Jump to content
IGNORERAD

Pensionär i Thailand


broder tuk tuk

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev SatanG:

Vilken känsla skapas hos dig när du ser en politiker i tv som du vet ljuger och att han med största sannolikhet vet om att han gör det? Är inte det ett väljarförakt som förr eller senare slår tillbaka? För mig går det inte att skylla på "ändamålet helgar alla medel" för då förnekar man samtidigt de demokratiska värderingarna vi har.

 

/ SatanG

Ändrades 2 timmar sedan av SatanG

Men hur i hela friden ska vi få bättre politiker enligt din mening? Jag menar det ingår ju liksom inte i grundlagen eller dom mänskliga rättigheterna att vi ska ha perfekta politiker utan vi får dom politiker vi förtjänar via fria val, eller hur? Det vore intressant att veta hur du och andra med mer eller mindre med politikerförrakt i ryggmärgen anser hur det ska gå till för att vi ska få eliten att styra landet på ett bättre (mer demokratiskt) sätt än nu.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 630
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    52

  • Soengsang

    46

  • Batting

    39

  • Mankan

    35

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hela diskussionen om huruvida pensionärerna i Thailand ska ha betald sjukförsäkring eller inte är egentligen absurd.
 
Finns väl inget land i världen som bekostar sjukförsäkring för pensionärer som är skrivna i Thailand.
 
BTT
Norge gör det. Dom har sjukvårdsavtal med Thailand.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev janne_h:

Norge gör det. Dom har sjukvårdsavtal med Thailand.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Norge gör det mycket riktigt, men de har inget avtal med Thailändska myndigheter, det är en försäkring du som Norrman har rätt till, och som dras på din pension som skatt.....ca 6-10%.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Norge gör det. Dom har sjukvårdsavtal med Thailand.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Dom kanske inte har tagit in lika många kulturberikare som också ska ha sin sjukvård och garantipension i alla värdens hörn när dom återvänder hem.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Norge gör det mycket riktigt, men de har inget avtal med Thailändska myndigheter, det är en försäkring du som Norrman har rätt till, och som dras på din pension som skatt.....ca 6-10%.

Dom kanske inte har tagit in lika många kulturberikare som också ska ha sin sjukvård och garantipension i alla värdens hörn när dom återvänder hem.

Norge gör det. Dom har sjukvårdsavtal med Thailand.

 

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

 

Man måste ju då som svenska kunna;

 

1. Emigrera till Norge

2. Flytta till Thailand som Norsk pensionär

 

 

 

 

Och helt plötsligt är problemet med sjukförsäkringen löst.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev John Khonken:

Där har du som vanligt fel. Med det röstsätt vi har får vi folk som vi ogillar lika mycket som dom vi vill ha. Någon rättvisa finns absolut inte.  Partierna sätter upp sina listor . Sedan är det bara för oss att TAKE IN OR LIVE IT.  I min värld inte demokrati.  När du ogillar en person då kan du stryka den. Men det krävs väldigt manga för att få bort den personen.

 

Fram för personval utan partibok

Stämmer inte.

 

Från www.val.se

En strykning påverkar inte

Valsedeln blir inte ogiltig om du stryker över eller stryker under en kandidat. Strykningen bortses från vid sammanräkningen och rösten räknas som en röst på partiet.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Soengsang:

Jo naturligtvis inte fri för dem som inte är medborgare eller utan uppehållstillstånd, det är väl därför det idag krävs försäkring för att få visum till Sverige.

 

Sen kan man ju fråga sig varför vissa folkgrupper/utlänningar prioriteras och tillåts få fri vård utan uppehållstillstånd/medborgarskap samt till 50kr i vårdavgift, skillnad på skit och pannkaka? 

Det där gäller väl akutvård?

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
9 timmar sedan, skrev Fritz:

Ekonomichefen säger att jag betalade runt 270.000 på Bangkok Christian Hospital. Hade jag inte ätit Asprin (blodförtunnande) hade dom nästan lagt in mig direkt och opererat mig dan efter.

 

Har du inte koll på hur mycket du betalat? Eller det är frugan som har hand om stålarna?

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Mankan:

Fast nu höjer man ju pensionsåldern eftersom pengarna inte räcker till. Så ska man bära sina egna kostnader för pension etc och inte vara en förlustaffär för oss skattebetalare ska man nog inte gå på sjukbidrag i stora delar av sin yrkesverksamma ålder.

Det var nog det mest väntade svaret i den här tråden av stålmannen som verkar tro att han aldrig kan komma att råka ut för någon olycka, skada eller sjukdom och bli förstörd resten av livet, en ny stålfarfar kanske.

Vet ingen som gått på sjukbidrag stora delar av sitt yrkesverksamma liv utan orsak.

 

Stålfarfar blev 102 år.

1156654272_laddaned.jpg.4efa37a14261b0f506821bb6a47759bc.jpg

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev Krille:

Så du önskar dig att staten ger dig fri bostad, mat, bil och förser dig med svartjobb för att du betalar skatt på din pension? 😉

 

/Krille

 

 

Ja det hade ju varit perfekt.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Nu bör det ju påpekas att jag absolut inte missunnar pensionärerna som har det knapert att få sin sjukförsäkring bekostad av svenska staten.

 

Problemet är att det inte är dom pensionärerna som häckar i Thailand förutom då en och annan som sitter i hembyn( man kan ju enligt stefan5300 hyra ett hus i Isan för 3000 baht i månaden) utan dom pensionärer som ex häckar på Phuket eller i Hua Hin är säkerligen höginkomsttagare och den gruppen HAR råd att betala sina försäkringar om dom vill.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Nu bör det ju påpekas att jag absolut inte missunnar pensionärerna som har det knapert att få sin sjukförsäkring bekostad av svenska staten.

 

Problemet är att det inte är dom pensionärerna som häckar i Thailand förutom då en och annan som sitter i hembyn( man kan ju enligt stefan5300 hyra ett hus i Isan för 3000 baht i månaden) utan dom pensionärer som ex häckar på Phuket eller i Hua Hin är säkerligen höginkomsttagare och den gruppen HAR råd att betala sina försäkringar om dom vill.

 

BTT

Borde inte alla skattebetalare ha samma rättigheter/förmåner? Vi som har haft lite högre inkomst har i många fall valt ett bättre betalt jobb för att ha råd att bl.a resa på riktigt inga "google resor". Vi har ju även betalt in mer skatt än såna som dig varför ska vi då bli utan förmåner.

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
19 minuter sedan, skrev Broskan:

Borde inte alla skattebetalare ha samma rättigheter/förmåner? Vi som har haft lite högre inkomst har i många fall valt ett bättre betalt jobb för att ha råd att bl.a resa på riktigt inga "google resor". Vi har ju även betalt in mer skatt än såna som dig varför ska vi då bli utan förmåner.

 

//Broskan

 

Nej det tycker jag faktiskt inte. I ett rättvist samhälle ska väl dom välbärgade hjälpa dom som har det sämre ställt?

 

Sen såna som dig är väl lite oförskämt.

 

Även jag har arbetat många år i Sverige och betalat skatt och även om jag enbart haft en dålig lärarlön så har jag väl inte betraktat mig som fattig direkt.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
1 timme sedan, skrev stefan5300:

Det var nog det mest väntade svaret i den här tråden av stålmannen som verkar tro att han aldrig kan komma att råka ut för någon olycka, skada eller sjukdom och bli förstörd resten av livet, en ny stålfarfar kanske.

Vet ingen som gått på sjukbidrag stora delar av sitt yrkesverksamma liv utan orsak.

 

Stålfarfar blev 102 år.

1156654272_laddaned.jpg.4efa37a14261b0f506821bb6a47759bc.jpg

 

 

Nej men det vet du väl Stefan att folk som är sjuka och går på sjukpension är ju simulanter och soffliggare.

 

Vill minnas att det var regeringen Reinfeld som till stor del pumpade i svenska folket att sjukbidragstagare enbart är lata bidragstagare och dom som arbetar är elitmänniskor.

 

Sen att dessa "elitmänniskor" inte är resistenta mot att bli allvarligt sjuka får man ju inte prata högt om.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Jive:

Förresten, Fritz, vad har du i den här tråden att göra. Är inte du i Sverige nu? 😉

Vi kom tillbaka till Thailand för 14 dar sen.

1 timme sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Har du inte koll på hur mycket du betalat? Eller det är frugan som har hand om stålarna?

 

BTT

Klart som tusan att det är frugan som sköter ekonomin, det hade nog varit konkurs annars.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Nej det tycker jag faktiskt inte. I ett rättvist samhälle ska väl dom välbärgade hjälpa dom som har det sämre ställt?

 

Sen såna som dig är väl lite oförskämt.

 

Även jag har arbetat många år i Sverige och betalat skatt och även om jag enbart haft en dålig lärarlön så har jag väl inte betraktat mig som fattig direkt.

 

BTT

Livet är inte rättvist. Det borde du som god lärare ha förmedlat i mellanstadiet redan.

 

Hoppas räkorna smakar🙂

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej glömde jag att nämna - ingenting på detta sjukhus är skrivet på engelska, inte ens formuläret man skall fylla i för att registrera sig. Så man man måste ha någon med sig som kan läsa thaiskrift, iaf vid första besöket.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Nej det tycker jag faktiskt inte. I ett rättvist samhälle ska väl dom välbärgade hjälpa dom som har det sämre ställt?

 

Sen såna som dig är väl lite oförskämt.

 

Även jag har arbetat många år i Sverige och betalat skatt och även om jag enbart haft en dålig lärarlön så har jag väl inte betraktat mig som fattig direkt.

 

BTT

Så du tycker Sverige har ett rättvist samhälle, vilket skämt.

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
8 timmar sedan, skrev samet:

Stämmer inte.

 

Från www.val.se

En strykning påverkar inte

Valsedeln blir inte ogiltig om du stryker över eller stryker under en kandidat. Strykningen bortses från vid sammanräkningen och rösten räknas som en röst på partiet.

Då har jag varit otydlig. Det är klart att du kan stryka alla på listan. Och rösten gäller. Vad jag avsåg var att vi skulle välja från blanka papper. Nu styr partierna inte vi människor.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Nu bör det ju påpekas att jag absolut inte missunnar pensionärerna som har det knapert att få sin sjukförsäkring bekostad av svenska staten.

 

Problemet är att det inte är dom pensionärerna som häckar i Thailand förutom då en och annan som sitter i hembyn( man kan ju enligt stefan5300 hyra ett hus i Isan för 3000 baht i månaden) utan dom pensionärer som ex häckar på Phuket eller i Hua Hin är säkerligen höginkomsttagare och den gruppen HAR råd att betala sina försäkringar om dom vill.

 

BTT

 

Berätta lite mer om jobbet som Director på statliga Chula-universitetet du blivit erbjuden. Hur landade du det? Lön? etc etc

Fick du det genom arbetsförmedlingen i Helsingborg eller blev du headhuntad?

Accepterade Chula skuggbilden av "dig" i skyltfönstret eller fick du googla fram någon annans foto till CV'n?

Bre på ordentligt nu broder, "The sky's the limit" :-)

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Batting:

Det där gäller väl akutvård?

Vad?

50 kr?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Har du inte koll på hur mycket du betalat? Eller det är frugan som har hand om stålarna?

 

BTT

Nu var det ju ingen förmögenhet, och en tid sen.... så förklarligt att glömma...

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Vad?

50 kr?

Nja jag har fått för mig att alla som vistas i Sverige har rätt till vård, t.o.m. illegala invandrare, men bara akutvård.
Och det låter väl rimligt, men kan ju inte låta folk ligga och plågas på våra gator.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Batting:

Nja jag har fått för mig att alla som vistas i Sverige har rätt till vård, t.o.m. illegala invandrare, men bara akutvård.
Och det låter väl rimligt, men kan ju inte låta folk ligga och plågas på våra gator.

Cash is king även i Svedala. När frugan var i Sverige första ggn var vi på akuten, och det var bara att hosta upp 3400 sek.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev frogfish:

Cash is king även i Svedala. När frugan var i Sverige första ggn var vi på akuten, och det var bara att hosta upp 3400 sek.

Ja men då var väl du ansvarig för henne?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...