Jump to content
IGNORERAD

Mentalsjukhus i Bangkok?


Abercrombie

Recommended Posts

 
Ni tog tveklöst rätt beslut för er dotter. Vi känner två familjer med luuk krungs som behöver specialskola och en av familjerna gav upp i höstas. Inte bara kostar dessa specialskolor, samt extra terapeuter mm, runt en miljon Baht om året men dessutom är inte det thailändska samhället, och vissa av dess invånare, särskilt vänligt inställda mot de som avviker från normen. Den familjen som gav upp i höstas och flyttade till Holland har en son (14-15 år) som är gravt autistisk men som de allra flesta autistiska människor så syns inte handikappet på honom, vilket ibland ledde till otrevliga situationer när de var ute.
 
Min uppfattning är att de flesta vanliga thailänder håller sina handikappade och avvikande släktingar hemma, i möjligaste mån. De män man ibland ser vandrandes utmed landsvägar; ovårdade och i trasor, har nog oftast någon form av psykisk störning men jag tror inte alla kan betraktas som "mentalsjuka". Den snubben som brukar stryka runt utanför vår by gick i klassen över min frus och var en helt vanlig kille som gick ur skolan, tog ett jobb i en fabrik och skaffade fru och barn. Efter sitt andra barns plötsliga död gick han i tempel och när han inte fann frid där har han nu i närmare 10 år vandrat provinsen runt i trasor. Han kommer dock varje år "hem" på sin frus och sin sons födelsedagar och enligt de som känner honom så är det inget egentligt fel med honom; han klarar bara inte av ett "vanligt" liv. Med rätt psykisk vård skulle han kanske "bli normal" igen men tror nog att en del uteliggare i Sverige och annorstädes har en liknande historia som inte nödvändigtvis behöver vara någon större psykisk störning eller "mentalsjuka".  
95% av svenska hederliga old school uteliggare är die hard drog missbrukare.

Omöjliga att hantera.
Fått boende flertal gånger som slutar med knarkar kvart.
Bråk etc.
Kombinationen förståndshandikapp + droger ingår förstås.

Har väl gjorts cirka 50 dokumentärer i ämnet som börjar med entusiastisk reporter/journalist och slutar med att densamme ger upp, besviken och förbannad.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fritz

    4

  • Nemo

    4

  • Nicholas

    4

  • Tommy

    3

Mest aktiva i denna tråd

28 minuter sedan, skrev Nicholas:

Har väl gjorts cirka 50 dokumentärer i ämnet som börjar med entusiastisk reporter/journalist och slutar med att densamme ger upp, besviken och förbannad.

Då får jag presentera dokumentär nr: 51 som är undantaget som bekräftar din regel.

https://www.svtplay.se/video/13909244/det-nya-livet?start=auto

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Blev någon frälst?

Nej, inte vad jag kommer ihåg. Varför inte själv titta på dokumentären jag länkade till som är gjord av Tom Ahland? Det kan vara bra som omväxling till dom 50 där du påstår att reportern gav upp på slutet. Du kan väl länka till ett par av dom så jag får titta, jag har gott om tid och gillar speciellt dokumentärer.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minutes ago, Fritz said:

Nej, inte vad jag kommer ihåg. Varför inte själv titta på dokumentären jag länkade till som är gjord av Tom Ahland? Det kan vara bra som omväxling till dom 50 där du påstår att reportern gav upp på slutet. Du kan väl länka till ett par av dom så jag får titta, jag har gott om tid och gillar speciellt dokumentärer.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1066203?programid=3103

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
On 2018-10-13 at 18:05, skrev Jolo:

Jag har också fått det förklarat som att det betyder mentalsjukhus (dårhus) men inte att det skulle vara namnet på ett specifikt sjukhus i Bangkok utan på vilket som.

Kanske namnet på sjukhuset används för att säga mentalsjukhus/dårhus rent allmänt. Har även jag hört det som att dårhus kallas för "si tanja", annars är ett annat uttryck för dårhus "rong pajabaan ba".

 

Eventuella åsikter om min transkribering tyder på behov att omgående uppsöka vård på nämnd inrättning! :dirol:

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Knasen:

Kanske namnet på sjukhuset används för att säga mentalsjukhus/dårhus rent allmänt. Har även jag hört det som att dårhus kallas för "si tanja", annars är ett annat uttryck för dårhus "rong pajabaan ba".

 

Eventuella åsikter om min transkribering tyder på behov att omgående uppsöka vård på nämnd inrättning! :dirol:

Namnet verkar ni va ganska ense om , men vilka vårdas där förutom Knasen och jag som vårdare🙃

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...