Jump to content
IGNORERAD

jaha nu är det kanske dags igen.


Batting

Recommended Posts

23 minuter sedan, skrev Batting:

Ja pendlar är ju precis det jag gör nu, men inte till något som intresserar mig. Det är nog få förunnat att jobba med något de verkligen gillar. Jag får erkänna att jag ser jobbet som något nödvändigt ont.

Starta eget, det gjorde jag med bara 7 år folkskola, gått som egen svetsare i över 30 år nu!Viiiiiiiiiiisst, har ju 1 år yrkes skola åxå!🤤

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Batting

    32

  • audirs2

    7

  • Soengsang

    5

  • Boa52

    4

Mest aktiva i denna tråd

2 timmar sedan, skrev audirs2:

Starta eget, det gjorde jag med bara 7 år folkskola, gått som egen svetsare i över 30 år nu!Viiiiiiiiiiisst, har ju 1 år yrkes skola åxå!🤤

Jag har bara 3.5 år kvar till Pension

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara 3.5 år kvar till Pension
Starta eget, det gjorde jag med bara 7 år folkskola, gått som egen svetsare i över 30 år nu!Viiiiiiiiiiisst, har ju 1 år yrkes skola åxå![emoji1786]
Ja men det är faktiskt desto bättre att starta eget nu då. Då kan du köra eget även när du har blivit "pensionär" dvs över 65 då ingen vill anställa dig men väl hyra dig via ditt bolag. Då får du både full lön från svetsaren och från ditt eget bolag.



Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev apknug:

Ja men det är faktiskt desto bättre att starta eget nu då. Då kan du köra eget även när du har blivit "pensionär" dvs över 65 då ingen vill anställa dig men väl hyra dig via ditt bolag. Då får du både full lön från svetsaren och från ditt eget bolag.



Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Jo men det där brukar vara svaret man får när man undrar hur man ska lyckas få en vettig pension.
Man skall jobba efter pensionen, d.v.s. ta inte ut någon pension då kommer du få en bra pension. :73:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men det där brukar vara svaret man får när man undrar hur man ska lyckas få en vettig pension.
Man skall jobba efter pensionen, d.v.s. ta inte ut någon pension då kommer du få en bra pension. :73:
Jo du ska ta ut de 11 000 innan skatt som du får från svetsaren för att ha jobbat sen du var 15 och röstat lojalt, MEN sen skall du också köra eget och dryga ut pensionen.

Annars blir det att äta kattmat som man sa redan på 70-80 talet.

Blir lite OT politik här i din tråd men den är ju lite politik i den innan alla fall.

Jag uppskattar att du delar med dig av dina erfarenheter! Tack.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahah det är du inte ensam om tror jag.
Helt klart ett överskattat nöje att arbeta. Provat att vara utan arbete i 2 år och det jag saknat är lön och en del arbetskamrater .[emoji3][emoji3][emoji3]

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

7.


Efter att ha min nya arbetsplats i årtionden, eller t.o.m. århundraden varit världsledande på sitt område så klarar vi tydligen inte av något längre.
Företaget ägs av ett Schweiziskt företag som även ägde ett liknande, numera nedlagt företag i Colombia.
Det handlar alltså om verkstadsföretag som tillverkar maskindelar.
Jag har hört att det finns två länder som man inte bör vara anställd av.
Det lär vara just Schweiz, och USA så jag har haft lite otur här i slutet av arbetslivet.

Nu har vi fått en Colombiansk VD som inte förstår varför vi ska vara lediga på helgdagar.
Detta året var första gången jag jobbade på 1:Maj.
Visserligen med övertidspengar o.s.v. men ändå!?
Han gick ut starkt och anlitade städbolag, målarfirmor och snickare som under flera månader gick över hela verkstaden från golv till tak.
Inifrån och ut.

De städade, och vi städade på övertid.
Vi undrade lite tyst hur mycket allt detta gick löst på, och om det var en försäljning på gång?
Detta tillbakavisades av företagsledningen som kunde visa på planerade investeringar av nya maskiner, nytt lager o.s.v.
Sedan började det hyras in en massa folk från uthyrningsföretag.
Det verkade inte finnas någon gräns för hur mycket pengar man kunde göra av med.

Till slut så kom det folk från den nedlagda fabriken i Colombia.
Nu tror jag att det jobbar över tio Colombianer på verkstaden.
Det är bra killar, men de är alltså inte speciellt bra på Svenska, man undrar ju vad det kostar.
Dom är jätteglada för dom får en bra lön och bor på hotell m.m.
Dom kan man ju inte klaga på, de är bara glada över chansen de fått, men så var det den där förbannade Kvalitéchefen som kom samtidigt.
 

Han är också från den kraschade fabriken i Colombia.
Han klagar på detaljer som ligger tusendelar fel.
Vi försöker påpeka att det alltid funkat, men det hjälps inte.
Han stoppade t.o.m. en detalj som grovsvarvades i en svarv, och som sedan skulle flyttas över för finsvarvning i en annan maskin.
Detaljen låg några tusendels millimeter fel i grovsvarvningen så då stoppade han tillverkningen och lät slänga allt.  :35:
Vi försökte förklara för honom att allt skulle rättas till i finsvarvningen, men icke! 

Det kommer det ena dumma beslutet efter det andra.
Vi har tillverkat de där maskindelarna hur länge som helst, och är alltså världsledande, men nu kan vi tydligen ingenting längre.
Det kommer beslut uppifrån som bara verkar vara till för att minska trivseln.
Nu får vi inte längre dricka kaffe vid maskinerna.
Det var länge sedan vår VD besökte oss, han verkar hålla sig borta.

Förra veckan så fick vi veta att många av de planerade investeringarna var lagda på is.
Vi får inte speciellt mycket producerat p.g.a. de absurda kvalitétskraven, men driften av verkstaden måste vara mycket dyrbar.
I måndags gick en av mina närmsta chefer "In I Väggen" och blev sjukskriven tills vidare.

Jag tycker mig ju se klara paralleller med det företaget jag jobbade på som jag beskrev i början på denna tråden.
Själv går jag väl nästan och hoppas på att allt ska gå åt helvete.
Jag menar att jag själv uppnått en ålder då jag gärna kan stämpla några år innan pension, men det blir jobbigt för de yngre arbetskamraterna.

Det jag funderar på är hur företag kan hålla på så där.
Om man nu har tänkt sig att lägga ner så kan man väl göra det.
Vad tjänar man på att köra allt i botten, göra slut på en massa pengar och liksom låtsas att man satsar?
Man lägger in femskift och tvingar folk att jobba helger.
Det verkar som om man ska klämma ut det sista.

Har man bidrag från kommun att ta hänsyn till så att man måste låtsas satsa?

 

// Slut
   

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Batting:

Jag har bara 3.5 år kvar till Pension

Aldrig försent att starta egen😘 plus en bonus att du kan jobba efter du fyller 67 utan att bli tvingad att sluta jobba 😍

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev soi covboy:

Aldrig försent att starta egen😘 plus en bonus att du kan jobba efter du fyller 67 utan att bli tvingad att sluta jobba 😍

Dessutom enormt förmånligt ekonomiskt. Bara halva sociala avgiften och rejäl skatterabatt på lönen!

 

Blir många slantar för lite arbete.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev apknug:

Ja men det är faktiskt desto bättre att starta eget nu då. Då kan du köra eget även när du har blivit "pensionär" dvs över 65 då ingen vill anställa dig men väl hyra dig via ditt bolag. Då får du både full lön från svetsaren och från ditt eget bolag.



Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Ja då kanske han till och med blir moderat på köpet.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Ja då kanske han till och med blir moderat på köpet.

Och kan kalla sig VD!🤤 Det var ungefär så jag gjorde dagen efter att papiren var inlämnade på skatteverket! Stor VD,en!:rotfl:

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev soi covboy:

Aldrig försent att starta egen😘 plus en bonus att du kan jobba efter du fyller 67 utan att bli tvingad att sluta jobba 😍

Jag vill ju sluta jobba!  :35:

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev samet:

Dessutom enormt förmånligt ekonomiskt. Bara halva sociala avgiften och rejäl skatterabatt på lönen!

 

Blir många slantar för lite arbete.

Men tiden som pensionär minskar ju samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Batting:

Men tiden som pensionär minskar ju samtidigt.

Absolut. Men har man någon speciell kompetens å man kan jobba 2 dagar i veckan men ändå få ut lika mycket som om man jobbade 5 dagar..  

 

Många som nappat på det. Å kör lite extra för sköna slantar.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Batting:

Jag vill ju sluta jobba!  :35:

Det ville inte jag.

Men nu när jag är pensionär så tycker jag det är skönt att slippa jobba.

Har dock aldrig varit arbetslös vilket jag förstår är jobbigt i dagens samhälle.

 

Tackar för en målande beskrivning i din tråd.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja då kanske han till och med blir moderat på köpet.

Inte sannolikt! Det vore ju att sätta krokben på mig själv, och andra som inte har lust att hamna på ett boende där man ska vara så lönsam som möjligt.  :16:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då kanske han till och med blir moderat på köpet.
Inte sannolikt! Det vore ju att sätta krokben på mig själv, och andra som inte har lust att hamna på ett boende där man ska vara så lönsam som möjligt.  :16:
Fast tyvärr är just äldreboendet något som aldrig har funkat i Sverige. Under alla år har det funnits helt korrekta reportage i media om att "så här kan vi inte ta hand om våra gamla" ....

Med 44 års obruten makt har man störst ansvar för vad man skapat.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev apknug:

Fast tyvärr är just äldreboendet något som aldrig har funkat i Sverige. Under alla år har det funnits helt korrekta reportage i media om att "så här kan vi inte ta hand om våra gamla" ....

Med 44 års obruten makt har man störst ansvar för vad man skapat.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Sossarna byggde upp detta med ålderdomshem innan det började blåsa högervindar. Jag kommer ihåg att min Morfar bodde på ett.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-09-23 at 12:24, skrev Batting:

Inte sannolikt! Det vore ju att sätta krokben på mig själv, och andra som inte har lust att hamna på ett boende där man ska vara så lönsam som möjligt.  :16:

Du menar i Thailand då? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-09-23 at 18:30, skrev apknug:

Fast tyvärr är just äldreboendet något som aldrig har funkat i Sverige. Under alla år har det funnits helt korrekta reportage i media om att "så här kan vi inte ta hand om våra gamla" ....

Med 44 års obruten makt har man störst ansvar för vad man skapat.

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk
 

Ingen har väl haft obruten makt i Sverige 44 år skit snack, Alla som jobbar på ett äldreboende gör ett jätte jobb. Sen finns alltid någta

som vill gnälla ibland rätt men 90 % fel. Förstår inte att människor vill gnälla över allt, kanske bara på ett sånt här forum för dom har 

ingen kunskap och bara vill gnälla. Läs nu jag skrev inte sörlänningar

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Boa52:

Ingen har väl haft obruten makt i Sverige 44 år skit snack, Alla som jobbar på ett äldreboende gör ett jätte jobb. Sen finns alltid någta

som vill gnälla ibland rätt men 90 % fel. Förstår inte att människor vill gnälla över allt, kanske bara på ett sånt här forum för dom har 

ingen kunskap och bara vill gnälla. Läs nu jag skrev inte sörlänningar

Fan vad du gnäller 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Boa52:

Ingen har väl haft obruten makt i Sverige 44 år skit snack, Alla som jobbar på ett äldreboende gör ett jätte jobb. Sen finns alltid någta

som vill gnälla ibland rätt men 90 % fel. Förstår inte att människor vill gnälla över allt, kanske bara på ett sånt här forum för dom har 

ingen kunskap och bara vill gnälla. Läs nu jag skrev inte sörlänningar

S satt vid makten från 32-76, förutom 3-4 månader -36, således haft makten i 44 år, 40 år helt oavbrutet...men man kan se det som 44 år, och det brukar beskrivas så.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns både bra och dåliga äldreboenden.

Första problemet är att det finns för få, och den gamla typen av ålderdomshem är bortrationaliserade och i detta var bl.a Centern en drivande kraft.

Idag är de flesta äldreboenden för dementa och in på något av dessa fodras att drivande anhöriga nästan tvingar kommunerna att ta in personen ifråga.

Vissa av dessa äldreboenden är INGET ANNAT än en förvaringsplats tills döden inträffar.

Finns även andra där det finns omsorgstagande personal som gör ALLT för att åldringen ska få en fin sista tid.

Hur sedan detta går till avgörs av bemanningen och då inte minst av kommunens goda vilja.

Tyvärr har det ibland gått så långt att personalen ibland består av personer som absolut är helt OLÄMPLIGA till att vårda gamla och dementa.

Ännu sämre är det oftast bland de privat ägda vårdboenden och grunden till detta är brist på personal men även av dåliga löner och arbetsförhållanden.

Tyvärr ligger det ALLTID ett stående besparingskrav på vården och inte minst på äldrevården

Självklart gäller motsatt förhållande strax innan ett val.:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hum, man kan undra om jag hinner gå i pension inan företaget jag jobbar på går omkull.
Folk säger upp sig på löpande band.
Rätt som det är så står det någon från ett bemanningsföretag där och försöker lära sig skjutmåttet,
där det nyss stod en arbetskamrat med 25 års erfarenhet.
Det känns lite märkligt att företaget liksom bara rycker på axlarna när erfaret folk säger upp sig.
Inte minsta försök att behålla dem, bara "Tack och Hej!", om ens det.

Min arbetsledare har "Gått in i väggen", och ligger tydligen hemma och är utbränd.
Vid vårt senaste "Medarbetarsamtal" så klagade han på mitt "Driv".
Jag försökte påpeka för honom att man kanske inte är någon större idéspruta vid min ålder.
Då ska det helst bara lalla på fram till en hägrande pension.
Själv är han bara ca: 40, det är ju en annan sak.
Jag borde kanske SMS'a honom och fråga hur han har det med DRIVET? :39:

Link to comment
Dela på andra sajter

En av mina arbetskompisar som har fått nog sade förresten upp sig via SMS.
 "Hej jag säger upp mig och kommer inte mer!", eller nåt sånt.
Är det verkligen giltigt? :37: 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...