Jump to content
IGNORERAD

Vart är det bäst att bo i Thailand


Pele

Recommended Posts

Hej, troligen startar jag en tråd nu som det finns massor med inlägg om. Men eftersom jag just nu ställer just denna fråga så skulle jag vilja samla svaren i en tråd.

Vi funderar på att pröva att bo i Thailand några år. Försörjningen är inga problem i vårt fall. Vi vill bo nära havet - förslagsvis Rayong, Pattaya, Hua Hin e t c. VI har ett ettårigt barn som bör kunna gå på lämpligt dagis (för att träffa kompisar). Som boende hade vi tänkt något litet hus eller barnvänlig lägenhet för inte mer än 20.000 baht/månad. Måste vara ett barnvänligt område. Måste finnas tillgång till bredband. En liten svensk koloni skulle inte skada.

Min fru kommer från Udon Thani så jag tänkte inregistrera en firma där och sedan öppna en filial där vi bor (skall tydligen vara enklast) och ägna mig åt exportering av vissa varor (mest på skoj, inte för försörjningens skull).

Vad säger ni? Var är det bäst att bo?

Hälsningar

PianoPele

Ps. Sen ska jag fortsätta på mitt fotoreportage i bergen. Har lite idéer.

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Bäste herr Pele!

Suktar man efter svenskkoloni så är grabbarna runt f restaurang Flaggan i Pattaya ett utmärkt alternativ.

Man kan äta köttbullar, schnitzel och pytti i panna varenda dag och bearnaissåsen fattas aldrig.

Det lånas ut gratis rullstollar till de behövande och man får lärdomsrika lektioner i hur man dansar runt en stång ( obs ej midsommarstång)

Dessutom ordnar kolonins egen travelagency Nonki billigare biljetter till Thailand.

Jag förmodar att det är svenskkoloni ni söker och inte en svensk kolonilott. I annat fall så får ni vända er till di som sköter potatis och dillodlingen i Thailand.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej, troligen startar jag en tråd nu som det finns massor med inlägg om. Men eftersom jag just nu ställer just denna fråga så skulle jag vilja samla svaren i en tråd.

Vi funderar på att pröva att bo i Thailand några år. Försörjningen är inga problem i vårt fall. Vi vill bo nära havet - förslagsvis Rayong, Pattaya, Hua Hin e t c. VI har ett ettårigt barn som bör kunna gå på lämpligt dagis (för att träffa kompisar). Som boende hade vi tänkt något litet hus eller barnvänlig lägenhet för inte mer än 20.000 baht/månad. Måste vara ett barnvänligt område. Måste finnas tillgång till bredband. En liten svensk koloni skulle inte skada.

Min fru kommer från Udon Thani så jag tänkte inregistrera en firma där och sedan öppna en filial där vi bor (skall tydligen vara enklast) och ägna mig åt exportering av vissa varor (mest på skoj, inte för försörjningens skull).

Vad säger ni? Var är det bäst att bo?

Hälsningar

PianoPele

Ps. Sen ska jag fortsätta på mitt fotoreportage i bergen. Har lite idéer.

Jag skulle satasa på Kho Lanta!

Det är enda ort som barnet kan få både Thai och Svenska på dagis.

Sedan finnes två Svenska skolor F-9 på ön.

Pattaya är ett bra alternativ men det blir att gå på engelska dagis mm.

En lägenhet för 15000b/m. går att hitta lätt.

Hua Hin har en Svenskskola F-6 tror jag,

Phuket har en Svenskskola F-9

sök på "Svenskskola i Thailand" 

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Ps. Sen ska jag fortsätta på mitt fotoreportage i bergen. Har lite idéer.

Låter lovande. en uppföljning 20 år senare skulle vara otroligt kul att få ta del av i någon form, bok, artiklar, tv-film, fotoutställning etc. Tror du skulle kunna skapa rätt så mycket intresse för ett sånt projekt. För att inte tala om hur kul det måste vara att jobba på något sådant projekt. Hur som helst, önskar dig alla lycka till med planerna. :)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en konstig dröm för ett tag sen. Jag var uppe i bergen norr om Chaing Mai där jag vistades för ca 20 år sen och allt var förändrat. Det var olika köpcentrum där - typ svenska stora köpcentrum - och byarna fanns inte kvar... Men ändå så gick man omkring på spångar... Men det var köpcentrum utan folk och liv...

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet hur det är att bo i Rayong?

PianoPele

En darrning vid ögonens möte

www.thaitribes.com

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Finns stora svensk områden i Rayong. Bra och lugnt för den som gillar det. Vad svensk områden heter kommer jag inte ihåg. Men gå in och sök.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenskområdena heter Mae Phim och Chackapong och ligger 2 mil öster om Rayong och några km öster om Ban Phe

Själva Rayong är en normal industristad men minimalt med turistställen inne i stan

Finns ett flertal köpcentrum som är OK i stan. BigC, Tesco, LaemThong och sedan finns ett flertal stora byggmarknader för husbyggare som mig  :great::mdr:

48000 invånare i stan

Områdena öster om stan är fina stränder

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...