Jump to content
IGNORERAD

Väntar på PUT, ska resa. Problem när vi kommer tillbaka?


carpediem86

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på att reda ut med migrationsverket vad som gäller men det är inte alltid så lätt att få ett tydligt svar där och det tar lång tid att mejla fram och tillbaka och är svårt att komma fram ens till telefonkön just nu. Senaste gångerna jag försökt ringa säger de bara att det är fullt och jag når inte ens telefonkön..

 

Min fru har UT som går ut om ca 4 veckor. Vi har nyss ansökt om förlängning där vi förväntas få PUT som jag förstått det. Vi bor i Sverige och planerar att fortsätta bo här.

Jag ska arbeta en vända utomlands och vi kommer att resa via Thailand och Filippinerna på semester också. Vi vill förstås vara tillsammans och då min fru precis börjar bli klar med SAS3 (sista steget Svenska) så är hon inte låst i jobb/annat och vill förstås följa med.

Problemet är att PUT troligen kommer sen efter avresan från Sverige, och det är inte ens säkert att hon får PUT innan hemresan pga långa kötider (2-5 månader).

Resan är totalt sett 20/10 -> 23/12. Hennes UT går ut nu ca 14/9 redan.

 

1. Sist från MiG fick jag veta att det kan krävas ett tillstånd för att åka utomlands då hon ej kommer att ha ett giltigt UT vid utresans datum. De skrev väldigt kort och jag fick inte veta allt jag behöver, så jag håller på att mejla/ringa dem mer. Vet nån här något om detta?

 

2. Om PUT blir beviljat under tiden vi reser, kan man hämta ut det i t.ex. Filippinerna?

 

3. Sista utvägen är annars att söka ett vanligt besöksvisum medan vi är utomlands, för att hon ska få komma tillbaka hit medan vi väntar på besked om PUT. Finns det några problem med detta? Förutom att det tar tid och kostar pengar då.


 

Jag vet att vi helst borde stanna i Sverige ett halvår och vänta på PUT, men jag ska jobba utomlands och vi vill vara tillsammans. Besvärligt att det är så långa kötider på MiG 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev carpediem86:

Hej!

Jag håller på att reda ut med migrationsverket vad som gäller men det är inte alltid så lätt att få ett tydligt svar där och det tar lång tid att mejla fram och tillbaka och är svårt att komma fram ens till telefonkön just nu. Senaste gångerna jag försökt ringa säger de bara att det är fullt och jag når inte ens telefonkön..

 

Min fru har UT som går ut om ca 4 veckor. Vi har nyss ansökt om förlängning där vi förväntas få PUT som jag förstått det. Vi bor i Sverige och planerar att fortsätta bo här.

Jag ska arbeta en vända utomlands och vi kommer att resa via Thailand och Filippinerna på semester också. Vi vill förstås vara tillsammans och då min fru precis börjar bli klar med SAS3 (sista steget Svenska) så är hon inte låst i jobb/annat och vill förstås följa med.

Problemet är att PUT troligen kommer sen efter avresan från Sverige, och det är inte ens säkert att hon får PUT innan hemresan pga långa kötider (2-5 månader).

Resan är totalt sett 20/10 -> 23/12. Hennes UT går ut nu ca 14/9 redan.

 

1. Sist från MiG fick jag veta att det kan krävas ett tillstånd för att åka utomlands då hon ej kommer att ha ett giltigt UT vid utresans datum. De skrev väldigt kort och jag fick inte veta allt jag behöver, så jag håller på att mejla/ringa dem mer. Vet nån här något om detta?

 

2. Om PUT blir beviljat under tiden vi reser, kan man hämta ut det i t.ex. Filippinerna?

 

3. Sista utvägen är annars att söka ett vanligt besöksvisum medan vi är utomlands, för att hon ska få komma tillbaka hit medan vi väntar på besked om PUT. Finns det några problem med detta? Förutom att det tar tid och kostar pengar då.


 

Jag vet att vi helst borde stanna i Sverige ett halvår och vänta på PUT, men jag ska jobba utomlands och vi vill vara tillsammans. Besvärligt att det är så långa kötider på MiG 😕

Hej! Jag och min fru hade samma problem 2014. Hennes UT hade precis gått ut när vi var tvungna att resa till Thailand och det blev stora problem med Mig och svenska ambassaden i Bangkok. Jag pratade med min frus handläggare på Mig och berättade om vår situation och handläggaren menade på att det kan bli stora problem när vi ska tillbaka till Sverige och hon var inte särskilt intresserad av att hjälpa till. Efter flera samtal fick jag henne att ta kontakt med ambassaden i Bangkok och handläggaren var tvungen att skicka ett intyg till dem. Efter många om och men löste det sig ändå till sist. Mitt råd är att du berättar eran situation för Mig och försöker skynda på beslutet. Om det inte funkar på telefon så skicka ett mail till handläggaren på Mig.

 

Jag önskar er lycka till.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, tornar said:

Hej! Jag och min fru hade samma problem 2014. Hennes UT hade precis gått ut när vi var tvungna att resa till Thailand och det blev stora problem med Mig och svenska ambassaden i Bangkok. Jag pratade med min frus handläggare på Mig och berättade om vår situation och handläggaren menade på att det kan bli stora problem när vi ska tillbaka till Sverige och hon var inte särskilt intresserad av att hjälpa till. Efter flera samtal fick jag henne att ta kontakt med ambassaden i Bangkok och handläggaren var tvungen att skicka ett intyg till dem. Efter många om och men löste det sig ändå till sist. Mitt råd är att du berättar eran situation för Mig och försöker skynda på beslutet. Om det inte funkar på telefon så skicka ett mail till handläggaren på Mig.

 Jag önskar er lycka till.

Tack för svaret!

Jag tror inte att vi fått någon handläggare än då det bara gått ett par dagar sedan vi skickade in ansökan. Men jag ska försöka få handläggaren att göra som för er sen ifall det blir aktuellt. Eller om vi får en handläggare innan avresa kan jag försöka få förtur så att det blir avklarat innan utresa från Sverige. 

Redan i ansökan om förlängt UT/PUT så skrev vi lite kort om situationen och att det skulle hjälpa oss mycket om ansökan kan handläggas innan avresa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte PUT blir klart innan ni reser iväg. Så kan ni ansöka om D- visum(som du själv skrivit om) på ambassaden i Bangkok som hon kan åka tillbaka till Sverige med. Bruka bara ta 3-5 dagar att fixa ett sådant visum! Och det ska inte påverka erat  PUT ansökning heller! Men förhoppningsvis får ni PUT innan eran avresa så slipper man strula med D-visum. 

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen att behöva säga, du kommer att få vänta lääääänge.
Själv ansökte om PUT den 9mars 2018. Det har nu gå 5 månader o 5 dagar

Skickat från min CPH1723 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

För min sambo tog det 3 veckor efter UT tog slut. vi hade skickat in via internet. Vad som tog tid var att få nytt id kort. Tog över 2 månader. Detta är i Stockholm

Link to comment
Dela på andra sajter

Hos oss var  det stora problem. Vi fick veta av MIG att åker ni ut från Sverige måste ni göra en ny ansökan. Vi fick vänta I 9 månader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars så kan väl Thaikonsult hjälpa till?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket märkligt att det skall behöva ta sådan tid,  dom har redan alla uppgifter sen tidigare, dom vet att en av er är svensk medborgare och är skyldig att betala för henne. Inget gratis där inte eller leva på staten. Men 1500kr för ansökan kan man ta.

Vi kommer själva att snart ansöka PUT, hoppas det går snabbare, har redan bokat resa i Mars nästa år. Men det är ju klart, inga fördelar att vara svensk när det gäller MIG.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...