Jump to content
IGNORERAD

Är grabbar busiga och flickor snälla?


Kim

Recommended Posts

Vår  två och ett halvt åriga grabb är ofta som en hopplös virvelvind att hålla styr på när det ska ätas på restaurang eller andra dylika sociala sammanhang, något som man ju gör flera ggr om dagen när man vistas i Thailand. Man kan som pappa få svettningar för betydligt mindre och frågan är väl om flickebarn är snällare i det avseendet?

Minns en thailändsk kvinna som satt i bordet intill oss på restaurang Diana Inn en frukost i januari när pojken inte alls ville sitta vid bordet utan hellre springa omkring på golvet och knuffa sina leksaksbilar bland dom många gästerna på den fullsatta restaurangen. Och jag fick förstås som vanligt jaga efter istället för att äta. Kvinnan pekade på en liten flicka längre bort som satt snällt i barnstol intill sin familj och sa - Pojing mai muan pochai (flickor är inte det samma som pojkar). Enligt kvinnan var flickor betydligt lättare att ha att göra med och hon babblade på länge om detta. Frågan är då, hade hon rätt?

Vet att bland hundar så blir tikar oftast mycket angenämare familjehundar än hanhundar och tikarna är betydligt lättare att ta hand om i nästan alla sammanhang

Är intresserad därför att vi ju numer har en drygt veckogammal liten tjej här hemma och funderar lite på vad jag har att vänta mig av framtiden. Skillnaden jag redan märkt är att flickan sover betydligt bättre än vad hennes storebror gjorde i samma ålder, skriker inte lika volymiöst som han gjorde och märks knappt av där hon ligger tyst i famnen och tittar snällt.

När grabben föddes så lovar jag att jag inte sov en hel natt någon gång under dom första 1,5-2 åren. Ofta vaknade han gallskrikande minst 3 ggr per natt och ville äta eller något annat. Flickan sover betydligt mer nattetid och skriker inte alls lika mycket. I alla fall hitills.

Så frågan är, är flickebarn generellt lättare att ha att göra med dom första åren eller är det bara snack? Givetvis finns det individuella skillnader men om vi ser det rent allmänt.

Finns säkert många här som har uppfostrat både flickor och pojkar och jag läser mer än gärna era erfarenheter av olikheterna.

Avslutar slutligen med några busgrabbsbilder från i Söndags. Kasta snö mot pappas kamera var naturligtvis kul som tusan. :)

kastasno1.jpg

kastasno2.jpg

kastasno3.jpg

kastasno4.jpg

kastasno5.jpg

kastasno6.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

swedenfarang

Har inte så mycket att säga mer än att jag delar dina funderingar.

Men framförallt vill jag rikta ett stort grattis till familjens nya lillasyster. Jag hade missat helt att lillen hade kommit till världen. Stort grattis! :)

Norrländsk 08, hör hemma i Jomtien och Buriram.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Quote

Grattis  :clapping: till dottern tror helt klart det blir lite lugnare med tjej.

Till att børja med. Sedan kommer dom upp i tonåren och då e dom jobbiga

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt min erfarenhet så är det hugget som stucket.

Min dotter sov visserligen hyfsat på nätterna, men när hon var vaken så gick hon fram som en virvelvind. Satt ALDRIG stilla, slog sönder ALLT i sin väg om man inte stoppade henne, tex så gick min sista vinyl-spelare all världens väg när hon bröt av pick-upen, sen slet hon sönder högtalar membranen och avslutade med en banan i kasett-däcket. Så det var den stereon...

Pennor och lego bitar i videon gick ju att skaka ut...

Kom hon fram mot ett bord fullt med kaffekoppar, om vi satt och drack kaffe, så slog hon omedelbart ner rubbet om man inte stoppade henne.

Min son sov inte på det första året, han började springa redan i sju månaders åldern och var då en total plåga för alla andra barn i öppna förskolan eftersom han var den enda som kunde springa runt så tyckte han det var kul att knuffa omkull de andra stackars barnen som satt som små ljus vid sina mammor...

Hans dagmamma fick sela fast honom vid matbordet och i gåvagnen annars stack han...

Han var dock inte lika destruktiv som sin syster

Han fick senare diagnosen ADHD vilket troligtvis hans syster också har/hade...

Systern har över 300 poäng i avgångsbetyg från högstadiet, medan grabben haft svårt hela tiden med skolan.

Ja, så det är nog mest slumpen skulle jag tro...

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, förr var det nog på det sättet dvs att man fick en fru som kunde laga mat som sin mor men numera får man en som kan dricka som sin far.

[move]

Skeptiske Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Gurkan21

Grattis till flickan :good:

Har sjalv 3 tjejer och det har val funkat helt ok.

Daremot har jag hort av dom som har bade pojkar och

flickor,att for det mesta ar tjejerna betydligt jobbigare

men vad vet jag :not_i:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wille

Ja, min lilla tjej ar ibland som en Duracell-kanin pa fultjack och ibland en liten angel pa valium sa vem vet..

Daremot sa talar val allt for att foraldrars, dagispersonals, etc forvantningar pa pojkar resp. flickor gor att de behandlar dem valdigt olika. Om en flicka stojar och stokar sa ar hon just stokig och ouppfostrad medans om en pojke gor samma sak sa hor man allt som oftast "pojkar ar pojkar", han ar sa busig osv. Dessa forestallningar och forvantningar formar sakerligen barnen och blir till slut kanske sjalvuppfyllande profetior.

Jag stojar och stokar sa mkt som mojligt med lilltosen samt foroker uppmuntra henne till att vara det som kan upplevas som traditionellt grabbig. Dels som ett antidote mot min frus projicerade "prinsessa och rosa moln"-aktiviteter och dels for jag inte ser henne sa mkt som tjej eller kille utan mest som min lilla luk-ling. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaifiskaren

Kim...Jag har två döttrar som nu är runt 30 år. Har aldrig haft några problem.

Har varit hur lugna som helst.

Har dessutom 2 söner runt 20 års åldern..virvelvindar sedan födseln.

Ok, en har börjat att lugna ner sig.

Har 2 "lånade" Thai-döttrar  enligt frugan lugna sedan födseln och fram till nu.

Har bara träffat dom de senaste åren o jag tycker också att dom är " i lugnaste laget ".

Men kan det vara så här..jag är 55 år och har nu börjat att lugna ner mig.

Har alltid varit vild o galen.

Mitt svenska ex, nu c:a 50 år har alltid varit lugn och är så fortfarande.

Killar är alltid vilda o lugnar inte ner sig förrän i andra halvlek.

Tjejer är så gott som alltid lugna .

??? ? ??? ? ???:friends:

Fungerar som Tjuren Ferdinand

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Enligt min erfarenhet så är det hugget som stucket.

Min dotter sov visserligen hyfsat på nätterna, men när hon var vaken så gick hon fram som en virvelvind. Satt ALDRIG stilla, slog sönder ALLT i sin väg om man inte stoppade henne, tex så gick min sista vinyl-spelare all världens väg när hon bröt av pick-upen, sen slet hon sönder högtalar membranen och avslutade med en banan i kasett-däcket. Så det var den stereon...

Pennor och lego bitar i videon gick ju att skaka ut...

Kom hon fram mot ett bord fullt med kaffekoppar, om vi satt och drack kaffe, så slog hon omedelbart ner rubbet om man inte stoppade henne.

Min son sov inte på det första året, han började springa redan i sju månaders åldern och var då en total plåga för alla andra barn i öppna förskolan eftersom han var den enda som kunde springa runt så tyckte han det var kul att knuffa omkull de andra stackars barnen som satt som små ljus vid sina mammor...

Hans dagmamma fick sela fast honom vid matbordet och i gåvagnen annars stack han...

Han var dock inte lika destruktiv som sin syster

Han fick senare diagnosen ADHD vilket troligtvis hans syster också har/hade...

Systern har över 300 poäng i avgångsbetyg från högstadiet, medan grabben haft svårt hela tiden med skolan.

Ja, så det är nog mest slumpen skulle jag tro...

  / Joe

Skrattade gott åt din olycka med vinylspelaren, kassetdäcket, högtalarmembranen, kaffekopparna mm.  :D

Plötsligt så låter det som att min grabb inte är så busig trots allt. ;) Nog för att det hänt att han stått och bankat med sina innebandyklubbor på vår dyra platteveskärm när han velat ge Musse eller någon annan av dom tecknade figurerna på den ett handtag. :) Men hitills har skärmen dock hållt prövningarna.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ja, min lilla tjej ar ibland som en Duracell-kanin pa fultjack och ibland en liten angel pa valium sa vem vet..

Daremot sa talar val allt for att foraldrars, dagispersonals, etc forvantningar pa pojkar resp. flickor gor att de behandlar dem valdigt olika. Om en flicka stojar och stokar sa ar hon just stokig och ouppfostrad medans om en pojke gor samma sak sa hor man allt som oftast "pojkar ar pojkar", han ar sa busig osv. Dessa forestallningar och forvantningar formar sakerligen barnen och blir till slut kanske sjalvuppfyllande profetior.

Jag stojar och stokar sa mkt som mojligt med lilltosen samt foroker uppmuntra henne till att vara det som kan upplevas som traditionellt grabbig. Dels som ett antidote mot min frus projicerade "prinsessa och rosa moln"-aktiviteter och dels for jag inte ser henne sa mkt som tjej eller kille utan mest som min lilla luk-ling.

Jo det där med duracellkanin och ängel på valium känner man ju igen även på grabben. Ibland får man ju lite andrum även vid restaurangbesök... som tur är.

Och det där med "prinsessa och rosa moln" aktiviteter befarar jag kommer bli även min hustrus signum vad gäller vår flicka. Så jag har redan, precis som du, planerat att väga upp detta med rejäla grabbaktiviteter för henne så småningom. T ex lite fotbollsträningar, fiske och lerduveskytte kan nog väga upp även den mest indoktrinerade rosa prinsessa.

Vad gäller övriga tips och råd i tråden så verkar det som att alla har rätt så olika erfarenheter av sina flickebarn, vilket väl inte kommer som någon direkt jätteförvåning. Och kanske är det så att dom individuella skillnaderna är betydligt större än dom generella könsbestämda. Vad vet jag?

Läser dock gärna fler medlemmars erfarenheter och teorier om skillnaderna i aktivitetsbegär mellan gossar och töser.

Tack också till dom grattisar som förmedlats i tråden.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

JÄTTEGRATTIS från oss i Pennybridge  :wub:   Vad det gäller Linus så är han som pojkar brukar vara när de ska upptäcka och pröva allt(det gäller att hinna med allt på kortast stund)Ni har säkerligen inget att oroa er för.Tjejer är i allmänhet lugnare(titta på Mats Minna)så det ena kommer nog att uppväga det andra.Men det är väl skönt att du får röra på thailandsmusklerna lite,du brukar ju lägga på några kilon i Thailand  :drinks: än en gång GRATTIS Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Dinkel

Flickor snälla ??? ? ??? ? ??? ? ??? ?

Våran dotter 16 månader slog sönder Tv n nu ikväll  :girl_devil:

och hon har en lång meritlista med pajjad DVD ,Dator , mobiltelefon i vattenglas ,  2 Fjärkontroller ,och en katt mm

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...