Jump to content
IGNORERAD

Korvmojjen blev en thaikiosk


NiceBeaver

Recommended Posts

Godmorgon Världen i P1 hade i söndags ett reportage om alla små thaikök som dyker upp överallt. Kanske ingen nyhet för oss men intressant att Sveriges Radio tar upp det:

http://www.sr.se/cgi...p?programID=438

En bit ned på finns klippet eller ta fram programmet från den 5 april och spola fram till 30 min.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    8

  • Herr Chang

    4

  • Joints

    4

  • omarama

    3

Mest aktiva i denna tråd

Hej ToK,

Intressant reportage! Jag gillar detta citat:

"Thaimat är bra! Du blir inte fet, jag lovar!"

Också intressant att det finns leverantör som gör speciella thaivagnar.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora frågan är ju dock i hur många % av dessa "thaivagnar" får man thaimat :wacko:

En kokt med bröd ärv väl lite svårare att misslyckas med  :crazy:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

snart kan man köpa friterade insekter på avenyn :dance1:

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Så sent som igår upptäckte jag till min fasa att stampölsevagnen på torget i Ängelholm ersatts av ett thaihak.

Chockad orkade jag inte ens gå fram och kolla matsedeln, men kunde ju på avstånd se bilder på friterade nudlar och vårrullar och annat krams.

Så nu kan man alltså inte få sig en rejäl portion av dubbla pölser med mos och bröd och rostad lök.

EN SKANDAL av stora mått!!!!!!

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Så sent som igår upptäckte jag till min fasa att stampölsevagnen på torget i Ängelholm ersatts av ett thaihak.

Chockad orkade jag inte ens gå fram och kolla matsedeln, men kunde ju på avstånd se bilder på friterade nudlar och vårrullar och annat krams.

Så nu kan man alltså inte få sig en rejäl portion av dubbla pölser med mos och bröd och rostad lök.

EN SKANDAL av stora mått!!!!!!

BTT

Ja, vad är pölser då? Är då mycket mer okänt än thaimat för mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Quote

har du aldrig varit i

danmark

Du tänker inte på nationalrätten "Smöööchrrebchröö"?

Link to comment
Dela på andra sajter

röd pulse e danmarks nationalrätt!

eller borde vara :rtfm:

And that's all I have to say about that

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

En pölse är en röd, kokt wienerkorv som ska imundigas tillsammans med äkta stark dansk senap och ketchup och rostad lök.

En bit uppvärmt bröd och en god kall Carlsberg.

Denna förtträffliga rätt passar bäst ätandes utomhus i temperaturer mellan -2 och + 10.

Finns även att köpa i svenska matvarubutiker, men inget slår en äkta dansk pölse från en pölsevagn på Österbro i Köbenhavn.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Får ju hålla med BTT angående detta. Står det en pölsevagn och thaivagn sida vid sida väljer jag definitivt pölsevagnen. Och godast är det förstås i Danmark!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den godaste korven har jag ätit i Frankrike och Tyskland. Röda kemikaliekorvar av dansksvin ger jag inte mycket för. Givetvis är ölen bättre i framförallt Tyskland men faktiskt även i Frankrike. Föredrar helt enkelt mat och dryck utan kemikalier. :yes:

En intressant fråga är varför thaihaken har tagit över? Det kanske finns ett bra och logiskt svar på den frågan men jag orkar inte fundera just nu.

Gonatt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Den godaste korven har jag ätit i Frankrike och Tyskland. Röda kemikaliekorvar av dansksvin ger jag inte mycket för. Givetvis är ölen bättre i framförallt Tyskland men faktiskt även i Frankrike. Föredrar helt enkelt mat och dryck utan kemikalier. :yes:

En intressant fråga är varför thaihaken har tagit över? Det kanske finns ett bra och logiskt svar på den frågan men jag orkar inte fundera just nu.

Gonatt!

Hej Joints,

Delar inte nödvändigtvis din motvilja mot kemikalier. Det beror på vad det är... men det kan vi lämna därhän.

Thaihaken tar över antagligen av samma anledning som thairestauranger tränger ut kinarestauranger. Även om det ofta är samma ägare och personal som till före detta kinakrogen. Nu är det minsann thairestaurang! Jag ska bespara er fru Changs kommentarer om dessa ställen... men svenskarna gillar dom uppenbarligen.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej Joints,

Delar inte nödvändigtvis din motvilja mot kemikalier. Det beror på vad det är... men det kan vi lämna därhän.

Thaihaken tar över antagligen av samma anledning som thairestauranger tränger ut kinarestauranger. Även om det ofta är samma ägare och personal som till före detta kinakrogen. Nu är det minsann thairestaurang! Jag ska bespara er fru Changs kommentarer om dessa ställen... men svenskarna gillar dom uppenbarligen.

Herr Chang har talat.

Herr Chang,

jag kan nästan gissa din frus kommentarer. Jag äter thaimat mer och mer sällan i Sverige. Sen jag började äta Thaimat från dessa vagnar som står uppställda på de öpppna platserna i t.ex. Jomtien så tycker jag thaimaten i Sverige är under all kritik.

Det sämsta jag ätit i Sverige när det gäller asiatisk mat är på en restaurang som ligger i korsningen Sveavägen/Tegnérgatan i Stockholm, kostar 59 SEK för Buffé, när man gått och hämtat maten så simmar nästan köttstyckena och grönsakerna i allt fett :crazy::crazy::crazy: . Om jag jämför med hur maten serveras på de ställen jag äter på i Thailand så är det mycket mer aptitretande i Thailand. Kan kanske också bero på miljön.

Problemet i Sverige tror jag beror på att vi har ingen riktig matkultur här. Sen får alla påhoppare/hopperskor säga vad de vill. Svenskar måste lära sig att protestera mera.

:nono::nono::nono::nono:

:diablo: herr gubben har talat :diablo:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gubben,

Som jag ser det finns det åtminstone två sidor av problemet. Vi har kineser som vill haka på thaitrenden men som egentligen inte vet hur man lagar thaimat. Och så har vi thaiställen som försöker anpassa kryddning och annat så att det ska passa svenskar.

Det blir knappast som i Thailand.

Men det finns hopp! Fru Chang rekommenderar restaurang Sukhothai i Göteborg. Där kan man få äkta kryddad och tillagad thaimat om man gör det klart för servitrisen att det är vad man vill ha.

Inte för att äkta thaimat intresserar mig så mycket, men fru Chang är nöjd!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag äter nästan uteslutande Thaimat och trivs utmärkt med det.

Men jag håller med er som inte gillar thaihaken här i Swe. Tex. det här tidigare omnämnda stället i Sthlm.

Jag är hantverkare och har haft den tveksamma äran att utföra jobb i deras kök. Om man säger det på ett väluppfostrat sätt så äter jag inte där.

Och snacka om överetablering det ligger ju ett thaihak i varenda gathörn nuförtiden, och 40-50% verkar vara kineser.

Skillnaden på den thailändska och det kinesiska maten är ju milsvid och  smörjan som blir resultatet av den blandningen är vedervärdig.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

De så kallade Thai-haken här i Malmö har inget med Thailand att göra. Om vi någon gång går ut och äter Asiatisk mat så blir det restaurang Asien vid Möllan. Detta är en Vietamesisk restaurang som är riktig bra.

Det finns ett bra ställe med äkta Isaan mat om man säger till, Thap Tim, ligger vid gamla väster, men alldeles för dyrt, 79kr för en dagens, ca 130 kr för en varmrätt på kvällen. Nja... Helt åt skogen tycker frugan, också lagar hon det själv med råvaror från nån av de ca 5 Thai/Asien affärer vi har inom 5 minuters promenad. Det är bra att bo på Möllan i Malmö...

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det är bra att bo på Möllan i Malmö...

  / Joe

Måste väl vara bättre att bo i Rosengård.där behöver man ju inte ens lämna lägenheten för att hitta isaan delikatesser i form av allehanda småkryp att stoppa i fritösen  :whistle:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Gubben menar att vi saknar matkultur och det kanske stämmer till viss del men framförallt så saknar vi asiatisk matkultur. Och det är väl inte så konstigt kanske. Den kinesiska maten som serveras i Sverige har ju väldigt lite att göra med den maten som man får i Kina. De har försvenskat menyn och likadant är det väl med de flesta thairestauranger + att det faktiskt även är så med de restauranger i Thailand som vänder sig till turister.

En annan sida av "problemet" är att en del thailändare har en sådan bestämd uppfattning om vad faranger tycker om och vad de inte tycker om och att vi alltså inte kan äta riktigt thaimat. Själv så älskar jag stark mat och kan äta i stort sett allt vilket tydligen väcker stor förundran på en del restauranger där jag varit.

Jag tycker det vore roligt om det öppnade en riktig thairestaurang i Sverige med höga ambitioner. Alltså som siktar på att iallafall närma sig en stjärna i Guiden Michele.

Jag får ofta intrycket att majoriteten av thaikockar i Sverige är uttråkade hemmafruar som har en restaurang mest för att sysselsätta sig. Jag kanske har helt fel.

På de thairestauranger jag arbetat i England kommer de flesta kockar från förstklassiga hotell i Bangkok. Men ibland är det slöseri eftersom de får arbeta efter "barnmenyer" ändå. Även serveringspersonal kommer ofta från bra hotell.

Nog dags att sluta här.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Kan ju tillägga att de sk danish hamburgervagnarna som återfinns på en del ställen i bla Pattaya är en sorglig och dyster efterapning.

Smakar just apa för att uttrycka det krasst.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Två pölser med bröd och stark dansk senap på den första pölsevagnen i Nyhavn är ju bara kult. Man hann ju knappt köpa Carlsberg innan man tog ett par pölser efter att färjorna lagt till i Nyhavn på 70-talet!

Det var tider det, ingen jävla bro som hade öppet dygnet runt, missade man sista båten så fick man snällt slagga i Köpenhamn, oftast i Nyhavn som defenitivt inte var så städat som det är idag...

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Joe!

Är du intresserad av en nostalgitripp till Nyhavn en dag i sommar så bara skicka ett mail.

Vi kan ju besöka en del andra intressanta ställen med. ;)

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, vad gör Herr Kines när matgästerna börjar tryta och thai-restaurangerna runt om går bra.

Han målar om skylten och skriver THAIFOOD istället.

Skickar kocken till någon thai-restaurang för att kolla lite på rätterna.

Använder han samma billiga varor som tidigare får han snart måla om skylten igen.

Är han lite listig så anställer han en riktig thai-kock och försöker göra så bra mat det går.

Går det då bra så sparkar han thai-kocken efter några månader då han tycker att gamle 

kocken borde kunna lika bra till en billigare lön.

Om han inte snålar på kokosen och andra ingredienser och matgästerna trivs så kan det 

ju gå bra.

Det är ingen garanti att en född i Thailand lagar bra mat. Många thai-kockar kanske aldrig

har lagat mat professionellt innan de fick jobb på thai-restaurangen i Sverige.

Vad jag vet så finns t.ex endast 2 thai-kockar som fått godkännande av den thailändska 

ambassden.

Kanske måste också en svensk var inblandad för att veta hur svenskarna vill ha sin thai-mat.

I dag blir det ingen thai-mat, får röra ihop något till mig och grabben men -  i påsk,

då är det hemhandlat hummer, bläckfisk, musslor och thai-grönsaker som ska tillredas av

min bästa kock.  :wai:

Phuket 18.5  :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Står det en pölsevagn och thaivagn sida vid sida väljer jag definitivt pölsevagnen. Och godast är det förstås i Danmark!

Jag föredrar nog Hamburger Denmark i Pattaya om jag får välja  :yes:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

För er som besöker Köpenhamn finns det möjlighet att äta thailändskt på gourmé nivå, en stjärna i Guide Michellin.

Modern thailändskt kök i fashionabel miljö. Elva rätter för 750 danska kronor. Dyrt, men hade varit roligt att uppleva en gång i livet.  http://www.kiin.dk/velkommen.html

Bon appetit

Själv får jag nöja mig med en röd pölse med tanke på den svenska kronans värde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...