Jump to content
IGNORERAD

jaha nu är det kanske dags igen.


Batting

Recommended Posts

För cirka 15 år sedan jobbade jag på ERICSSON, men då fick dom för sig att sälja ut oss till Multek.
Multek var någon slags underavdelning till det Amerikanska Flextronics.
Ni kanske kommer ihåg att Telias ( Fd. Gamla goda Televerkets ) servicebilar plötsligt bytte logga till Flextronics?
Vad det står på dessa bilar idag vet jag inte, men jag tror iallafall inte det står Flextronics.
Deras övertag var bara avsedd för en kortsiktig vinst.

Precis som Multeks uppköp av ERICSSON's lilla mönsterkortsfabrik var.
Multek tog över, och lovade kommunen guld och gröna skogar.
De 300 anställda hade skulle enligt dem kunna se framåt mot en ljus framtid.
Man investerade och anställde folk.
Man byggde ut fabriken, och investerade i en massa nytt.
Fantastiskt tyckte vi som jobbade där.
Nu kan dom ju inte lägga ner när de investerat i t.ex. ett nytt, modernt och miljövänligt reningsverk!

Men vad händer?
Jo samtidigt som de verkar investera för full så skickar de på oss en Tysk kvalité chef med div. konstiga idéer.
Allt mer ägnas åt kvalité än åt produktion.
Om vi hade ett kvalitetsproblem så beordrar han olika tester i processen, ibland 3 olika på samma detalj o.s.v.
När vi får ordning på problemet så var det ingen som viste vad det var som orsakade felet?
Viket av de tre ändringarna i proceduren var det som rättade till problemet?
Det var bara att börja om.

När kontraktet med kommunen gick ut så lade man ner fabriken.
Man flyttade tillverkningen till Polen.
Och i sitt beslut kunde man säkert belägga kvalitetsproblem som kvalitetschef "Han" (Han hette så) konstaterat.

Kan någon förklara hur man kan investera en massa pengar och samtidigt tjäna på att lägga ner?
Nu var våran fabrik en Master Fabrik.
Det kan ju vara bra att få bort en fabrik som annars skulle så i vägen för andra mindre seriösa, förmodligen Kinesiska fabriker.
Men det är bara spekulationer från min sida.

Forts..  

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Batting

    32

  • audirs2

    7

  • Soengsang

    5

  • Boa52

    4

Mest aktiva i denna tråd

1 minut sedan, skrev Batting:

Allt mer ägnas åt kvalité än åt produktion.

Ja fy fan! Vem bryr sig om kvalitet egentligen, huvudsaken är att man får något..

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev hamnoi:

Ja fy fan! Vem bryr sig om kvalitet egentligen, huvudsaken är att man får något..

Och sedan är ju thailändarna billigare än polackerna som e billigare än etioperna som är billigare än finnarna! Marknads ekonomi, fast det kan jag inget om, har bara haft firma i 30 år, störst i Sverige helt säkert!:rotfl:

Så sir batting har en poäng där! Sorrry my bad svenska!😭

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Batting:

 skickar de på oss en Tysk kvalité chef med div. konstiga idéer.
Allt mer ägnas åt kvalité än åt produktion.

Så du menar att taskig kvalitet är bättre.Bara kvantiteten är bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev hamnoi:

Ja fy fan! Vem bryr sig om kvalitet egentligen, huvudsaken är att man får något..

Va fan är du för en. Du kan väl inte ge mig karma för huvudinlägget och samtidigt häckla mig? Håll dig borta från tangentbordet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev berlitz:

Så du menar att taskig kvalitet är bättre.Bara kvantiteten är bra?

Du har väl väldigt liten kunskap om våran kvalité innan fjanten dök upp?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Batting:

Va fan är du för en. Du kan väl inte ge mig karma för huvudinlägget och samtidigt häckla mig? Håll dig borta från tangentbordet!

Gå en kurs i Ironi så kanske du förstår Hamnois inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev GreenValley:

Gå en kurs i Ironi så kanske du förstår Hamnois inlägg.

Miljöpartister har svårt för ironi. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Outokumpu gjorde exakt likadant i Västerås, de flyttade en lönsam anläggning till Spanien, fick på så sätt massor av EU bidrag + en lönsam"förlust" i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Batting:

Va fan är du för en. Du kan väl inte ge mig karma för huvudinlägget och samtidigt häckla mig? Håll dig borta från tangentbordet!

Gick alldeles utmärkt som du såg:)

 

Men lyd ditt egna råd, munkavel,tejpade händer och ögonbindel rekas, eller vad fan.. Kör en tvångströja direkt, förmodligen är det "hemma" för dig.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Batting:

Du har väl väldigt liten kunskap om våran kvalité innan fjanten dök upp?

Kanske 'fjanten'hade lite mer kunskaper ang världsmarknaden än du,men ledningen glömde tydligen att fråga dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev berlitz:

Kanske 'fjanten'hade lite mer kunskaper ang världsmarknaden än du,men ledningen glömde tydligen att fråga dig.

Jag misstänker att han saknade ett långsiktig syn på det hela, men det jag så småningom hoppas få fram av denna tråden är kanske något som ni sabbar genom att åstadkomma kortsiktiga poänger.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Batting:

Jag misstänker att han saknade ett långsiktig syn på det hela, men det jag så småningom hoppas få fram av denna tråden är kanske något som ni sabbar genom att åstadkomma kortsiktiga poänger.

Poängerna är kanske långsiktiga ang ett företags överlevnad,Inte pga en enskilds tycke om trygghet.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Batting:

Jag misstänker att han saknade ett långsiktig syn på det hela, men det jag så småningom hoppas få fram av denna tråden är kanske något som ni sabbar genom att åstadkomma kortsiktiga poänger.

Om du delger försäljnings och intäktsprognoser för olika delmarknader samt kostnadskalkyler på produktnivå för respektive alternativ placering av fabriken kompletterat med verksamhets strategi och tillgång till arbetskraft och stordriftsfördelar

 

Så kan jag redovisa hur de kom fram till deras beslut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, EU och globalism. Kanske du ska tänka på vad du röstar på imorgon [emoji6]
Globalisering.
Exakt.

Problemet är bara att Sverige har passerat "peak globalisering".

Vi vinner inte längre på det.

För övrigt köper jag pcb varje dag nästan.

Sällan från Sverige, inte pga högt pris utan pga låg kvalitet.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev berlitz:

Poängerna är kanske långsiktiga ang ett företags överlevnad,Inte pga en enskilds tycke om trygghet.

Nja jag vet inte men att likt USA ta över företag, inte genom att vara bättre, utan genom att aggressivt bara köpa upp och lägga ner känns inte bra.
Speciellt inte när det gäller kvalité.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Om du delger försäljnings och intäktsprognoser för olika delmarknader samt kostnadskalkyler på produktnivå för respektive alternativ placering av fabriken kompletterat med verksamhets strategi och tillgång till arbetskraft och stordriftsfördelar

 

Så kan jag redovisa hur de kom fram till deras beslut.

Ja säkert   :45:

Link to comment
Dela på andra sajter

2

 

Fabriken lades ner, och sades flytta till Polen.
Själv blev jag arbetslös och slängdes in i Arbetsförmedlingens maskineri av CV-kurser, Vård och Omsorgskurser, olika påhugg som
Telefonförsäljare, och varuplockare på Axfoods kyllager, och sedan ännu mera sådana där jävla CV-kurser.

Det var ju intressanta år det där.
Speciellt CV-kurserna där man blev utsatt för div. överbetalda coacher som talade om för oss att det var vårat fel att vi var arbetslösa.
 "Men, företaget jag jobbat på sedan jag var 17 år lade ju ner!?", försökte jag.
Nä, jag fick veta att det ändå var mitt fel.
Jaha, tänkte jag, detta stärker ju verkligen självförtroendet.
 

Sedan så anmäldes jag helt frivilligt till en Vård & Omsorgskurs trots att jag inte ville.
Jag vet inte riktigt hur de fick ihop det där.
Samtidigt så var det väldigt viktigt att de fick tag på dom som passande för omsorgsjobb, motiverade och följsamma människor sades det.
En dag så var en av de andra manliga deltagarna borta.
Det visade sig att han var inställd på Tinget för misshandel.
Jag tänkte att jag var tvungen att försöka ta mig därifrån.

Jag såg i tidningen att "VillaÄgarna" sökte telefonförsäljare, och eftersom jobb går före kurser så såg jag min chans.
Jag sökte som telefonförsäljare och fick tjänsten.
Jag skulle "Kränga" medlemsskap i deras förening.
Jag skulle få 50 Kr i grundpeng i timmen, och resten var provision.
Allt över 7 medlemsskap gav provision.

Det var ju pinsamt.
Jag har nog aldrig fått så mycket skäll, och hela tiden kände jag mig som när man var liten och busringde till folk.
Jag kommer ihåg att det var OS och Tre Kronor skulle spela final mot de Finska Lejonen.
Jag frågade om vi verkligen skulle jobba den dagen, jag menar, hur kul är det för folk att prata med en telefonförsäljare under den matchen?
Jodå, det skulle vi.

Jag minns speciellt ett samtal där en jäktad karl svarade.
 "Ja, Hallå!"
 "Ja, hejsan jag ringer från Villaägarna"
 "VA, NU?
 "Ja jag undrar om du inte skulle vilja bli medlem i Villaägarna?"  :07:
 "Men vet du inte att Sverige just nu spelar Hockeyfinal i OS mot Finland?"
 "Jo, men vad tycker du om Fastighetsskatten?"
 "FAR ÅT HELVETE!", Klick!
Jag sade upp mig efter tio dagar och kom aldrig upp i 7 medlemskap/dag, men jag hade lyckats fly undan kursen i vård och omsorg.

En sommar någon gång under de där åren så fick jag ett jobb på Axfoods Kyllager.
Det var en sådan där het sommar, men inne på kyllagret var det bara +1°, och kondens som droppade ner i nacken på en.
Vi sprang runt med skramliga vagnar och plockade varor till specifika orter.
Varorna var tvungna att vara plockade till speciella tider då kylbilarna skulle komma och hämta dem.
Man kunde få springa genom hela lagret för att någon liten servicebutik i t.ex. Olshammar skulle ha ett paket Hots.
Min anställning skulle bara sträcka sig över tre månader så jag bet ihop.
Vid arbetsdagens slut släpade jag mig ut på företagets parkeringsplats och öppnade bildörren.
Det var stekhett där inne!
Från nära noll grader till detta tänkte jag.
Jag kände mig yr och undrade om det här kunde vara nyttigt?

På kvällarna blev det inte mycket gjort.
Jag hade problem med att ta mig från bilen och in i kåken.
Jag vinglade över gräsmattan och in till soffan.
Det var bara att vila upp sig till morgondagens maratonlopp.
Min bild av en lagerarbetare hade alltid varit den där slöa typen som sitter inne på ett kontor omgivet av lådor.
En loj och tvär typ som inte ville bli störd.
 

Jag antar att jag nu omprövat den bilden. 


//Forts...


 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Batting:

2

 

Fabriken lades ner, och sades flytta till Polen.
Själv blev jag arbetslös och slängdes in i Arbetsförmedlingens maskineri av CV-kurser, Vård och Omsorgskurser, olika påhugg som
Telefonförsäljare, och varuplockare på Axfoods kyllager, och sedan ännu mera sådana där jävla CV-kurser.

Det var ju intressanta år det där.
Speciellt CV-kurserna där man blev utsatt för div. överbetalda coacher som talade om för oss att det var vårat fel att vi var arbetslösa.
 "Men, företaget jag jobbat på sedan jag var 17 år lade ju ner!?", försökte jag.
Nä, jag fick veta att det ändå var mitt fel.
Jaha, tänkte jag, detta stärker ju verkligen självförtroendet.
 

Sedan så anmäldes jag helt frivilligt till en Vård & Omsorgskurs trots att jag inte ville.
Jag vet inte riktigt hur de fick ihop det där.
Samtidigt så var det väldigt viktigt att de fick tag på dom som passande för omsorgsjobb, motiverade och följsamma människor sades det.
En dag så var en av de andra manliga deltagarna borta.
Det visade sig att han var inställd på Tinget för misshandel.
Jag tänkte att jag var tvungen att försöka ta mig därifrån.

Jag såg i tidningen att "VillaÄgarna" sökte telefonförsäljare, och eftersom jobb går före kurser så såg jag min chans.
Jag sökte som telefonförsäljare och fick tjänsten.
Jag skulle "Kränga" medlemsskap i deras förening.
Jag skulle få 50 Kr i grundpeng i timmen, och resten var provision.
Allt över 7 medlemsskap gav provision.

Det var ju pinsamt.
Jag har nog aldrig fått så mycket skäll, och hela tiden kände jag mig som när man var liten och busringde till folk.
Jag kommer ihåg att det var OS och Tre Kronor skulle spela final mot de Finska Lejonen.
Jag frågade om vi verkligen skulle jobba den dagen, jag menar, hur kul är det för folk att prata med en telefonförsäljare under den matchen?
Jodå, det skulle vi.

Jag minns speciellt ett samtal där en jäktad karl svarade.
 "Ja, Hallå!"
 "Ja, hejsan jag ringer från Villaägarna"
 "VA, NU?
 "Ja jag undrar om du inte skulle vilja bli medlem i Villaägarna?"  :07:
 "Men vet du inte att Sverige just nu spelar Hockeyfinal i OS mot Finland?"
 "Jo, men vad tycker du om Fastighetsskatten?"
 "FAR ÅT HELVETE!", Klick!
Jag sade upp mig efter tio dagar och kom aldrig upp i 7 medlemskap/dag, men jag hade lyckats fly undan kursen i vård och omsorg.

En sommar någon gång under de där åren så fick jag ett jobb på Axfoods Kyllager.
Det var en sådan där het sommar, men inne på kyllagret var det bara +1°, och kondens som droppade ner i nacken på en.
Vi sprang runt med skramliga vagnar och plockade varor till specifika orter.
Varorna var tvungna att vara plockade till speciella tider då kylbilarna skulle komma och hämta dem.
Man kunde få springa genom hela lagret för att någon liten servicebutik i t.ex. Olshammar skulle ha ett paket Hots.
Min anställning skulle bara sträcka sig över tre månader så jag bet ihop.
Vid arbetsdagens slut släpade jag mig ut på företagets parkeringsplats och öppnade bildörren.
Det var stekhett där inne!
Från nära noll grader till detta tänkte jag.
Jag kände mig yr och undrade om det här kunde vara nyttigt?

På kvällarna blev det inte mycket gjort.
Jag hade problem med att ta mig från bilen och in i kåken.
Jag vinglade över gräsmattan och in till soffan.
Det var bara att vila upp sig till morgondagens maratonlopp.
Min bild av en lagerarbetare hade alltid varit den där slöa typen som sitter inne på ett kontor omgivet av lådor.
En loj och tvär typ som inte ville bli störd.
 

Jag antar att jag nu omprövat den bilden. 


//Forts...


 

Nu vet jag, du har råkat ut för het ADHD!:big_smile: (ta livet med en klackspark, det gör jag)

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte varför du blev utvisad för det har jag missat.
Men detta var ett mycket bra och sedelärande inlägg.
Nog många som sitter på jobb så länge att dom känner att den bistra verkligheten aldrig kan nå dom.
Sedan när man står utan jobb är det inte roligt, speciellt när man är äldre.

Beklagar läget.

2

 
Fabriken lades ner, och sades flytta till Polen.
Själv blev jag arbetslös och slängdes in i Arbetsförmedlingens maskineri av CV-kurser, Vård och Omsorgskurser, olika påhugg som
Telefonförsäljare, och varuplockare på Axfoods kyllager, och sedan ännu mera sådana där jävla CV-kurser.

Det var ju intressanta år det där.
Speciellt CV-kurserna där man blev utsatt för div. överbetalda coacher som talade om för oss att det var vårat fel att vi var arbetslösa.
 "Men, företaget jag jobbat på sedan jag var 17 år lade ju ner!?", försökte jag.
Nä, jag fick veta att det ändå var mitt fel.
Jaha, tänkte jag, detta stärker ju verkligen självförtroendet.
 
Sedan så anmäldes jag helt frivilligt till en Vård & Omsorgskurs trots att jag inte ville.
Jag vet inte riktigt hur de fick ihop det där.
Samtidigt så var det väldigt viktigt att de fick tag på dom som passande för omsorgsjobb, motiverade och följsamma människor sades det.
En dag så var en av de andra manliga deltagarna borta.
Det visade sig att han var inställd på Tinget för misshandel.
Jag tänkte att jag var tvungen att försöka ta mig därifrån.

Jag såg i tidningen att "VillaÄgarna" sökte telefonförsäljare, och eftersom jobb går före kurser så såg jag min chans.
Jag sökte som telefonförsäljare och fick tjänsten.
Jag skulle "Kränga" medlemsskap i deras förening.
Jag skulle få 50 Kr i grundpeng i timmen, och resten var provision.
Allt över 7 medlemsskap gav provision.

Det var ju pinsamt.
Jag har nog aldrig fått så mycket skäll, och hela tiden kände jag mig som när man var liten och busringde till folk.
Jag kommer ihåg att det var OS och Tre Kronor skulle spela final mot de Finska Lejonen.
Jag frågade om vi verkligen skulle jobba den dagen, jag menar, hur kul är det för folk att prata med en telefonförsäljare under den matchen?
Jodå, det skulle vi.

Jag minns speciellt ett samtal där en jäktad karl svarade.
 "Ja, Hallå!"
 "Ja, hejsan jag ringer från Villaägarna"
 "VA, NU?
 "Ja jag undrar om du inte skulle vilja bli medlem i Villaägarna?"  :07:
 "Men vet du inte att Sverige just nu spelar Hockeyfinal i OS mot Finland?"
 "Jo, men vad tycker du om Fastighetsskatten?"
 "FAR ÅT HELVETE!", Klick!
Jag sade upp mig efter tio dagar och kom aldrig upp i 7 medlemskap/dag, men jag hade lyckats fly undan kursen i vård och omsorg.

En sommar någon gång under de där åren så fick jag ett jobb på Axfoods Kyllager.
Det var en sådan där het sommar, men inne på kyllagret var det bara +1°, och kondens som droppade ner i nacken på en.
Vi sprang runt med skramliga vagnar och plockade varor till specifika orter.
Varorna var tvungna att vara plockade till speciella tider då kylbilarna skulle komma och hämta dem.
Man kunde få springa genom hela lagret för att någon liten servicebutik i t.ex. Olshammar skulle ha ett paket Hots.
Min anställning skulle bara sträcka sig över tre månader så jag bet ihop.
Vid arbetsdagens slut släpade jag mig ut på företagets parkeringsplats och öppnade bildörren.
Det var stekhett där inne!
Från nära noll grader till detta tänkte jag.
Jag kände mig yr och undrade om det här kunde vara nyttigt?

På kvällarna blev det inte mycket gjort.
Jag hade problem med att ta mig från bilen och in i kåken.
Jag vinglade över gräsmattan och in till soffan.
Det var bara att vila upp sig till morgondagens maratonlopp.
Min bild av en lagerarbetare hade alltid varit den där slöa typen som sitter inne på ett kontor omgivet av lådor.
En loj och tvär typ som inte ville bli störd.
 
Jag antar att jag nu omprövat den bilden. 


//Forts...


 


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-09-09 at 17:09, skrev Nicholas:

Vet inte varför du blev utvisad för det har jag missat.
Men detta var ett mycket bra och sedelärande inlägg.
Nog många som sitter på jobb så länge att dom känner att den bistra verkligheten aldrig kan nå dom.
Sedan när man står utan jobb är det inte roligt, speciellt när man är äldre.

Beklagar läget.

 


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

 

Du menar varför jag blev avstängd?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Batting:

Du menar varför jag blev avstängd?

?????????????????????????????????????????????????????????:rotfl:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Batting:

Du menar varför jag blev avstängd?

Att du fick besöka snickerboa beror nog på att du är på samma politiska planhalva som IsaanLover, vilket därmed gör dig till en IL-Batting...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

3


Tiden som arbetslös var både märklig och jobbig.
Jag har väl aldrig stött på så mycket knepiga folk både på arbetsförmedlingen, s.k. kurser och div. olika tillfälliga påhugg.
Det var som sagt var en jobbig tid, men även intressant.
Jag tänker ofta tillbaka på alla jag träffade.

En kursledare om inte kunde stava.
Han var i det närmaste analfabet, och frågade oss så fort som han skulle till att skriva något på white boarden.
Coacher som inte var mycket bättre dom.
Dom satt där och skröt om sig själva, och vilka fina kontakter de hade där ute på arbetsmarknaden,
samtidigt som dom under stor koncentration och tveksamhet spelade pekfingervalsen på sina Laptops.
Jag såg aldrig till några kontakter, och förresten, varför skulle de själva vara coacher med sådana fina kontakter inom på arbetsmarknaden?

Men mest märkligt folk fanns det nog på Axfood.
Där fanns det t.ex. en gammal karl som påstod sig ha varit porrskådis "Back in the days".
Det berättades att han en gång hade blivit triggad av de övriga att berätta vad han gjort där på filmduken,
vilket fick honom att gå loss på en sockersäck.
Där låg han och torrjuckade när chefen stolt kom och skulle förevisa "Höglagret" för ett gäng besökare. 
 

En annan karaktär stötte jag på första gången som jag åt i matsalen.
Jag satt där och åt bland mina nyvunnena vänner och försökta finna mig till rätta då jag hörde en besviken röst bakom mig.
 "Det där är min plats".
Jag tittade mig över axeln och såg en kille något under medellängd som bar på en matbricka.
Han så bekymrad ut och förtydligade att, "Jag brukar sitta där".
 "Oj förlåt", sa jag, "Jag är ny här och visste inte det, men jag ska tänka på det imorgon".
Han verkade granska mig lite, och efter lite tvekan så gick han och satte sig vid bordet bredvid.

 Jag såg hur en del av de som var där i matsalen tittade roat åt mitt håll, och en av mina nyvunnena vänner lutade sig mot mig och mumlade,
  "Vet du vem det där var?"
Det fick jag ju erkänna att jag inte visste.
 "Det är stadens Naziledare!".
Jag tittade bort mot honom, och konstaterade att han hade det där rakade huvudet som skin heads brukar ha, men det såg lite konstigt ut.
Hans huvud var som ett lapptäcke, det hade sytts ihop.
Det var ärr både på längden och tvären.

Senare så skulle jag få veta vad det berodde på.


Forts....

 

Ändrades av Batting
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...