Jump to content
IGNORERAD

Hårdare koll av körkort


biker

Recommended Posts

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fritz

    4

  • Wangthong

    4

  • berlitz

    4

  • Dolemon

    4

Mest aktiva i denna tråd

Vore bra om dom även höjer kunskapskraven för att få ett körkort från början för det är kunskaper och inte en plastbit utan värde som höjer säkerheten på vägarna

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Där håller jag med till 100%

Först lär man få Thailandarna att tänka det dom har svårt för.

Kör som dom vore själva på vägen

Hur många gånger har man inte sett en lastbil som kör om på brokrönet fast det är enfilit

Brukar åka typ 3-4 km från huset varje morgon ser minst 4-5 olykor dom har målat upp på vägen på den lilla biten från dagen före.

Varje motorväg fungerar som en slalombana.

Om jag inte mins fel så införde väl Thailand någon sorts trafiksäkerhets kampanj efter nyår sist.

 

Önskar Thailand lycka till med att bara kolla körkorten och tro trafiken blir säkrare

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev biker:

Ett steg i rätt riktning. Återstår att se hur det efterlevs.

Man får hoppas att det även gäller alla turister och andra

som hyr fordon utan giltigt körkort. 

 

https://thethaiger.com/news/national/50000-baht-fine-and-3-months-jail-for-driving-without-a-license-transport-law-upgrades

 

mvh

biker

 

Var ska dom göra av alla som dom tar som inte har körkort?

 

Synd uthyrarna tänker bara på pengar, dom ska ställa krav på dom med som hyr ut till körkorts lösa turister.

 

Ska bli roligt att se nästa år vad dom har för nya ideer för att lösa trafikolykorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Dolle:

Var ska dom göra av alla som dom tar som inte har körkort?

 

Synd uthyrarna tänker bara på pengar, dom ska ställa krav på dom med som hyr ut till körkorts lösa turister.

 

Ska bli roligt att se nästa år vad dom har för nya ideer för att lösa trafikolykorna.

Dom inkomstbringarna är man nog rädd om!

Pengar är det som gäller, både för uthyrare och polisen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåväl, alla försök att höja trafiksäkerheten är väl tacknämliga. För många som dör på vägarna.

Kan man misstänka att det är vanligare för faranger att begå olovlig körning på tvåhjulingar än fyrhjulingar?

Rent spontant känns det ju annars som att det är det aggressiva och omdömeslösa beteendet i trafiken (likt vårdslöshet i trafik) som man borde kika lite närmare på....

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 Det har blivit ett ramaskri bland thailändarna om det här lagförslaget, så det kommer nog att dröja innan den träder i kraft och då säkerligen modifierad en hel del.

 

Daily News säger att 8 milj motorcyklister och 2 milj bilförare har inget körkort.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Jive:

 //... 8 milj motorcyklister och 2 milj bilförare har inget körkort.

Om siffrorna stämmer är det ju helt absurt - i ett land med mindre än 70 miljoner invånare totalt.

 

😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Läser att den höga boten är upp till domstolen att bestämma !!!!

Skrämma folk med hög bot 555+

Ja då är det Thai logik igen 

https://www.thaivisa.com/forum/topic/1054560-corrupt-traffic-police-to-be-sacked-named-and-shamed-says-top-cop/?utm_source=newsletter-20180827-1229&utm_medium=email&utm_campaign=news

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste i nåt forum, kan det varit här? Att polisen i Pattaya hade börjat beslagta MC om föraren inte hade giltigt körkort. Sen fick man "lösa" ut bågen genom att visa upp giltigt körkort eller böter eller båda.

Nån som hört eller märkt nåt som liknar detta?

Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man höjer dom löjliga böterna som var tidigare för att köra utan körkort är bra men att dra till med 50.000 plus tre månaders fängelse är ju absurt. Straffet måste ju stå något så när i proportion med brottet. Vad blir då lämpligt straff för den som stulit en moppe och sen åker fast och det visar sig att han inte ens har körkort, livstid med chans att komma ut efter 10 år om han sköter sig? :police:

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Fritz:

50.000 plus tre månaders fängelse är ju absurt

Absolut, men kommer någon att få det böterna, vilka väl var maxbelopp?

Hur mycket skyltar de med att det kostar att röka på stranden nu, 100k eller nått, men har någon fått de böterna?

 

5000-10000 vore väl kanske mer rimliga summor för dessa brott kanske?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Upp till 50.000 eller tre månaders fängelse står det väl ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Absolut, men kommer någon att få det böterna, vilka väl var maxbelopp?

Hur mycket skyltar de med att det kostar att röka på stranden nu, 100k eller nått, men har någon fått de böterna?

 

Inte tusan vet väl jag ? Ställ dina frågor till dom det berör och inte till mig !

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Fritz:

Inte tusan vet väl jag ? Ställ dina frågor till dom det berör och inte till mig !

Du läste väl artikeln, jag tolkade det som det var maxbelopp?

Fråga 2, har du eller någon hört att någon fått de orimligt höga böterna för rökning på stranden?

Eftersom du bor där så tänkte jag kanske du hade någon relevant info?

 

Men ursäkta ifall jag störde....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Upp till 50.000 eller tre månaders fängelse står det väl ?

Rubriken säger "50,000 baht fine and 3 months jail for driving without a license "  det tolkade jag som tre månaders fängelse plus 50 000 i böter, sån är jag.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Naam kaeng:

Om siffrorna stämmer är det ju helt absurt - i ett land med mindre än 70 miljoner invånare totalt.

 

😱

Det stämmer nog. Vet flera ungdomar som bara åker "hemifrån och till skolan" en del äldre åker bara till jobbet. Om det sedan är 3km efter en 2 filig hårt trafikerad väg ska det spela någon roll? Han/hon kör ju bara försiktigt efter kanten av vägen. Tror ni att det kanske blir någon sväng till marknaden ibland? Vad säger polisen när dom stoppar dom då?

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Fritz:

Rubriken säger "50,000 baht fine and 3 months jail for driving without a license "  det tolkade jag som tre månaders fängelse plus 50 000 i böter, sån är jag.

Rabattpriset man får om man betalar direkt i handen på polismannen är inte omnämnt. Men slipper man 50000 baht och 3 månader i fängelse bör man väl kunna pynta en del. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns olika sätt att se på detta problem,att det är galet att köra utan körkort är ju helt rätt.Men många har långt till skolan och inte sällan 6 dagars vecka,då kommer frågan när ska man ha tid i vissa fall råd att göra detta ok på loven men många behövs hemma för att jobba.Enl många som jag pratat med så när jag framfört att varför inte ha detta på skoltid och senare få avlägga prov,så har de flesta sagt att det går inte i Thailand. Hmm svårlöst problem,men så länge alla bara rycker på axlarna så lär det inte hända mkt.Å inte blev det bättre när någon höjdare deklarerade att ingen fara för de flesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev berlitz:

Det finns olika sätt att se på detta problem,att det är galet att köra utan körkort är ju helt rätt.Men många har långt till skolan och inte sällan 6 dagars vecka,då kommer frågan när ska man ha tid i vissa fall råd att göra detta ok på loven men många behövs hemma för att jobba.Enl många som jag pratat med så när jag framfört att varför inte ha detta på skoltid och senare få avlägga prov,så har de flesta sagt att det går inte i Thailand. Hmm svårlöst problem,men så länge alla bara rycker på axlarna så lär det inte hända mkt.Å inte blev det bättre när någon höjdare deklarerade att ingen fara för de flesta.

Och framförallt varför ska man ta körkort när man bara behöver säga till polisen att man kör, bara till skolan eller jobbet, sedan är det bra med det. Åtminstonne på många ställen på landsbygden.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Tallviking:

Vore bra om dom även höjer kunskapskraven för att få ett körkort från början för det är kunskaper och inte en plastbit utan värde som höjer säkerheten på vägarna

Att inneha ett körkort som inte kräver någon egentlig kunskap för att skaffa är ju inte värt mycket.

Det har du helt rätt i.

Men ändå positivt att man inser att något måste göras. All förändring kommer dock att ta mycket lång tid.

En annan positiv sak är att man (återigen) håller på att införa en körkortsklass för tung mc.

 

https://www.thaipost.net/main/detail/15951

 

mvh biker

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev Wangthong:

Och framförallt varför ska man ta körkort när man bara behöver säga till polisen att man kör, bara till skolan eller jobbet, sedan är det bra med det. Åtminstonne på många ställen på landsbygden.

Håller med dig,men att hitta en vettig lösning på problemet,verkar styrande handfallna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas detta gäller även fula faranger som kör utan giltig körkort.

Som jag ser är det tyvärr många som tappar fattning så fört de landar i Thailand och tror de är kungar.

Undrar också hur ni alla som skriver att thailändare tänker inte eller har dåliga kunskaper om det ena eller det andra.

Varför lever ni med en thailändska? Varför åker ni ditt varje år? Varför bygger ni hus där och vill leva där som pensionärer?

Hur trivs ni överhuvudtaget i Thailand hur trivs ni med era liv där?

Kanske bättre att stanna hemma och inte behöva bekymra sig om de där dumma thaiarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev JJC:

Hoppas detta gäller även fula faranger som kör utan giltig körkort.

Som jag ser är det tyvärr många som tappar fattning så fört de landar i Thailand och tror de är kungar.

Undrar också hur ni alla som skriver att thailändare tänker inte eller har dåliga kunskaper om det ena eller det andra.

Varför lever ni med en thailändska? Varför åker ni ditt varje år? Varför bygger ni hus där och vill leva där som pensionärer?

Hur trivs ni överhuvudtaget i Thailand hur trivs ni med era liv där?

Kanske bättre att stanna hemma och inte behöva bekymra sig om de där dumma thaiarna.

Nja man kan väl ifrågasätta iaf. Nått måste ju göras att problemet,eller? Jag har tagit körkort med teori och en löjlig uppkörning,men att utbilda i trafikkunskap kräver andra vägar tex i skolan enligt min uppfattning iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev JJC:

Hoppas detta gäller även fula faranger som kör utan giltig körkort.

Som jag ser är det tyvärr många som tappar fattning så fört de landar i Thailand och tror de är kungar.

Undrar också hur ni alla som skriver att thailändare tänker inte eller har dåliga kunskaper om det ena eller det andra.

Varför lever ni med en thailändska? Varför åker ni ditt varje år? Varför bygger ni hus där och vill leva där som pensionärer?

Hur trivs ni överhuvudtaget i Thailand hur trivs ni med era liv där?

Kanske bättre att stanna hemma och inte behöva bekymra sig om de där dumma thaiarna.

Ful är jag men giltigt körkort har jag, tycker det är värre med de fulla farangerna.😁😁

Håller med annars, jag blir även förvånad ibland hur folk uttrycker sig om thailändare.

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...