Jump to content
broder tuk tuk

Pensionär i Thailand

Recommended Posts

broder tuk tuk

Den senaste tiden har det klagats och gnällts bland pensionärerna som bor mer permanent i Thailand över hur illa behandlade dom är som inte får sjukförsäkring täckt av svenska sjuksystemet.

Men då undrar man ju lite hur dessa åldringar tänker.

Jag tror ju inte att gamle Lasse eller Ulla som lever som fattigpensionärer i Sverige ser med blida ögon på att en massa jetsetgamlingar ligger på beachen i Thailand och solar sig när dom flesta andra pensionärer får nöja sig med en bit falukorv och tre potatisar till middag på ålderdomshemmet och sen stapla runt i -10 grader på den dagliga turen runt parken bland snö och is.

Åker man ner och bosätter sig i Thailand på gamla dar får man ju se till att ha sparat så pass mycket pengar så att man själv kan bekosta sin sjukförsäkring.

Och i dom flesta fall är det knappast fattigpensionärerna som bosätter sig i Thailand och köper hus och annat.

Därför klingar det lite dåligt när denna grupp av elitpensionärer kräver ytterligare förmåner.

Är det inte gnäll om sänkta skatter så är det gnäll om fri sjukvård.

Jag tycker att Gamla Agda och gamle Rolf som lever kungligt i värmen själva kan betala sina sjukkostnader om dom nu valt att flytta till värmen.  Det har dom flesta råd med bara dom vill.

BTT

• Ge karma 3
  • Minus 11
  • Tummen upp 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
SWED THAI
7 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Den senaste tiden har det klagats och gnällts bland pensionärerna som bor mer permanent i Thailand över hur illa behandlade dom är som inte får sjukförsäkring täckt av svenska sjuksystemet.

Men då undrar man ju lite hur dessa åldringar tänker.

Jag tror ju inte att gamle Lasse eller Ulla som lever som fattigpensionärer i Sverige ser med blida ögon på att en massa jetsetgamlingar ligger på beachen i Thailand och solar sig när dom flesta andra pensionärer får nöja sig med en bit falukorv och tre potatisar till middag på ålderdomshemmet och sen stapla runt i -10 grader på den dagliga turen runt parken bland snö och is.

Åker man ner och bosätter sig i Thailand på gamla dar får man ju se till att ha sparat så pass mycket pengar så att man själv kan bekosta sin sjukförsäkring.

Och i dom flesta fall är det knappast fattigpensionärerna som bosätter sig i Thailand och köper hus och annat.

Därför klingar det lite dåligt när denna grupp av elitpensionärer kräver ytterligare förmåner.

Är det inte gnäll om sänkta skatter så är det gnäll om fri sjukvård.

Jag tycker att Gamla Agda och gamle Rolf som lever kungligt i värmen själva kan betala sina sjukkostnader om dom nu valt att flytta till värmen.  Det har dom flesta råd med bara dom vill.

BTT

Men själv är du ju intresserad av en försäkring i Thailand eller?

Har för mig att du var inne på FB-gruppen Sjukförsäkring i Thailand.

Mvh. SWED THAI

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Esspe
1 timme sedan, skrev janne_h:

Dock infinner sig då ett annat problem. Då Sverige under lång tid importerat folk från andra länder som nu kommit upp till åren. Vilket gör att det finns många invandrare som nu blivit pensionärer efter många år i Sverige. Vilket gör det väldigt dyrt och svårlöst för Sverige att skriva sjukvårdsavtal med alla möjliga länder som Irak afrikanska länder mm. Då man naturligtvis inte kan lyfta ut till exempel Thailand att ha någon särställning vad gäller sjukvårdsavtal jämfört med andra länder dit svenska pensionärer vill bo när dom pensioneras.

Enkelt avhjälpt genom att man sätter sjukvården i relation till att man betalar skatt även som boende utomlands. Därmed skulle alla garantipensioner inte gälla för sjukvårdsavtal. Ett annat krav skulle ju vara att man skattat exempelvis 30 år i Sverige. 

• Ge karma 6
  • Tummen upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
janne_h
Inlagd (ändrad)
1 timme sedan, skrev Esspe:

Enkelt avhjälpt genom att man sätter sjukvården i relation till att man betalar skatt även som boende utomlands. Därmed skulle alla garantipensioner inte gälla för sjukvårdsavtal. Ett annat krav skulle ju vara att man skattat exempelvis 30 år i Sverige. 

Fast garantipensioner gäller ju inte för dom som bor utomlands. Var ju den gamla damen som det skrevs om i Aftonbladet, som flyttade till sin son i HuaHin. När FK fick veta om detta så drog dom ju in hennes garantipension pronto.

Vilket sonen satt och grät ut om i aftonbladet. Så garantipensioner är ju en ickefråga i detta sammanhang redan innan.

Citat"Har du garantipension får du behålla den om du flyttar till ett land inom EU/ EES, Schweiz och i vissa fall Kanada. Har du garantipension till omställningspension eller änkepension får du bara behålla garantipensionen om du flyttar till ett land inom EU/ EES, Schweiz och i vissa fall Kanada." Slut Citat Källa pensionsmyndigheten  https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/pensionar-utanfor-sverige/du-som-ar-bosatt-utanfor-sverige

Ändrades av janne_h
  • Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Jive
Inlagd (ändrad)

Jag undrar egentligen vad som är dyrast för en till åren kommen farang i Thailand - en dyr sjukförsäkring eller betala sjukvården ur egen ficka på ett statligt sjukhus. Jag lutar bestämt åt att det andra alternativet blir billigare.

Ändrades av Jive
  • Ge karma 6
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Esspe
20 minuter sedan, skrev janne_h:

Fast garantipensioner gäller ju inte för dom som bor utomlands. Var ju den gamla damen som det skrevs om i Aftonbladet, som flyttade till sin son i HuaHin. När FK fick veta om detta så drog dom ju in hennes garantipension pronto.

Vilket sonen satt och grät ut om i aftonbladet. Så garantipensioner är ju en ickefråga i detta sammanhang redan innan.

Citat"Har du garantipension får du behålla den om du flyttar till ett land inom EU/ EES, Schweiz och i vissa fall Kanada. Har du garantipension till omställningspension eller änkepension får du bara behålla garantipensionen om du flyttar till ett land inom EU/ EES, Schweiz och i vissa fall Kanada." Slut Citat Källa pensionsmyndigheten  https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/pensionar-utanfor-sverige/du-som-ar-bosatt-utanfor-sverige

Ja just precis. Så har man ingen intjänad "riktig" pension ska man inte heller kunna ta del av något ev. vårdavtal om man bosätter sig utomlands. 

• Ge karma 2
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
janne_h
Ja just precis. Så har man ingen intjänad "riktig" pension ska man inte heller kunna ta del av något ev. vårdavtal om man bosätter sig utomlands. 
Problemet för politikerna (speciellt vänsterpolitiker) med detta skulle vara att man tydligt pekar ut att vård utomlands är en klassfråga. Vilket knappast är samma sak som att man inte får ta med sig garantipensionen vid flytt. Jag förstår hur du tänker. Men i realiteten ett politiskt minfält.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
thaiola

Dock infinner sig då ett annat problem. Då Sverige under lång tid importerat folk från andra länder som nu kommit upp till åren. Vilket gör att det finns många invandrare som nu blivit pensionärer efter många år i Sverige. Vilket gör det väldigt dyrt och svårlöst för Sverige att skriva sjukvårdsavtal med alla möjliga länder som Irak afrikanska länder mm. Då man naturligtvis inte kan lyfta ut till exempel Thailand att ha någon särställning vad gäller sjukvårdsavtal jämfört med andra länder dit svenska pensionärer vill bo när dom pensioneras.

skriver du 

men i Canade och tillexempel har man betald sjukvard om jag inte har fel 

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
janne_h
2 timmar sedan, skrev thaiola:

skriver du 

men i Canade och tillexempel har man betald sjukvard om jag inte har fel 

Kan ju vara så att Canada har ett ömsesidigt avtal åt andra hållet. Där dom köper sjukvård till sina medborgare av EU?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
broder tuk tuk
12 timmar sedan, skrev koppar55:

Har aldrig postat något nedsättande eller illa om dig men nu kan jag inte hålla mig längre.

Vad är det för skillnad på att ligga vid en strand i Thailand eller i södra Europa?

Vi som arbetat hela livet har ingen rätt till sjukvård efter pensioneringen?

Har du belägg eller källhänvisning på att alla svenska pensionärer kommer från överklassen?

Din huvudsyssla på MPR verkar vara att bara snacka skit om andra.

Jo i Sverige har alla rätt till fri sjukvård. Men varför ska svenska skattebetalare stå för sjukvårdkostnader för relativt välbärgade svenska pensionärer boendes i Thailand?

Som jag skrev innan är det knappast fattigpensionärerna som sitter och häckar i fina köpta hus i Thailand.

BTT

• Minus 1
  • Tummen upp 2
  • Snurrigt 3
  • Tråkigt 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Kenneth4618

Nu har jag ju köpt billiga räkor på Lidl i många år och därigenom sparat en massa pengar. Ska jag då inte få spendera dem i Thailand enligt dig?

• Ge karma 1
  • Haha 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information om sekretess och kakor

Sekretesspolicy