Jump to content
IGNORERAD

Bilförsäljning Sverige


kenneth073

Recommended Posts

Hej 

Ska köpa en bättre beg bil och ska sälja min nuvarande för ett par hundra tusen.

Blir lite konfunderad då många vill ha den direkt och är villig att sätta in någon tusenlapp på mitt konto och köpa den i princip osett för att sedan komma och göra upp affären.Kan väl säga att det är nysvenskar men varningsklockorna ringer.Sen var det en firma som vill ha den  och ville swisha 5000 och sedan skulle nån snubbe ta tåget o slutföra köpet,så att det var bättre att sätta in på kontot men nej det var swish som gällde,någon risk med det?

Har ni någon erfarenhet eller nån ni känner som blivit blåst på bilen ?

Ändrades av kenneth073
Felstav
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 72
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • kenneth073

    11

  • audirs2

    7

  • andrejsdenruskige

    6

  • HuaHindinnge

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

6 minuter sedan, skrev kenneth073:

Hej 

Ska köpa en bättre beg bil och ska sälja min nuvarande för ett pat hundra tusen.

Blir lite konfunderad då många vill ha den direkt och är villig att sätta in någon tusenlapp på mitt konto och köpa den i princip osett för att sedan komma och göra upp affären.Kan väl säga att det är nysvenskar men varningsklockorna ringer.Sen var det en firma som vill ha den ville swisha 5000 och sedan skulle nån snubbe ta tåget o slutföra köpet,så att det var bättre att sätta in på kontot men nej det var swish som gällde,någon risk med det?

Har ni någon erfarenhet eller nån ni känner som blivit blåst på bilen ?

Tror det är väldigt vanligt med scams och bilar. Skatten åkte jag på en gång trots att jag inte längre ägde bilen. I ditt fall kanske skatten spelar mindre roll eftersom du ska sälja för ett par hundra tusen.

 

Har också varit med om scam i Thailand där dom inte har något som helst intresse av bilen utan ska få en att föra över pengar till dom. Ett sätt genom att påstå att dom skickat pengarna för bilen men skickat för mycket och ber dig därför att skicka överskottet innan du kan få pengarna. Finns säkert många varianter. Vad du än gör så släpp ingenting förrän du har pengarna på ditt konto inte bara att dom visar en swishöverföring eller nåt.

 

Du kan ju kolla om det här är något https://www.vikoperdinbil.se/

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev kenneth073:

Hej 

Ska köpa en bättre beg bil och ska sälja min nuvarande för ett pat hundra tusen.

Blir lite konfunderad då många vill ha den direkt och är villig att sätta in någon tusenlapp på mitt konto och köpa den i princip osett för att sedan komma och göra upp affären.Kan väl säga att det är nysvenskar men varningsklockorna ringer.Sen var det en firma som vill ha den ville swisha 5000 och sedan skulle nån snubbe ta tåget o slutföra köpet,så att det var bättre att sätta in på kontot men nej det var swish som gällde,någon risk med det?

Har ni någon erfarenhet eller nån ni känner som blivit blåst på bilen ?

Det är du som säljer, så det är du som sätter reglerna.

 

Jag skulle göra upp en sån affär på bank (om du inte själv har anledning att hålla registrering av stålarna utanför offentligheten).

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Min syster skulle sälja en bil och ett gäng zigenare dök upp och skulle swisha över pengarna och visade henne att pengarna swishats över och dom fick bilen och körde iväg.

 

Sen visade det sig att det inte fanns några pengar swishade.

 

Tydligen kan man fejka överföringarna på swish så det ser ut som att pengarna kommit.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Min syster skulle sälja en bil och ett gäng zigenare dök upp och skulle swisha över pengarna och visade henne att pengarna swishats över och dom fick bilen och körde iväg.

 

Sen visade det sig att det inte fanns några pengar swishade.

 

Tydligen kan man fejka överföringarna på swish så det ser ut som att pengarna kommit.

 

BTT

Swish appen aviserar, om inte inställningen är avaktiverad, att det har kommit en överföring. 

Bara logga in appen eller på bank appen för att se att pengarna är där.

 

Inga pengar/ ingen affär.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Brossan" du får feemtoosen, jag komer dirrekt brossan!:big_smile:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev broder tuk tuk:

Min syster skulle sälja en bil och ett gäng zigenare dök upp och skulle swisha över pengarna och visade henne att pengarna swishats över och dom fick bilen och körde iväg.

 

Sen visade det sig att det inte fanns några pengar swishade.

 

Tydligen kan man fejka överföringarna på swish så det ser ut som att pengarna kommit.

 

BTT

Det har varit vanligt att bedragaren visar upp sin telefon med vad som ser ut som en genomförd betalning, men istället är det en "Screen-shot", alltså bara ett foto...

SWISH har funktionen att om man klickar på bilden den betalande visar upp, så ser man ett "Gnistregn" på telefonen, det funkar inte på ett foto...

Fast säkrast är förstås att kolla så att pengarna kommit in på kontot.

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, broder tuk tuk said:

Min syster skulle sälja en bil och ett gäng zigenare dök upp och skulle swisha över pengarna och visade henne att pengarna swishats över och dom fick bilen och körde iväg.

 

Sen visade det sig att det inte fanns några pengar swishade.

 

Tydligen kan man fejka överföringarna på swish så det ser ut som att pengarna kommit.

 

BTT

Blev tvungen att att sticka in näsan igen. När jag bodde i  vårat kära hemland Sverige så gjorde jag en del affärer med s.k Zigenare.  Det var alltid raka ror. Justa affärer,betalning,inga problem. Har aldrig hort talas om s.k zigenare som har backat ur en affär.(hur dålig den än har varit) Idag är jag vän med många s.k vandrare/rumänier/Zigenare. 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev thomas001:

Blev tvungen att att sticka in näsan igen. När jag bodde i  vårat kära hemland Sverige så gjorde jag en del affärer med s.k Zigenare.  Det var alltid raka ror. Justa affärer,betalning,inga problem. Har aldrig hort talas om s.k zigenare som har backat ur en affär.(hur dålig den än har varit) Idag är jag vän med många s.k vandrare/rumänier/Zigenare. 

Ja jäklar, nu har du skitit i det blå skåpet. :Yes:;)

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
23 minuter sedan, skrev thomas001:

Blev tvungen att att sticka in näsan igen. När jag bodde i  vårat kära hemland Sverige så gjorde jag en del affärer med s.k Zigenare.  Det var alltid raka ror. Justa affärer,betalning,inga problem. Har aldrig hort talas om s.k zigenare som har backat ur en affär.(hur dålig den än har varit) Idag är jag vän med många s.k vandrare/rumänier/Zigenare. 

Själv undgår jag affärer med dom. 

Det kan ha att göra med att jag faktiskt till stor del förstår vad dom säger. 

Då handlar det om finska zigenare. 

Jag varken säljer eller köper bilar av dom. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Själv undgår jag affärer med dom. 

Det kan ha att göra med att jag faktiskt till stor del förstår vad dom säger. 

Då handlar det om finska zigenare. 

Jag varken säljer eller köper bilar av dom. 

Dom kan mäen kieli åxå eller?

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

De senaste 4 dieslarna har vi sålt till "svartskallar". Justa att ha att göra med, efter prutning kontanta medel direkt på bordet eller som senast swish. Är man osäker att det bara, som andra  redan sagt, till att kolla om pengarna kommit in på kontot.

Vi har också tagit för vana att själva sköta ägarbytet med Transportstyrelsen = vi lämnar in lappen på Posten ( självklart en fotokopia på lappf*n). Postnord kan man aldrig lita helt på.

Link to comment
Dela på andra sajter

KVD eller liknande då? Har visserligen själv ingen erfarenhet av dem men man slipper väl allt pappers/pengastrul i alla fall även om det självklart kostar en liten slant...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Min syster skulle sälja en bil och ett gäng zigenare dök upp och skulle swisha över pengarna och visade henne att pengarna swishats över och dom fick bilen och körde iväg.

 

Sen visade det sig att det inte fanns några pengar swishade.

 

Tydligen kan man fejka överföringarna på swish så det ser ut som att pengarna kommit.

 

BTT

Exakt ,det var det som fick mig konfunderad ,jag ville att  han skulle skicka till mitt bankkonto men han ville skicka swish så han är struken från köparlistan..

Är det nysvenskarna som driver ekonomin i detta land 23 av 25 som ringer bryter på svenska inget fel med det men....

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev kenneth073:

Exakt ,det var det som fick mig konfunderad ,jag ville att  han skulle skicka till mitt bankkonto men han ville skicka swish så han är struken från köparlistan..

Är det nysvenskarna som driver ekonomin i detta land 23 av 25 som ringer bryter på svenska inget fel med det men....

Swish är inget problem. Pengarna hamnar på bankkontot omedelbart oavsett vilken av deltagande bankerna det är. En penga överföring mellan konton kan ta några timmar om det är mellan olika banker och efter sista överföringstidpunkten får du vänta tills nästa dag. Mellan konton i samma bank går omedelbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Benriach:

KVD eller liknande då? Har visserligen själv ingen erfarenhet av dem men man slipper väl allt pappers/pengastrul i alla fall även om det självklart kostar en liten slant...

Dom betalar inte särskilt bra.

Blocket har ju enföräkring mot dolda fel för 600 nånting ,kan vara bra om nåt skulle hända med bilen .

Så slipper man klagomål o dom kan vända sig till försäkringen isåfall

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Dom kan mäen kieli åxå eller?


Meän kieli [emoji6]
De få gånger jag har haft oturen att hamna i någon köp/sälj situation så snackar dom ”Elvis-finska” med varandra. Du vet, med ett sånt där Elvis vibrato på rösten. ”Hei, ostaa hevonen”
Senaste gången skulle jag bara köpa en ”nödbil” en gammal BMW. Kärringen kom ut och började ta ut några prylar ur bagaget som gubbjäveln hade bett henne om.
Sedan började hon plocka ur saker ur bilen och fick sig en jävla avhyvling, blev kallad hora och allt annat möjligt, samtidigt som gubben var rätt lugn i rösten.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
KVD eller liknande då? Har visserligen själv ingen erfarenhet av dem men man slipper väl allt pappers/pengastrul i alla fall även om det självklart kostar en liten slant...


Så gjorde jag senast det begav sig.
Hatar att sälja saker
Link to comment
Dela på andra sajter

Om romen är oförskämd, bryter på finska och presenterar sig som Leifi ska man dra öronen åt sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Meän kieli emoji6.png
De få gånger jag har haft oturen att hamna i någon köp/sälj situation så snackar dom ”Elvis-finska” med varandra. Du vet, med ett sånt där Elvis vibrato på rösten. ”Hei, ostaa hevonen”
Senaste gången skulle jag bara köpa en ”nödbil” en gammal BMW. Kärringen kom ut och började ta ut några prylar ur bagaget som gubbjäveln hade bett henne om.
Sedan började hon plocka ur saker ur bilen och fick sig en jävla avhyvling, blev kallad hora och allt annat möjligt, samtidigt som gubben var rätt lugn i rösten.
 

 

joo kyllä, sänner till det där!:rotfl:🤓

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Pengarna först så är den såld om inte rätt köpare fick söpa pilen så var det väl för att pilen var söpt

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev burrabus:

Pengarna först så är den såld om inte rätt köpare fick söpa pilen så var det väl för att pilen var söpt

Läs vad du skrev ha ha😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade just på nyheterna. Ring varningsklockor ring. Polisen och bankerna varnar.

 

Den tilltänkta köparen ringer och säger att han satte in 5000 i förskott för att du ska inte sälja bilen eller något annat på tex. blocket.

Du vill kolla detta och försöker logga in på din bank med bankID.

Bedragaren sitter bered hemma vid dator med din personnummer inslagen och hoppas att du kollar direkt.

Du uppfattar att det går inte att logga in med bedragaren är redan inne i din internet bank och huserar.

 

Var försiktiga. 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev JJC:

Kollade just på nyheterna. Ring varningsklockor ring. Polisen och bankerna varnar.

 

Den tilltänkta köparen ringer och säger att han satte in 5000 i förskott för att du ska inte sälja bilen eller något annat på tex. blocket.

Du vill kolla detta och försöker logga in på din bank med bankID.

Bedragaren sitter bered hemma vid dator med din personnummer inslagen och hoppas att du kollar direkt.

Du uppfattar att det går inte att logga in med bedragaren är redan inne i din internet bank och huserar.

 

Var försiktiga. 

Låter som en skröna, det går inte som du skriver

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Boa52:

Låter som en skröna, det går inte som du skriver

https://www.expressen.se/dinapengar/polisen-explosiv-okning-av-bedragerierna-med-bank-id/

 

Metoden är enkel. Bedragaren utger sig för att ringa från polisen eller banken. De övertygar offret om att något konstigt skett med kontot och ber personen logga in. Samtidigt har bedragaren förberett en inloggning på samma bankkonto.

 

 

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...