Jump to content

Regering efter valet

Esspe

Regering efter valet  

76 members have voted

1. 1. Hur tror ni en regering ser ut efter valet?

• S+MP+V
      11
    • M+L+C+KD
      16
    • S+MP+L+C
      11
    • S+MP
      0
    • M+KD+SD
      23
    • SD
      1
    • S+M
      2
    • M+SD
      4
    • Annan ännu konstigare konstellation
      8

This poll is closed to new votes

• Please sign in or register to vote in this poll.
  • Poll closed on 09/16/2018 at 04:27 PM

Recommended Posts

John Khonken
1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Anne som Statsminister :waaaht:  Nej Gud oss bevare

Då blir det som när Chrusjtjov  styrde i Sovjetunionen, men hon bankar i bordet med en högklackad sko istället

Kenneth kan bara hålla med. Men vi har ingen demokrati i Sverige. Våra politiker är köpta. Därför styr globallisterna (bilderberggruppen). Det är därför Calle B nu varit orolig . Han har ju varit deras lakej i Sverige. Globallisterna har inte fattat rörelsen bakom SD. Samma som med Trump. Nu gör dom allt för Annie. Lika som HRC. Där blev folkets röst mäktigast ändå. Bara hoppas samma händer här i Sverige

• Fint 1
  • Snurrigt 3
  • Haha 1
  • Replies 148
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Khun Doi

15

• hamnoi

14

• Soengsang

12

• SWED THAI

9

Top Posters In This Topic

Popular Posts

S+MP+V allt annat vore katastrof för sverige

Oj oj oj, jag har nog gått igenom de flesta tror jag........ Har blivit både S, L (fp), KD, M och SD i olika val (kommun, landsting och riksdag)........   De flesta i min släkt har ju v

Tycker inte att det är märkligt att folk tyr sig till det enda parti som är utan skuld till detta förfall vi ser nämligen,(borde vara nåt för Guinnes rekordbok)mord,bostadsbrist,våldtäkter,bilbränder,

Posted Images

SWED THAI
3 minuter sedan, skrev Soengsang:

TROR du någon vet vad som kommer att hända inatt och imorgon, det enda jag är rätt säker på är att det är slut med vänsterflum i Sverige.

Ett valresultat ser man i natt.

Men kan ta upp till 3 månader innan allt är på plats.

Mvh. SWED THAI

Kenneth4618
3 minuter sedan, skrev nissehult_13:

Valpåverkan tror ni man kan få valet ogiltigförklarat😁😁😁

Jag skulle gå och rösta och tror du inte att sossarna gjort så det började regna 1f601.png😁klar valpåverkan. Men jag ger inte upp röstlokalen är öppen till 20:001f601.png😁1f601.png😁1f601.png😁1f44d.png

Här är det strålande solsken och ca 18 grader.

Så vi kan gå och rösta med solsken i sinnet :)

• Ge karma 2

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

44 minuter sedan, skrev Tallviking:

Verkligheten är betydligt mer komplicerad så din teori är just det bara en teori

Säg att 20% lägger ner sin röst vid omröstningen i Riksdagen t.ex så kan mycket väl 43%-minoriteten vinna

Jo rent teoretiskt är det naturligtvis så, även om jag utgår ifrån att de som valts att företräda svenska folket faktiskt har en åsikt och inte går blankröstarnas och soffliggarnas intressen till mötes.

• Ge karma 1

Tact is for those who are not witty enough to be sarcastic!

Tallviking
3 minuter sedan, skrev Khun Doi:

Jo rent teoretiskt är det naturligtvis så, även om jag utgår ifrån att de som valts att företräda svenska folket faktiskt har en åsikt och inte går blankröstarnas och soffliggarnas intressen till mötes.

Historiskt har vi nästan bara haft minoritetsregeringar de senaste 30 åren så uppenbarligen fungerar det rätt bra i Sverige

Så i praktiken (inte teorin) är det vanligt att en minoritet av väljarna har makten

Being nice is overrated - Garfield

Soengsang
24 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Mvh. SWED THAI

Gissar att någon kommer att avgå inatt.

Förhoppningsvis också som ledare för sitt parti då de gör ett historiskt dåligt val.

Men helt riktigt, kommer att ta tid innan allt är på plats.

• Ge karma 1

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Benriach
2 timmar sedan, skrev Khun Doi:

Men de får ju ingen majoritet!!  42-43% kommer man ju ingen vart med så länge som plenisalen är någorlunda befolkad vid omröstningarna.

43% skulle mycket väl kunna räcka till majoritet, förutsatt att ett eller flera av dagens riksdagspartier åker ur...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

1 minut sedan, skrev Benriach:

43% skulle mycket väl kunna räcka till majoritet, förutsatt att ett eller flera av dagens riksdagspartier åker ur...

Så att 100% skulle sjunka till ..  83% ?? 🙄

• Snurrigt 1

Precis nyss, skrev Benriach:

Jodå, peningarna har gått till b.la. 3 saker du räknade upp: våldtäkter, bilbränder och stenkastning...

Ja.Naturligtvis....sov dåligt i natt.

• Ge karma 1
  • Fint 1

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

32 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Mvh. SWED THAI

Nja... ca 2 veckor efter valet samlas de lya riksdagsmännen och väljer ny talman.

Talmannen pratar sedan med partiledarna för alla partier i riksdagens för att se vilken statsministerkandidat som har störst förtroende. 

Därefter väljer/godkänner riksdagen denne. 

Ingen gång i Svergies historia har en av talmannen föreslagen statsministerkandidat blivit nedröstad i riksdagen. 

Allt detta brukar ske inom någea veckor av valet. 

Teoretiskt sätt finns de 3 månaderna som du talar om. Talmannen har 4 försök på sig att finna en statsminister som riksdagen accepterar. Han har 3 månader på sig att göra detta. 

Finner man ingen statsminister på de 4 försöken eller under de 3 månaderna blir det nyval. 

• Ge karma 3
14 minuter sedan, skrev Khun Doi:

Dagens riksdag är ca 96% 

F! samt övriga böspartier har ca 4,1% 

Nu spelar 96% eller 83% inte någon roll i riksdagen. 

Där räknas mandaten. Dessa fördelas beroende på partiernas storlek i förhållande till varandra.

Riksdagens 349 mandat fördelas på de partier som klarar 4% spärren. 

310 mandat är fasta och fördelas enligt resultaten i de olika valkretsarna. 39 mandat är utjämningsmandat. 

Det är därför inte bara viktigt att få många procent. Det påverkar också vart i landet man får sitt stöd. 

Var mycket prat om detta efter 2014 valet. Då det blev lite konstigt här å var pga. fasta mandat. 

• Ge karma 5
Benriach
15 minuter sedan, skrev Khun Doi:

Om vi tar ditt exempel med 43% så blir det majoritet om typ 85,5 % av rösterna hamnar hos partier som tar sig över 4%-gränsen...

• Ge karma 1

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Det absolut vanligaste i Sverige är minoritetsregeringar

mino.jpg

Ser ingen minaretsregering där.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

SWED THAI
1 timme sedan, skrev samet:

Nja... ca 2 veckor efter valet samlas de lya riksdagsmännen och väljer ny talman.

Talmannen pratar sedan med partiledarna för alla partier i riksdagens för att se vilken statsministerkandidat som har störst förtroende. 

Därefter väljer/godkänner riksdagen denne. 

Ingen gång i Svergies historia har en av talmannen föreslagen statsministerkandidat blivit nedröstad i riksdagen. 

Allt detta brukar ske inom någea veckor av valet. 

Teoretiskt sätt finns de 3 månaderna som du talar om. Talmannen har 4 försök på sig att finna en statsminister som riksdagen accepterar. Han har 3 månader på sig att göra detta. 

Finner man ingen statsminister på de 4 försöken eller under de 3 månaderna blir det nyval. 

Så du menar att Urban Ahlin var den som träffade Löven först efter valet 2014.

Har för mej att det var sittande talman vald av alliansen som ledde processen om statministerposten.

Har för mig att Per Westerberg (M) var den som höll i processen.

Edited by SWED THAI

Har ni gått på matematikundervisning med Taveltorpar'n? Riksdagens mandat fördelas med 100%, oavsett vilka, eller hur många partier som kommer över 4% spärren, men nu orkar jag fan inte tjafsa längre.

• Fint 1

1 timme sedan, skrev samet:

Nja, nu synar jag. Den sittande talmannen sitter kvar ända tills en ny regering bildats och därefter väljs en ny.

• Ge karma 2

Det är aldrig försent att ge upp.

SWED THAI
Precis nyss, skrev Fritz:

Nja, nu synar jag. Den sittande talmannen sitter kvar ända tills en ny regering bildats och därefter väljs en ny.

Just precis. Var ju ett jävla tjat om Söders utnämning. Men regeringen höll sig till gängse spelregler så att han kunde röstades igenom i Riksdagen.

• Ge karma 1
Mankan
40 minuter sedan, skrev Esspe:

Ser ingen minaretsregering där.

Med C-MP och V kan vi få en riktig minaret- regering 

• Haha 5

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

6 minuter sedan, skrev Mankan:

Med C-MP och V kan vi få en riktig minaret- regering 

Det hade varit nåt. Lövin som statsminister, Lööv som migrationsminister, Kolbiten som försvarsminister och Sjöstedt som utrikesminister. Huva.

• Ge karma 1
  • Haha 5

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

hamnoi
1 timme sedan, skrev B747:

Idag är det val. Rösta på Socialdemokraterna för ett tryggare Sverige - med högre pensioner och mer tid för familjen. Allas röst är lika mycket värd!
Botten är nådd,fick just detta som sms.Dom har ju haft 4 år på sig om jag inte tar fel.Fy fan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Inte fått fackpropaganda med.. Fått 3sms med tårtdagar och tänk på att rösta rätt osv.

• Ge karma 5

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Soengsang
1 minut sedan, skrev hamnoi:

Inte fått fackpropaganda med.. Fått 3sms med tårtdagar och tänk på att rösta rätt osv.

Vad arg jag skulle bli, men ärligt tror jag denna propaganda backfiring för dem...

• Ge karma 6

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!