Jump to content
NiceBeaver

It´s Time for a New Chapter

Recommended Posts

NiceBeaver
39 minuter sedan, skrev Naam jai:

Funderat över giftemål... 400 000 B är ju klart bättre än 800 000 för ogift, men som gift så ska visst skatten på pension vara högre...har du koll på i så fall hur mycket högre?

Hört också att om man "bara" gifter sej i Thailand så skickar myndigheterna dom pappren till ambassaden och sen vidare till Sverige? ...

Har faktiskt ingen aning då pensionen ligger långt bort. Kan det vara typ sambeskattning i så fall men det låter konstigt. Men det kan vara värt att tänka på efterlevandeskydd. Då blir det lägre pension men samtidigt får den man är gift med lite pengar om man går bort lite för tidigt.

Vi gifte oss i Thailand för 8 år sedan. När vi sedan fick UT till Sverige och min fru bodde där lämnade vi in alla papper till Skatteverket för folkbokföring. Minns inte att det var speciellt svårt och då fick vi papper på att vi var gifta även där.

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
ItaMar
3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Det där med att skatten är högre som gift kan tyckas konstigt, någon som kan förklara varför?

Man tycker väl som två så har ni bättre ekonomi och kan betala lite mer skatt, "ironi" vet inte men skulle inte bli förvånad om det är så 😟

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Kenneth4618
Inlagd (ändrad)
23 minuter sedan, skrev ItaMar:

Man tycker väl som två så har ni bättre ekonomi och kan betala lite mer skatt, "ironi" vet inte men skulle inte bli förvånad om det är så 😟

Du har så rätt så, för det är precis det som är tanken bakom denna skatt

Ändrades av Kenneth4618
  • Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
hakancnx

Gäller tilläggspension för de som är födda före 1954. 

• Ge karma 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
rolba
6 timmar sedan, skrev Naam jai:

Funderat över giftemål... 400 000 B är ju klart bättre än 800 000 för ogift, men som gift så ska visst skatten på pension vara högre...har du koll på i så fall hur mycket högre?

Hört också att om man "bara" gifter sej i Thailand så skickar myndigheterna dom pappren till ambassaden och sen vidare till Sverige? ...

Du kan ju kombinera inkomst och pengar på bank.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Naam jai
10 timmar sedan, skrev Soengsang:

Det där med att skatten är högre som gift kan tyckas konstigt, någon som kan förklara varför?

Hittade detta till slut... 553 sek/ månad ... blir ju 6,636 kroner året X 2 då för dom som haft jobbande fru i Sverige... jävligt märklig regel.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
ItaMar

Man får väl skilja sig strax innan Pension och skiva ett testamente istället. Byta adress något år för att sedan flytta ihop igen som sambo par. Bör fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
whocares
19 timmar sedan, skrev rolba:

Du kan ju kombinera inkomst och pengar på bank.

Inte som gift !

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
berlitz
11 minuter sedan, skrev NiceBeaver:

Är det verkligen så att man som gift med thai måste ha 400 000 THB på banken. Har läst att det går att kombinera men inget att det bara ska gälla om man ska upp till 800 000.

Hur som... Inne på dag 5. Både igår och idag har vi roddat med försäkring för mej. Var på några bolag men inget som direkt kändes bra. Innan vi åkte hem tog vi en repa förbi vår bank. Hade sett på deras hemsida att dom har olycksfall. Jag sa att vi kunde börja med den och vänta tills vi hittade en bra för sjukvård. Men när vi pratade med dom visade det sig att dom hade det jag var ute efter i samarbete med ett annat försäkringsbolag. För mannen på bankkontoret var det inga problem. Men när han ringde en nisse på något kontor började han ställa konstiga frågor till min fru. Typ om vi var ute efter pengar, hur vi kunde vara i Thailand länge osv. Hon röt ifrån och undrade om dom ville ha oss som kunder.

När vi kom tillbaka idag hade jag med kopior av papper från när jag sökte visum från polis och läkare. Då var det inget snack.

Eftersom detta är en reseberättelse kommer även lite bilder. Lunch på en ny restaurang utanför vårt område. Tänk att ha ett sånt här ställe vid havet istället för bredvid vägen.

DSC02447.thumb.JPG.ba21055fd6dd950081538301780fbff9.JPG

Efter detta åkte jag skytrain några hållplatser. Dags för West Gate och nya IKEA.

DSC02451.thumb.JPG.f49762efe41018c888771c9e835f7dbe.JPG

Normalt brukar dom väl bygga själva först och så växer området runt omkring. Här integrerade man sig till ett befintligt köpcentrum och har ingångar på tre plan. Lite förvirrande då jag är van ifrån varuhuset i Barkarby.

DSC02453.thumb.JPG.0f501537795a2ebf7b69ea39155c1ccd.JPG

Gick vilse på väg därifrån. Köpte lite ost och godis i mataffären längst ned men sedan var jag inte riktigt med i matchen. Hittade bara hiss till garaget men ingen väg tillbaka till Central. Blev till slut ett varv till innan jag kom ut.

Också lite annorlunda med flera våningar, caféer, stora fönster och skyltning.

DSC02457.thumb.JPG.90414fbf72086f66766ec0deaaed9628.JPG

Jag var där ensam men som tur är kom min fru och hämtade mej vid skytrain då det kom en duktig regnskur en minut efter jag hoppat in i bilen.

DSC02459.thumb.JPG.6724c23867e2722c19780f5f0859b538.JPG 

DSC02461.thumb.JPG.e335e2970ceac0e9a4acb082a47cca22.JPG

Nu blir det lugnt i helgen. Nästa steg är att kolla om jag kan få id-kort, körkort och hur det funkar med husboken. Allt sånt är nytt för oss. 

Vilken bank talade ni med om försäkringarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
berlitz

Ok tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
MaiChai

Körkort är inte så svårt, man ska ha någon blankett från ambassaden och ett internationellt körkort utfärdat av motormännen i sverige. Åkte till något ställe i närheten av Chatcuhchak och lämnade in dokumenten. Eftersom jag har glasögon blev damen misstänksam och jag fick göra ett väldigt primitivt syntest- Det klarade jag och efter fotografering fick jag inte mindre än 4 olika körkort. Ett för varje behörighet så jag föår köra motorcykel, bil, lastbil och buss i Thailand!

Inte en meter behöde jag köra upp heller!

När det gäller försäkringar så har jag kört med Länsförsäkringars "Arbeta eller studera utomlands" som är i princip en helårsförlängning av din hemförsäkrings reseskydd. Kräver dock att du är skriven i Sverige och hemmet är försäkrat hos LF. Skriv dig hos någon släkting och be dem försäkra sitt hem hos LF så kan du få försäkringen för runt 3500 SEK per år som jag betalar.

• Ge karma 6
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy