Jump to content
Wanchai

Problem med aircondition

Recommended Posts

Wanchai

Frugan har haft problem så länge jag minns med att det droppar vatten från hennes två aircondition, Mitsubishi Electric. Inte alltid men ofta. Detta är i ett höghus, 40 våningar i centrala Bkk. Jag har försökt att servicekillarna ska rengöra rören som går inuti väggarna från aggregatet till balkongen men de verkar inte förstå.

Jag hävdar att det är problem med de rör som går inne i väggen från aggregatet ut till balkongen med kondensvattnet. Efter varje service så blir det lite bättre men sen återkommer problemet. De servicekillar som varit där när jag förklarar min teori verkar både min fru och servicekillarna nonchalera.

När huset och airconditions var nya var det inga problem med vattnet. Jag tror att det är igensatt av insekter och övrig skit som uppstått under åren. Nu hävdar de att hon måste köpa nya för att lösa problemet vilket jag inte tror löser problemet.

Just nu är condon uthyrd och vi måste få till en lösning.

Är det någon som vet någon firma som kan rengöra dessa rör med kondensvattnet i Bkk?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
samet

Detta har potential att bli en fantastisk tråd! 

Jag är inte expert på kyla men förstår principen. Så förklara gärna tydligt vad det är som är fel. Vart droppar det och när? 

Jag litar på att @Kenneth4618 och @BanFang kommer med svaret sedan. 

• Ge karma 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
berlitz
47 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Jag har en AC där detta problem uppstått ofta. Första gångerna ringde jag firman som servar men numera tar jag bara fram dammsugaren och suger rent i röret därute där kondensen skall komma ut.  Jag har plockat ihop lite blåa rörbitar så det går fort att koppla damsugaren till röret och slurp säger det och diverse insekter och annat skräp kommer ut, Brukar hålla ett drygt halvår sedan får jag göra om set.

Exakt samma för mig men jag köpte en sug å blås maskin som funkade galant.

• Ge karma 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Peolito

Hade ett myrbo i ac´n en gång när vi kom till huset :-). Det gäller att rengöra och underhålla ac´n med jämna mellanrum. Finns ju företag för det om man inte gör det själv.

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
apknug

En komplett rengöring av både inne och utedelen åtminstone varje år, görs lämpligen av AC firma i Bangkok kanske 500 baht i alla fall.

Låter som du har stopp / dåligt flöde i dräneringsröret så att suga / blåsa rent det själv oftare borde vara en bra idé.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Wangthong
5 timmar sedan, skrev Peolito:

Hade ett myrbo i ac´n en gång när vi kom till huset :-). Det gäller att rengöra och underhålla ac´n med jämna mellanrum. Finns ju företag för det om man inte gör det själv.

Innan vi började rengöra AC hemma så var vi ofta förkylda när vi körde AC. Numera är vi nästan aldrig förkylda när vi är hemma i Thailand. Mycket baciller som frodas i AC'n. När vi blir förkylda så har vi förmodligen varit hos någon annan bacillhärd än AC hemmavid. 

I ts fall så verkar det vara dräneringen som inte tar undan vattnet. Varken frugan eller de som kommer begriper väl problemet och då är det svårt att förklara kanske.  De som kommer är säkert inställda på att rengöra AC'n och inte dräneringen. .Frugan kommer nog lätt i underläge om hon hävdar att de inte ska rengöra AC utan dräneringen.

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
rolba
5 timmar sedan, skrev Wangthong:

.Frugan kommer nog lätt i underläge om hon hävdar att de inte ska rengöra AC utan dräneringen.

Speciellt om hon säger att farangen påstår att det är stopp i dräneringen

• Ge karma 4
  • Haha 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Naam jai

finns en hel del tips här bl.a ...   

• Ge karma 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Wanchai
Inlagd (ändrad)
On 2018-08-29 at 06:06, skrev samet:

Detta har potential att bli en fantastisk tråd! 

Jag är inte expert på kyla men förstår principen. Så förklara gärna tydligt vad det är som är fel. Vart droppar det och när? 

Jag litar på att @Kenneth4618 och @BanFang kommer med svaret sedan. 

Det droppar från aggregatet på väggen i sovrum och vardagsrum när ac:n körs.

Ändrades av Wanchai
  • Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Kenneth4618

Kan även bli så om aggregatet går på - förångning så det byggs på en iskaka på förångaren. 

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
BanFang
Inlagd (ändrad)
9 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Kan även bli så om aggregatet går på - förångning så det byggs på en iskaka på förångaren. 

Och vad tror du det beror på och hur av hjälps det?

Jag menar med det att det är ingen stor kondensor i en AC. Vi pratar inte om Kylrum eller frysrum. 

Ändrades av BanFang
Tillägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Kenneth4618
Inlagd (ändrad)
14 minuter sedan, skrev BanFang:

Och vad tror du det beror på och hur av hjälps det?

Jag menar med det att det är ingen stor kondensor i en AC. Vi pratar inte om Kylrum eller frysrum. 

Att den går på minusförångning beror oftast på att det är lite köldmediebrist i aggregatet. Tillkalla en kylkille som kan koppla på ett manometerställ och kolla.

Kondensor är den varma delen på utsidan. Förångare är den kalla sidan i rummet. Mer sällsynt är att fläkten går för sakta så den isar igen.

Börja med att kolla kondensvattenavloppet noga

Ändrades av Kenneth4618
  • Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
BanFang
12 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Att den går på minusförångning beror oftast på att det är lite köldmediebrist i aggregatet. Tillkalla en kylkille som kan koppla på ett manometerställ och kolla.

Kondensor är den varma delen på utsidan. Förångare är den kalla sidan i rummet. Mer sällsynt är att fläkten går för sakta så den isar igen.

Börja med att kolla kondensvattenavloppet noga

Med ett manometerställ ser man direkt hur köldmedierna jobbar. om det är brist på köldmedia. Men kretskort kan ställa till det i processen. 

då måste det till Sims verktyg som kan kolla styrningen av blandningern

eller vet du nått bättre? Du är ju kung på detta.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy