Jump to content
IGNORERAD

Mentalsjukhus i Bangkok?


Abercrombie

Recommended Posts

Min kompis var i Thailand för länge sedan och tjejerna lärde honom namnet på ett mentalsjukhus i Bangkok som uttalades ungefär som "sittanja". Någon som vet något om detta och hur det korrekta uttalet och namnet är?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fritz

    4

  • Nemo

    4

  • Nicholas

    4

  • Tommy

    3

Mest aktiva i denna tråd

4 minuter sedan, skrev Abercrombie:

Min kompis var i Thailand för länge sedan och tjejerna lärde honom namnet på ett mentalsjukhus i Bangkok som uttalades ungefär som "sittanja". Någon som vet något om detta och hur det korrekta uttalet och namnet är?

 

Har hört samma " si tan ja " ungefär.

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också fått det förklarat som att det betyder mentalsjukhus (dårhus) men inte att det skulle vara namnet på ett specifikt sjukhus i Bangkok utan på vilket som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev wUThai:

Mentalsjukhuset heter Sri Thanya.

Skickat från min ONEPLUS 6 via Tapatalk
 

😁 Tror det är risk att Hamnoi kommenterar detta inlägg!

 

Ha en trevlig lördagkväll!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev nana:

😁 Tror det är risk att Hamnoi kommenterar detta inlägg!

 

Ha en trevlig lördagkväll!

Hur tror du jag vet namnet på mentalsjukhuset? :)

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev nana:

😁 Tror det är risk att Hamnoi kommenterar detta inlägg!

 

Ha en trevlig lördagkväll!

Hahaha, satt faktiskt och filade på något 😂

 

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Det slår mig att jag tror inte att jag sett någon förståndshandikappad i Thailand. Har jag bara missat eller göms de undan?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Fredman:

Det slår mig att jag tror inte att jag sett någon förståndshandikappad i Thailand. Har jag bara missat eller göms de undan?

Han brukar mest hålla till på takbarer och Soi11;)

 

Kan inte påminna mig det heller, Downs osv har jag sett.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
6 timmar sedan, skrev Fredman:

Det slår mig att jag tror inte att jag sett någon förståndshandikappad i Thailand. Har jag bara missat eller göms de undan?

Hade du förstått språket så hade du upptäckt fler förståndshandikappade. 

Lite det samma med att thailändare aldrig ser förståndshandikappade människor i Sverige. 

Det är för att dom inte behärskar språket. 

 

Det är ju egentligen bara att översätta MPR till thai, så lär thailändarna få sin dos av svenskt förståndshandikapp. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Fredman:

Det slår mig att jag tror inte att jag sett någon förståndshandikappad i Thailand. Har jag bara missat eller göms de undan?

Jag tror att dom flesta göms undan men ibland stöter jag på någon som säljer billigt krims-krams ute på stan.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

De göms som sagt ofta undan, vet några stycken. En yngre tjej som jag tror med rätt vård i uppväxten skulle vart skaplig, men rätt vård inom detta är nog inget som är fritt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
On 10/13/2018 at 7:14 PM, Fredman said:

Det slår mig att jag tror inte att jag sett någon förståndshandikappad i Thailand. Har jag bara missat eller göms de undan?

Du kanske skulle lämna rummet/huset oftare, det finns många som borde vara inlagda.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2018‎-‎10‎-‎13 at 19:14, skrev Fredman:

Det slår mig att jag tror inte att jag sett någon förståndshandikappad i Thailand. Har jag bara missat eller göms de undan?

 

On ‎2018‎-‎10‎-‎14 at 02:54, skrev Soengsang:

De göms som sagt ofta undan, vet några stycken. En yngre tjej som jag tror med rätt vård i uppväxten skulle vart skaplig, men rätt vård inom detta är nog inget som är fritt.

Vi har träffat flera och de tas ofta om hand av sina familjer, men de som saknar familjer eller där familjen inte vill eller kan hamnar ibland på Tempel.

 

Vi har lite erfarenhet av att söka vård och bestämde oss efter nåt år att Sverige antagligen var bättre, det verkar stämma, trots allt man hör.

 

Det finns fri/gratis vård i Thailand, i alla fall i Bkk.

Vi testade några stycken fria och några som kostade kosing men inget som var riktigt bra.

 

Betalalternativen var väl OK, men inte i Nivå med den skola som Jasmine går i nu, Sverige är rätt fantastiskt under ytan...

De fria alternativen varierade från sjukhus dit vi gick några gånger för att testa, men det gav inget, fick däremot se att de testade akupunktur på flera av ungarna som gick där, om det hjälpte vet jag inte...

Sen besökte vi en "Skola" men det verkade mest vara förvaring, men de hade lite lektioner gympa och de fick mat, så de var säkert värdefulla för föräldrar som saknade alternativ, trevlig personal vad jag såg.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, Tommy said:

Det finns fri/gratis vård i Thailand, i alla fall i Bkk.

Vi testade några stycken fria och några som kostade kosing men inget som var riktigt bra.

Helt riktikt. 'Vården' som består av av att stoppa dem fulla med  piller så att de håller sig lugna och sover större delen av dygnet, ingår i det så kallade 30bahts systemet = fritt. Men att tro att de skulle bli bättre av 'behandlingen' är befängt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
1 timme sedan, skrev Nemo:

Du kanske skulle lämna rummet/huset oftare, det finns många som borde vara inlagda.

Har det att göra med hur ofta man lämnar huset? Är det inte tid spenderad ute och vad vet du om hur mycket det är? 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minutes ago, Fredman said:

Har det att göra med hur ofta man lämnar huset? Är det inte tid spenderad ute och vad vet du om hur mycket det är? 

Ja, så länge man inte kan se presumtiva patienter inomhus, så är ju ett alternativ att lämna bostaden och studera 'klientelet' som finns utanför, det finns ett flertal av dem.

Ändrades av Nemo
tog bort ett "l"
Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Nemo:

Helt riktikt. 'Vården' som består av av att stoppa dem fulla med  piller så att de håller sig lugna och sover större delen av dygnet, ingår i det så kallade 30bahts systemet = fritt. Men att tro att de skulle bli bättre av 'behandlingen' är befängt.

Nja, den fria förskolan vi testade hade pedagoger och pedagogiska leksaker, de hade en vakt vid grinden, en gammal man som såg till att inga barn smet ut och kollad vilka som kom in.

Bättre än vad jag förväntat mej, men rätt trist miljö, och lite tveksamt om pedagogerna hade rätt utbildning...

 

Det som fick oss att bestämma oss för en flytt hit var när vi pratat med ett Läkarpar som hade en autistisk son och de frågade "Kan ni flytta till Sverige?" "Ja" "Men gör det då!".

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Tommy said:

Nja, den fria förskolan vi testade hade pedagoger och pedagogiska leksaker, de hade en vakt vid grinden, en gammal man som såg till att inga barn smet ut och kollad vilka som kom in.

Bättre än vad jag förväntat mej, men rätt trist miljö, och lite tveksamt om pedagogerna hade rätt utbildning...

 

Det som fick oss att bestämma oss för en flytt hit var när vi pratat med ett Läkarpar som hade en autistisk son och de frågade "Kan ni flytta till Sverige?" "Ja" "Men gör det då!".

 

 

MVH

Jo, men nu talar jag om rena'mentalsjukhus', ingen lek där.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nemo:

Jo, men nu talar jag om rena'mentalsjukhus', ingen lek där.

Kan tänka mej det...

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
21 minuter sedan, skrev Nemo:

Ja, så länge man inte kan se presumtiva patienter inomhus, så är ju ett alternativ att lämna bostaden och studera 'klientelet' som finns utanför, det finns ett flertal av dem.

Du fattar visst inte ens när man förklarar? Det har att göra med hur ofta skriver du och jag svarar att det är tiden. Om jag springer ut och in 100 gånger på en dag så är det inte så att jag ser mer. Sedan svarade du inte på hur du vet hur mycket tid jag tillbringar i huset eller ute. Frågan är så klart retorisk för du har inte en aning. Kan upplysa dig om att det är inte många minuter i vaket tillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Nemo:

Jo, men nu talar jag om rena'mentalsjukhus', ingen lek där.

Förstår att det var skönt att komma ut igen ;)

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog finns dom.
Flertalet i vårt område.
En del gör enklare sysslor, går ärenden.

Inga svåra fall.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

21 hours ago, Tommy said:

 

Vi har träffat flera och de tas ofta om hand av sina familjer, men de som saknar familjer eller där familjen inte vill eller kan hamnar ibland på Tempel.

 

Vi har lite erfarenhet av att söka vård och bestämde oss efter nåt år att Sverige antagligen var bättre, det verkar stämma, trots allt man hör.

 

Det finns fri/gratis vård i Thailand, i alla fall i Bkk.

Vi testade några stycken fria och några som kostade kosing men inget som var riktigt bra.

 

Betalalternativen var väl OK, men inte i Nivå med den skola som Jasmine går i nu, Sverige är rätt fantastiskt under ytan...

De fria alternativen varierade från sjukhus dit vi gick några gånger för att testa, men det gav inget, fick däremot se att de testade akupunktur på flera av ungarna som gick där, om det hjälpte vet jag inte...

Sen besökte vi en "Skola" men det verkade mest vara förvaring, men de hade lite lektioner gympa och de fick mat, så de var säkert värdefulla för föräldrar som saknade alternativ, trevlig personal vad jag såg.

 

 

MVH

 

Ni tog tveklöst rätt beslut för er dotter. Vi känner två familjer med luuk krungs som behöver specialskola och en av familjerna gav upp i höstas. Inte bara kostar dessa specialskolor, samt extra terapeuter mm, runt en miljon Baht om året men dessutom är inte det thailändska samhället, och vissa av dess invånare, särskilt vänligt inställda mot de som avviker från normen. Den familjen som gav upp i höstas och flyttade till Holland har en son (14-15 år) som är gravt autistisk men som de allra flesta autistiska människor så syns inte handikappet på honom, vilket ibland ledde till otrevliga situationer när de var ute.

 

Min uppfattning är att de flesta vanliga thailänder håller sina handikappade och avvikande släktingar hemma, i möjligaste mån. De män man ibland ser vandrandes utmed landsvägar; ovårdade och i trasor, har nog oftast någon form av psykisk störning men jag tror inte alla kan betraktas som "mentalsjuka". Den snubben som brukar stryka runt utanför vår by gick i klassen över min frus och var en helt vanlig kille som gick ur skolan, tog ett jobb i en fabrik och skaffade fru och barn. Efter sitt andra barns plötsliga död gick han i tempel och när han inte fann frid där har han nu i närmare 10 år vandrat provinsen runt i trasor. Han kommer dock varje år "hem" på sin frus och sin sons födelsedagar och enligt de som känner honom så är det inget egentligt fel med honom; han klarar bara inte av ett "vanligt" liv. Med rätt psykisk vård skulle han kanske "bli normal" igen men tror nog att en del uteliggare i Sverige och annorstädes har en liknande historia som inte nödvändigtvis behöver vara någon större psykisk störning eller "mentalsjuka".  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...