Jump to content
IGNORERAD

Nytt skärmtak


Mankan

Recommended Posts

1 minut sedan, skrev Boa52:

Om man har issolering under plåttaket på ute platsen, tar den bort nån värme kanske lite ljud från regn men skulle

tro att i båda fallen är det lite, Är nog bättre att planera var man vill ha ute platsen. Vi har två ställen ett på morgonen

när solen går upp och en på resten av dagen, ingen isolering på plåten. Sen älskr jag när det regnar på taket både i Thai 

och i Sverige, fy f-n vad jag sover gott då

Mycket stor skilnad med issolering för att ta bort värmen 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 128
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    52

  • HuaHindinnge

    24

  • Dolemon

    9

  • Galten

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Om man har issolering under plåttaket på ute platsen, tar den bort nån värme kanske lite ljud från regn men skulle

tro att i båda fallen är det lite, Är nog bättre att planera var man vill ha ute platsen. Vi har två ställen ett på morgonen

när solen går upp och en på resten av dagen, ingen isolering på plåten. Sen älskr jag när det regnar på taket både i Thai 

och i Sverige, fy f-n vad jag sover gott då

Fantastiskt inlägg och verkligen något jag tar till mig. Tack

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ett utetak för uteköket  plåt med isolering och det är kanonbra.

Skall det vara ett snäpp bättre estetiskt så blir det tegelpannor och det är dyrt.

Segelduk är väl modernt fortfarande?

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Galten:

Vi har ett utetak för uteköket  plåt med isolering och det är kanonbra.

Skall det vara ett snäpp bättre estetiskt så blir det tegelpannor och det är dyrt.

Segelduk är väl modernt fortfarande?

ja jag tror inte segelduk är aktuellt;)

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Mankan:

ja jag tror inte segelduk är aktuellt;)

Ok. lutningen är inga problem bara det lutar lite.

Har varit under långa tak med lite lutning under oväder så.

Skulle ha rivit det lilla befintliga och dragit ut et plåttak på 5-6 m så har man även en  regn/solskydd bredvid bilen.

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev Dolle:

Mycket stor skilnad med issolering för att ta bort värmen 

På en uteplats, inte provat men tvilar att det tar bort värmen så mycket. Ska du ta bort värmen från ett friliggande tak 

måste du har nåt som reflekterar solen uppe på taket, isolering under taket lite kanske ???

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

På en uteplats, inte provat men tvilar att det tar bort värmen så mycket. Ska du ta bort värmen från ett friliggande tak 

måste du har nåt som reflekterar solen uppe på taket, isolering under taket lite kanske ???

Vårt uteplats är behaglig. beror nog på att vi slipper värsta strålningsvärmen från takplåtar gissar jag.

Nu blir man dock orolig för hållbarheten efter andras skriverier🤔

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Galten:

Vårt uteplats är behaglig. beror nog på att vi slipper värsta strålningsvärmen från takplåtar gissar jag.

Nu blir man dock orolig för hållbarheten efter andras skriverier🤔

Plåten håller nog men har du nån påklistrad isolering under så klarar nog inte den värmen. Som jag skrev ena 

uteplatsen för morgonsol den andra ligger i skuggan hela resten av dan

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Boa52:

Plåten håller nog men har du nån påklistrad isolering under så klarar nog inte den värmen. Som jag skrev ena 

uteplatsen för morgonsol den andra ligger i skuggan hela resten av dan

Jag tar ett bild på isoleringen om fem år då den är 8 år gammalt.

Släpper den så är jag skyldig dig en öl släpper den inte så är du skyldig. 

Tycker det är lite domedagsprofetior har mar man köpt bra grejer så skall det hålla en stund.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Galten:

Jag tar ett bild på isoleringen om fem år då den är 8 år gammalt.

Släpper den så är jag skyldig dig en öl släpper den inte så är du skyldig. 

Tycker det är lite domedagsprofetior har mar man köpt bra grejer så skall det hålla en stund.

Givetvis kan jag ha fel😎

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

På en uteplats, inte provat men tvilar att det tar bort värmen så mycket. Ska du ta bort värmen från ett friliggande tak 

måste du har nåt som reflekterar solen uppe på taket, isolering under taket lite kanske ???

Valde isolerat rött plåttak på carporten 2014 och det funkar kanon och det sitter kvar fortfarande. Svalt ochbskönt där under så svärmor flyttade dit med sina sysslor.

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Mankan:

Är helt med dig men när vi pratar om ett tak för solen som annars inte finns alls kan det väl inte vara något jätte problem om det stänker in bakvägen vid speciellt svåra regnväder eller?

Huset vi byggde för svärmor hade problem med att vatten slog in bakåt på altan när det regnade horisontellt. Där var det ett bekymmer för att lutningen på marken var obefintlig. I ditt fall verkar ni ha bra lutning från huset som gör att eventuellt vatten rinner iväg från huset. Ska man hålla på och skrapa bort vattnet blir det lite mera irriterande.  

 

I ditt fall kanske det irriterar någon gång man ska ut när det regnar och man ska ut av någon anledning, handla, hälsa på någon, e.d. Fast det kan man leva med om man ändå ska ut i regnet. Så upplevde jag det i varje fall. I vårt nuvarande hus upplever jag inte samma problematik, fast det även där slår baklänges i vissa fall. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-10-19 at 20:09, skrev Boa52:

På en uteplats, inte provat men tvilar att det tar bort värmen så mycket. Ska du ta bort värmen från ett friliggande tak 

måste du har nåt som reflekterar solen uppe på taket, isolering under taket lite kanske ???

Förlåt att jag har provat

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On ‎2018‎-‎10‎-‎21 at 09:26, skrev Dolle:

Förlåt att jag har provat

Funkar kanon så länge det håller.

Är helnöjd.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

On 10/19/2018 at 4:09 PM, Soengsang said:

Stämmer precis det, jag byggde ett tak över min uteplats, rätt stort och exakt det hände.

 

För övrigt har jag nu efter 3 år med det taket rivit det, pga andra planer......det var också värdelöst pga för liten lutning och vatten som kom in "bakvägen", jag hade typ "etenit pannor" ett plåttak hade nog där varit att föredra i pga den dåliga lutningen.

Plåttak blir varmt, "eternit pannor" is da shit.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Nemo:

Plåttak blir varmt, "eternit pannor" is da shit.  :)

Nja, inte dem med limmad isolering under.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns plattak med nagra cm frigolit under  ar nog battre an folie 
Hur ser det ut på korrigerad plåt? Cellplast går ju inte att böja speciellt mycket.
Problemet med de flesta plaster är att åldringsegenskaperna inte är så goda när de utsetts för naturens krafter.

Skickat från min Mi A1 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna plåt med tunn isolering samt folie funkar kanon. Svalt och skönt där under tycker familjen (svärmor)

722302498_Takplt.thumb.JPG.3531c5b55b293db32c69575581dbb72b.JPG

 

Nu har vi rätt hög takhöjd i carporten vilket också är bra

421254421_Takplt2.thumb.JPG.e166b4cffe287388f946b4545b1858ab.JPG

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kan man beställa plåtar i olika mönster, färger och längder. Dessutom isolerade eller inte.

DSC05366.thumb.JPG.ab8bb71eb4b4f4ff3b37edc354e787c7.JPG

DSC05367.thumb.JPG.0087cfb8aaaa2a3cc8e0c0ebcfe9c9c4.JPG

DSC05368.thumb.JPG.d5c2005d2662c182eaa77f2c8861457f.JPG

DSC05370.thumb.JPG.e0f71589d5f8d69a2628658e1a17b208.JPG

DSC05371.thumb.JPG.9aa41fedf64161ffe7b7627695e4da88.JPG

DSC05372.thumb.JPG.6fd04af20d73171fc5216ac67a5e21b0.JPG

Dessutom vill de ha betalt

DSC05369.thumb.JPG.be3458b4fe82e731d3a80b348cdb646c.JPG

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Så här blev i alla fall taket. Lite mer industriliknade än vad jag hade tänkt men mina idéer var tydligen inget att ha. Har tydligen inte heller lyckats tagit några vettiga bilder utifrån.

 

 

IMG_20181231_083614.jpg

IMG_20181231_083742.jpg

IMG_20181231_083751.jpg

IMG_20181231_114809.jpg

IMG_20181231_114814.jpg

IMG_20190130_162117.jpg

IMG_20181227_101907.jpg

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade en annan tråd där jag frågade efter köksskåp men av någon anledning så verkar tråden låst för ytterligare inlägg.

 

Nåja det vart ett sånt här från Index livingmall. Nu har jag ett eget skåp för mina köks pryttlar och i mitten kan jag har espresso maskin brödrost etc. 

 

På bilden är det framdragit för montering av eluttag.  

 

IMG_20181228_111020.jpg

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kära sambo köpte 7 rai mark för förra året i närheten av huset. Nu när vi var i Thailand fick hon för sig att leja in en grävare med mera för att markbereda för eventuellt framtida bygge. Vad det ska bli är oklart men damm måste man också ha. Väldig höjdskillnad ner till dammen

IMG_20190201_074249.jpg

IMG_20190130_121806.jpg

IMG_20190130_121755.jpg

IMG_20190130_121744.jpg

IMG_20190130_121816.jpg

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Så här blev i alla fall taket. Lite mer industriliknade än vad jag hade tänkt men mina idéer var tydligen inget att ha. Har tydligen inte heller lyckats tagit några vettiga bilder utifrån.

 

 

IMG_20181231_083614.jpg

IMG_20181231_083742.jpg

IMG_20181231_083751.jpg

IMG_20181231_114809.jpg

IMG_20181231_114814.jpg

IMG_20190130_162117.jpg

IMG_20181227_101907.jpg

Estetik kanske är överskattat, men ett skärmtak blev det ju! (typ sjukt fult, men säkert funktionellt)

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Stefan:

Estetik kanske är överskattat, men ett skärmtak blev det ju! (typ sjukt fult, men säkert funktionellt)

//S

 

Skönt att ha egen intrustrihall att vända runt bilen i... sjukt högt och stort... hade jag aldrig kunna gissat innan med @Mankans beskrivningar... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...