Jump to content
IGNORERAD

Körkort


Batting

Recommended Posts

 
Förnyar man körkortet där eller kan man fixa ett där med om man inte har Thai kort ?
2013 tröttnade jag på att förnya varje år med att höra på tjat om papper om mitt jobb detta gäller Ayutthaya.
 
Mvh.
Det jag fick nu var 2 årigt, när jag förnyar det blir det 5 årigt enligt info, när man kan förnya beror tydligen på vilket visa man har.
Jag hade internationellt körkort med mig så det blev 3 tester. Färg, reaktion och avståndsbedömning innan foto och utlämnande av körkort. Hur och vart man förnyar har jag inte brytt mig om att kolla, tar kontakt med Tik Tok när det är dags[emoji16]

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 122
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    30

  • Batting

    10

  • Wuttan

    10

  • scorpio63

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 minut sedan, skrev scorpio63:

Det jag fick nu var 2 årigt, när jag förnyar det blir det 5 årigt enligt info, när man kan förnya beror tydligen på vilket visa man har.
Jag hade internationellt körkort med mig så det blev 3 tester. Färg, reaktion och avståndsbedömning innan foto och utlämnande av körkort. Hur och vart man förnyar har jag inte brytt mig om att kolla, tar kontakt med Tik Tok när det är dagsemoji16.png

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Ja dom där testerna gör man varje gång man förnyar körkortet gjort det 5 år i rad sen tröttnade jag, kör ni på IKK som jag inte är i landet längre stunder nu.

Men tack för svaret om denna tjänst.

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Försökte bläddra lite utan att hitta något svar - beklagar om frågan har ställts: 

Är ute efter Körkort i Thailand med syfte att köra moped (inte bil). Jag har ett Svenskt B-Körkort. En firma här nere kommer hjälpa mig med översättningen/processen och undrar om mitt kort innehåller Bike. 

 

Jag förstår att mitt kort inte är för MC, men är det för "bike"/moped? Eller, man kanske inte gör någon skillnad på det i Thailand? 

 

Tack! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev LikvidThai:

Försökte bläddra lite utan att hitta något svar - beklagar om frågan har ställts: 

Är ute efter Körkort i Thailand med syfte att köra moped (inte bil). Jag har ett Svenskt B-Körkort. En firma här nere kommer hjälpa mig med översättningen/processen och undrar om mitt kort innehåller Bike. 

 

Jag förstår att mitt kort inte är för MC, men är det för "bike"/moped? Eller, man kanske inte gör någon skillnad på det i Thailand? 

 

Tack! :)

Du måste göra ett helt nytt körkort gällande mc,inte så märkvärdigt om man lärt sig svenska regler. Gäller i 2 år,sedan kan du förlänga detta med bara test av reaktion,färgseende å ett läkarintyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev LikvidThai:

Försökte bläddra lite utan att hitta något svar - beklagar om frågan har ställts: 

Är ute efter Körkort i Thailand med syfte att köra moped (inte bil). Jag har ett Svenskt B-Körkort. En firma här nere kommer hjälpa mig med översättningen/processen och undrar om mitt kort innehåller Bike. 

 

Jag förstår att mitt kort inte är för MC, men är det för "bike"/moped? Eller, man kanske inte gör någon skillnad på det i Thailand? 

 

Tack! :)

Ja ditt körkort gäller bara för bil även i Thailand. Men man kan som sagt göra prov och uppkörning för MC det har jag själv gjort.

 

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
On 2018-10-12 at 23:03, skrev scorpio63:

Är det någon som har någon koll på .

Tik Tok Ratchanee. 

TIK TOK SERVICES Thailand or Call : 0957957703

Har service för att hjälpa till med körkort bankkonto och liknande.

Skulle behöva liknande i december.

Jag vet inte om detta gäller Tik Tok men man varnar tydligen nu för den typen av service. Fast det kanske i själva verket är hon som blivit arresterad.

 

https://thethaiger.com/hot-news/transport/document-agent-nabbed-in-Pattaya-for-helping-foreigners-get-driving-licences

 

https://news.thaivisa.com/article/37695/fake-agent-helping-foreigners-get-driving-licences-arrested-in-Pattaya

 

 

Cirka 50 sek in i nyhetsinslaget pratar man även om detta.

 

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag vet inte om detta gäller Tik Tok men man varnar tydligen nu för den typen av service. Fast det kanske i själva verket är hon som blivit arresterad.

 

https://thethaiger.com/hot-news/transport/document-agent-nabbed-in-Pattaya-for-helping-foreigners-get-driving-licences

 

Cirka 50 sek in i nyhetsinslaget pratar man även om detta.

 

 

Jo jag har sett det, men jag tror inte att det gäller henne, vad jag vet så var det inget fusk för min del, jag gjorde alla tester som alla andra utom teori och körning eftersom jag hade internationellt körkort.

Hon hjälpte till med byråkrati, pappersarbete och guidning´.

 

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev scorpio63:

Jo jag har sett det, men jag tror inte att det gäller henne, vad jag vet så var det inget fusk för min del, jag gjorde alla tester som alla andra utom teori och körning eftersom jag hade internationellt körkort.

Hon hjälpte till med byråkrati, pappersarbete och guidning´.

 

Tycker mig ha hört att hon fixar alla papper typ adressintyg och friskintyg vilka i så fall lär vara förfalskningar. Vilken adress har du på ditt körkort? 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang
17 minutes ago, Mankan said:

Tycker mig ha hört att hon fixar alla papper typ adressintyg och friskintyg vilka i så fall lär vara förfalskningar. Vilken adress har du på ditt körkort? 

Hon är på fri fot och har själv varnat om detta. Jag använde mig av henne sist och fick nog "hennes" adress på körkorten. Ska be Nok läsa vad det står. 

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang
26 minutes ago, scorpio63 said:

Jo jag har sett det, men jag tror inte att det gäller henne, vad jag vet så var det inget fusk för min del, jag gjorde alla tester som alla andra utom teori och körning eftersom jag hade internationellt körkort.

Hon hjälpte till med byråkrati, pappersarbete och guidning´.

 

Mitt internationella körkort fick efter hennes handpåläggning alla behörigheter (motormännens stämplar) innan hon guidade mig igenom fast track på transportmyndigheten. Så nu har jag en massa behörigheter på mina thai-körkort. 

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Mankan:

Tycker mig ha hört att hon fixar alla papper typ adressintyg och friskintyg vilka i så fall lär vara förfalskningar. Vilken adress har du på ditt körkort? 

Har ingen aning. kan inte läsa thai.

Men det har väl mindre betydelse då man kan flytta.

Ang friskintyg så kanske det inte ens behövs då jag redan har internationellt körkort.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev scorpio63:

Har ingen aning. kan inte läsa thai.

Men det har väl mindre betydelse då man kan flytta.

Ang friskintyg så kanske det inte ens behövs då jag redan har internationellt körkort.

Jo man behöver friskintyg, även varje gång man förnyar. De är ju dock ingen konst att fixa själv på 5 minuter.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago, Mankan said:

Jag vet inte om detta gäller Tik Tok men man varnar tydligen nu för den typen av service. Fast det kanske i själva verket är hon som blivit arresterad.

 

https://thethaiger.com/hot-news/transport/document-agent-nabbed-in-Pattaya-for-helping-foreigners-get-driving-licences

 

https://news.thaivisa.com/article/37695/fake-agent-helping-foreigners-get-driving-licences-arrested-in-Pattaya

 

 

Cirka 50 sek in i nyhetsinslaget pratar man även om detta.

 

 

https://bangkokjack.com/2019/07/16/fake-driving-license-agent-arrested/?fbclid=IwAR0FTlo-jBuXMtC_5Sh5auZhD6J5BmunOx_q4MJGaezlsb2kUchgRswE6vA

Link to comment
Dela på andra sajter

10 hours ago, Mankan said:

Jo man behöver friskintyg, även varje gång man förnyar. De är ju dock ingen konst att fixa själv på 5 minuter.

Njaäää.

Det är inte alls säkert att det är så. 

Gamla KK pass och husbok ville trp myndigheten ha av mig, att sedan namnet ändå blev fel kan väl betraktas som helt normalt.

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

15 hours ago, Mankan said:

Jo man behöver friskintyg, även varje gång man förnyar. De är ju dock ingen konst att fixa själv på 5 minuter.

Det har jag inte behövt. Endast friskintyg första gången. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

TIT  Vad som behövs är inte hugget i sten 😀

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Baa:

Njaäää.

Det är inte alls säkert att det är så. 

Gamla KK pass och husbok ville trp myndigheten ha av mig, att sedan namnet ändå blev fel kan väl betraktas som helt normalt.

 

 

3 timmar sedan, skrev thomas001:

Det har jag inte behövt. Endast friskintyg första gången. 

Ok de har då i alla fall jag fått haft med mig de 5-6 gångerna jag förnyat i Pattaya och i Wang Chin, Phrae. Men som med allt i Thailand så finns det väl ingen regel utan undantag. 

 

Men man ska ha det enligt DLT nedan. (jag ser att det inte står som ett krav då man förnyar 5-årigt till 5-årigt så där kanske man inte behöver det då)

https://www.dlt.go.th/en/renew-license/

 

image.png.6d0ab28f0e176eef354938eb068c7da0.png

image.png.87e14878a2b043c8ed2334a5685cfebe.png

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

De krävde både bointyg och läkarintyg när jag förlängde mitt  5 åriga sist

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behövde Gula boken, mitt pass samt mitt gamla körkort. Kolla en film och mitt färgseende sen var det klart. Som jag berättat tidigare var det ett jävla strul senast men det var p.g.a en annan grej: Dom hittade inte mig i sina datorer.

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slutade förnya mitt 2013 pga. fick ett årigt bara + massa tjat om arbetsintyg sitta en dag för att förnya det för ett år tröttnade jag på.

Kör nu på internationelt körkort ska oxå förnyas varje år men kan skicka iväg det i Sverige.

Är inte längre perioder i Thailand.

 

Varje provins har sina egna regler och tolkningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Dolle:

Jag slutade förnya mitt 2013 pga. fick ett årigt bara + massa tjat om arbetsintyg sitta en dag för att förnya det för ett år tröttnade jag på.

Kör nu på internationelt körkort ska oxå förnyas varje år men kan skicka iväg det i Sverige.

Är inte längre perioder i Thailand.

 

Varje provins har sina egna regler och tolkningar.

Ja det var bara ettårigt när jag började med Thaikörkort också. Jag har fortsatt att förnya varje år och för några år sedan vart det ju tvåårigt och då kändes det ju betydlig lättare. Jag har inte tyckt att det varit så besvärligt och nått arbetsintyg finns det väl inga krav på. Det enda bökiga har ibland varit att fixa ett adressintyg. Eftersom jag inte har MC-kort i Sverige har ju heller inte internationellt varit ett alternativ för mig. Nu sist fick jag dessutom 5-årigt trots att jag fortfarande bara reste på turistvisa. 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja det var bara ettårigt när jag började med Thaikörkort också. Jag har fortsatt att förnya varje år och för några år sedan vart det ju tvåårigt och då kändes det ju betydlig lättare. Jag har inte tyckt att det varit så besvärligt och nått arbetsintyg finns det väl inga krav på. Det enda bökiga har ibland varit att fixa ett adressintyg. Eftersom jag inte har MC-kort i Sverige har ju heller inte internationellt varit ett alternativ för mig. Nu sist fick jag dessutom 5-årigt trots att jag fortfarande bara reste på turistvisa. 

Fixa alla papper på Imm för att förnya körkortet var inga bekymmer förutom "krösamajja"som satt på körkorts avdelningen förr att ge ut körkortet tjatade varje gång om workings papper.

Ett årigt fick jag jämt, vi försökte ta hjälp av en bekant som jobbar på stället där dom utför körkort som fixade så jag slapp sitta titta på tv med alla Thaiare varje gång skulle förnyas, han förklarade oxå att jag jobbar inte i landet men har Thai familj njet sa krösamajja och så var det ettårigt igen flertal gånger. 2013 tröttnade jag.

Nu löser jag det enkelt genom att skicka iväg det i Sverige slippa sitta vänta på Thai byråkrati som är som den är

 

Varje provins har sina egna ideer detta gäller Ayutthaya

 

Nu när äldsta dottern har körkort är det skönt att slappa på utflykterna

367711967_Gttibakste.jpg.da5ebad9d4370652318319e5aaa31206.jpg

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Dolle:

Jag slutade förnya mitt 2013 pga. fick ett årigt bara + massa tjat om arbetsintyg sitta en dag för att förnya det för ett år tröttnade jag på.

Kör nu på internationelt körkort ska oxå förnyas varje år men kan skicka iväg det i Sverige.

Är inte längre perioder i Thailand.

 

Varje provins har sina egna regler och tolkningar.

Internationellt körkort gäller bara 3 månader i Thailand, men det vet du säkert.

 

https://msverige.se/resa-med-bil/bila-utomlands/bila-i-australien-nya-zeeland-sydafrika-och-Thailand/Thailand/

 

mvh

biker

 

 

Ändrades av biker
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja det var bara ettårigt när jag började med Thaikörkort också. Jag har fortsatt att förnya varje år och för några år sedan vart det ju tvåårigt och då kändes det ju betydlig lättare. Jag har inte tyckt att det varit så besvärligt och nått arbetsintyg finns det väl inga krav på. Det enda bökiga har ibland varit att fixa ett adressintyg. Eftersom jag inte har MC-kort i Sverige har ju heller inte internationellt varit ett alternativ för mig. Nu sist fick jag dessutom 5-årigt trots att jag fortfarande bara reste på turistvisa. 

Du vinglar väl inte runt i Thiland på en Mc om du inte har ett svenskt Mc kort och lärt dej köra en sån

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2019-07-17 at 14:31, skrev scorpio63:

Har ingen aning. kan inte läsa thai.

Men det har väl mindre betydelse då man kan flytta.

Ang friskintyg så kanske det inte ens behövs då jag redan har internationellt körkort.

På mina 2 thai körkort står all text både på thai och engelska.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...