Jump to content
spooncreek

Val i Thailand 2019?

Recommended Posts

svampen
On 2018-12-11 at 14:27, skrev Enis:

Så klart så kommer resultatet bli ”rätt” med denna diktatur/demokratiska soppa

Hur i h-vete skall man från att haft total banning av all politik under lång tid fram till idag. Få i gång en valrörelse på två månader.

är ju ett stort skämt och 0% demokratiskt

enis

Ja hur ser det ut i Sverige ?

svampen
Precis nyss, skrev spooncreek:

Detta är inte en tråd för bittra kommentarer om sakernas tillstånd i svensk politik. Finns som bekant en hel grupp för de diskussionerna. Tack på förhand / TS

Sorry ska hålla käften God Jul 🎅

• Ge karma 2

spooncreek
2 minutes ago, svampen said:

Sorry ska hålla käften God Jul 🎅

Tack detsamma, ha en riktigt God Jul! 

• Fint 1

Atom

Jag finner det oerhört svårt att engagera mig. Sedans jag flyttade hit 1998 har jag alltid intresserat mig för thailändsk politik och just nu borde det ju vara intressantare än någonsin. Eller?

Visst kan man intressera sig, rent akademiskt, för vem som vinner. Men spelar det någon roll när den egentliga makten redan är bestämd? Det akademiskt intressanta runt själva valet kan inte heller diskuteras på ett forum då det i allra högsta grad, och mer än någonsin, är avhängigt av det som inte får diskuteras. 

Många säger att det finns en åsiktskorridor i Sverige; här är det inte en korridor, det är en väldigt smal myrstig och de flesta vet inte ens om att den finns och vem som underhåller den.

• Ge karma 7

Tommy

Detta är högst personligt skrivet.

Jag skiter fullständigt i vem eller vilka som vinner ett eventuellt val i Thailand.

Det spelar ju ingen roll överhuvudtaget.

Den närmaste framtiden styr juntan i vilket fall som helst...

Hoppas alla röstberättigade bojkottar det meningslösa valet.

MVH

• Ge karma 1
  • Fint 2

Cavemannen
3 minuter sedan, skrev Tommy:

Jag skiter fullständigt i vem eller vilka som vinner ett eventuellt val i Thailand.

MVH

Jag tänker i samma banor

• Ge karma 1

Wanchai
6 timmar sedan, skrev spooncreek:

Då är  kampanjandet inför valet den 24 feb i full gång. Juntan har just avslutat utdelningen av sina julklappar till de allra fattigaste, men naturligtvis är det helt utan baktankar att dela ut den där 500-battingen:

IMG_20181220_114507.thumb.jpg.d135c2a00fe0d6761bde516cb9a6a12e.jpg

De allra rikaste smörjs också även om de får betala för kalaset själva.  3 miljoner baht per bord närmare bestämt, när militärpartiet anordnade bankett på Impact Arena i Bangkok;

355954128_IMG_20181220_113858(1).thumb.jpg.3f8334cbf1361d3d42193e0d21baba81.jpg

Tuffast verkar det äldsta partiet, Demokraterna, ha det.  De kan tappa röster både till militärpartiet och till nybildade partier i söder som stöder Thaksins parti PTP. Thaksin då? Inte helt utan chans än, och har mobiliserat med bland annat Chalerm, ofta kallad "riksfyllot" här på MPR. I kulisserna väntar Khunying Sudarat som är den troliga premiärministerkandidaten. Hos min röda thaifamilj är hon klart poppis, och lanserar PTP slutligen henne så hamnar rösterna hos PTP, dvs Thaksins parti. Det gör de nog förresten oavsett. Missnöjet med juntan hos bland andra väljare från Isaan ska inte underskattas. Kan bli tajt i valet trots allt.

IMG_20181220_114109.thumb.jpg.6d96a87c541ea498a54aac6188c53ce1.jpg

Och din sympati ligger förstås nära Thaksin-relaterat som vanligt!

• Downvote 1

Soengsang
13 minuter sedan, skrev Tommy:

MVH

Faktum är att det tyvärr verkar vara det som fungerar bäst i landet.

Kan inte se hur flera ärliga demokratiska politiker ska kunna hittas och sen komma till makten?

Jag är inte alls på något sätt anhängare till militärstyre, men avskyr mer, många gånger mer oärliga och korrupta politiker som har makt under täckmanteln demokrati.

• Ge karma 7

Tommy
2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Kan inte se hur flera ärliga demokratiska politiker ska kunna hittas och sen komma till makten?

Jag är inte alls på något sätt anhängare till militärstyre, men avskyr mer, många gånger mer oärliga och korrupta politiker som har makt under täckmanteln demokrati.

Inte nån motsatt uppfattning här!

MVH

• Ge karma 2

Cavemannen
3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ja röstar bönderna fel så är alternativet militärdiktatur till att föra demokratin framåt :D 

Soengsang
4 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Ja röstar bönderna fel så är alternativet militärdiktatur till att föra demokratin framåt :D 

Saken är nog att bönderna inte alls är någon majoritet, sen är frågan vem de ska rösta på, finns det något ärligt alternativ som inte är korrupt?

Edited by Soengsang
  • Ge karma 2

Cavemannen
1 minut sedan, skrev Soengsang:

Saken är nog att bönderna inte alls är någon majoritet, sen är frågan vem de ska rösta på, finns det något ärligt alternativ som inte är korrupt?

Ja de senaste 25åren har väl ändå bönderna kunna hitta ett alternativ som de enats vid vid varje val, korrupt eller inte.

Eller säger du emot?

• Downvote 1

Wanchai
7 minuter sedan, skrev Soengsang:

Det verkar som om den demokratiska ådern bara finns hos de med finländsk bakgrund och den svenska har flummat ut i en "genusvetenskap" som ingen förstår.

För säkerhets skull, hehe.

• Snurrigt 1

Soengsang
12 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Ja de senaste 25åren har väl ändå bönderna kunna hitta ett alternativ som de enats vid vid varje val, korrupt eller inte.

Eller säger du emot?

Nu har ju antalet "bönder" drastiskt minskat de senaste 25 åren....

Sen har ju deras "alternativ" gång på gång visat sig vara korrupt och satt sina egna intressen före landets, och allt det under täckmanteln demokrati.

Jag förstår bara inte hur man ska kunna få fram politiker som inte är korrupta, och som ska kunna ta över och skapa en demokrati?

• Ge karma 5