Jump to content
IGNORERAD

IPTV i SVerige


Nick

Recommended Posts

23 minuter sedan, skrev apknug:

Har någon, i Sverige, dömts för medhjälp / medverkan till brott mot avkodningslagen eller intrång i sinalrätten genom att ha betalat? 

 

Eller är det din subjektiva bedömning att detta är ett brott? Det krävs till att börja med uppsåt.

https://www.domstol.se/patent--och-marknadsoverdomstolen/patent--och-marknadsoverdomstolens-avgoranden/2021/100672/

 

Men som jag skrev tidigare är att bara titta väldigt svårt att bevisa och ej provat i rätten ännu

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 193
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    27

  • LTD

    15

  • Soengsang

    13

  • Wally

    12

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

24 minuter sedan, skrev Tallviking:

https://www.domstol.se/patent--och-marknadsoverdomstolen/patent--och-marknadsoverdomstolens-avgoranden/2021/100672/

 

Men som jag skrev tidigare är att bara titta väldigt svårt att bevisa och ej provat i rätten ännu

169 sidor dom och du ger oss ingen sammanfattning? 

 

Var de som friades för medhjälp / medverkan anklagade för att bara ha betalat? 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Tallviking:

Här kan ni läsa en bra och neutral beskrivning av IPTV eller kanske främst det man kallar "Pirat-TV"

 

http://tvip24.com/vad-ar-iptv/

Väldigt "neutral" sida, ser ut som en 13 åring gjort den 1995, som vill sälja VPN.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, apknug said:

Väldigt "neutral" sida, ser ut som en 13 åring gjort den 1995, som vill sälja VPN.

 

 

Spygrön text på svart bakgrund. Jag höll på att ramla ur stolen i ren chock. Otroligt nog verkar den vara från nyss och inte -95 om man kollar kanallistan och lagen som ligger i Allsvenskan enligt den.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Tallviking:

Enligt brottsbalken kap 23 paragraf 2 är det ett brott som betecknas "medverkan till brott" att betala för att understödja en brottslig verksamhet

 

Problemet är inte om det är ett brott eller inte att titta på IPTV utan hur man kan lagföra brottet. Speciellt om du surfar via VPN från ett land och sitter i ett annat

 

Sparar du ner en film/serie eller vidareutsänder den blir du ju helt plötslig väldigt mycket lättare att bevisa brottet

Man ska erkänna att man har betalat också, inget dom bevisar så lätt annars. 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev apknug:

Har någon, i Sverige, dömts för medhjälp / medverkan till brott mot avkodningslagen eller intrång i sinalrätten genom att ha betalat? 

 

Eller är det din subjektiva bedömning att detta är ett brott? Det krävs till att börja med uppsåt.

Det finns väl flera som dömts för att ha sålt piratkopierade kort för digitalboxar, fast vilken lag som tillämpades vet jag inte. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev LTD:

Man ska erkänna att man har betalat också, inget dom bevisar så lätt annars. 

Väldigt lätt att spåra betalningar i dagens moderna digitala värld.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev LTD:

Man ska erkänna att man har betalat också, inget dom bevisar så lätt annars. 

Har man betalat kontant är det typ omöjligt att spåra.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev spooncreek:

Spygrön text på svart bakgrund. Jag höll på att ramla ur stolen i ren chock. Otroligt nog verkar den vara från nyss och inte -95 om man kollar kanallistan och lagen som ligger i Allsvenskan enligt den.

Designen kan vara 90-tal, fast innehållet uppdateras.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

Väldigt lätt att spåra betalningar i dagens moderna digitala värld.....

Vad jag vet finns det många restriktioner i dagens värld. Sverige är väl bland de länder där brottsligheten är mest skyddad.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

Väldigt lätt att spåra betalningar i dagens moderna digitala värld.....

Vid de tillslag mot pirattv leverantörer jag läst om så har kundregister beslagtagits. Kundregistret tillsammans med dina lättspårade betalningar torde leda till att samtliga kunder åker dit för medverkan / medhjälp.

 

Ändå har detta aldrig hänt........?????

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-10-13 at 11:38, skrev Tallviking:

Väldigt lätt att spåra betalningar i dagens moderna digitala värld.....

Bitcoin.. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-10-13 at 14:54, skrev apknug:

Vid de tillslag mot pirattv leverantörer jag läst om så har kundregister beslagtagits. Kundregistret tillsammans med dina lättspårade betalningar torde leda till att samtliga kunder åker dit för medverkan / medhjälp.

 

Ändå har detta aldrig hänt........?????

Kundregister, ja vilka uppgifter har dom där, ett uppgivet namn och email adress, inget mer. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-10-12 at 12:56, skrev Tallviking:

Jo det finns ju som ComHem, Allente, Viasat etc etc där du betalar för att ett företag med rätt licenser, rätt behörigheter och rätten att återutsända skickar strömmad TV
Även Youtube kan ju nämnas här. "IPTV" är ju bara ett samlingbegrepp för TV-sändningar som distribueras över internet och inte OTA (Over The Air) via marksänd antenn/sattelit

 

Det är när man typ betalar 500 kr för att i ett år ha tillgång till tusentals kanaler från hela världen som brottet uppstår

 

Nackdelen med t.ex de svenska bolagen ovan är att man bara har rättighet att sända dessa till mottagare i Sverige (Eller EU/EES numera eftersom det klassas som samma)
Sitter man i Thailand och via VPN "luras" att man sitter i Sverige bryter man mot de avtal man förbundit sig att följa när man beställde tjänsten och då blir det ett brott mott upphovslagarna att titta på de i Thailand som skulle vara lagligt att titta på i Sverige

Vart hittar man ett år för en femhundring?

Jag slår till på direkten!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Har länge kört med Perfect Player men googlade och hittade tips på TiviMate som jag nu installerat. 

Klart bättre än PP, överlägset bästa iptv appen jag testat hittills 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev LTD:

Har länge kört med Perfect Player men googlade och hittade tips på TiviMate som jag nu installerat. 

Klart bättre än PP, överlägset bästa iptv appen jag testat hittills 👍

Kan bara hålla med. Jag kör betalversionen av den, helt kanonbra 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev jlh66:

Kan bara hålla med. Jag kör betalversionen av den, helt kanonbra 👍

Uppgraderade till betalversionen jag också, värt att gynna när dom gjort ett så bra jobb. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer om TiviMate så ska den inte gå att köra i mobil, appen man kan installera via playstore får man iaf inte igång, samma gäller på Bluestacks Android emulator som man kan köra i windows.

men om man istället för att hämta appen i playstore tar den här så funkar det utmärkt både på mobilen och i Bluestacks :)

 

https://www.mediafire.com/file/j6qtf5x1ohriumd/tivimate_4201.apk/file

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...