Jump to content
IGNORERAD

Tips på de bästa öarna i Thailand!


MiloB

Recommended Posts

Har ni några tips på bra öar i Thailand? Tänkt på Koh Samui, Koh Tao, Koh Lipe, Koh Mook.
Vill ha supersmå superfina öar! :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Koh Tao skulle jag hålla mig ifrån .

Risken att man drabbas av "självmord " är hög på den ön .

 

Koh Samui är väl ingen superliten och superfin ön men i mina ögon ett lagom ställe .

Förvånansvärt billigt vad gäller mat för att vara en ön,halva priser mot för t.ex Ao Nang som ändå är på fastlandet.

Den enda större nackdelen som jag ser det är att det är dyrt att flyga dit.

 

 

 

Mvh Hobbe 

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Supersmå superfina...

 

Skall du campa och fixa din egen mat finns det massor av öar att välja på. 

 

Samui är stor

Tao är fin, bra snorkling och inte för stort

Lipe, överexploaterad

Muk, ingen erfarenhet

 

Har hört mycket gott om Koh Mak, söder om Koh Chang. Men inte varit där själv.

 

Utveckla gärna vad mer du söker? 

Superhotell? 

Supershopping?

Superbeach? 

 

Så skall vi säkert kunna komma med tips. Flyger du till Phuket? 

Link to comment
Dela på andra sajter

De öarna jag skrev är exempel på dit jag ska och vill ha snarlika öar, speciellt som Lipe och Mook! :)
Jag söker fin natur och fina viewpoints och stränder med lite turister :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Koh Maak, Koh Tarutao.

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Ko Phayam utanför Ranong tillhör väl en av de minst exploaterade öarna av de som räknats upp. Detta är både på gott och ont.

Annars har du massor av öar runt Koh Lipe som numera är totalt överexploaterad, i alla fall mot hur den såg ut för 15 år sedan.

Koh Tarutao är en ö som har det mesta av inget alls, var för 3 år sedan väldigt oexploaterad, fina stränder och riktig djungel, få men dyra boenden (boende på öar är alltid dyrt).

Efter att besökt massor av öar måste jag ändå säga att varje ö har på sitt sätt sin egna charm, vilket gör att en del gillar ön medan andra ogillar.

Koh Samui är en ö för de flesta, absolut inte bäst på något men TOTALT sett är det svårt att inte ge denna ö första plats.

Koh Phangan en annan ö, lite av en yngre kopia till Samui

Koh Samet är en ö på vilka en del finner verklig avkoppling medan andra får lappsjukan efter några dagar.

Koh Chang helt ok men stränderna är inte alls i paritet mot de andra jag räknat upp.

En av de skitigaste öarna jag varit på är Koh Tao men även Koh Samet var skitig för 6 år sedan, kanske bättrat sig.

Finns ett flertal småöar som man med båt från Phuket (habor) kan besöka eller bo på (DYRT) ex Koh Racha Yai, Coral Island, Koh Tachai, Koh Khai + kanske 50 till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle tänka mig en tur till Similand ,När man ändå är i krokarna.. Vad jag förstått finns det enkla boende på en av öarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
1 timme sedan, skrev wavis:

Skulle tänka mig en tur till Similand ,När man ändå är i krokarna.. Vad jag förstått finns det enkla boende på en av öarna...

ja det finns det och du kan bo i tält, men det finns också Surin island har som ar kanon

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev MiloB:

De öarna jag skrev är exempel på dit jag ska och vill ha snarlika öar, speciellt som Lipe och Mook! :)
Jag söker fin natur och fina viewpoints och stränder med lite turister :D

Söker du stränder med lite turister så ska du få INTE åka till Koh Lipe. Seglade dit -92 och DÅ var det tomma stränder o ingenting annat. Har sen dess besökt ön många gånger och följt utvecklingen......och det är bara tragiskt. På Pattaya beach är vattnet knappt badbart.

Oljefilmen ligger skimrande över vattnet pga den väldigt intensiva båttrafiken. 

Dessutom dras hela ön med problem med sopor och avloppsvatten som marken inte orkar att ta emot.

Ön har varit en pärla.....men det är många år sen nu 😢

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-09-08 at 08:47, skrev copterfan:

Söker du stränder med lite turister så ska du få INTE åka till Koh Lipe. Seglade dit -92 och DÅ var det tomma stränder o ingenting annat. Har sen dess besökt ön många gånger och följt utvecklingen......och det är bara tragiskt. På Pattaya beach är vattnet knappt badbart.

Oljefilmen ligger skimrande över vattnet pga den väldigt intensiva båttrafiken. 

Dessutom dras hela ön med problem med sopor och avloppsvatten som marken inte orkar att ta emot.

Ön har varit en pärla.....men det är många år sen nu 😢

20180911_095724.thumb.jpg.15676e444ecc525e9b2e0ba59823638d.jpgLägger in en bild på Pattaya Beach på Koh Lipe från januari 1992. Låg ute på redden i 4 dygn och gick iland på dagarna och njöt av potatismjölet till sand. Och nu är hela ön sönderexploaterad 😢.

Ursäkta för en dålig kopia....fotade bara av det analoga kortet från albumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-09-07 at 19:02, skrev mangokid:

Rekommenderar oxå Ko Phayam utanför Ranong

 

 IMGP1490.JPG.357d4a5cd126703566e1c4a1e05dc268.JPG

 

IMGP1498.JPG.b2bfbf5c45c6294d6f39564f09af5368.JPG

 

IMGP1505.JPG.634355689fb73f236a7e58169f61911d.JPG

Min gamla dykinstruktör, Christer, har ett dykcenter och nåt boende där.

 

När jag var elev bodde Norrlänningen på Styrsö, och hade dykcentret "Flying Divers" i Fiskebäck, men han har bytt ort, och hustru sedan dess.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Tommy said:

Min gamla dykinstruktör, Christer, har ett dykcenter och nåt boende där.

 

När jag var elev bodde Norrlänningen på Styrsö, och hade dykcentret "Flying Divers" i Fiskebäck, men han har bytt ort, och hustru sedan dess.

 

 

MVH

Krister Sundin har lyckats väldigt bra med https://www.facebook.com/phayam.divers

Välbyggd resort med dykcenter,surf och kite center, en trevlig bar och en riktigt bra restaurang.

Dom kör Liveabords till Surin Island och till reven runtomkring.

Prisbilden ligger något högre än på dom flesta andra resorterna på ön.

 

Fina stränder och en destination som undsluppit en hel del av mass/paket-rese turismen som finns på många andra destinationer.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev judazzz:

Krister Sundin har lyckats väldigt bra med https://www.facebook.com/phayam.divers

Välbyggd resort med dykcenter,surf och kite center, en trevlig bar och en riktigt bra restaurang.

Dom kör Liveabords till Surin Island och till reven runtomkring.

Prisbilden ligger något högre än på dom flesta andra resorterna på ön.

 

Fina stränder och en destination som undsluppit en hel del av mass/paket-rese turismen som finns på många andra destinationer.

 

Får nog ta och släpa mej dit nån gång!

Vi har förresten en stamgäst som har kåk där också!

 

Köpte Kristers gamla Aladdin dykdator, när jag kollade max djupet den varit nere på var det 99,9meter...

"Man måste ju testa" sa Krister, han hade varit nere på strax under 100 meters djup och studsat i botten... Datorn gick bara till 99,9m.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On 9/8/2018 at 12:46 PM, JohanR said:

Koh Kradan  som ligger nära Koh Mook är värt ett besök. Underbar strand och inte så mycket folk.

Jag har nog besökt färre öar än en genomsnittlig svensk charterturist men av de jag besökt är Koh Kradan överlägsen om man bara är ute efter lugnt och skönt och en fin strand. 

 

Vi var 8 familjer som åkte tillsammans 2016 och en av de familjerna ägde det enda licensierade hotellet på ön; trots det kostade det drygt 10,000 Baht per natt. Finns några illegala bungalows på ön men de är nog inte heller så billiga då ägarna måste betala enorma summor för att undvika stängning.

 

Är nog där jag måste sätta mig en dag om jag någonsin ska förverkliga mig själv och skriva min bok.

1DA495AF-FB2C-4598-99E6-9D5052043254.jpeg

8254A69F-980B-48B2-8F44-E1655ED523EF.jpeg

4636E407-7A32-42F8-995A-024A85DEDF96.jpeg

D53E6D6E-3720-498B-8802-AC787C379FFC.jpeg

A9E0924C-F6CB-405B-9B27-E68B4CFF2FA5.jpeg

8B6AB8B9-5E7A-4512-84BB-789B98BD6EAD.jpeg

77EEEE8B-FCE2-453C-A45E-A9AF0348B4BB.jpeg

76EE373B-1923-48D0-ACE4-24D9C73F3412.jpeg

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...