Jump to content
spooncreek

Val i Thailand 2019?

Recommended Posts

spooncreek
3 hours ago, frogfish said:

det "hånfulla svaret" var ett svar på en tidigare kommentar som var fylld med härskarteknik

Vilket inlägg är det du menar som var fyllt med härskarteknik?

1 hour ago, frogfish said:

(även om TS direkt krävde namn, nationalitet och ursprung på sådana som hade såna "förfärliga åsikter").

Nej, det gjorde jag inte. Jag frågade rent allmänt om du avsåg MPR-medlemmar, thailändare, eller politiskt intresserade som de förvånade över juntans agerande.

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

frogfish
4 minuter sedan, skrev spooncreek:

Vilket inlägg är det du menar som var fyllt med härskarteknik?

Nej, det gjorde jag inte. Jag frågade rent allmänt om du avsåg MPR-medlemmar, thailändare, eller politiskt intresserade som de förvånade över juntans agerande.

För min del spelar det ingen roll om folk är medlemmar på mpr eller inte när de har åsikter. Konstigt (i min mening) att anse att sånt är viktigt.

För övrigt anser jag att tråden gett svar på vad jag menade. Och håller man inte med eller aldrig stött på några som är förvånade över att juntan riggat valet, så är det helt ok. Jag stöter dock på dessa med jämna mellanrum.

Det kanske räcker så? Så att tråden kan återgå till att dra upp korrupta saker juntan gör. Jag lovar att hålla mig utanför i fortsättningen (om inte påståenden kommer som jag anser mig nödgad att svara på).

Jive
On 2019-05-11 at 16:49, skrev Wangthong:

Den som är förvånad över hur saker och ting utspelas i Thailand har nog inte så stor insikt i hur landet fungerar. TiT är alltid närvarande och oftast när man tror att man begriper sambanden så dyker någon ny joker upp ur spelkorten.

Först må jag säga att jag själv var en som trodde att militären skulle ha en positiv inverkan på landets gång mot demokrati. Det var väl ett önsketänkande som man längst inne visste inte skulle besannas. Vilket stod klart väldigt tidigt efter militärens maktövertagande. 

Den som anser att Thailand varit ett demokratiskt land någon gång blir naturligtvis besviken när det inte blir en återgång till demokrati. Andra som inte tycker att landet aldrig haft demokrati anser nog någon att det har blivit framsteg i och med militären tog över. Farsen som varit fram till dess att det så småningom blev val har nog fått de flesta att inse demokratin i Thailand nog ligger en generation bort.

Det som är lite intressant nu och i framtiden, tycker jag är hur omvärlden kommer att tolka valet och det som nu sker efter valet. Hur många länder kommer att anse att Thailand helt plötsligt har blivit en demokrati eftersom landet faktiskt haft val?

Jag har roat mig med att läsa lite thailändsk historia, men nöjde mig med att gå tillbaka 237 år i tiden, då Rama 1 blev kung.

Tiden efter Rama 6 och fram till Rama 9, var en ganska turbolent tid, med längre perioder då Thailand var utan kung och regerades av olika grupperingar, som fightades om makten.

Under dessa perioder frodades korruptionen till höjder som nu är så kännetecknande för Thailand.

Som jag har förstått, så började stabiliseringen av Thailand 4 år efter att Rama 8 hade skjutits till döds i sitt sovrum, på order av PM Pree Dee Panom Myong och då Rama 9 blev kung.

Stabiliseringen har sedan sakta fortgått i 70 år, men korruptionen hade blivit så ingrodd, att det säkerligen kommer att ta ytterligare en generation för att komma ner till "rimliga" nivåer.

Jag har också läst den förhatliga juntans och Preyuts 6-punktsprogram för Thailand för tiden 2017 - 2036 och jag kan inte se vad som kan motivera invändningar och motiv mot detta program.

• Ge karma 1

Wangthong
Posted (edited)
26 minuter sedan, skrev Jive:

Jag har roat mig med att läsa lite thailändsk historia, men nöjde mig med att gå tillbaka 237 år i tiden, då Rama 1 blev kung.

Tiden efter Rama 6 och fram till Rama 9, var en ganska turbolent tid, med längre perioder då Thailand var utan kung och regerades av olika grupperingar, som fightades om makten.

Under dessa perioder frodades korruptionen till höjder som nu är så kännetecknande för Thailand.

Som jag har förstått, så började stabiliseringen av Thailand 4 år efter att Rama 8 hade skjutits till döds i sitt sovrum, på order av PM Pree Dee Panom Myong och då Rama 9 blev kung.

Stabiliseringen har sedan sakta fortgått i 70 år, men korruptionen hade blivit så ingrodd, att det säkerligen kommer att ta ytterligare en generation för att komma ner till "rimliga" nivåer.

Jag har också läst den förhatliga juntans och Preyuts 6-punktsprogram för Thailand för tiden 2017 - 2036 och jag kan inte se vad som kan motivera invändningar och motiv mot detta program.

Rama 5 och Rama 9 är väl de som fört Thailand framåt. Tycker inte man kan säga det samma om någon politiker. I övrigt verkar vi också eniga om att det behövs en generation till innan landet gör några större framsteg. Du nämner korruption och jag demokrati. Vi är nog inne på samma linje där att det hänger samman och det främsta hindret mot demokrati är korruptionen. Fast även utbildningssystemet måste utvecklas för att få folk att förstå att korruption är dåligt och för att demokrati ska ha en chans. 

Förut har kungahuset haft en stor inverkan på den thailändska politiken, vi får hoppas att det är ett minne blott numera.

Återstår alltså militären. Själv har jag inte läst 6- punkt programmet, Vad jag kan förstå är väl folk kritiska mot att de säkrar ett militärt bestämmande över vad som sker i landet. Inte så värst demokratiskt, men som det verkar är det nog behövligt. Väldigt lite pekar faktiskt på att landet är moget för demokrati. Själv må jag tillägga att jag är besviken på att juntan inte tagit tag i korruptionen.

Edited by Wangthong
  • Ge karma 6

Jive
7 minuter sedan, skrev Wangthong:

Rama 5 och Rama 9 är väl de som fört Thailand framåt. Tycker inte man kan säga det samma om någon politiker. I övrigt verkar vi också eniga om att det behövs en generation till innan landet gör några större framsteg. Du nämner korruption och jag demokrati. Vi är nog inne på samma linje där att det hänger samman och det främsta hindret mot demokrati är korruptionen. Fast även utbildningssystemet måste utvecklas för att få folk att förstå att korruption är dåligt och för att demokrati ska ha en chans. 

Förut har kungahuset haft en stor inverkan på den thailändska politiken, vi får hoppas att det är ett minne blott numera.

Återstår alltså militären. Själv har jag inte läst 6- punkt programmet, Vad jag kan förstå är väl folk kritiska mot att de säkrar ett militärt bestämmande över vad som sker i landet. Inte så värst demokratiskt, men som det verkar är det nog behövligt. Väldigt lite pekar faktiskt på att landet är moget för demokrati. Själv må jag tillägga att jag är besviken på att juntan inte tagit tag i korruptionen.

Jag håller helt med dig om att landet inte är moget för demokrati och kan fn inte se ett bättre alternativ än juntan.

Min fru var, före pensioneringen, Deputy Headmaster på en skola med 2500 elever och hon säger att utbildningssystemet har utvecklats betydligt under de senaste fem åren, bl a utökade och fördjupade språkstudier, samt inom teknologiskas ämnen. 

• Ge karma 8

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Soengsang
15 timmar sedan, skrev Jive:

bl a utökade och fördjupade språkstudier, samt inom teknologiska ämnen 

Det tror jag stämmer... på vad jag själv kan se från barnens skolor.

• Ge karma 2

Soengsang
6 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Omvärldskunskaper är det dock lite dåligt med, på bekostnad av religion och thai traditioner, tycker jag.

Exakt, jag har även framfört detta.....men fick dåligt gehör, de verkade tycka det var helt onödigt.

• Haha 1

Boa52
5 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Stämmer bra även med mina erfarenheter.

Vi har tre barn som alla  går i centralortens  allmänna skola. De är 17, 15 och 9 år gamla.

Lillgrabben har betydligt bättre och  mera engelska , mattematik, och  data, och bättre böcker än de två äldre syskonen hade i motsvarande ålder.

Storasyster som just börjat sista året i gymnasiet har lika höga krav avseende matematik, fysik och kemi som jag hade i gymnasiet i Sverige  i slutet av 60-talet.

Omvärldskunskaper är det dock lite dåligt med, på bekostnad av religion och thai traditioner, tycker jag.

tror inte svenska ungdommar läser så mycket om Asien, Thailand mer än att det finns och kanske "religon", budismen

• Ojojoj 1
  • Snurrigt 2

Wangthong
1 timme sedan, skrev Boa52:

tror inte svenska ungdommar läser så mycket om Asien, Thailand mer än att det finns och kanske "religon", budismen

Det finns fler än en religion i Asien, de läser om alla som finns. Bland mycket annat, ska de kunna länderna i hela världen och dess huvudstäder inte bara i Asien. 

• Ge karma 3

Soengsang
1 timme sedan, skrev Boa52:

Du ska inte döma andra efter dina egna kunskaper, redan i grundskolan för 40 år sedan hade vi rätt bra koll på Asiens länder, dess historia, religioner och dess huvudstäder etc.

Jag är övertygad om att de har minst lika bra koll idag i grundskolan.

• Ge karma 7

Jive
10 timmar sedan, skrev Boa52:

"Tror" - Kom igen när du VET!

Har du ingenting att säga, så säg det inte.😉

• Ge karma 7
  • Haha 1

Fritz
9 timmar sedan, skrev Esspe:

Han har verkligen blivit ett problem för dom etablerade partierna.

https://www.bangkokpost.com/Thailand/politics/1679624/pprp-to-sue-thanathorn-over-mp-poaching-claim

Jag har problem att hitta sidan.

The web page or article you tried to reach is not currently available.

Usually this happens because the page has been moved or it no longer exists. But don't worry; you can search for the article above or try Google search below. If nothing works, just go back to the homepage.

Esspe
6 timmar sedan, skrev Fritz:

Jag har problem att hitta sidan.

The web page or article you tried to reach is not currently available.

Usually this happens because the page has been moved or it no longer exists. But don't worry; you can search for the article above or try Google search below. If nothing works, just go back to the homepage.

Dom håller på att göra om websidan, förmodligen därför. Gå till "homepage" och sök på "Bad Joke" eller top stories och rulla ner till Bad Joke.