Jump to content
IGNORERAD

Artighet


Lion Woods

Recommended Posts

Själv har jag inte tillbringat några längre perioder just ute på landsbygden. Dessto fler på turisttillhållen. Reflekterade lite över vilket härligt sätt ungdomarna uppträdde gentemot de äldre.

Här är det systersonen som ledsagar sin mormor efter inhandlande av diverse verktyg till risfältet

DSC00424-1.jpg

Nu undrar jag om detta är vanligt förekommande. Hemma i Svedala ser man inte så mycket av detta.

Här kommer hon i full mundering efter en dag på fältet

DSC00514.jpg

Observera pengabältet runt midjan  :yes: . Skämt o sido. Hon behöver det här skyddet efter många års slit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Respekt är så att säga en het grej i Thailand, och en utav anledningarna till att så många utlänningar faller för landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi var och hälsade på grannen i Surin igår, hade med oss ett par barn ifrån byn som sällskap. Två tjejer i 10 års åldern.

Grannen har ett barnbarn i samma ålder. 

Det var riktigt intressant att se hur dessa 3 på vuxet allvar diskuterade sig fram till vem som befann sig var i åldershierarkin. Eftersom de var födda samma år så tog det lite tid, men när allt var avklarat så kunde de börja leka.

:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Respekt är så att säga en het grej i Thailand, och en utav anledningarna till att så många utlänningar faller för landet.

Ja, för all del.

Men också en anledning till att många utlänningar skakar på huvudet.

Att man visar respekt för en chef trots hans uppenbara inkompetens är ju inte mycket att beundra. Att inte våga kritisera det som man anser vara fel är en svaghet i det thailändska arbetslivet, och kanske i hela samhället.

Att visa respekt är väl bra om respekten är förtjänad. Inte bara för att någon uppnått viss ålder eller position.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig i nästan allt HC, utom att jag faktiskt tycker att äldre ska visas respekt pga sin ålder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Att visa respekt är väl bra om respekten är förtjänad. Inte bara för att någon uppnått viss ålder eller position.

Herr Chang har talat.

Jag tycker man skall visa respekt för alla människor intill de visar att de förtjänar något annat.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tycker man skall visa respekt för alla människor intill de visar att de förtjänar något annat.

Mycket bra kommentar/sammanfattning..som jag ställer upp på!  :great:

Fram för allt inte dömma andra personer efter utseende, utbildning, ras,

trosuppfattning, arbete osv osv.

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Håller också med Jive

Quote

Jag tycker man skall visa respekt för alla människor intill de visar att de förtjänar något annat.

Och tycker även att seden att just gamla ska respekteras extra mycket är bra.

I vårt samhälle är det ju precis tvärtom, vågar dom gå ut ska dom slås ner och rånas av flera "modiga" vältränade ungdomar.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Håller med dig i nästan allt HC, utom att jag faktiskt tycker att äldre ska visas respekt pga sin ålder.

Visst ska äldre nästan per default visas respekt. Jag tycker dock att om dom beter sig som skitstövlar finns det ingen anledning att visa respekt.

Fast det är väl som tur är ganska sällsynt.

Quote

Jag tycker man skall visa respekt för alla människor intill de visar att de förtjänar något annat.

Javisst, och jag har väl egentligen inte skrivit något annat. Vad jag vänder mig mot är när thailändare och andra känner sig tvingade att visa respekt för någon som tydligt visat att den inte är förtjänad.

Köper icke att en dålig människa ska respekteras pga ålder.

Tänk efter lite nu, vad är respekt värd om den endast grundas på ålder? Vem som helst kan väl bli gammal...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Visst ska äldre nästan per default visas respekt. Jag tycker dock att om dom beter sig som skitstövlar finns det ingen anledning att visa respekt.

Fast det är väl som tur är ganska sällsynt.

Javisst, och jag har väl egentligen inte skrivit något annat. Vad jag vänder mig mot är när thailändare och andra känner sig tvingade att visa respekt för någon som tydligt visat att den inte är förtjänad.

Köper icke att en dålig människa ska respekteras pga ålder.

Tänk efter lite nu, vad är respekt värd om den endast grundas på ålder? Vem som helst kan väl bli gammal...

Herr Chang har talat.

Hej HC!

Jag tycker faktiskt att det är stor skillnad på ditt och mitt synsätt.

Jag citerar dej från mess nr.3:

"Att visa respekt är väl bra om respekten är förtjänad".

Jag menar att utgångsläget i mötet mellan människor spontant skall vara "ömsesidig respekt".

Du menar att respekt skall visas först då den visar sej vara "förtjänad".

För att förtydliga mej med vad jag menar med respekt, så tycker jag att man objudet inte får inkräkta, fysiskt eller psykiskt, på någon annans utrymme.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

Ja, för all del.

Men också en anledning till att många utlänningar skakar på huvudet.

Att man visar respekt för en chef trots hans uppenbara inkompetens är ju inte mycket att beundra. Att inte våga kritisera det som man anser vara fel är en svaghet i det thailändska arbetslivet, och kanske i hela samhället.

Att visa respekt är väl bra om respekten är förtjänad. Inte bara för att någon uppnått viss ålder eller position.

Herr Chang har talat.

Jag har en klar definition utav respekt som jag tycker man bör ha gentemot alla. Sedan behöver man inte gilla/hålla med/på annat sätt bida alla personer, men ömsesidig respekt kommer man långt på, om det så är

"du har dina värderingar, jag har mina, fine!"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Håller också med JiveOch tycker även att seden att just gamla ska respekteras extra mycket är bra.

I vårt samhälle är det ju precis tvärtom, vågar dom gå ut ska dom slås ner och rånas av flera "modiga" vältränade ungdomar.

Mvh Isan lover

Sa stor skillnad ar det faktiskt inte mellan hur thailandare och svenskar respekterar aldre. Att aldre i Sverige ska slas ner ar en gigantisk overdrift och hander trots allt valdigt sallan aven om ett endaste fall givetvis ar ett for mycket. Som vanligt i Thailand sa galler ocksa att det ar bara de/det i ditt naromrade som ar viktigt. Alltsa visar man respekt for sin mormor, grannens mormor mm pa ett satt som fa svenskar gor. I gengald ar det valdigt fa thailandare som skulle halla upp dorren i ett varuhus eller upplata en plats pa bussen at en okand gammling, nagot som ar betydligt vanligare i Sverige. Som vanligt sa blir jamforelsen Sverige/Thailand ungefar +/- 0.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej HC!

Jag tycker faktiskt att det är stor skillnad på ditt och mitt synsätt.

Jag citerar dej från mess nr.3:

"Att visa respekt är väl bra om respekten är förtjänad".

Jag menar att utgångsläget i mötet mellan människor spontant skall vara "ömsesidig respekt".

Du menar att respekt skall visas först då den visar sej vara "förtjänad".

För att förtydliga mej med vad jag menar med respekt, så tycker jag att man objudet inte får inkräkta, fysiskt eller psykiskt, på någon annans utrymme.

Hej Jive,

Nej, så menade jag inte.

En människa man aldrig träffat kan man ju inte ha någon åsikt om, så då är det rimligt att behandla denna människa med respekt.

Om man däremot kan konstatera att människan beter sig dåligt så finns det enligt min mening ingen anledning att fortsätta visa respekt (obs ej respektera) bara för människan till exempel är gammal. Vilket thailändare ofta gör. Men inte jag.

Samma resonemang gäller klantiga chefer. Fast det är klart, kan man få sparken direkt får man väl vara försiktig.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...

Vid närmare eftertanke inser jag att mina uttalanden kan missförstås.

Det är naturligtvis inte så att jag inte visar någon respekt innan jag kan avgöra om en person förtjänar det eller ej.

Jag kanske slutar visa respekt om jag efter en tids umgänge anser att personen ej förtjänar det.

Ursäkta om jag uttryckte mig otydligt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hmm...

Vid närmare eftertanke inser jag att mina uttalanden kan missförstås.

Det är naturligtvis inte så att jag inte visar någon respekt innan jag kan avgöra om en person förtjänar det eller ej.

Jag kanske slutar visa respekt om jag efter en tids umgänge anser att personen ej förtjänar det.

Ursäkta om jag uttryckte mig otydligt.

Herr Chang har talat.

Hej Herr Chang och ni andra, jag har märkt när jag skrev tråden om min alkoholism att en del skrev som svar: Respekt, jag utgår ifrån att de bara visade respekt för min delning för 99 % av deltagarna på MPR har aldrig träffat mig och de få jag träffat har väl aldrig varit på ställen där det är mätbart att kolla om en person kan ges respekt. Jag har den bestämda uppfattningen att respekt kan inte ges direkt men självklart ska man alltid visa respekt till okända personer första gången man träffas oavsett ålder och bakgrund.

När jag var på ett Världskonvent för firandet av AnonymaAlkoholisters 65-årsjubileum i Minneapolis, USA år 2000 så träffade jag sonen till en av grundarna, Doktor Bob sr, sonen hette Bob jr, en 84-årig person som hade en sån utstrålning som jag bara har sett på personer ett ytterst fåtal gånger, jag gick fram till honom för att ställa en fråga och jag kände mig som huvudpersonen i hans närhet när han besvarade frågan. En sådan person har jag svårt för att inte respektera.

:wai: gubben :wai:  

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Vi var och hälsade på grannen i Surin igår, hade med oss ett par barn ifrån byn som sällskap. Två tjejer i 10 års åldern.

Grannen har ett barnbarn i samma ålder. 

Det var riktigt intressant att se hur dessa 3 på vuxet allvar diskuterade sig fram till vem som befann sig var i åldershierarkin. Eftersom de var födda samma år så tog det lite tid, men när allt var avklarat så kunde de börja leka.

:-)

Underbar anekdot och såå Thailand. + för den. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag tycker man skall visa respekt för alla människor intill de visar att de förtjänar något annat.

Tänk om alla kunde resonera så, vilken bra värld vi kunde ha. Respekt+ till Jive för den åsikten.  :great:

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Håller med dig i nästan allt HC, utom att jag faktiskt tycker att äldre ska visas respekt pga sin ålder.

Sant, äldre förväntas ju ha hunnit inhämta en större livserfarenhet än yngre och bör därför initialt behandlas med större respekt än yngre bara för just detta.

Att det sedan ibland visar sig vara tvärtom förändrar inte saken.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej Atom

Jag väljer själv just att erbjuda min sittplats till okända gamla i Thailand och inbillar mig att det väcker lite uppmärksamhet just för att det är en utlänning som gör det.

Och jag tycker mig se att gamla respekteras mer i Thailand än Sverige, speciellt på landet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Sant, äldre förväntas ju ha hunnit inhämta en större livserfarenhet än yngre och bör därför initialt behandlas med större respekt än yngre bara för just detta.

Att det sedan ibland visar sig vara tvärtom förändrar inte saken.

Det beror ju också på vilken betydelse man lägger i ordet respekt.

Är det att visa sig lite underdånig mot till exempel äldre människor? Oavsett vad man anser om dom? Och ja, nu menar jag thai style...

Eller är det något som speglar vad man verkligen känner för en annan människa?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest HansG

Du skall bedömas efter dina gärningar inte efter dina ord!

Hälsningar

HansG

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det beror ju också på vilken betydelse man lägger i ordet respekt.

Är det att visa sig lite underdånig mot till exempel äldre människor? Oavsett vad man anser om dom? Och ja, nu menar jag thai style...

Eller är det något som speglar vad man verkligen känner för en annan människa?

Herr Chang har talat.

Jo visst är det så. Och inte underlåter jag mig till att visa underdåninghet till idi*ter bara för att dom är äldre. Men så länge jag inte vet om att det är en idi*t så försöker jag i alla fall visa min respekt mot äldre i en grupp människor genom att helt enkelt visa dom intresse, prata med och lyssna på vad dom har att säga. Och helst då före jag övergår till att intressera mig för dom yngre i sällskapet.

Respekt innebär alltså oftast att jag inte negligerar dom äldre föräldrarna till fördel för deras snygga unga döttrar som jag kanske hellre skulle vilja samtala med. Till exempel.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Du skall bedömas efter dina gärningar inte efter dina ord!

Hälsningar

HansG

Ord är väl också gärningar?  Däremot håller jag med om att man ska bedömmas efter sina gärningar och inte sin appearance.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest HansG

Quote

Ord är väl också gärningar?  Däremot håller jag med om att man ska bedömmas efter sina gärningar och inte sin appearance.

[/quot

Hej Kim!

Många människor pratar över sin egen förträfflighet när dom istället behandlar sina medmänniskor som skitstövlar.

Så bedöm en människa efter dennes gärningar inte efter hans ord!

Hälsningar

HansG

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Håller med Kim om att man ska visa intresse för dom gammla i första hand.

Jag brukar göra det genom att först gå fram till den gammle och wai hälsa och gärna sätta mig ner i en lägre position än denne, vill denne sedan hålla i min hand eller arm så låter jag denne göra det så länge han eller hon har lust.

Detta uppskattas inte bara av dom gammla utan även av dennes familj.

Jag brukar ofta köpa någon liten present till dom, t,ex betel nötter med tillbehör eller lite frukt som jag vet att han eller hon är speciellt förtjust i.

Det är så lite men betyder så mycket, sist gång gjorde jag låga pallar av överblivet byggspill till dom.

Alla blev väldigt glada och visade dessa för alla grannar.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...