sett något om förbättringar inom skolan; tvärtom används just skolan ofta som största anledningen till att juntan måste bort.   

• Ge karma 7

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Jive
1 timme sedan, skrev Atom:

Jag tror nog Thailand är redo för demokrati men visst hade det varit en fördel om juntan hade spenderat åtminstone en dag av sina fem år vid makten till att försöka stärka oberoende institutioner och förankra demokratin på gräsrotsnivå; det var ju ändå det de demonstranter som banade väg för kuppen ville med sin Reform Before Election.

Jag tvivlar inte på att enskilda skolor blivit bättre de senaste 5 åren men att utbildningssystemet överlag har förbättrats har jag faktiskt aldrig hört någon säga tidigare. Thailands resultat både i internationella jämförelser (PISA etc) och interna universitetsantagningsprov sjunker för varje år. Visst, om det har gjorts en större förändring inom utbildningssystemet så kommer det ta tid att resultera i förbättrade resultat, men de enda förändringar jag hört från släktingar och bekanta som jobbar inom skolväsendet är den utökade inriktningen på thailändsk historia och det känns ju tämligen reaktionärt. Inte heller i annars ganska juntavänlig media har jag sett något om förbättringar inom skolan; tvärtom används just skolan ofta som största anledningen till att juntan måste bort.   

Jag uttryckte mig fel, när jag skrev "utbildningssystemet". Jag skulle sagt "vissa ämnen" annars håller jag (min fru) med och du har kanske då också lättare att hålla med.

Atom
2 minutes ago, Jive said:

Jag uttryckte mig fel, när jag skrev "utbildningssystemet". Jag skulle sagt "vissa ämnen" annars håller jag (min fru) med och du har kanske då också lättare att hålla med.

Thailand har en av världens högsta utbildningsbudgetar i förhållande till BNP och det har så länge jag kan minnas pratats om en satsning på STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) och engelska. Thailändska skolan är garanterat bättre idag än för 10 eller 20 år sedan men problemet är detsamma som för svenska skolan; förbättringstakten är lägre än omvärldens. Problemen den thailändska skolan står inför är dock väldigt annorlunda än de den svenska skolan brottas med. 

• Ge karma 2

Esspe
3 minuter sedan, skrev Atom:

Thailand har en av världens högsta utbildningsbudgetar i förhållande till BNP och det har så länge jag kan minnas pratats om en satsning på STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) och engelska. Thailändska skolan är garanterat bättre idag än för 10 eller 20 år sedan men problemet är detsamma som för svenska skolan; förbättringstakten är lägre än omvärldens. Problemen den thailändska skolan står inför är dock väldigt annorlunda än de den svenska skolan brottas med. 

För juntan gäller det ju att skolan inte utvecklar frisinnade individer som kan tänka självständigt. Därav satsningen på t.ex. thai historia som någon skrev, religion och kungahuset sätts i främsta rummet. Tror det är en kamp som dom bara kan förlora, det visar ju Thanathorn´s framgång i valet. Så länge dom inte lägger ner internet så är dom nog chanslösa vad tiden lider.

• Ge karma 5

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Jive
Posted (edited)
2 timmar sedan, skrev Atom:

Det är nog lätt ibland att "glömma" thailändskornas syn på sitt "fantastiska" land, särskilt om man gift här. Hon missade inte en minut när TV sände tre dagar av kungens kröning. 😉

Som farang blir det många gånger en balansgång mellan husfriden och den egna uppfattningen.

Får nog tänka mig för lite bättre när jag publicerar mina halvtänkta alster. 😉

Edited by Jive
  • Ge karma 6
  • Fint 1

Boa52
On 2019-05-18 at 12:31, skrev Jive:

Det är nog lätt ibland att "glömma" thailändskornas syn på sitt "fantastiska" land, särskilt om man gift här. Hon missade inte en minut när TV sände tre dagar av kungens kröning. 😉

Som farang blir det många gånger en balansgång mellan husfriden och den egna uppfattningen.

Får nog tänka mig för lite bättre när jag publicerar mina halvtänkta alster. 😉

Nog olika på thaifruar där min fru och hennes vänner titta inte en minut, utan sa ok han är krönt nu, bra

• Ge karma 2

Dempa
6 timmar sedan, skrev Boa52:

Nog olika på thaifruar där min fru och hennes vänner titta inte en minut, utan sa ok han är krönt nu, bra

Samma här, svärmor var snabb på fjärrkontrollen, blev nån amerikansk skitserie på Fox istället 😃

• Ge karma 1

Tallviking

Defiant Thanathorn rejects court order, vows to pursue prime minister’s post

messageImage_1558617671643.jpg

A defiant Thanathorn Juangroongruangkit announced Thursday night that he disagreed with the Constitutional Court’s order to suspend his parliamentary membership and vowed to press ahead with his pursuit of the prime minister’s position in the new parliament.

Speaking at a media conference, held at the party’s head office a few hours after the Constitution Court accepted for consideration his media share ownership case from the Election Commission and ordered his parliamentary membership to be suspended temporarily, the firebrand Future Forward party leader questioned whether the court and the EC had been fair to him, citing the secretive manner in which his case had been handled.

As far as the EC is concerned, Thanathorn claimed that the Commission had wrapped up his case and sent to the Constitutional Court before the investigating panel had finished its probe and it was still due to question more witnesses, scheduled for May 24th.

Full story: https://www.thaipbsworld.com/defiant-thanathorn-rejects-court-order-vows-to-pursue-prime-ministers-post/

• Ge karma 1

Jive
10 timmar sedan, skrev Boa52:

Beror nog lite på vilken färg de har på tröjan - gul eller röd.

• Ge karma 1

Jive
Posted (edited)
16 timmar sedan, skrev spooncreek:

Då har juntan, som för övrigt firar fem år vid makten, genomfört sitt nästa drag för att med alla till buds stående medel hålla sig kvar vid makten: Future Forwards partiledare Thanatorn förbjuds bli MP.

banned.PNG.a0c96c4671c29632428c8f1df6ad70a2.PNG

https://www.bangkokpost.com/news/politics/1682696/court-suspends-thanathorn-from-mp

Jättebra för Thailand, att juntan har kraften att hålla thaksingänget utanför grytorna!

Edited by Jive
  • Ge karma 1
  • Snurrigt 1
  • Tråkigt 1

Tallviking

Wissanu: Thanathorn can attend ceremonies

c1_1683236_620x413.jpg

Thanathorn Juangroongruangkit, leader of the Future Forward Party, greets supporters at its headquarters in Bangkok after the Constitutional Court decided to try his case on Thursday. (Photo by Varuth Hirunyatheb)

Future Forward Party leader Thanathorn Juangroonruangkit can attend the opening ceremonies of Parliament and take an oath as an MP but cannot vote for the parliament president.

https://www.bangkokpost.com/news/politics/1683236/wissanu-thanathorn-can-attend-ceremonies

spooncreek
Posted (edited)
8 hours ago, Jive said:

Jättebra för Thailand, att juntan har kraften att hålla thaksingänget utanför grytorna!

Eller så kan man göra analysen att Prayut har mer gemensamt med Thaksin än vad Thanatorn har:

prayuththAKSIN.PNG.3c3318f64fa45bf5804b5cbfebd4c13c.PNG

https://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1682388/clone-wars-ffp-boss-is-not-thaksin-2-0

Eller att Thailand gått bakåt på många områden under se senaste fem åren:

prawitprayut.PNG.6029efc98f134dff8daa7d6f8348ae9f.PNG

https://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1682868/5-years-backwards-under-military-rule

Edited by spooncreek
  • Ge karma 7

Jive
Posted (edited)
1 timme sedan, skrev spooncreek:

Eller så kan man göra analysen att Prayut har mer gemensamt med Thaksin än vad Thanatorn har:

prayuththAKSIN.PNG.3c3318f64fa45bf5804b5cbfebd4c13c.PNG

https://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1682388/clone-wars-ffp-boss-is-not-thaksin-2-0

Eller att Thailand gått bakåt på många områden under se senaste fem åren:

prawitprayut.PNG.6029efc98f134dff8daa7d6f8348ae9f.PNG

https://www.bangkokpost.com/opinion/opinion/1682868/5-years-backwards-under-military-rule

Och skapa 

Pest eller kolera kanhända, men av dessa två alernativ (finns det fler?), så ger jag hellre Prayut några år till att förverkliga sitt 6-punktsprogram, än att låta rödskjortorna komma tillbaka och skapa osäkerhet i landet. 

Jag är normalt ingen anhängare av militärstyre, men här väljer jag Prayut.

Risken för ett inbördeskrig tror jag skulle bli för stor med ett annat styre.

Edited by Jive