Jump to content
IGNORERAD

Pensionär i Thailand


broder tuk tuk

Recommended Posts

3 minuter sedan, skrev Boa52:

Helt klart jag betalade också men inte innan vi blev innsläpta som du skrev, alla måste betala på en vårdcentral i Sverige. Du ville få det som om det

var orättvist att ni måste betala men inte andra. Var får ni det ifrån att vissa bara behöver betala 50 kr vid ett läkarbesök vårdcentralen har inget med

soc eller bidrag, stenbords effekten

 

Vad kostar vården för vuxna?

 

Från vilken ålder du betalar för vård och tandvård varierar mellan de olika landstingen och regionerna, men du börjar betala tidigast från 18 år. Då gäller följande när du söker vård:

  • Besök hos läkare på en vårdcentral kostar högst 50 kr.
  • Läkarvård som ges efter remiss kostar högst 50 kronor.
  • Besök med remiss för annan sjukvårdande behandling än läkarvård kostar högst 25 kronor. Det kan till exempel vara ett besök hos en kurator, sjuksköterska eller sjukgymnast.
  • Vård med inläggning på sjukhus är utan kostnad.
  • Läkemedel på recept kostar högst 50 kronor.
  • Läkemedel som inte ingår i läkemedelsförmånen, till exempel hostmedicin, kostar fullt pris.
  • Förebyggande barn- och mödravård, rådgivning vid abort eller sterilisering samt vård vid graviditet och förlossning är avgiftsfri.
  • För asylsökande kostar en behandling hos en tandläkare 50 kronor om det är tandvård som inte kan vänta. Behandlingen ska då ske hos Folktandvården eller hos en tandläkare som tillhör en vårdgivare som landstinget slutit avtal med.
  • För den som vistas i Sverige utan tillstånd kostar behandling hos tandläkare 50 kronor om det är tandvård som inte kan vänta. Behandlingen ska då ske hos tandläkare som är anslutna till det statliga tandvårdsstödet.
  • Avgift för hjälpmedel skiljer sig åt mellan landstingen och regionerna

https://www.1177.se/Vasternorrland/Regler-och-rattigheter/Vard-i-Sverige-om-man-ar-asylsokande/'

 

Direkt från stenbordet :wacko: 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 630
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    52

  • Soengsang

    46

  • Batting

    39

  • Mankan

    35

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 minuter sedan, skrev Boa52:

Jag tycker det mera liknar att några av er sitter vid ett stenbord dricker ÖL och klagar, gnäller hur synd det är om er

Nej kompis, sista gången jag drack något som innehöll alkohol var på besök i Stockholm i April. Jag tillhör minoriteten av befolkningen som får vara extra vaksam på att inte bli packad för då blir det lättare att hejda arbetsplatsen jag är på (en månad till) än mig :-)

 

20180807_090831.thumb.jpg.675635512f15f3c9cc8cf3bf1d0119bf.jpg

 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick betala 250 spänn på ortopedakuten idag INNAN jag fick träffa läkaren. Men jag är ju svensk från födseln 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev frogfish:

Trots åtminstone normalbegåvning, så förstod jag inte ett dugg av det du skrev här.

 

Sen var vi inte på en vårdcentral, det var SöS-akuten. Och det blev ingen vård innan kreditkortet dragits.

 

Kan du inte helt enkelt hålla dig borta från diskussioner när du inte förstår vad de andra pratar om?

Du skrev alldrig att det var SoS-akuten det blir en annan sak. Så det är väl du som ska skriva vad som egentligen hände inte bara försöka få det till

att det var orättvist

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Knasen:

 

Vad kostar vården för vuxna?

 

Från vilken ålder du betalar för vård och tandvård varierar mellan de olika landstingen och regionerna, men du börjar betala tidigast från 18 år. Då gäller följande när du söker vård:

  • Besök hos läkare på en vårdcentral kostar högst 50 kr.
  • Läkarvård som ges efter remiss kostar högst 50 kronor.
  • Besök med remiss för annan sjukvårdande behandling än läkarvård kostar högst 25 kronor. Det kan till exempel vara ett besök hos en kurator, sjuksköterska eller sjukgymnast.
  • Vård med inläggning på sjukhus är utan kostnad.
  • Läkemedel på recept kostar högst 50 kronor.
  • Läkemedel som inte ingår i läkemedelsförmånen, till exempel hostmedicin, kostar fullt pris.
  • Förebyggande barn- och mödravård, rådgivning vid abort eller sterilisering samt vård vid graviditet och förlossning är avgiftsfri.
  • För asylsökande kostar en behandling hos en tandläkare 50 kronor om det är tandvård som inte kan vänta. Behandlingen ska då ske hos Folktandvården eller hos en tandläkare som tillhör en vårdgivare som landstinget slutit avtal med.
  • För den som vistas i Sverige utan tillstånd kostar behandling hos tandläkare 50 kronor om det är tandvård som inte kan vänta. Behandlingen ska då ske hos tandläkare som är anslutna till det statliga tandvårdsstödet.
  • Avgift för hjälpmedel skiljer sig åt mellan landstingen och regionerna

https://www.1177.se/Vasternorrland/Regler-och-rattigheter/Vard-i-Sverige-om-man-ar-asylsokande/'

 

Direkt från stenbordet :wacko: 

Ja om du är asylsökande är det väl riktigt, som asylsökande har man väl inte kunnat tjäna in några pengar. Ingen har skrivet om asylsökande

utan bara om invandrare

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Boa52:

Du skrev alldrig att det var SoS-akuten det blir en annan sak. Så det är väl du som ska skriva vad som egentligen hände inte bara försöka få det till

att det var orättvist

Det är väll för helvete orättvist när papperslösa och utvisade som är kvar i landet betalar 50 spänn för vård.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev Fritz:

Om arbetsförmågan bedöms vara nedsatt med 25% eller mer under överskådlig framtid så tilldöms man sjukersättning som det heter. Det är alltså en ersättning från en försäkring och inget bidrag eller pension.

Men den bedömningen har blivit mycket, mycket tuffare idag än för ett antal år sedan. I stället skickar man över folk till arbetsförmedlingen för att dom ska ta ansvaret för att hitta något annat jobb man ska vara kapabel att utföra. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Boa52:

Du skrev alldrig att det var SoS-akuten det blir en annan sak. Så det är väl du som ska skriva vad som egentligen hände inte bara försöka få det till

att det var orättvist

Nä, jag skrev "akuten". Men inte ens du kan väl på allvar tro att jag menade vårdcentralen om jag skrev "akuten"?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Kenneth4618:

Det är väll för helvete orättvist när papperslösa och utvisade som är kvar i landet betalar 50 spänn för vård.

Har väl inget med det jag svara  Frogfish om han hade ju försäkring men ville få till det att det var orättvist. Min fru och tror inte hans fru sökte asyl i Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Fick betala 250 spänn på ortopedakuten idag INNAN jag fick träffa läkaren. Men jag är ju svensk från födseln 

Det är bara Boa som får betala efteråt (om han har lust)…..

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev SatanG:

 

 

Hur vore det att själv svara på frågor någon gång när jag svarar på dina?

 

/ SatanG

Frågor av typen "när skall du sluta slå din fru" går inte att svara på....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Tallviking:

Frågor av typen "när skall du sluta slå din fru" går inte att svara på....

 

Nä det låter som en fråga du antagligen har svårt att svara på. 

 

Men att fråga andra om dom tror svenska politiker är svenskar eller från en annan planet hoppas jag du iaf fick svar på, den var ju ganska begåvad eller hur?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Boa52:

Har väl inget med det jag svara  Frogfish om han hade ju försäkring men ville få till det att det var orättvist. Min fru och tror inte hans fru sökte asyl i Sverige

Ett tips Boa. Läs hans inlägg från början igen så kanske det klarnar. Men oddsen för det är låga

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Ett tips Boa. Läs hans inlägg från början igen så kanske det klarnar. Men oddsen för det är låga

Jag tror du menar att oddsen är höga. 😉

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Jive:

Jag tror du menar att oddsen är höga. 😉

Att han ska förstå?Oddsen är nog väldigt låga på det.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev måne:

Att han ska förstå?Oddsen är nog väldigt låga på det.

Låga odds = hög sannolikhet. Jag tror nog tvärtom, sannolikheten att han ska förstå är nog väldigt låg = höga odds😎

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-08-07 at 11:21, skrev måne:

Ibland undrar jag om de verkligen har Sveriges bästa för sina ögon.En svensk verkar inte vara så mycket värd i en politikers ögon,förutom dem själva då förstås.

Spooncreek,kan du vidareutveckla vad du ogillade i min åsikt.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev frogfish:

Låga odds = hög sannolikhet. Jag tror nog tvärtom, sannolikheten att han ska förstå är nog väldigt låg = höga odds😎

Nu blandade jag ihop det,självklart är det som du skriver.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas ni förstod vad jag menade ändå ;)

Annars får ni fråga Boa

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2018‎-‎08‎-‎06 at 16:03, skrev broder tuk tuk:

 

Jo i Sverige har alla rätt till fri sjukvård. Men varför ska svenska skattebetalare stå för sjukvårdkostnader för relativt välbärgade svenska pensionärer boendes i Thailand?

 

Som jag skrev innan är det knappast fattigpensionärerna som sitter och häckar i fina köpta hus i Thailand.

 

BTT

Har arbetat på en verkstad hela mitt liv och kärringen städar.

Blir pensionär om några år och då är man fattigpensionär som sitter och häckar i vårat fina hus i Thailand.

Just sjukförsäkringen är man mest orolig för.

 

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
18 minuter sedan, skrev Galten:

Har arbetat på en verkstad hela mitt liv och kärringen städar.

Blir pensionär om några år och då är man fattigpensionär som sitter och häckar i vårat fina hus i Thailand.

Just sjukförsäkringen är man mest orolig för.

 

 

 

Förstår det men du är nog ganska unik i situationen. Nog inte många fattigpensionärer som kan köpa hus i Thailand.

 

Däremot hyra hus för 5-10000 baht kan man ju.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Förstår det men du är nog ganska unik i situationen. Nog inte många fattigpensionärer som kan köpa hus i Thailand.

 

Däremot hyra hus för 5-10000 baht kan man ju.

 

BTT

Vi hyrde hus i BKK för 3000 i månaden, i 3 månader under tiden vi renoverade vårt.

OK inte jättecentralt, men bra läge, 30 meter från vårt hem, bara 4 rum och Thaikök, men helt OK och med 2 badrum.

 

Sen köpte vi räkmackor till hela släkten!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Förstår det men du är nog ganska unik i situationen. Nog inte många fattigpensionärer som kan köpa hus i Thailand.

 

Däremot hyra hus för 5-10000 baht kan man ju.

 

BTT

Är nog ännu fattigare än de flesta som kan sälja hus eller bostadsrätt i Sverige och flytta då jag bara har hyresrätt och kör i en opel😞

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
3 minuter sedan, skrev Galten:

Är nog ännu fattigare än de flesta som kan sälja hus eller bostadsrätt i Sverige och flytta då jag bara har hyresrätt och kör i en opel😞

 

Men varför inte göra som Stefan5300 istället då och hyra ett hus billigt?

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...