Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

kungchristian

Dö i Thailand.

Recommended Posts

Tallviking

Här finns lite nyttigt att läsa som gäller dödsfall i utlandet och bouppteckning

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2017.6/340806.html

Lite urvalda texter:

Huvudregeln i arvsförordningen är att hemviststaten ska handlägga arvet.

Vid lagval eller vid hemvist i en tredjestat kan en annan stat än hemviststaten under vissa förutsättningar ha behörighet att handlägga arvet.

Om lagval gjorts till en tredjestat behåller Skatteverket alltid sin behörighet. Skatteverket ska trots det inte kräva in eller registrera någon bouppteckning i dessa fall eftersom Skatteverket inte ska registrera en bouppteckning upprättad enligt utländsk lag

Utgångspunkten är att någon bouppteckning inte ska förrättas, upprättas eller registreras när en person vid sin död hade hemvist utanför Sverige. Detta gäller även om den avlidna var svensk medborgare.

Om Skatteverket ändå får in en begäran om att registrera en bouppteckning i dessa fall ska Skatteverket besluta att avvisa den.

Jive
8 minuter sedan, skrev Tallviking:

Om dina barn helt plötsligt "lyfter ett finger" när du dör för att få ut sina laglotter gör dom detta genom att gå till Tingsrätten i Sverige och begära bodelning. Tingrätten utser någon som sysslar med detta t.ex banktjänsteman eller advokat

Problemet för denna blir ju om alla tillgångar finns i Thailand för dom får nog svårt att göra något då

Se till att skriva ett testamente i Thailand så din fru får allt och att detta är registrerat i Thailand

Dina barn har alltid rätt till sin arvslott (50% av det du äger) och den kan inte testamenteras bort

Om du däremot under livet (och inte i nära anslutning till din död "på dödsbädden) skänker bort allt du äger och har till någon blir ju det du äger noll och hälften av noll är ändå noll och dina barn har då inte rätt till någonting

Dock om denne "någon" är din fru kan ju kanske tingsrätten anse att du fortfarande "äger" det du gav bort genom att ni är gifta och "delar på allt"

Men som sagt har nog en svensk tingsrätt väldigt svårt att agera på egendomar i Thailand

Tack för ditt svar, Tv!

Om jag och min sambo eller fru båda står skrivna på mitt bankkonto.....?

Tallviking
1 minut sedan, skrev Jive:

Tack för ditt svar, Tv!

Om jag och min sambo eller fru båda står skrivna på mitt bankkonto.....?

Det är nog thailändsk lag som avgör i detta fallet så bäst är nog att kolla med en advokat som jobbar med bodelning i Thailand för att reda ut dom frågorna

Se min text ovan. Svensk lag och svenska myndigheter kan inte vara inblandade om du bor utomlands och har alla tillgångar utomlands när du dör

EU:s arvsförordning gäller när den som dör bor utomlands så svensk lag gäller inte i det läget

Jive
2 minuter sedan, skrev Tallviking:

Här finns lite nyttigt att läsa som gäller dödsfall i utlandet och bouppteckning

Lite urvalda texter:

Vid lagval eller vid hemvist i en tredjestat kan en annan stat än hemviststaten under vissa förutsättningar ha behörighet att handlägga arvet.

Om lagval gjorts till en tredjestat behåller Skatteverket alltid sin behörighet. Skatteverket ska trots det inte kräva in eller registrera någon bouppteckning i dessa fall eftersom Skatteverket inte ska registrera en bouppteckning upprättad enligt utländsk lag

Utgångspunkten är att någon bouppteckning inte ska förrättas, upprättas eller registreras när en person vid sin död hade hemvist utanför Sverige. Detta gäller även om den avlidna var svensk medborgare.

Den sista meningen gör ju allt mycket enklare för mig.

Tallviking
1 minut sedan, skrev Jive:

Den sista meningen gör ju allt mycket enklare för mig.

La till ytterligare en rad:

Om Skatteverket ändå får in en begäran om att registrera en bouppteckning i dessa fall ska Skatteverket besluta att avvisa den.

Jive
1 minut sedan, skrev Tallviking:

La till ytterligare en rad:

Tackar!

Verkar som jag enkelt kan fixa de här frågorna och dö i lugn och ro. 😉

Fritz
31 minuter sedan, skrev Tallviking:

Lite urvalda texter:

OK, jag ser att mitt exempel som säger annorlunda är från 2013 så det har tydligen blivit nya regler sen dess.

https://lawline.se/answers/bouppteckning-efter-svensk-medborgare-med-hemvist-utomlands

Tallviking
19 minuter sedan, skrev Fritz:

OK, jag ser att mitt exempel som säger annorlunda är från 2013 så det har tydligen blivit nya regler sen dess.

https://lawline.se/answers/bouppteckning-efter-svensk-medborgare-med-hemvist-utomlands

Ja. Den lagen gäller inte längre

Detta ändrades i Augusti 2015

https://blogg.pwc.se/taxmatters/bosatt-utomlands-paverkas-du-av-den-forandrade-arvsratten

Kenneth4618

TS skrev att allt stod på frun (hotellet) och då är det nog svårt för barnen att få något av det

Boa52
9 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

TS skrev att allt stod på frun (hotellet) och då är det nog svårt för barnen att få något av det

Ja det blir nog svårt att få ut nått arv från Thai. Vet två gubbar från Umeå som dog och hade hus och tillgångar i Thai,

barnen försökte med advokathjälp få tillgång till hus och det dom hade. Det kostade bara barnen en massa pengar,

dom fick inte en nickel. Thaidamerna fick allt eller tog

thomas001

Har väl inte riktigt med TS fråga att gora...men nog så viktig for oss som har flyttat hit for gott/utskrivna. Hur har ni tänkt när det gäller era barn och syskon den dagen ni ska vandra vidare?

Jag känner en advokat i Svedala som jag ringde och frågade. Jag har ju inget intresse av att mina barn ska behova lägga ner en massa tid och besvär for att få hem min kropp och begravas i Sverige.

Jag har informerat mina barn och min syster att när den dagen inträffar får min Thailändska familj fixa en Buddistisk kremering i byn. Helt ok for dem. Har även skrivit ett enkelt brev med mina onskningar till dem.

Det är ju upp till var och en....men detta funkar for mig,min Svenska familj och även for min Thailändska familj!

Nakhon
17 timmar sedan, skrev thomas001:

Har väl inte riktigt med TS fråga att gora...men nog så viktig for oss som har flyttat hit for gott/utskrivna. Hur har ni tänkt när det gäller era barn och syskon den dagen ni ska vandra vidare?

Jag känner en advokat i Svedala som jag ringde och frågade. Jag har ju inget intresse av att mina barn ska behova lägga ner en massa tid och besvär for att få hem min kropp och begravas i Sverige.

Jag har informerat mina barn och min syster att när den dagen inträffar får min Thailändska familj fixa en Buddistisk kremering i byn. Helt ok for dem. Har även skrivit ett enkelt brev med mina onskningar till dem.

Det är ju upp till var och en....men detta funkar for mig,min Svenska familj och även for min Thailändska familj!

Är du helt säker?

thomas001
29 minutes ago, Nakhon said:

Är du helt säker?

På vad?

Nemo
On 10/19/2018 at 8:43 PM, Nicholas said:

Tillgångarna i Thailand som dom delvis har rätt till kan bli svårare att få tag i rent praktiskt.

Exakt, med tanke på detta:   

allt i Thailand står ju på frun

NYTT INNEHÅLL

• Create New...

Important Information

Privacy policy