Jump to content
IGNORERAD

Dengue fever 2018


ArneMorales

Recommended Posts

Under perioden januari - augusti 2018 har i Thailand registrerats 50.079 fall av Dengue fever, varav 65 drabbade avlidit.

Phuket, Krabi och MeaHongSong tillhör de värst drabbade provinserna.

 

Bifogar en aktuell länk med tips för att undvika denguefeber

 

Top 10 ways to avoid Dengue Fever | The Thaiger

 

Källa;   Dengue fever cases over 50,000 in 2018 | The Thaiger

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

De enda säkra sättet att undvika denguefeber är att stanna hemma i Sverige.

Den finns överallt i Thailand och de biter dig 24/7.

Är du en man löper du större riska att bli biten än om du är kvinna, om du inte är gravid.

 

Jag är 100% säker på att jag fick denguefeber på min senaste resa till Thailand/Pattaya.

Hade först högfeber, huvudvärk, nacksmärta och frossa, för att sedan svettas som en gris.

De här pågick i 10 dagar.

 

Jag läste att man bara fick ta paracetamol mot feber. Alla de övriga smärtstillande innebar en högre risk för att drabbas av inreblödning.

 

Har man några sjudomar så skall man nog tänka sig för en eller två gånger innan man åker till Thailand, och blir smittad med denguefeber där. Var du dålig innan så är de bara förnamnet på vad som kommer efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Imperiale:

De enda säkra sättet att undvika denguefeber är att stanna hemma i Sverige.

Den finns överallt i Thailand och de biter dig 24/7.

Usch då. Låter som att man inte kan komma undan...?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

48 timmar med hög feber sen fem dygn badande i svett och absolut ingen matlust. Men om ett par tre timmar ska jag vara på banan igen säger doktorn.

received_2208961709389551.thumb.jpeg.0b9869c84a1c394ef1419bef78f40f8b.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom var här förra veckan och sprayade görs visst konternuerligt i förebyggande syfte!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev rolba:

48 timmar med hög feber sen fem dygn badande i svett och absolut ingen matlust. Men om ett par tre timmar ska jag vara på banan igen säger doktorn.

received_2208961709389551.thumb.jpeg.0b9869c84a1c394ef1419bef78f40f8b.jpeg

Hej Rolba!

Gav doktorn dig något smärtstillande mot denguefebern, eller någon annan medicin? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är de någon annan som har fått denguefeber mer än en gång?

Jag frågar eftersom de finns olika virus” fyra stycken” som den här stickmyggan kan bära på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick dengue-feber 2003 (tror jag). Ingen kul sjukdom, trodde jag skulle stryka med.

Till råga på allt trodde hustrun att jag var bakis och fick skylla mig själv 😒

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Imperiale:

Hej Rolba!

Gav doktorn dig något smärtstillande mot denguefebern, eller någon annan medicin? 

Nä, ingen medicin eller smärtstillande eftersom febern i princip lagt sig. Fick 1 liter salt/näringslösning som de spetsade med två shot vitaminer och en shot kortizon

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev rolba:

Nä, ingen medicin eller smärtstillande eftersom febern i princip lagt sig. Fick 1 liter salt/näringslösning som de spetsade med två shot vitaminer och en shot kortizon

Jag fick paracetamol mot febern och  3liter dropp/dygn i en vecka (salt och druvsocker). Toppade febern med 40 grader och efter fem dagar var jag feberfri.

Vita blodkroppar och blodplättarna som stoppar blödningar förstörs av viruset så även en liten blödning/infektion är mycket riskabel. Tre blodprover per dygn togs.

Som lägst var jag nere på 41 av ett värde som ska vara 200 normalt. Skrevs ut när jag återfått värdet 100...... 1 vecka senare hade jag 210 :) 

Rekommenderades att dricka 4-5 vätska dygn utöver dropp.

Tandborstning var förbjuden så det var munskölj av något illasmakande efter varje måltid.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade ju något sådant där när jag var i SriRasha, men det utbröt väldigt snabbt efter ankomsten till Thailand så jag undrar om inte 
jag hade tagit med mig vinterinfluensan från Sverige, eller utbyter det där väldigt snabbt?
Jag kämpade på eftersom mina vänner hade hittat på dagsresor, och kul grejor åt mig att göra.
Jag ville inte göra dem besvikna så jag hakade på det mesta, men till slut gick det inte längre.
Jag höll på att stupa i en lång trapp.

Jag hade feber och hostade så att jag inte fick luft, och höll på att spy.  :42:
De skjutsade mig till hotellet där jag blev liggande i sängen två dygn på raken innan jag orkade mig ut igen,
men som sagt var det var förmodligen svensk influensa.
Resten av semestern gick jag på någon slags munspray som var väldigt effektiv.
Så fort det kittlade lite i lite i halsen så sprayade jag så att det gick över.

Får man hosta av Dengue?
Jag måste komma ihåg att köpa med mig en hel låda med sådan där spray nästa gång jag åker hem från Thailand.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft skiten 2g vill inte ha det en tredje.

2g feber utslag på hela kroppen,blödningar i munnen i ca3 mån.

3g sägs det att man kan få inre blödningar.

2g var det 2013 fick blev stucken mitt på dagen när jag låg och vila på terrasen,Koh Lipe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...