Jump to content
IGNORERAD

Vid vilken ålder slutar man jobba i thailand?


Jobbe

Recommended Posts

Slutar man jobba när man inte klarar av det längre? Eller förväntas barnen ta över försörjningen när man uppnått en viss ålder?

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Slutar man jobba när man inte klarar av det längre? Eller förväntas barnen ta över försörjningen när man uppnått en viss ålder?

// Jobbe

Dagen då ens dotter gifter sig med en farrang! :he:

Link to comment
Dela på andra sajter

:mdr:

Quote

Dagen då ens dotter gifter sig med en farrang! :he:

:D   Precis vad jag misstänkte då  :mdr:

Skämt åsido, hur gör thai som inte har en farang i familjen?

// Jobbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest jlh66

Quote

Dagen då ens dotter gifter sig med en farrang! :he:

Jag har nästan råkat ut för detta.Jag var inte gift med tjejen men tydligen va inte hennes föräldrar alls sugna på att jobba mer.Tjejen själv va en bra tjej men hennes föräldrar och del av släkten visade sig var giriga o trodde att nu var det slutjobbat.Och dom var absolut inte sjuka eller för gamla för att jobba vidare.

Men jag gick inte med på detta och det slutade med att jag bröt upp med denna tjej.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att återgå till ämnet så svarar jag i 60 - 65 års ålder, alltså samma som i Sverige.

Detta när det handlar om tex lärare, banktjänstemän osv.

Sen finns de ju de som lyckas sluta arbeta innan det av olika anledningar...

I vissa extrema fall försöker de t.o.m. lura lättlurade människor för att slippa jobba, ungefär som i Sverige, fast där försöker man lura sig själv och alla andra, alltså staten;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

På landet finns ingen pensionsålder, dom gammla männen brukar deltaga efter förmåga, och kvinnorna passar ofta barn barnen och hjälper till lite i hushållet.

Och det tycker jag är väldigt bra för barnen har respekt för dom äldre och får lära sig mycket av dom,

samtidigt som dom äldre verkar gilla att uppfostra barn barnen, en betydelsefull uppgift.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Pingislover

När jag var i Huahin 2003 så hyrde vi ett stort

hus av en svensk familj, Där skötte en familj

huset (städning, trädgård, poolen m.m) och

pappan i familjen en supertrevlig kille som jobbade

på Hilton Hotel som hovmästare. Han fyllde några

månader senare 55 år och fick då "sparken" han

fick alltså inte jobba kvar mer, fastän han trivdes

(han pratade jättebra engelska) och köpte en

"songtaow" och skulle börja köra taxi runt i Huahin.

Nu vet jag inte om det beror på att det är "amerikanska"

ägare eller om det är nån slags pensionsålder. Jag tror att

han fick typ 1200 bath i månaden i pension, så det är juh

inget man försörjer en familj på. Jag hoppas att det gick

bra för honom, det vore roligt att träffa honom igen nu

6 år senare för att se hur allt gick.

Pingis som tyckte Huahin var sådär

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

De som är Statligt anställda har viss pensionsavsättning så de kan oftast sluta mellan 60 –70 år beroende på hur mycket de tjänat då pensionens storlek är beroende på inkomsten. De med lägre inkomster är antagligen tvungna att jobba länge eller komplettera med en privat pensionsförsäkring.

När det gäller privatanställda så är det upp till vilka avtal de har med sin arbetsgivare i de flesta fallen finns det inget större pensionsåtagande från en privat arbetsgivare så de sa att tummregeln var att 1 / 3 av lönen skulle sparas till pensionen om de skulle kunna gå i pension efter drygt 30 yrkesverksamma år vid ca 60 - 65 och ha en någorlunda likvärdig levnadsstandard.

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemma i byn..där de flesta är risbönder..så jobbar man så länge man kan efter bästa förmånga

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...