Jump to content
Batting

Körkort

Recommended Posts

Batting

Igår skrev lilla sötnosen att hon skulle till någon transportmyndighet.
När jag frågade varför så hade det tydligen med körkortet att göra.
Så då undrade jag om de behövde ett nytt fotografi på henne, men hon svarade att,
 "No, my license were expired for a year"
Borde hon inte varit där för ett år sedan då?  :37:
Är det Thailändska kvarnar som mal sakta, eller är det helt enkelt det Thailändska kynnet?
Äh jag gör det imorgon, typ.
Eller är det jag som är på tok för Svensk?

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Surin P3

För bästa resultat bör man förnya sitt körkort efter att det gått ut. Kanske inte ett helt år, men det lär inte hända nåt dramatiskt även om det är fallet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
gst

Vet inte var gränsen går, men den finns. En systerson missade att förnya sitt i tid, och han fick ta om sitt körkort.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Fritz

Jag känner en engelsman som brukar jobba som volontär på Immigration ibland och han har tidigare jobbat på Engelska ambassaden. Han påstår att gränsen för att förnya sitt körkort är 6 månader efter att det gått ut och väntar man längre så måste man ta om det från början. Därmed inte sagt att den gränsen kan vara flytande som så mycket annat i detta land. :)

• Ge karma 8

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
berlitz

För ett år sedan så tog jag nya körkort då dessa hade gått ut för 4 år sedan, då sade dom att upp till 3 år efter utgånget var ok att förnya detta var i Burriram.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Kenneth4618

Förnyade mitt drygt en vecka efter det gick ut. Fick då en nytt som gäller i 6 år så när på en vecka 🙂

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Batting
9 timmar sedan, skrev Surin P3:

För bästa resultat bör man förnya sitt körkort efter att det gått ut. Kanske inte ett helt år, men det lär inte hända nåt dramatiskt även om det är fallet. 

Men om man fastnar i en sådan där kontroll där de fällt upp ett partytält på trottoaren där viktiga medaljbehängda farbröder sitter och dåsar. :15:
Får man inte böta om man inte kan visa upp ett giltigt körkort? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
leifen
3 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Förnyade mitt drygt en vecka efter det gick ut. Fick då en nytt som gäller i 6 år så när på en vecka 🙂

Fick också en lång giltighetstid, fem år plus mellanskillnaden till födelsedagen. De thailändska körkorten är värdefulla för dom gäller i samtliga ASEAN länder :D 

Bättre än svenska tillsammans med IKK.....

• Ge karma 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
leifen
2 minuter sedan, skrev Batting:

Men om man fastnar i en sådan där kontroll där de fällt upp ett partytält på trottoaren där viktiga medaljbehängda farbröder sitter och dåsar. :15:

Ja, det blir böter........

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Batting
4 minuter sedan, skrev leifen:

Ja, det blir böter........

Jaha ja så då finns det ändå något som motiverar folk att kvista iväg och förnya körkortet.
Käckt system  :40:
Kan det bero på att de har lite dålig koll på sin befolkning?
Det plingar liksom inte till någonstans när någons körkort gjort sitt, men det är en annan sak jag funderar över.
Lilla Sötnosen menade ju att det inte var för att komma med ett nytt fotografi som hon skulle dit.
Vad var det som skulle förnyas då? :32:

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Surin P3
41 minuter sedan, skrev Batting:

Förmodligen. Men inte garanterat eftersom det alltid beror på polismannen. 

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
leifen
49 minuter sedan, skrev Batting:

Jaha ja så då finns det ändå något som motiverar folk att kvista iväg och förnya körkortet.
Det plingar liksom inte till någonstans när någons körkort gjort sitt, men det är en annan sak jag funderar över.
Lilla Sötnosen menade ju att det inte var för att komma med ett nytt fotografi som hon skulle dit.

Orsaker är många, jag har inte tid, syrran fyller år eller till att jag gör det senare och tiden rinner i väg.

Fotografi är sämsta bortförklaringen för det tas på plats vid förnyelse. 

Thai är tidsoptimister på ett oförklarligt sätt men räkna med att det är ditt fel ;) 

Glöm inte att det kostar pengar också att förnya KK :D 

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
hasseigöteborg

Min svåger tyckte han inte behövde förnya. Sedan när vi väl fick dit honom var det för sent så han fick göra om teoriprovet (och han behövde 5 försök). Så nu har han lärt sig. Och i Pranburi (Hua Hin) var det ett år som var gräns. 

Ändrades av hasseigöteborg
  • Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Mankan
1 timme sedan, skrev Batting:

Jag förstår inte riktigt problemet med systemet. Är det att man inte får någon påminnelse om att förnya körkortet? Det får vi väl visserligen i Sverige i form av ett brev har jag för mig men gör man det inte händer väl inget förrän man blir stoppad. 

Varför skulle man förnya för att få ett nytt fotografi? Förnya gör man väl för att få ett nytt giltigt körkort där också ett nytt uppdaterat fotografi.

Ändrades av Mankan
  • Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Batting
9 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag förstår inte riktigt problemet med systemet. Är det att man inte får någon påminnelse om att förnya körkortet? Det får vi väl visserligen i Sverige i form av ett brev har jag för mig men gör man det inte händer väl inget förrän man blir stoppad. 

Varför skulle man förnya för att få ett nytt fotografi? Förnya gör man väl för att få ett nytt giltigt körkort där också ett nytt uppdaterat fotografi.

Ja här i Sverige förnyar vi väl körkorten p.g.a. att vi åldras och ändrar utseende, alltså behövs ett nytt fotografi.
Men vad jag förstod av Sötnosen så var det inte ett nytt fotografi som behövdes, det skulle helt enkelt förnyas, men jag kan ju ha missförstått.
Det är väl intressant att veta varför de har ett sådant "Låt-gå-system"?
Om dom bestämt sig för det, eller om det beror på att de inte kan ha något annat p.g.a. att de helt enkelt har brister i systemet.
Folk är kanske inte bokförda i samma utsträckning som i Sverige.
I Sverige är det ju i stort sätt omöjligt att dra sig undan "Systemet".
I Thailand kanske det skulle vara möjligt att dra ut och bosätta sig i en koja på en avlägsen strand utan att det Thailändska Skatteverket oroligt skulle undra var du var.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy