Jump to content
IGNORERAD

Problem med aircondition


Wanchai

Recommended Posts

Frugan har haft problem så länge jag minns med att det droppar vatten från hennes två aircondition, Mitsubishi Electric. Inte alltid men ofta. Detta är i ett höghus, 40 våningar i centrala Bkk. Jag har försökt att servicekillarna ska rengöra rören som går inuti väggarna från aggregatet till balkongen men de verkar inte förstå.

 

Jag hävdar att det är problem med de rör som går inne i väggen från aggregatet ut till balkongen med kondensvattnet. Efter varje service så blir det lite bättre men sen återkommer problemet. De servicekillar som varit där när jag förklarar min teori verkar både min fru och servicekillarna nonchalera.

 

När huset och airconditions var nya var det inga problem med vattnet. Jag tror att det är igensatt av insekter och övrig skit som uppstått under åren. Nu hävdar de att hon måste köpa nya för att lösa problemet vilket jag inte tror löser problemet.

 

Just nu är condon uthyrd och vi måste få till en lösning.

 

Är det någon som vet någon firma som kan rengöra dessa rör med kondensvattnet i Bkk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta har potential att bli en fantastisk tråd! 

 

Jag är inte expert på kyla men förstår principen. Så förklara gärna tydligt vad det är som är fel. Vart droppar det och när? 

 

Jag litar på att @Kenneth4618 och @BanFang kommer med svaret sedan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en AC där detta problem uppstått ofta. Första gångerna ringde jag firman som servar men numera tar jag bara fram dammsugaren och suger rent i röret därute där kondensen skall komma ut.  Jag har plockat ihop lite blåa rörbitar så det går fort att koppla damsugaren till röret och slurp säger det och diverse insekter och annat skräp kommer ut, Brukar hålla ett drygt halvår sedan får jag göra om set.

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Jag har en AC där detta problem uppstått ofta. Första gångerna ringde jag firman som servar men numera tar jag bara fram dammsugaren och suger rent i röret därute där kondensen skall komma ut.  Jag har plockat ihop lite blåa rörbitar så det går fort att koppla damsugaren till röret och slurp säger det och diverse insekter och annat skräp kommer ut, Brukar hålla ett drygt halvår sedan får jag göra om set.

Exakt samma för mig men jag köpte en sug å blås maskin som funkade galant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ett myrbo i ac´n en gång när vi kom till huset :-). Det gäller att rengöra och underhålla ac´n med jämna mellanrum. Finns ju företag för det om man inte gör det själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

En komplett rengöring av både inne och utedelen åtminstone varje år, görs lämpligen av AC firma i Bangkok kanske 500 baht i alla fall.

Låter som du har stopp / dåligt flöde i dräneringsröret så att suga / blåsa rent det själv oftare borde vara en bra idé.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Peolito:

Hade ett myrbo i ac´n en gång när vi kom till huset :-). Det gäller att rengöra och underhålla ac´n med jämna mellanrum. Finns ju företag för det om man inte gör det själv.

Innan vi började rengöra AC hemma så var vi ofta förkylda när vi körde AC. Numera är vi nästan aldrig förkylda när vi är hemma i Thailand. Mycket baciller som frodas i AC'n. När vi blir förkylda så har vi förmodligen varit hos någon annan bacillhärd än AC hemmavid. 

 

I ts fall så verkar det vara dräneringen som inte tar undan vattnet. Varken frugan eller de som kommer begriper väl problemet och då är det svårt att förklara kanske.  De som kommer är säkert inställda på att rengöra AC'n och inte dräneringen. .Frugan kommer nog lätt i underläge om hon hävdar att de inte ska rengöra AC utan dräneringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Wangthong:

 .Frugan kommer nog lätt i underläge om hon hävdar att de inte ska rengöra AC utan dräneringen.

Speciellt om hon säger att farangen påstår att det är stopp i dräneringen

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-08-29 at 06:06, skrev samet:

Detta har potential att bli en fantastisk tråd! 

 

Jag är inte expert på kyla men förstår principen. Så förklara gärna tydligt vad det är som är fel. Vart droppar det och när? 

 

Jag litar på att @Kenneth4618 och @BanFang kommer med svaret sedan. 

Det droppar från aggregatet på väggen i sovrum och vardagsrum när ac:n körs.

Ändrades av Wanchai
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan även bli så om aggregatet går på - förångning så det byggs på en iskaka på förångaren. 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Kan även bli så om aggregatet går på - förångning så det byggs på en iskaka på förångaren. 

Och vad tror du det beror på och hur av hjälps det?

 

Jag menar med det att det är ingen stor kondensor i en AC. Vi pratar inte om Kylrum eller frysrum. 

Ändrades av BanFang
Tillägg
Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev BanFang:

Och vad tror du det beror på och hur av hjälps det?

 

Jag menar med det att det är ingen stor kondensor i en AC. Vi pratar inte om Kylrum eller frysrum. 

Att den går på minusförångning beror oftast på att det är lite köldmediebrist i aggregatet. Tillkalla en kylkille som kan koppla på ett manometerställ och kolla.

Kondensor är den varma delen på utsidan. Förångare är den kalla sidan i rummet. Mer sällsynt är att fläkten går för sakta så den isar igen.

Börja med att kolla kondensvattenavloppet noga

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Att den går på minusförångning beror oftast på att det är lite köldmediebrist i aggregatet. Tillkalla en kylkille som kan koppla på ett manometerställ och kolla.

Kondensor är den varma delen på utsidan. Förångare är den kalla sidan i rummet. Mer sällsynt är att fläkten går för sakta så den isar igen.

Börja med att kolla kondensvattenavloppet noga

Med ett manometerställ ser man direkt hur köldmedierna jobbar. om det är brist på köldmedia. Men kretskort kan ställa till det i processen. 

då måste det till Sims verktyg som kan kolla styrningen av blandningern

eller vet du nått bättre? Du är ju kung på detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev BanFang:

Med ett manometerställ ser man direkt hur köldmedierna jobbar. om det är brist på köldmedia. Men kretskort kan ställa till det i processen. 

då måste det till Sims verktyg som kan kolla styrningen av blandningern

eller vet du nått bättre? Du är ju kung på detta.

De flesta ac i splitmodell har ett kapillärrör som strypdon och den styrs inte av någon elektronik utan fysikens lagar. På med manometer och är det minusförångning så fyller man på så den hamnar på ca +5 grader. Funkar inte det är det förmodligen skit i kapillärröret.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hade problemet första gången med droppandet när de la ny gräsmatta och täppte dräneringsrören.

Har sprungit ut med klagande gumman och visat var felet ligger då de kan täppas till i ösregn men det glömmer hon snabbt.

Bryr mig inte om det ännu då vi bara semestrar där ännu och den senaste AC en fick vi dräneringen dragen direkt i stupröret.

Invändig rengöring av AC är skitenkelt om det behövs och har aldrig ringt AC killar.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

På youtube finns många filmer på hur man rengör en ac/vp själv. Allas vän google hittar dem åt er

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Hej :)

 

Vi låter dom rengöra fyra AC fyra gånger per år, dom tar 500 Baht per styck.  Trots bara 3 månader känner man skillnaden direkt efter,

det är som en frys direkt efteråt. För dom 500 Bahten rengör dom utomhusenheten samt inne, rekommenderar detta starkt är till 100%

säker att vi sparar in summan på elräkningen.

 

Bra firma, sölar inte ner och dessutom är dom trevliga :)

 

Ha en kanonbra helg!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-09-14 at 01:32, skrev Kenneth4618:

På youtube finns många filmer på hur man rengör en ac/vp själv. Allas vän google hittar dem åt er

Hej Kenneth :)

 

Lite matematik.. För vårt hus.. 

 

Rengöra en AC = 1 tim x 4 = 4 timmar x 4 gånger per år = 64 tim. 64 tim x 2 = 128 Leo öl. Så ditt exempel och google håller inte, vem vill missa 128 stora Leo öl? 

 

Note. Matematik fungerar inte på just detta exemplet har jag konstaterat.. 

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att värmepumpar som används som AC blir generellt mycket skitigare. 

Det samlas all möjlig skit i innerdelen. Sporer, mögel, osv. Sen blir fläkttrumman full av pålagringar. 

En värme pump som bara kör värme blir oftast inte lika skitig. Förutsatt att man tar ut och gör rent filterna

minst en gång i månaden. Det gäller både AC och värmepumpar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev stjp8729:

Hej :)

 

Vi låter dom rengöra fyra AC fyra gånger per år, dom tar 500 Baht per styck.  Trots bara 3 månader känner man skillnaden direkt efter,

det är som en frys direkt efteråt. För dom 500 Bahten rengör dom utomhusenheten samt inne, rekommenderar detta starkt är till 100%

säker att vi sparar in summan på elräkningen.

 

Bra firma, sölar inte ner och dessutom är dom trevliga :)

 

Ha en kanonbra helg!

:wai:

Samma pris betalar vi gjorde det för 4 mån sen tänkte köra 2ggr per år eftersom vi befinner oss i Sverige under sommaren

Och som Du säger vilken skillnad det vart som natt o dag väl investerade pengar 👍

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev BanFang:

Jag vet att värmepumpar som används som AC blir generellt mycket skitigare. 

Det samlas all möjlig skit i innerdelen. Sporer, mögel, osv. Sen blir fläkttrumman full av pålagringar. 

En värme pump som bara kör värme blir oftast inte lika skitig. Förutsatt att man tar ut och gör rent filterna

minst en gång i månaden. Det gäller både AC och värmepumpar. 

Vår värmepump funkade fint som värmare i några år.

Men i somras när det var riktigt jävla varmt ställde vi in den att kyla.

Funkade bra,  MEN kondensvattnet droppade in i huset...

Den licensierade idi*tEN som installerade aggregaten borrade hålet för dräneringsröret med lutning uppåt/utåt (RUT avdrag och garantikrav, för det är pissenkelt, och jag hade gjort det bättre själv)...

Först trodde jag röret var igensatt, men efter rengöring var problemet kvar...

Fick borra ett nytt dräneringshål, med lutning neråt, från insidan sett.

 

Så det är inte bara Thailändare som ställer till det.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tommy:

Vår värmepump funkade fint som värmare i några år.

Men i somras när det var riktigt jävla varmt ställde vi in den att kyla.

Funkade bra,  MEN kondensvattnet droppade in i huset...

Den licensierade idi*tEN som installerade aggregaten borrade hålet för dräneringsröret med lutning uppåt/utåt (RUT avdrag och garantikrav, för det är pissenkelt, och jag hade gjort det bättre själv)...

Först trodde jag röret var igensatt, men efter rengöring var problemet kvar...

Fick borra ett nytt dräneringshål, med lutning neråt, från insidan sett.

 

Så det är inte bara Thailändare som ställer till det.

 

 

MVH

Du skulle anlitat mig Tommy. 🤗

Bättre pris och bättre installation. 

Fråga @Enis

 

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev BanFang:

Du skulle anlitat mig Tommy. 🤗

Bättre pris och bättre installation. 

Fråga @Enis

 

Kände inte dej då...

 

Kunde ha monterat den där själv, men då hade inte garantin gällt.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...