Jump to content
IGNORERAD

Fördelar med att vara gifta?


carpediem86

Recommended Posts

Hej!
Vi har gift oss formellt/lagligt nu ett par år efter vår ceremoni i Thailand. Av olika anledningar fixade vi inte pappersarbetet redan då, men vi och alla runtomkring har sett oss som gifta sedan ceremonin :)
 

Min fru sa att det inte gills per automatik i Thailand då vi gifte oss borgerligt nu i Sverige, utan vi måste översätta ett par papper och skicka in och fixa lite. Däremot kan man få 1 års visa verkar det som om man är gift med någon från Thailand.

Finns det fler fördelar eller något man bör tänka på? Vi bor i Sverige permanent, men reser till Thailand nu och då. Kommande resa blir bara runt en månad i just Thailand, men det kanske blir en längre vända någon gång framöver.

 

Två bilder från då (drygt 2 år sedan) och nu.

 

 

IMG_5350.JPG

1.jpg

Ändrades av carpediem86
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • carpediem86

    5

  • nissehult_13

    4

  • broder tuk tuk

    3

  • NilsGJ

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Fredman

Resorna till Thailand blir dubbelt så dyra och hälften så roliga! Skoja bara, grattis till en söt fru. 

Det finns väl ett typ av visum som gift där det krävs mindre pengar på banken i Thailand om du ska bo där en längre tid. Logiken i det är inte lätt. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du tex ett 60 dagars visum så kan du förlänga 30 dagar och sen får du förlänga 60 dagar till om du är reggad gift i Thailand.

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minutes ago, nissehult_13 said:

Har du tex ett 60 dagars visum så kan du förlänga 30 dagar och sen får du förlänga 60 dagar till om du är reggad gift i Thailand.

Det låter bra, för ett par år sen så var jag där ca 6 månader vilket var min längsta resa hittills. Det blev rätt besvärligt då jag inte hade fixat något visum i förväg och behövde åka in/ut ur landet två gånger + förlänga mitt 30 dagars visa som man får när man kommer dit. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en del att läsa på https://www.siam-legal.com/Thailand-visa/Thailand-Marriage-Visa.php

 

QUALIFICATIONS

  • Must be married to a Thai national

    This is substantiated through a Marriage Certificate. There are instances (depending on the processing immigration office) when a copy of an Affirmation of Freedom to Marry is also required. This affirmation is obtained by the foreigner from his embassy in Thailand.

  • Must meet the financial requirement
    • Security deposit of THB 400,000 in a Thai Bank Account for at least 2 months prior to the visa application; or
    • Monthly income of at least THB 40,000. A letter from the foreigner embassy has to be shown to verify this income

    Supporting documents as proof of the security deposit in a Thai bank are as follows:

    • Updated bank book or passbook
    • Bank letter stating that the money had been deposited to the account from an overseas source for not less than 2 months.
  • Other documents that may be required to be presented:*
    • Police Clearance
    • Medical Certificate

* These are not required if the visa application is submitted inside Thailand, though there are rare occasions, however, when an official from the Thai embassy or consulate may ask for these documents before issuance of the visa.

Vissa har det bra, andra har det bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart skall du se till att regga att ni är gifta i Thailand. Juridiskt är det viktigt och du skall samtidigt se till att din frus status ändras ifrån ogift till gift i olika thailändska register som, ID-kort, pass, Blue book, körkort mm.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Självklart skall du se till att regga att ni är gifta i Thailand. Juridiskt är det viktigt och du skall samtidigt se till att din frus status ändras ifrån ogift till gift i olika thailändska register som, ID-kort, pass, Blue book, körkort mm.

 

Och att 50/50 gäller vid skillsmässa.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner du for en längre vistelse i Thailand kan du soka O-visa baserat på ert giftermål i Sverige.  Då kan du få upp till 12-månader utan att visa upp sparade pengar. Det kan goras på Ambassaden i S-holm eller Konsulatet i GBG.

 

Det krävs: (Detta från Thailändska konsulatet GBG)

  • För du som har familjeanknytning till thailändsk medborgare:

    - En kopia på vigselbevis. 

    - En kopia på maka/makes Thai ID-kort och Thai pass eller barns Thai födelseattest

    - En kopia på maka/makes eller barns Thai husregistreringsbok (Ta-bian-ban)

    - Personbevis (familjebevis eller civilståndsändamål) från Skatteverket 
  • Avgift 600 kr per person för Single Entry (en inresa). 
  • Avgift 1 500 kr per person för Multiple Entry (flera inresor inom ett år). 
  • Visumavgift betalas endast i form av kontanter. 
  • Tänk på att alla ska ha sina egna handlingar även om man lämnar in ansökan tillsammans. 
  • Alla kopior ska vara i A4-storlek.
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev thomas001:

Känner du for en längre vistelse i Thailand kan du soka O-visa baserat på ert giftermål i Sverige.  Då kan du få upp till 12-månader utan att visa upp sparade pengar. Det kan goras på Ambassaden i S-holm eller Konsulatet i GBG.

 

Det krävs: (Detta från Thailändska konsulatet GBG)

  • För du som har familjeanknytning till thailändsk medborgare:

    - En kopia på vigselbevis. 

    - En kopia på maka/makes Thai ID-kort och Thai pass eller barns Thai födelseattest

    - En kopia på maka/makes eller barns Thai husregistreringsbok (Ta-bian-ban)

    - Personbevis (familjebevis eller civilståndsändamål) från Skatteverket 
  • Avgift 600 kr per person för Single Entry (en inresa). 
  • Avgift 1 500 kr per person för Multiple Entry (flera inresor inom ett år). 
  • Visumavgift betalas endast i form av kontanter. 
  • Tänk på att alla ska ha sina egna handlingar även om man lämnar in ansökan tillsammans. 
  • Alla kopior ska vara i A4-storlek.

Det är bara single entry som går söka direkt i Gbg numera, dock kunde de bistå med hjälp via Visumservice Gbg.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev NilsGJ:

Det är bara single entry som går söka direkt i Gbg numera, dock kunde de bistå med hjälp via Visumservice Gbg.

Vadå gift behövs inte ,har man gemensamt barn med th å bor samman i sverige så får man non-imm O .Det fick jag i Stockholm 1 år så var det för mig 13 FEB 2018 .Finns kanske många olika sätt att få visa O 1 åt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minutes ago, NilsGJ said:

Det är bara single entry som går söka direkt i Gbg numera, dock kunde de bistå med hjälp via Visumservice Gbg.

Det tror jag inte på! Känner folk som nyss har fått multiple entry i GBG. Visumservice utfärdar inga visa!!! Dom hjälper dig om du inte klarar av fylla i blanketter,bor långt ifrån GBG m.m Givetvis mot en avgift.

 

Om du kollar konsulatets hemsida så erbjuder dom fortfarande mutiple entry O-visa i GBG.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Självklart skall du se till att regga att ni är gifta i Thailand. Juridiskt är det viktigt och du skall samtidigt se till att din frus status ändras ifrån ogift till gift i olika thailändska register som, ID-kort, pass, Blue book, körkort mm.

 

Juridiskt är det viktigt säger du men varför?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra fråga, de fördelar jag ser har och göra med visumhantering om skall bo där eller tillbringa lång tid där. För de med låg inkomst så är det skillnad på 400000 och 800000 som gäller om man ej är gift och vill ha 1-årsvisa. Sedan kan du stanna i landet 9 månader med 1 visarun om du startar med turistvisum 60 dagar.

Ändrades av nissehult_13

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är främst med visum det finns något fördel alltså verkar det som. Man kan inte öppna bankkonto eller göra något annat nu som gift som man inte fick göra tidigare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med att vara gifta är att man har en underbar fru. :give_heart:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev carpediem86:

Det är främst med visum det finns något fördel alltså verkar det som. Man kan inte öppna bankkonto eller göra något annat nu som gift som man inte fick göra tidigare?

Öppna bankkonto "går att göra", men det beror på banken. Jag har öppnat med bara turistvisum men läst de som har haft problem.

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, Kenneth4618 said:

Fördelen med att vara gifta är att man har en underbar fru. :give_heart:

Haha, ja absolut. Jag visste inte ens om att det fanns några lagliga fördelar med att vara gifta i Thailand förrän ett par dagar sen. Tänkte bara starta en tråd för att kolla om det var något mer än långa visum som jag får möjlighet till numer :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, nissehult_13 said:

Öppna bankkonto "går att göra", men det beror på banken. Jag har öppnat med bara turistvisum men läst de som har haft problem.

 

Okej det visste jag inte. Jag försökte öppna ett bankkonto för 2-3 år sedan. Jag tror att det var på Bangkok bank. De sa att det inte var möjligt men jag undersökte inte något mer kring det då. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev carpediem86:

 

Okej det visste jag inte. Jag försökte öppna ett bankkonto för 2-3 år sedan. Jag tror att det var på Bangkok bank. De sa att det inte var möjligt men jag undersökte inte något mer kring det då. 

Det är Bangkok bank jag har konto hos, men öppnade det i Phichit.

Nissehult_13

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev thomas001:

Det tror jag inte på! Känner folk som nyss har fått multiple entry i GBG. Visumservice utfärdar inga visa!!! Dom hjälper dig om du inte klarar av fylla i blanketter,bor långt ifrån GBG m.m Givetvis mot en avgift.

 

Om du kollar konsulatets hemsida så erbjuder dom fortfarande mutiple entry O-visa i GBG.

Det står fel på hemsidan, jag var där i februari och sökte...kanske turistvisum dina bekanta sökte för synd om fler åker dit och tror de kan söka multiple.

Och ja jag vet vad visumservice jobbar med, hon på konsulatet kunde som sagt hjälpa till med kontakt så det är på det sättet de löser multi numera eftersom det måste sökas i Sthlm.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev pontiac:

Vadå gift behövs inte ,har man gemensamt barn med th å bor samman i sverige så får man non-imm O .Det fick jag i Stockholm 1 år så var det för mig 13 FEB 2018 .Finns kanske många olika sätt att få visa O 1 åt ?

Ja räcker med familjeanknytning så antingen gift eller barn.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Mankan:

Juridiskt är det viktigt säger du men varför?

Thailand har liknande regler som finns i 'Sverige att om du är gift kan du t.ex inte belåna eller sälja ett hus utan den andres samtycke. Om du som man har tillgångar i Thailand och sedan dör hur skall din thailändska fru då kunna ärva dig om ni inte är gifta? Sedan alla regler om skilsmässa och hur boet skall delas. Om man inte regisrerar sitt giftermål i Thailand så är man ogift och vad är det för fördel med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Thailand har liknande regler som finns i 'Sverige att om du är gift kan du t.ex inte belåna eller sälja ett hus utan den andres samtycke. Om du som man har tillgångar i Thailand och sedan dör hur skall din thailändska fru då kunna ärva dig om ni inte är gifta? Sedan alla regler om skilsmässa och hur boet skall delas. Om man inte regisrerar sitt giftermål i Thailand så är man ogift och vad är det för fördel med det?

Fördel med att inte registrera vet jag inte. Jag undrade bara eftersom jag och min sambo är just bara sabo och inte gifta. Hon har hus som hon själv har betalt för så själv har jag inga tillgångar i Thailand. Vi åker på semester i Thailand 1-2månader om året. Ett arv kan man lösa med testamente vilket jag gjort För mina tillgångar i Sverige. Men då är det ju under vissa förutsättningar man kan ha något att vinna på att vara gifta i Thailand.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-08-11 at 13:36, skrev thomas001:

Det tror jag inte på! Känner folk som nyss har fått multiple entry i GBG. Visumservice utfärdar inga visa!!! Dom hjälper dig om du inte klarar av fylla i blanketter,bor långt ifrån GBG m.m Givetvis mot en avgift.

 

Om du kollar konsulatets hemsida så erbjuder dom fortfarande mutiple entry O-visa i GBG.

O-A  visa går ej att få utfärdat i Göteborg. Hur det är med övriga O-visa vet jag ej.

 

Application for Non-Immigrant visa "O-A" Long Stay must only be submitted at the Royal Thai Embassy in Stockholm. The Consulate in Gothenburg can no longer issue this type of visa. 

 

http://www.thaiconsulate.se/General-information.htm

 

/biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är stora fördelar om man får barn tillsammans, som gifta räknas du automatiskt som barnets far, som ogifta blir det en jobbig procedur med besök hos domstol och annat trams, det räcker inte att ta på sig faderskapet.

Finns andra fördelar också, de flesta är redan nämnda i tråden.

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...