Jump to content
IGNORED

Val i Thailand 2019?

spooncreek

Recommended Posts

Tallviking
28 minuter sedan, skrev stjp8729:

Hej Atom :)

Jag håller med dig till 100%, det perfekta vore ett demokratiskt Thailand under ordnande förhållande och med full respekt av valresultatet i alla led.

Ha en kanonbra kväll!

:wai:

Det som saknas i den bilden är politiker som faktiskt förstår vad demokrati innebär och agerar därefter

Thailändska politiker idag är inte i närheten av de vi kallar demokrati tyvärr

• Ge karma 2
  • Fint 1

Being nice is overrated - Garfield

• Replies 440
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Atom

56

• spooncreek

51

• Jive

42

• Tallviking

32

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Juntan har ju skjutit på valet mer gånger än man orkar räkna, men nu är ännu en eventuell tidsgräns kanske uppsatt, innan 28 februari nästa år. Få tror på den heller, men i och med att PM Prayuths val

@Boa52 varför skulle jag översätta   kan du inte annat än Svenska eller inte ens Google-översätta själv så håll dig till Tavelsjö och lokalblaskan skogsnytt.   Fattar inte hur du e

Hej Boa52   Ja, tyvärr finns det människor 2019 som mig själv och tänker så. Sverige styrs av agendajournalister, miljötalibaner samt personer som såg upp till Pol Pot, och är idag inget an

Posted Images

Soengsang
14 minuter sedan, skrev Tallviking:

Thailändska politiker idag är inte i närheten av de vi kallar demokrati tyvärr

Tyvärr går utvecklingen mot det i andra länder också...inget nämnt inget glömt.

• Ge karma 4
  • Haha 1

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Tallviking
2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Tyvärr går utvecklingen mot det i andra länder också...inget nämnt inget glömt.

Demokrati är inte alltid enligt vad du vill att den skall vara men det innebär inte för det att det blir "odemokratisk" när dom inte gör som du vill....

Soengsang
1 minut sedan, skrev Tallviking:

Demokrati är inte alltid enligt vad du vill att den skall vara men det innebär inte för det att det blir "odemokratisk" när dom inte gör som du vill....

Din analys får stå okommenterad, du förstår ändå inte, eller vill inte förstå.

• Ge karma 3
  • Haha 2

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Tallviking
Precis nyss, skrev Soengsang:

Din analys får stå okommenterad, du förstår ändå inte, eller vill inte förstå.

Nej. Eftersom man jobbar mitt i demokratin dagarna i ända blir man ju lite "hemmablind" och förstår inte det man jobbar med hela dagarna ! :whistle:

• Skål 1
  • Fint 1

Soengsang
10 minuter sedan, skrev Tallviking:

Eftersom man jobbar mitt i demokratin dagarna i ända blir man ju lite "hemmablind" och förstår inte det man jobbar med hela dagarna

Ja det är den stora faran, tyvärr troligen inget unikt....

Bra att du i alla fall kommit till insikt om det, men ni har nog svårt att ta in att det har tippat över till en demokratur.

Edited by Soengsang
  • Ge karma 4
  • Haha 1

Tallviking
Precis nyss, skrev Soengsang:

Ja det är den stora faran, tyvärr troligen inget unikt....

Bra att du illa fall kommit till insikt om det, men ni har nog svårt att ta in att det har tippat över till en demokratur.

Tugboat democracy rules ! :whistle:

• Fint 1

Jive
1 timme sedan, skrev Atom:

Jag tror ni är fel ute, inte bara rent demokratiskt. Ni hoppas att Prayut ska vinna för att det ska bli någon form av status quo med lugn och ro. Militären kontrollerar redan senaten, konstitutionen, 20-årsplanen och varenda domstol, samt militären givetvis, så status quo får vi om PPRP inte dessutom får statsministerposten. Med Prayut som framfuskad statsminister får vi en totalitär stat frammyglad via val och de exemplen; typ Venezuela, Ryssland och Turkiet är inget som tilltalar mig. En svagare Baht blir det givetvis snart om Prayut vinner, så de som är beroende av det kan givetvis jubla lite.

Jag kan absolut ingenting om thailändsk politik, jag tycker mig bara se att det under juntans regim har blivit bättre styrning och uppstramning på sådant som vi "alla" har kritiserat Thailand för pch omvärldens bedömning av bahtens värde måste väl ändå ha lite med förtroende att göra, eller..? Detta rimmar ju iofs dåligt med att bahten skulle bli svagare med Prayut vid fortsatt makt, som du säger. Kan du förklara hur du resonerar?

• Ge karma 4

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

spooncreek

Väldigt intressanta siffror, även om mandatfördelningen kommer att se annorlunda ut. 29 % juntaröster och partiet Demokraterna i fritt fall. Bland annat. Kräver närmare analys senare.

image.png.90acb21ebc1d02a64e959a2c21929463.png

Atom

Bara erkänna; jag hade helt fel. Jag kraftigt underskattade de nya partierna PPRP och FFP och lika kraftigt överskattade de gamla Dems och PT.

Framförallt Dems gör ett katastrofval; så sent som för några dagar sedan så uppskattade både Bangkok Post och The Nation att de skulle vinna 20 av 30 mandat och nu ser det ut att bli max 2.

Edit: Och nu har Abhisit avgått.

Edited by Atom
  • Ge karma 4

When I'm good, I'm good, but when I'm bad I'm better

Atom
3 minutes ago, Jive said:

Jag kan absolut ingenting om thailändsk politik, jag tycker mig bara se att det under juntans regim har blivit bättre styrning och uppstramning på sådant som vi "alla" har kritiserat Thailand för pch omvärldens bedömning av bahtens värde måste väl ändå ha lite med förtroende att göra, eller..? Detta rimmar ju iofs dåligt med att bahten skulle bli svagare med Prayut vid fortsatt makt, som du säger. Kan du förklara hur du resonerar?

Jag får återkomma med en analys nästa helg; sent nu och viktigt möte imorgon. Nu gör ju PPRP ett mycket bättre val än vad jag hade trott så de behöver inte köpa över så många MPs för att göra Prayuth till PM. Att en före detta militärdiktator blir vald till PM med 29% av rösterna och med hjälp av ett riggat valsystem tror jag inte imponerar på utländska investerare och inom landet kommer det ses som orättvist. Nu kommer ju locket läggas på i och med kröningen men efter det kan det nog börja koka och om ett par månader kan det mycket väl bli demonstrationer och då sjunker nog THB. På kort sikt kommer den nog dock förbli stark.

Jag hade helt fel om valet så jag kan mycket väl ha helt fel igen. 

• Ge karma 3

When I'm good, I'm good, but when I'm bad I'm better

Jive
6 minuter sedan, skrev Atom:

Jag får återkomma med en analys nästa helg; sent nu och viktigt möte imorgon. Nu gör ju PPRP ett mycket bättre val än vad jag hade trott så de behöver inte köpa över så många MPs för att göra Prayuth till PM. Att en före detta militärdiktator blir vald till PM med 29% av rösterna och med hjälp av ett riggat valsystem tror jag inte imponerar på utländska investerare och inom landet kommer det ses som orättvist. Nu kommer ju locket läggas på i och med kröningen men efter det kan det nog börja koka och om ett par månader kan det mycket väl bli demonstrationer och då sjunker nog THB. På kort sikt kommer den nog dock förbli stark.

Jag hade helt fel om valet så jag kan mycket väl ha helt fel igen. 

Jag glömde ju att nämna det viktigaste i min bedömning av Prayut - jag är en trogen följare av hans entimmasprogram på fredagarna på TV och jag kan inte komma ihåg något som jag rynkat på näsan åt. Dessutom är denna transparens i vad som ligger i pipelinen, något som är helt nytt för Thailand.

• Ge karma 5

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Tallviking

PT och PPRP är det dött lopp just nu mellan. Båda har 141 mandat

Abhisit har kastat in handduken och gett upp.

• Snurrigt 1

Alarik
1 timme sedan, skrev Jive:

Är väl inte så många thailändare heller som vet någonting om thailändsk politik.

• Ge karma 2

ArneMorales

Politisk demokrati/ diktatur  contra verkligheten för majoriteten av landets befolkning ,verkar vara en paradox om man studerar  Thailand och Sverige.

Thailand är en militärdiktatur, och landets premiärminister tillsattes genom en militärkupp.

Sverige är en demokrati och statsminisern är demokratiskt vald.

Grundläggand är att majoriteten av befolkningarna i både Thailand och Sverige vill ha lag och ordning, och ett tryggt samhälle.

Diktatorns  regering och underställda myndigheter i Thailand  jobbar helt tydligt mer för detta än vad tidigare demokratiskt valda regeringar gjort. 

De motarbetar illegala och kriminella invandrare, de beordrar polisen att kontrollera medborgarna mera än tidigare  avseende tex  lagbrott i trafiken, narkotika, human trafficing, korruption mm.

Sveriges demokratiskt valda  regering  följer inte majoriteten av Sveriges befolknings önskemål om trygghet och lag och ordning

avseende tex   illegal invandring, vård, skola, omsorg,  polis, försvarsmakt mm.

Men,  i Thailand visar resultatet av gårdagens val att majoriteten av väljarna inte vill ha militärdiktatur.

Så, både i Thailand och Sverige  prioriterar tydligen  majoriteten av väljarna friheten att välja högre än resultatet av vad man valt.

• Ge karma 2
Tallviking

Ingen har egen majoritet efter valet i Thailand

I Thailand är det fortfarande oklart vilka som kommer att bilda regering efter valet i går.

Som det verkar så kommer inget av de största partierna att få egen majoritet utan kommer tvingas till koalitionsförhandlingar.

Valet i Thailand var det första demokratiska valet på åtta år, efter fem år av militärstyre.

– Jag är glad, för jag tycker att det Prayut har gjort är bra för folket och Thailand säger Auiti Kob.

Hon säljer vatten på gatan. Auiti Kob röstade på det militärstödda, juntaledaren Paryut Chan-o-Chas, parti Palang Pracharat vid gårdagens val.

Många är förvånade över att partiet lyckades få så många röster i valet. Enligt opinionssiffror innan valet trodde många att det etablerade partiet Pheu Thai skulle vinna en klar seger.

Nu har hela den politiska kartan ritats om i Thailand.

Tidigare var det stad mot land – nu är det yngre mot äldre. De yngre har i valet framför allt röstat på Framtidspartiet som bildades för drygt ett år sedan. Det ser nu ut att bli tredje största parti i underhuset.

Sammanlagt stod 500 mandat på spel i parlamentet vid gårdagens val. På grund av en skrivning i grundlagen som infördes under juntans tid räcker det med att 126 av platserna går till militärens stödpartier för att juntaledaren Prayut Chan-o-Cha ska få bilda regering.

Oppositionen måste däremot vinna 376 platser för att över huvud taget kunna komma på tal för att få premiärministerposten.

Den exakta mandatfördelningen är ännu inte klar. Det beror bland annat på att det är en mycket komplicerad process att räkna ut hur många mandat varje parti har vunnit i valet.

Den thailändska valkommissionen sa i dag att man hoppas kunna komma med ett valresultat på fredag. Man har på sig fram till 9 maj att komma med ett slutligt resultat.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7183536

• Ge karma 3

Enis

Jag kommer inte åt Bangkok post eller the  nathion, tillfälligt fel hos mig eller flera?

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Soengsang
3 minuter sedan, skrev Enis:

Jag kommer inte åt Bangkok post eller the  nathion, tillfälligt fel hos mig eller flera?

enis

Valbo ip stoppade troligen, här går det bra....

• Ge karma 2

Tallviking

Organisationen P-Net (People Network for Elections in Thailand) ger svidande kritik mot genomförandet av valet och konstaterar stora brister i genomförandet, valköp, bristande kompetens hos valkommittén (EC) etc etc och anser att valet inte var fritt och demokratiskt genomfört.

Köp av röster var vanligt i norra, nordöstra och centrala delarna av landet

http://www.nationmultimedia.com/detail/breakingnews/30366537

• Ge karma 1

MaiChai

Spooncreek, bra sammanfattning av läget.

Jag tror att valresultatet i mycket också är ett stort jävla "fuck-off" till partier som PTP och Demokraterna som traditionellt har varit ledande i Thailand.

Typ att väljarkåren säger att ni har haft chansen gång på gång och det har alltid slutat i kaos - vi röstar på andra nu.

Att Prayuth får så många röster tror jag beror på att han är en någorlunda god garant för stabilitet. Många skiter fullständigt i politiken och de olika rika klanernas kamp om makten men deras kamp har ju kostat massor med liv för thailändare genom åren och de såg väl att en bräcklig dem-bjt plus några till koalition snart skulle utmanas på gatorna av en PTP sponsrad mobb och sen är vi tillbaka vid 2008, 2009, 2010, 2013, 2014 igen. Prayuth får mycket stöd för att han just INTE är en politiker utan en fumlig militär som inte är rätt man på rätt plats.

Future Forward ska bli väldigt intressant att följa, de har ju helt klart ett stöd bland yngre och spelar de sina kort rätt nu - inte gå med i varken en PTP eller en Prayuth koalition är jag övertygad om att de kan bli vinnare till nästa val. Men om de låter sig "ätas upp" av de gamla klanernas partier så är det kört för dem.

Edited by MaiChai
  • Ge karma 3

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

HuaHindinnge
3 minuter sedan, skrev MaiChai:

Jag tror att valresultatet i mycket också är ett stort jävla "fuck-off" till partier som PTP och Demokraterna som traditionellt har varit ledande i Thailand.

Typ att väljarkåren säger att ni har haft chansen gång på gång och det har alltid slutat i kaos - vi röstar på andra nu.

Att Prayuth får så många röster tror jag beror på att han är en någorlunda god garant för stabilitet. Många skiter fullständigt i politiken och de olika rika klanernas kamp om makten men deras kamp har ju kostat massor med liv för thailändare genom åren och de såg väl att en bräcklig dem-bjt plus några till snart skulle utmanas på gatorna av en PTP sponsrad mobb och sen är vi tillbaka vid 2008, 2009, 20010, 2013, 2014 igen. Prayuth får mycket stöd för att han just INTE är en politiker utan en fumlig militär som inte är rätt man på rätt plats.

Future Forward ska bli väldigt intressant att följa, de har ju helt klart ett stöd bland yngre och spelar de sina kort rätt nu - inte gå med i varken en PTP eller en Prayuth koalition är jag övertygad om att de kan bli vinnare till nästa val. Men om de låter sig "ätas upp" av de gamla klanernas partier så är det kört för dem.

Vet inte hur väljarströmmarna har gått, men kan väl tänkas att Demokraternas väljare bytte till Prayuth.  PTP har väl också tappat men har de gått till Prayuth eller FF?

Tallviking
59 minuter sedan, skrev MaiChai:

Att Prayuth får så många röster tror jag beror på att han är en någorlunda god garant för stabilitet. Många skiter fullständigt i politiken och de olika rika klanernas kamp om makten men deras kamp har ju kostat massor med liv för thailändare genom åren och de såg väl att en bräcklig dem-bjt plus några till snart skulle utmanas på gatorna av en PTP sponsrad mobb och sen är vi tillbaka vid 2008, 2009, 20010, 2013, 2014 igen. Prayuth får mycket stöd för att han just INTE är en politiker utan en fumlig militär som inte är rätt man på rätt plats.

Future Forward vann i alla valkretsar i hela Rayong-distriktet. Där det tidigare varit mycket "demokraterna" som varit stora

• Ge karma 1