Jump to content
IGNORERAD

Ny resväska


Soengsang

Recommended Posts

Så, min resväska har nog gjort sitt nu, en lättvikts Carlton.

Läst tester och kollat en del.

Mina krav är, hård väska, lätt väska samt INTE med dragkedja och med 4 hjul.

Någon som kan rekommendera något?

Närmast till hands ligger en Samsonite S'CURE DLX 75 cm.

 

Dagens slitvarg som gjort sitt, handtaget gick sönder efter sista flyget till Helsingfors, ett hjul har vart halvtaskigt länge......V.I.F.

IMG_20180907_152634.thumb.jpg.a570762983798cd48ada523cce6ec2a4.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    10

  • andrejsdenruskige

    3

  • samet

    3

  • M33

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag skulle aldrig köpa en väska med små hjul.

Vad som är stort eller smått är ju relativt men dotters är som en ölburk i diam men vår största Thaiväska med 2 hjul har nog över 10cm jättehjul och fungerar recommerbartelt.

Enda resväskan med små hjul är dotterns hårda som hon fick i julklapp men då är de 4 dubbelhjul köpta på citycross extra billigt när de hade rea.

Skulle inte köpa dyrt heller men har man råd så kvittar det ju😉

Sliter och känner på hjulen i affären istället.

Hade en Hård väska som de lyckades med och skeva till i flygtransporten så där hjälper nog inte mer än att välja mjukt men då kanske innehållet?

Vi kör mest med mjuka billiga väskor med dragkedja numera.

bara slänga i bingen och köpa nytt om det går sönder.

 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan dragkedja begränsar en hel del i dagens utbud av väskor. 

 

Rimova har riktigt fina grejer men pissdyrt. För dig som reser mycket kanske det är värt ändå. 

 

Samsonite och American Tourister har ju också okay grejer. 

 

Jag har Samsonite Flux i två storlekar. Gumman köpte sig ett set (3 storlekar) av American Tourist Bon Air. 

 

Det är dragkedja på dem allihop. Mim förra väska hade ingen dragkedja. Men låsen blev ganska slitna på bara några år och sista resan hade jag spännband runt för att hålla ihop. Visserligen var den då bara fylld med svenskt godis och chips till barnen på ön. Den väskan gav jag bort till ungarna på gatan. De lekte koja och båt med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Så, min resväska har nog gjort sitt nu, en lättvikts Carlton.

Läst tester och kollat en del.

Mina krav är, hård väska, lätt väska samt INTE med dragkedja och med 4 hjul.

Någon som kan rekommendera något?

Närmast till hands ligger en Samsonite S'CURE DLX 75 cm.

 

Dagens slitvarg som gjort sitt, handtaget gick sönder efter sista flyget till Helsingfors, ett hjul har vart halvtaskigt länge......V.I.F.

IMG_20180907_152634.thumb.jpg.a570762983798cd48ada523cce6ec2a4.jpg

Visst är det smutt med fyra hjul på ett plant marmorgolv men efter ett par svängar (svingar) med @Knasen och hans kompanjoner så brukar väskan komma för sig på bandet och hjulen bredvid.

Två hjul som är infälda så mycket det går är att föredra.

Har lärt mig den hårda vägen på den tiden man kunde ha två väskor a' 32 kg  bildelar med hem från USA. Hade en stor aluminiumväska i många år men den gav till slut upp i hanteringen. Blev så skev att man var tvungen att ha kofot för att stänga och öppna den. Men hjulen gick bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev rolba:

Visst är det smutt med fyra hjul på ett plant marmorgolv men efter ett par svängar (svingar) med @Knasen och hans kompanjoner så brukar väskan komma för sig på bandet och hjulen bredvid.

Två hjul som är infälda så mycket det går är att föredra.

 

Nja, trodde det jag också...men har aldrig haft några problem med 4 hjul på 6 år, och det är mycket smidigare.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
11 minuter sedan, skrev samet:

Utan dragkedja begränsar en hel del i dagens utbud av väskor. 

 

Rimova har riktigt fina grejer men pissdyrt. För dig som reser mycket kanske det är värt ändå. 

 

Samsonite och American Tourister har ju också okay grejer. 

 

Jag har Samsonite Flux i två storlekar. Gumman köpte sig ett set (3 storlekar) av American Tourist Bon Air. 

 

Det är dragkedja på dem allihop. Mim förra väska hade ingen dragkedja. Men låsen blev ganska slitna på bara några år och sista resan hade jag spännband runt för att hålla ihop. Visserligen var den då bara fylld med svenskt godis och chips till barnen på ön. Den väskan gav jag bort till ungarna på gatan. De lekte koja och båt med den.

Ja, Rimowa har en hel del bra väskor, men som regel är dom väldigt tunga, men det finn ju en del lättare varianter. Dock så är priset lite extra utöver det vanliga. 

Vi har några Samsonite som vi reser med. 

Kommer dock inte ihåg exakt modellnamn. 

Slitvargen är lik denna och har ingen dragkedja. 

F14B3AE4-D569-4286-B916-5DD5C8190753.thumb.png.8f753a0639a465d2d236efe4e512fcdc.png

 

Den är säkert 10år gammal och inga som helst problem. 

 

Vi har även någon ”Lightweight” väska och handbagage modeller.

Vilken vi använder är helt beroende på vilken situation vi är i,med tanke på packningen. 

Skulle jag vara tvungen att välja en väska, så hade det blivit den som är på bilden ovan. 

 

För okänsligt gods och volympackning så kör vi med ”hockey trunk”. 

 

Jag har säkert 15 väskor där hemma av olika storlekar, material, vikt och form. 

 

Men min rekommendation är som sagt den på bilden. 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev samet:

Rimova har riktigt fina grejer men pissdyrt. För dig som reser mycket kanske det är värt ändå. 

 

Har vart inne på det, men de är för tunga, både Rimowa Clasic och Rimowa Topas Titanium.

Clasic får man för under 6k, vilket inte är blodigt då jag mer eller mindre bor i resväskan.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev andrejsdenruskige:

Ja, Rimowa har en hel del bra väskor, men som regel är dom väldigt tunga, men det finn ju en del lättare varianter. Dock så är priset lite extra utöver det vanliga. 

Vi har några Samsonite som vi reser med. 

Kommer dock inte ihåg exakt modellnamn. 

Slitvargen är lik denna och har ingen dragkedja. 

F14B3AE4-D569-4286-B916-5DD5C8190753.thumb.png.8f753a0639a465d2d236efe4e512fcdc.png

 

Den är säkert 10år gammal och inga som helst problem. 

 

Vi har även någon ”Lightweight” väska och handbagage modeller.

Vilken vi använder är helt beroende på vilken situation vi är i,med tanke på packningen. 

Skulle jag vara tvungen att välja en väska, så hade det blivit den som är på bilden ovan. 

 

För okänsligt gods och volympackning så kör vi med ”hockey trunk”. 

 

Jag har säkert 15 väskor där hemma av olika storlekar, material, vikt och form. 

 

Men min rekommendation är som sagt den på bilden. 

 

 

 

 

 

 

Kanske skulle tillagt, ska vara handtag med "två käppar" på denna kan man inte sätta dataväskan.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Kanske skulle tillagt, ska vara handtag med "två käppar" på denna kan man inte sätta dataväskan.

Ah, där sket det sig.
Jag är ungdomlig av mig ock kör ryggsäck till datorn.
Det gör jag mest p.g.a ena jävla sprinter mellan gater och ”sen ankomst” som gör att hatthyllor är fulla.
En rygga går alltid under stolen om det är fullt i hatthyllan.
Dessutom får jag med måndag till torsdag-packning i en ryggsäck.

Nu skiljer sig våra reservant rätt markant, då du oftast har helt andra typer av flyg och ej i ekonomi, så det blir lite fel att anamma mitt sätt.

Knepigt, men intressant problem.
Måste glo på nätet.
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, Soengsang said:

Nja, trodde det jag också...men har aldrig haft några problem med 4 hjul på 6 år, och det är mycket smidigare.

Menar du så här?

"Mina krav är, hård väska, lätt väska och med 4 hjul samt INTE med dragkedja ."

och inte så här: "Mina krav är, hård väska, lätt väska samt INTE med dragkedja och med 4 hjul."

 

Mvh Ertt nya språkläraret

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Knepigt, men intressant problem.
Måste glo på nätet.

Mmm...jag har sökt som tusan, men mina krav är ju som de är, lätt, hård, ingen dragkedja, 2 pinnarshandtag, 4 hjul :).......och låta säga 6k SEK.

Samsonite S'CURE DLX, är det bästa som jag hittar med mina krav.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Säkert för liten, för tyng och säkert för dyr.
Helvete vad knepiga krav du har.
Du kommer nog närmast med ditt eget förslag.

f283abe5f2cd97d57d1e29a0e8b7d8d7.png

Nu minns jag varför jag hatar att köpa väskor

Link to comment
Dela på andra sajter

Har samma erfarenhet som många andra och det är att 2-hjuliga med större infällda hjul dels håller mycket längre och dels fungerar bättre på underlag som inte är släta marmorgolv

 

Har två st Samsonite Aeris Upright med 2 hjul som vi är väldigt nöjda med

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Soengsang:

Mmm...jag har sökt som tusan, men mina krav är ju som de är, lätt, hård, ingen dragkedja, 2 pinnarshandtag, 4 hjul :).......och låta säga 6k SEK.

Samsonite S'CURE DLX, är det bästa som jag hittar med mina krav.

De riktigt hårda väskorna är ju sällan lätta. Jag har en Cosmolite, väger 2,9kg (123liter) men är i mjuk plast. Den har varit lite bucklig efter väskkastarnas hantering men det går att trycka tillbaka enkelt.

Hade en något hårdare American Tourister tidigare, sprack på andra flygningen. Missade att kolla väskan när jag hämtade den så blev ingen ny väska i ersättning, nu vet man bättre.

 

Har även provat Samsonites garanti, hade packat dåligt och tryckte sönder "lastnästet" i väskan. Fick en ny utan tjafs.

Jag rekar Samsonite som går att få för rimliga priser och har bra garantier.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev M33:

De riktigt hårda väskorna är ju sällan lätta. Jag har en Cosmolite, väger 2,9kg (123liter) men är i mjuk plast. Den har varit lite bucklig efter väskkastarnas hantering men det går att trycka tillbaka enkelt.

Hade en något hårdare American Tourister tidigare, sprack på andra flygningen. Missade att kolla väskan när jag hämtade den så blev ingen ny väska i ersättning, nu vet man bättre.

 

Har även provat Samsonites garanti, hade packat dåligt och tryckte sönder "lastnästet" i väskan. Fick en ny utan tjafs.

Jag rekar Samsonite som går att få för rimliga priser och har bra 

Nu har jag inte läst alla inlägg,men en lättvikts-carlton kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skiter i vilket.

Några rejäla spännband från Biltema runt den så håller det i alla väder.

Det som är intressant är att den ska synas Rosa med gröna prickar är perfekt eller liknande.

 

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev scorpio63:

Jag skiter i vilket.

Några rejäla spännband från Biltema runt den så håller det i alla väder.

Det som är intressant är att den ska synas Rosa med gröna prickar är perfekt eller liknande.

 

I princip kan jag hålla med dig. 

 

Men väsentlig skillnad om man gör en semesterresa per år eller om man som Samsung gör 12-20 interkontinentalla resor per år. Då skall grejerna fungera varje gång utan fix å trix. 

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev scorpio63:

Jag skiter i vilket.

Några rejäla spännband från Biltema runt den så håller det i alla väder.

Det som är intressant är att den ska synas Rosa med gröna prickar är perfekt eller liknande.

 

Yes ska synas, men spännband går fetbort....behövs inte på en bättre väska.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev samet:

I princip kan jag hålla med dig. 

 

Men väsentlig skillnad om man gör en semesterresa per år eller om man som Samsung gör 12-20 interkontinentalla resor per år. Då skall grejerna fungera varje gång utan fix å trix. 

Hahaha 20 var o ta i, men väskan är alltid med.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev samet:

I princip kan jag hålla med dig. 

 

Men väsentlig skillnad om man gör en semesterresa per år eller om man som Samsung gör 12-20 interkontinentalla resor per år. Då skall grejerna fungera varje gång utan fix å trix. 

Jag vill ju inte påminna att spännband varje resa är ok.

Nää jag förstår problemet som kanske en promille av världens Flygresor

Är av den arten att ingen vet hur det kommer sig. att man måste packa väl

 

 

 

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. att väskan ska synas så har ju nästan ingen svart väska nuflörtiden. Jag hade förut en diarrebrun väska men den nya jag köpte är svart. Syns direkt på rullbandet...



Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Benriach:

Ang. att väskan ska synas så har ju nästan ingen svart väska nuflörtiden. Jag hade förut en diarrebrun väska men den nya jag köpte är svart. Syns direkt på rullbandet...


 

Håller med, min väska är silverfärgad och jag har aldrig haft problem att se (känna igen) den på bandet.

Skulle det vara så illa att någon annan resenär har en liknande så ser man ju det när man kontrollerar att man verkligen tagit rätt väska. 

 

Att köpa en påfågelsväska för att se den....nä då skall man nog investera i ett par glasögon istället. Skulle aldrig köpa en ful väska för att den skall synas.

Har iofs satt ett par diskreta klistermärken på framsidan, men det är mest så att ingen blindbock ska ta min väska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trots att jag har förmånen att kunna köpa Samsonite till inköpspris så är min erfarenhet att det faktiskt är bättre att köpa billiga väskor på marknader i Sydostasien, tex på Pattaya Night Bazaar. Kostnaden per användning blir lägre.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev M33:

Har iofs satt ett par diskreta klistermärken på framsidan,

Yes några klistermärken är bra.... det finns ju fler att välja på, än en röd rosett i handtaget som tydligen typ varannan tycker är sååå smart.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...