Jump to content
IGNORERAD

Kreditkort hos SAS eller Bank Norwegian?


ReKa

Recommended Posts

Ingen aning om vilket som är bäst, men jag skulle 11 gånger av 10 välja SAS, då man har Star Alliance i ryggen, med baggarna har man nada...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

@Benriach är helt rätt på det. 

 

Därtill så finns det mer stt fundera på. Amex classic, Premium eller Elite. Beror på hur mycket du reser och hur mycket du spenderar. Därtill ett SAS Mastercard för de ställen som inte tar Amex. 

 

Finns gratispoäng att få när man tecknar sig. Olika mycket poäbg beroende på kort. 

 

Så nu när du vet att SAS korten är bäst av de val du hade. Ja, då skall du välja kort också. Det valet beror ju på hur du reser och spenderar. En jävla djungel detta! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns andra fördelar med Norwegian kortet än bara poäng.

Valutaväxling utomlands är gratis.

Kortet är också gratis och vid kampanjer får man poäng som tillägg.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade SAS Eurobonus Mastercard, AMEX guld och Amex platinum men bara inse att man flyger før lite før att det skall løna sig… Ja jag har lyckats skrapa ihop 110000 poäng och en Companion Ticket (köp en få en) på ett år men det hjälper ju föga när vi är 2 vuxna och 2 barn... Så jag har lagt ner alla försöker att få flyga gratis i 1a klass... 😉 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev bob:

Hade SAS Eurobonus Mastercard, AMEX guld och Amex platinum men bara inse att man flyger før lite før att det skall løna sig… Ja jag har lyckats skrapa ihop 110000 poäng och en Companion Ticket (köp en få en) på ett år men det hjälper ju föga när vi är 2 vuxna och 2 barn... Så jag har lagt ner alla försöker att få flyga gratis i 1a klass... 😉 

Du slösar för lite....😆

Äh. 5år har du ju på dig innan poängen går ut. Du fixar alltså 550k utan problem. 

 

Tycker att Samet har redogjort rätt tydligt för val av kort. 

Om man inte spenderar så mycket på Amex, så kan man se till att blåsa lite extra då man ser att man har nog poäng för en bra resa med 2-4-1. 

För min del så görs de flesta inköp med Amex. Det är väldigt få saker som jag inte använde Amex till. 

Där Amex inte funkar så kan man precis som Samet säger, använda Mastercard kopplat till Eurobonus. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
18 minuter sedan, skrev Tallviking:

Santander Consumer Bank Mitt Kort och Coop MedMera Mer är det kort som brukar vinna som bästa kort att ha på själva resan annars

 

https://www.skyscanner.se/nyheter/betala-med-kort-utomlands-vi-guidar-dig-till-det-basta-kreditkortet-for-resor

Jaha, men det hör ju knappast till ämnet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Benriach:

Ingen aning om vilket som är bäst, men jag skulle 11 gånger av 10 välja SAS, då man har Star Alliance i ryggen, med baggarna har man nada...

På utrikesresor håller jag med men största "problemet" med SAS är bara att de så pass dyra på vissa (många?) inrikes sträckor. 

 

Jag flyger t ex regelbundet inrikes över dagen och priset hos SAS är ungefär 3-4 kkr och hos Norwegian är priserna i stort sett alltid hälften av det. Även om firman/kunderna betalar har jag svårt att motivera att jag väljer SAS som är dubbelt så dyra. 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
16 minuter sedan, skrev Krille:

På utrikesresor håller jag med men största "problemet" med SAS är bara att de så pass dyra på vissa (många?) inrikes sträckor. 

 

Jag flyger t ex regelbundet inrikes över dagen och priset hos SAS är ungefär 3-4 kkr och hos Norwegian är priserna i stort sett alltid hälften av det. Även om firman/kunderna betalar har jag svårt att motivera att jag väljer SAS som är dubbelt så dyra. 

 

/Krille

För min del så är Norwegian dyrare än SAS. Att dom dessutom har sämre tider gör att dom går helt bort. 

För mig är det bara Win-Win att flyga med SAS, således. Fast om man enbart flyger utan byten så kanske tampongen är ett alternativ. 

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

För min del så är Norwegian dyrare än SAS. Att dom dessutom har sämre tider gör att dom går helt bort. 

För mig är det bara Win-Win att flyga med SAS, således. Fast om man enbart flyger utan byten så kanske tampongen är ett alternativ. 

 

Ja - allt beror ju på vilka sträckor man flyger och när. Åker man som jag i stort sett alltid bara utan byten över dagen har Norwegian i stort sett samma tider som SAS och dessutom till halva priset. 

 

Ibland kan jag t o m tänka mig att flyga med BRA även om vissa av deras plan är olidligt långsamma och trånga 🙂

 

Kan tillägga att jag är med i alla tre bolagens bonusprogram.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
 
Ja - allt beror ju på vilka sträckor man flyger och när. Åker man som jag i stort sett alltid bara utan byten över dagen har Norwegian i stort sett samma tider som SAS och dessutom till halva priset. 
 
Ibland kan jag t o m tänka mig att flyga med BRA även om vissa av deras plan är olidligt långsamma och trånga [emoji846]
 
Kan tillägga att jag är med i alla tre bolagens bonusprogram.
 
/Krille


Ja, Norwegian kan ha väldigt bra priser på en del resor.
Men det är som du säger väldigt beroende när var och hur...typ.
Är member hos tampongen och sas då det är de jag har möjlighet att flyga med.

För att återgå till ämnet så rekommenderar jag Amex och EB, då möjligheterna är fler iom att man har hela SA tillgängligt, om än lite dyrt ibland med skatter om det inte är SAS man flyger med.
Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...