Jump to content
IGNORERAD

Uppdelad resa


Stefan

Recommended Posts

andrejsdenruskige





Du får gärna betala extra för att få en "gratis" inrikes resa i Thailand om du vill, det är inte mina pengar. 6 gånger till Bangkok med Thai för att "få" en Tokyo resa. Det är ganska lätt att räkna ut hur mycket extra biljetten inte får gå på. Tar vi exempelvis 2 000 billigare via sandlådan har du betalat 12 000 till Tokyo. Men visst flugit nonstop till Bangkok, det värdesätter en del, själv blir jag mest förbannad för att ölen "tar slut".

Faktum är att det naturligtvis är flygbolaget som tjänar pengarna på sina bonus program, annars skulle de inte finnas.

Men om allt annat är lika så finns det ingen anledning att inte registrera sina resor på bonusprogram, det kostar inget så länge man inte betalar mer.

Själv har jag ett "gratis" lounge besök i Doha nu efter att ett antal gånger har bokat de billigaste biljetterna jag hittat till Bangkok.

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk



Om alternativet är en resa men två mellanlandningar i Ryssland för dessa 2000kr så väljer jag att inte spara dessa pengar.
Som jag ser det så finns det för min del två alternativ.
1. Thai
2. Finnair

Med Finnair så blir det en allt för lång väntetid på resan hem. Det blir inte så mycket billigare heller, kanske t.o.m dyrare.
Men det är klart, man pröjsar inte några större summor extra för att få flyga med rätt allians utan att överväga hela paketet.
Inom Skandinavien så flyger jag SAS om jag bokar själv. Endast i undantagstillstånd skulle det bli Norwegian och än värre ska ske vid long haul med baggarna.

Jag flyger inte heller med Ryanair, bara för att få det sagt.
Skulle Ryan flyga för 2000kr till BKK så får dom gärna göra det. Hänger det så mycket på priset om man reser eller ej, så stannar jag hellre hemma.

Vad saker och ting är värt handlar inte enbart om kronor och ören. Men jag tror fortfarande inte att jag har backat någon gång för att en resa med t.ex Thai har varit för dyr.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    8

  • Stefan

    5

  • apknug

    5

  • Esspe

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder





Om alternativet är en resa men två mellanlandningar i Ryssland för dessa 2000kr så väljer jag att inte spara dessa pengar.
Som jag ser det så finns det för min del två alternativ.
1. Thai
2. Finnair

Med Finnair så blir det en allt för lång väntetid på resan hem. Det blir inte så mycket billigare heller, kanske t.o.m dyrare.
Men det är klart, man pröjsar inte några större summor extra för att få flyga med rätt allians utan att överväga hela paketet.
Inom Skandinavien så flyger jag SAS om jag bokar själv. Endast i undantagstillstån

Vad saker och ting är värt handlar inte enbart om kronor och ören. Men jag tror fortfarande inte att jag har backat någon gång för att en resa med t.ex Thai har varit för dyr.



Nu har jag då aldrig fått upp några flyg till bkk som inbegriper två stop i Ryssland men väl ett stop i Europa, Mellanöstern och helt "nyligen" Indien. Till betydligt lägre priser än Thai och med annan servicenivå.

Vill man flyga nonstop, eller med ett visst flygbolag, och betala mer för det är det upp till var och en.

Du gör vad du vill med dina pengar och som du skriver så backar du inte på att Thai skulle vara för dyra vilket är till gagn för andra vilka jagar kronor o ören även på Thais fighter, Det uppskattas! Skulle världen bara vara befolkad med cheap Charlie's skulle flygbiljetter till thailandet vara dyrare än idag. Fram för fler platser i Business!

Vissa är t.o.m berädda att betala kanske 1 500kr extra för samma biljett med thai för att hamna i "rätt" bokningsklass och få fulla poäng. Att hävda att man "tjänar" på det menar jag dock är fel.

Flygbolaget tjänar stålarna på bonusprogram. Så tipset är Buyer Beware!

(På marginalen för att komma åt de sista poängen för den sista biljetten kan man kanske räkna hem det, men det förutsätter att man inte överbetalat innan)

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige





Nu har jag då aldrig fått upp några flyg till bkk som inbegriper två stop i Ryssland men väl ett stop i Europa, Mellanöstern och helt "nyligen" Indien. Till betydligt lägre priser än Thai och med annan servicenivå.

Vill man flyga nonstop, eller med ett visst flygbolag, och betala mer för det är det upp till var och en.

Du gör vad du vill med dina pengar och som du skriver så backar du inte på att Thai skulle vara för dyra vilket är till gagn för andra vilka jagar kronor o ören även på Thais fighter, Det uppskattas! Skulle världen bara vara befolkad med cheap Charlie's skulle flygbiljetter till thailandet vara dyrare än idag. Fram för fler platser i Business!

Vissa är t.o.m berädda att betala kanske 1 500kr extra för samma biljett med thai för att hamna i "rätt" bokningsklass och få fulla poäng. Att hävda att man "tjänar" på det menar jag dock är fel.

Flygbolaget tjänar stålarna på bonusprogram. Så tipset är Buyer Beware!

(På marginalen för att komma åt de sista poängen för den sista biljetten kan man kanske räkna hem det, men det förutsätter att man inte överbetalat innan)

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk



Nja, första inlägget var med en viss del ironi.
Självklart finns det gränser för vad man betalar.
Själv skulle jag undvika ett onödigt stopp i Indien (hur var det? Var det värt besparingen)

Självklart så går man knappast plus på att flyga enbart efter bonuskortet. Man kan dessutom ha flera bonuskort. Typ med finnarna och thai och deras ”allierade”

För någon som flyger 1 gång varje år så är det sak samma. För någon som har en del poäng och kanske kan nå upp till Guld status eller högre, få de sista poängen ”på köpet” om man väljer en extra flight med ”riktig” allians, så spelar det större roll.

Som sagt, mycket beror på ens övriga flygningar eller om man har några sådana över huvudtaget.
Själv tycker jag att det skiljer allt för lite pengar för min del att välja något annat än Thai. Det finns givetvis bättre bolag än Thai, men som helhetslösning så funkar det bäst.
Jag skulle gärna flyga med Lufthansa, ANA, Singapore airlines och en massa andra bolag, men jag ser inte direkt någon fördel med stopp i FRA, MUN, SIN, SVO eller någon annan flygplats.
Helst hade jag även sluppit ARN.

Nu har ju de flesta flygbolag lojalitetsprogram, även Norwegian. Så det är bara blanda friskt för den som vill och har lust. Men kan man kombinera gratis poäng och förmåner med någon enstaka egenbetald flight så blir det oftast att vara allianstrogen.

Får jag in på någon flygsite och ser på biljetter så skiter jag fullständigt i att det är Star Alliance flyg som är billigt om anslutningen är via Peking. Skulle kanske ge mer poäng för mindre pengar, men det är knappast aktuellt.
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Det beror ju på.
Om du flyger ekonomi ARN-BKK-ARN så genererar det typ 5200poäng med Thai (eurobonus). 

 

Vad menar du med eurobonus? Economy genererar 25 eller 75% bonuspoäng. Full poäng är väl 5200 men då måste du upp i Economy Flexi och det är betydligt dyrare. Sen är det väl ca 5000 poäng enkel dvs ca 10k ToR?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Vad menar du med eurobonus? Economy genererar 25 eller 75% bonuspoäng. Full poäng är väl 5200 men då måste du upp i Economy Flexi och det är betydligt dyrare. Sen är det väl ca 5000 poäng enkel dvs ca 10k ToR?

 

Hoppsan!

Då är det economy flexi som jag flyger/flög. Tyckte inte att det var direkt dyrt...även om jag inte alltid betalat själv.

Tror jag har en resa med färre poäng än 5200. Kan kolla så att jag inte missminner mig.

 

Visst är det 10400 poäng ToR, vilket håller till en resa från Kiruna till Ängelholm, vad man nu ska i någon av städerna att göra.

 

Tre resor ger således 31200 poäng. Med Amex 2-4-1 så har dessa ett värde på 61400 poäng. Har man nu använt såpass mycket med sitt Amex, så har även det genererat poäng. Köpte man thaibiljetterna med Amex så var det egentligen mer än 10400 för en ToR som dök in på bonuskontot.

 

Nåja, för en som flyger 1gång per år till Thailand, så spelar det ingen roll. Då kan man betala för snabbaste vägen, billigaste biljetten, stop over eller vad som passar en in för tillfället.

 

För mig är det helt ok att flyga Thai, både tidsmässigt, med tanke på anslutningarna, överkomligt pris och bonusen tar jag just som en bonus. Hade jag jagat poäng så hade jag bokat UME-ARN-MUN-NRT-BKK eller annat obekvämt för en massa pengar och mellanlandningar i onödan.

Riktigt så illa tänker jag inte och så värdefulla är inte poängen.

Jag skulle däremot kunna ta en okynnesresa om jag var på gränsen till någon statusgräns.

 

Med eurobonus så menar jag SAS lojalitetsprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Ja, se där!

Glodde lite på ett par gamla resor.
Jag hade faktiskt en resa som gav 2600p ARN-BKK.
Man kan dessutom se att jag hade några dagars stop over i Bkk på väg till Busan och jag brukade ha det samma på vägen till Sverige om jag inte bara tog returen till BKK.

Ser att jag har använt några poäng mellan UME-ARN. Kommer dock inte ihåg vad jag skulle ha gjort där vid den tiden, men det kan vara så att jag tog en snabb trip med dottern.

74602d4171301d40ed502367dae4b22d.png

Link to comment
Dela på andra sajter








Nu har ju de flesta flygbolag lojalitetsprogram, även Norwegian. Så det är bara blanda friskt för den som vill och har lust. Men kan man kombinera gratis poäng och förmåner med någon enstaka egenbetald flight så blir det oftast att vara allianstrogen.



Detta summerar problematiken så att säga. Det verkar vara "nån annan" som betalar extra för lejonparten av poängen, möjligen en arbetsgivare eller kunder kanske. Sen toppas det upp med någon privatbetald flight. Ett typexempel på hur bolaget med sitt bonusprogram knyter till sig resenären trots högre priser.

Ett tag försökte man förbjuda poäng registrering på resor betalda av arbetsgivaren men det föll på att SAS slog bakut och sa att då kommer alla välja utländska bonusprogram som inte "kan" stoppas.

Jag kollade ett tag på att som du försöka maximera poäng med Amex platinum för 2-4-1 och hela kitet, men det föll för mig på att det blev för dyrt med alla avgifter, tveksam spend och dyrare biljetter.....

Men med rätt förutsättningar så är det ett smart sätt att komma åt en flygning i first class vilken är jäkligt dyr att köpa för stålar!

Att själv pröjsa 1500 kr extra bara för några thai poäng är dock fortfarande inte en bra affär.


Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-08-13 at 07:32, skrev Stefan:

Tack för alla tips, MPR när den är som bäst!

//S 

Du är välkommen till Uppsala ändå 🍻

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige





Detta summerar problematiken så att säga. Det verkar vara "nån annan" som betalar extra för lejonparten av poängen, möjligen en arbetsgivare eller kunder kanske. Sen toppas det upp med någon privatbetald flight. Ett typexempel på hur bolaget med sitt bonusprogram knyter till sig resenären trots högre priser.

Ett tag försökte man förbjuda poäng registrering på resor betalda av arbetsgivaren men det föll på att SAS slog bakut och sa att då kommer alla välja utländska bonusprogram som inte "kan" stoppas.

Jag kollade ett tag på att som du försöka maximera poäng med Amex platinum för 2-4-1 och hela kitet, men det föll för mig på att det blev för dyrt med alla avgifter, tveksam spend och dyrare biljetter.....

Men med rätt förutsättningar så är det ett smart sätt att komma åt en flygning i first class vilken är jäkligt dyr att köpa för stålar!

Att själv pröjsa 1500 kr extra bara för några thai poäng är dock fortfarande inte en bra affär.


Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk



Nej, man betalar inte 1500kr extra enbart för poängen, då kan man lika gärna köpa poängen utan att flyga.
Samtidigt så betalar jag inte 1500kr mindre för en jävligare resa.
Med rätt förutsättningar så varierar det självklart vad som ”lönar” sig eller inte. 1500kr mer är alltid 1500kr mer oavsett vad man får för pengarna.
400kr för ett kilo oxfilé är mer pengar än 39kr för ett kilo flintastek. Det kommer man inte ifrån.
Nu säger jag inte att Thai är någon direkt oxfilé, jag jämför bara kronor mot kronor.

Flyger man 1gång per år och dessutom ligger på någon 25% poäng, så kommer man knappt opp i poäng som är användbart till något. Kanske en ostmacka och en cola på något SAS-flyg.
Tror ingen betalar 1500kr för en ostmacka i vanliga fall, således gör man inte heller det när man bokar ett flyg.

Som sagt. Första inlägget var lite sarkastiskt, men alltid kul att fördriva riden på forum.

Link to comment
Dela på andra sajter



Nej, man betalar inte 1500kr extra enbart för poängen, då kan man lika gärna köpa poängen utan att flyga.
Samtidigt så betalar jag inte 1500kr mindre för en jävligare resa.
Med rätt förutsättningar så varierar det självklart vad som ”lönar” sig eller inte. 1500kr mer är alltid 1500kr mer oavsett vad man får för pengarna.
400kr för ett kilo oxfilé är mer pengar än 39kr för ett kilo flintastek. Det kommer man inte ifrån.
Nu säger jag inte att Thai är någon direkt oxfilé, jag jämför bara kronor mot kronor.

Flyger man 1gång per år och dessutom ligger på någon 25% poäng, så kommer man knappt opp i poäng som är användbart till något. Kanske en ostmacka och en cola på något SAS-flyg.
Tror ingen betalar 1500kr för en ostmacka i vanliga fall, således gör man inte heller det när man bokar ett flyg.

Som sagt. Första inlägget var lite sarkastiskt, men alltid kul att fördriva riden på forum.

Jag har för mig att en muffin kostade 2500 poäng på SAS.

Att bränna poängen där är också en dålig affär ;-)

Fast helt klart bättre än att låta dem brinna inne som jag gjort några gånger ;-(

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...