Jump to content
IGNORERAD

Förändring (Försämring?) Certificate of Residence


biker

Recommended Posts

Hej

Igår åkte man glad i hågen till Immigration Office utanför Korat.

Behövde ett "Certificate of Residence" för att slutföra registrering av

ett fordonsköp, få nummerskylt, bok mm.

Har varit där tidigare i samma ärende, samma papper behövs t.ex. 

när man skaffar körkort.

Har tidigare alltid skett smidigt, haft pappret i handen inom 30 min.

Nej, glöm det!!!! Nya direktiv från "Big boss", Man ansöker numera först, därefter kan man

i bästa fall hämta dokumentet 7 dagar senare......

"We need 7 days for investigate that all is information is correct"

Så man kan nog förvänta sig ett ett hembesök av tjänstemän som

verifierar att att jag bor där både min fru och jag påstår att jag bor.

Frugan var med, och hennes konversation med tjänstemännen bör nog

ej återges. Kan vi få tala med "Big boss"? Nej tyvärr, han sitter i sammanträde......

Så, vi åker till annat Immigration office? Sorry, same new rules everywhere......

Att sedan en annan tjänstekvinna klamrade fast mitt  arrival card rakt igenom 

mitt O-A visa i passet gjorde ju inte att humöret blev bättre. "Oh, sorry sir, I think will not be a problem....."

Förbannat klantigt, enligt min mening.

Någon annan har kanske råkat ut för samma sak, eller möjligen sett information om nya

regler?

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Var glad. 

 

Här i Chiang Mai tar det minst 14 dagar att få det gratis certifikatet. 

Men en femhundring påskyndar proceduren rejält. Då kan man hämta det nästa dag....

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev hakancnx:

Var glad. 

 

Här i Chiang Mai tar det minst 14 dagar att få det gratis certifikatet. 

Men en femhundring påskyndar proceduren rejält. Då kan man hämta det nästa dag....

Inte undra på att man vill lämna spektaklet.. Typ för alltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det korrekta sättet dock har man alltid kunnat få det samma dag om man betalade 500 THB. Notera att på nedre delen av dokumentet står det klart och tydligt att dokumentet är gratis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Betalade 500 Bht och fick det på 10 min i Korat förra veckan. Samma sak förra året. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Esspe:

Betalade 500 Bht och fick det på 10 min i Korat förra veckan. Samma sak förra året. 

Samma för mig de gånger jag hämtat det i Korat 500bth, tidigare på den gamla IM så fick man gå en våning upp o få det/betala.....kanske mer diskret?

Man såg även där buren som antagligen var till för dem som brutit mot migrationslagen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vanligt i Thailand är det olika på olika ställen. I Ubon får man adressintyget hos turistpolisen, åtminstone för två år sedan när jag skulle fixa körkort. Fick det direkt, men vad jag betalade kommer jag inte ihåg. Skulle ju dessutom om ha två stycken.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Esspe:

Betalade 500 Bht och fick det på 10 min i Korat förra veckan. Samma sak förra året. 

Det stämmer, men detta var nya direktiv som trätt ikraft i fredags, 2 dagar sedan.

Och det fanns inga pengar som kunde ändra på detta. Och samma regler gäller numera på alla

IM över landet, enligt tjänstemännen på kontoret. Det kan man såklart tro vad man vill om.

En av anledningarna till förändringen var att illegala gästarbetare från grannländer alltför

lättvindigt skaffat intyget.

Nu ska varje ansökan kollas upp, att vederbörande verkligen bor på angiven adress.

Ska bli intressant att se hur det kollas under veckan.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Det bästa vore om du kunde få en Gul husbok, dån behöver du inte skaffa dessa intyg.

 

Det var till just den gula boken jag skulle ha mitt :)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...