Jump to content
IGNORERAD

Hur fungerar det med bypolis och byhövding.


Leni

Recommended Posts

Vi sitter och diskuterar om lag och ordning och kom att tänka på Thailand.

Som jag fattar det har alla byar någon som är polis, är det en polis med befogenheter eller är det en ligthvariant av polis?

Och den som är "Byhövding" är det samma gubbe?

Kort sagt är det någon som vet hur det fungerar i byarna?.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-09-07 at 22:10, skrev Leni:

Vi sitter och diskuterar om lag och ordning och kom att tänka på Thailand.

Som jag fattar det har alla byar någon som är polis, är det en polis med befogenheter eller är det en ligthvariant av polis?

Och den som är "Byhövding" är det samma gubbe?

Kort sagt är det någon som vet hur det fungerar i byarna?.

Ja där min tjej kommer ifrån nära Wang chin i provinsen Phrae så finns det riktiga poliser. Om det finns någon byhövding och vad han i så fall har för befogenheter känner jag inte till.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja där min tjej kommer ifrån nära Wang chin i provinsen Phrae så finns det riktiga poliser. Om det finns någon byhövding och vad han i så fall har för befogenheter känner jag inte till.

Väcka folk klockan 06;00 med morgonnyheterna via byns högtalaranläggning.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Byhövdingen är bara en framröstad ledarperson för byn, ingen polis.

 

Poliser ser ut som poliser och byhövdingar ser oftast ut som vanliga personer, fast med ett sånt där viktigt leende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
19 minuter sedan, skrev Surin P3:

Byhövdingen är bara en framröstad ledarperson för byn, ingen polis.

 

Poliser ser ut som poliser och byhövdingar ser oftast ut som vanliga personer, fast med ett sånt där viktigt leende.

Gamnan och puu jay baan

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Surin P3 said:

Byhövdingen är bara en framröstad ledarperson för byn, ingen polis.

 

Poliser ser ut som poliser och byhövdingar ser oftast ut som vanliga personer, fast med ett sånt där viktigt leende.

De byhövdingar jag stött på ser ut som, och beter sig, ungefär som jag. De har ofta ölmage, inte sällan tunnhåriga, samt har det där leendet du nämner som betyder ”jag tycker jag är bättre än du men jag vill gärna låtsas att jag ändå accepterar dig”. De är, precis som jag, ofta också duktiga på att låtsas veta saker de inte har en aning om samt kommer undan genom att de kan uttrycka sig på ett sätt som får gemene man att inte våga ifrågasätta av rädsla för att verka korkade. 

 

Jag skulle älska att vara byhövding, tror faktiskt jag är född till det.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

I vår by eller egentligen mallan vår by och grannbyn, har vi en polisstation med ett antal poliser,"riktiga poliser" Vår  byahövding är en mycket trevlig man

och hans uppgift vad jag sett är att medla i grann och familjeproblem. Vi använde han när vi skulle köpa mark och vi var i sverige, han fick kolla att det blev rätt

Sen " måste " han vara med på de flesta bröllopp och begravningar om han hjälper till och fixar dom vet jag inte men han ordnar många bya fester. Det att

han läser nyheter och berättar vad som hänt i byn , vilka som skänkt pengar till olika projekt i byn kl 06;00 på morgon går att fixa, jag söp ner han på en fest

och då var det heltyst på morgonen. Det är väl olika på byamän i byarna men som Atom skriver är inte våran byaman, mycket trevlig och saklig kan sä pass

engelska som man kan prata med varandra annars blir det svårt att avgöra om han spelar allan som Atom skriver

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

I vår by eller egentligen mallan vår by och grannbyn, har vi en polisstation med ett antal poliser,"riktiga poliser" Vår  byahövding är en mycket trevlig man

och hans uppgift vad jag sett är att medla i grann och familjeproblem. Vi använde han när vi skulle köpa mark och vi var i sverige, han fick kolla att det blev rätt

Sen " måste " han vara med på de flesta bröllopp och begravningar om han hjälper till och fixar dom vet jag inte men han ordnar många bya fester. Det att

han läser nyheter och berättar vad som hänt i byn , vilka som skänkt pengar till olika projekt i byn kl 06;00 på morgon går att fixa, jag söp ner han på en fest

och då var det heltyst på morgonen. Det är väl olika på byamän i byarna men som Atom skriver är inte våran byaman, mycket trevlig och saklig kan sä pass

engelska som man kan prata med varandra annars blir det svårt att avgöra om han spelar allan som Atom skriver

Du skriver att byahövdingen medlar i grann och familjePROBLEM.Det är pga det du lärt känna honom kanske,en vild gissning bara.:huh:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Boa52 said:

I vår by eller egentligen mallan vår by och grannbyn, har vi en polisstation med ett antal poliser,"riktiga poliser" Vår  byahövding är en mycket trevlig man

och hans uppgift vad jag sett är att medla i grann och familjeproblem. Vi använde han när vi skulle köpa mark och vi var i sverige, han fick kolla att det blev rätt

Sen " måste " han vara med på de flesta bröllopp och begravningar om han hjälper till och fixar dom vet jag inte men han ordnar många bya fester. Det att

han läser nyheter och berättar vad som hänt i byn , vilka som skänkt pengar till olika projekt i byn kl 06;00 på morgon går att fixa, jag söp ner han på en fest

och då var det heltyst på morgonen. Det är väl olika på byamän i byarna men som Atom skriver är inte våran byaman, mycket trevlig och saklig kan sä pass

engelska som man kan prata med varandra annars blir det svårt att avgöra om han spelar allan som Atom skriver

Talar/förstår hövdingen Burträskmål eller Sörländska?

Eller bara Engelska och Thai/Lao?

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev judazzz:

Talar/förstår hövdingen Burträskmål eller Sörländska?

Eller bara Engelska och Thai/Lao?

Sörländska skulle han nog hoppa över, så lågt sjunker han inte, Engelska och Thai/lao

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev B747:

Du skriver att byahövdingen medlar i grann och familjePROBLEM.Det är pga det du lärt känna honom kanske,en vild gissning bara.:huh:

Den var dålig☹️

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

En varmvatten till sen gå på sängen

Okey Boa.Sedan gå på sängen,känner mig förkyld.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev B747:

Okey Boa.Sedan gå på sängen,känner mig förkyld.

Ha ha ta en 6 vodka med varmvatten sen sover du som ett parkerat proppeller plan

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Ha ha ta en 6 vodka med varmvatten sen sover du som ett parkerat proppeller plan

Ok.Boss:yes:

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev B747:

Ok.Boss:yes:

Grogg på Varmvatten är bättre för vikten än Cola. HT eller SS med varmvatten. 😁

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Grogg på Varmvatten är bättre för vikten än Cola. HT eller SS med varmvatten. 😁

Det är väl den där teskeden socker man måste ha i som förstör, för annars smakar det fan

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Boa52:

Det är väl den där teskeden socker man måste ha i som förstör, för annars smakar det fan

Där har du mycket rätt.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev HuaHindinnge:

Grogg på Varmvatten är bättre för vikten än Cola. HT eller SS med varmvatten. 😁

Kan ju alltid prova med Cola zero eller Pepsi Max

 

Mvh Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att många är riktiga Svin,dom tar pengar från dom fattiga till något projekt som inte finns.

EX,renovera by skolan,buddha behöver nya toaletter,renovera alla tempel i byn ...........bla bla.

Handlar bara om sin egna Plånbok inget mer,jävla skurkar är dom Svinen........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, L200 said:

Tycker att många är riktiga Svin,dom tar pengar från dom fattiga till något projekt som inte finns.

EX,renovera by skolan,buddha behöver nya toaletter,renovera alla tempel i byn ...........bla bla.

Handlar bara om sin egna Plånbok inget mer,jävla skurkar är dom Svinen........

Tyvärr är det ju ofta så och ju längre man kommer från en större stad (och riktiga jobb) ju troligare är det är bychefen är en del av patroniseringsnätverket och därmed en del av den organiserade brottsligheten. 

 

Det kommer ta tid men det går ändå åt rätt håll. Vår by är inte så långt från Bangkok och jag tror att nästa val av bychef blir det första där folk verkligen bryr sig. Nästan alla under 40 har ett riktigt jobb och de kräver att nästa bychef verkligen jobbar för dem; dåtidens maffiabossar med sina 500 Baht har förhoppningsvis spelat ut sin roll.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Det fungerar nog väldigt olika i olika byar, tycker jag mig förstått. I vår by är hövdingen en man i 45-årsåldern, som representerar byn i alla rättsliga och liknande ärenden. Det var han som väckte talan för byns räkning när jag kolliderat med en ko, själv hade jag avskrivit saken som "olycka", men han förlikade fram ett skadestånd åt mig. När frugan och jag var på polisstationen och fick dom att utfärda ett "letter of intention" avseende min rätt att disponera fastigheten efter min frus eventuella bortgång före mig så skrev han på för bysamfälligheten och det var nog hans förtjänst att polisen över huvud taget gick med på att intyga, det får dom egentligen inte. Vidare betalar vi våra räkningar hos hövdingen och han har dessutom ett växlingskontor, mycket praktiskt. Här i byn fungerar det bra och han fyller helt klart en välbehövd funktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vår byhövding märks inte så mycket efter femtiden på kvällen om man inte råkar passera just det dike han i fyllan o villan trillat ner i,

Engelska kan han minsan också, men trots att jag enligt utsago är hyfsat bra på det språket fattar jag stort sett nada.

Men han följde, dock något motvilligt, med till amphoer när jag skulle fixa min gula snygga husbok, 500 thb verkar vara gängse muta och momsen bestod av en öl l bybutiken vid hemkomsten.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...