Jump to content
broder tuk tuk

Pensionär i Thailand

Recommended Posts

kenneth073

Ang boende i Thailand ,jag vet fasiken inte vart jag skulle vilja bo långtid .

Tycker alla orter (Pattaya,Chiang mai,Hua hin )som jag skulle kunna tänka mig bo i har många nackdelar .

Pattaya är det ju havet som inte är badbart,C m har inget hav ,Hua hin verkar tråkigt

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

Esspe
28 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag är på Koh Chang just nu och om du vill ha billiga köttbullar är det inte hit du ska flytta, den saken är klar.

Kan man inte köpa köttfärs där?

• Haha 1

Esspe
44 minuter sedan, skrev kenneth073:

Inte roligt att vara pensionär i Thailand nu med denna dåliga kronkurs,lider med dom som ligger på gränsen med sin ekonomi.

Så fort den sticker upp i närheten av 4 så kommer släggslaget med automatik

Har inte varit ner på över 2 år men vi ska ner nu till Sommaren(juli) och hade tänkt lyxa till det lite med Hotel och mat om det inte blivit för dyrt för svenska löntagare.Sonen har gett sig den på att pröva kobebiff o jag är inte sen att haka på ,har sett den i disken på Paragon ,men om nån har tips på bra ställe så välkommnas det.Tänkte också kolla förutsättningar för ett 3 eller 6 månaders boende för mig vintertid.

När vi kommer hem så jobbar jag 3 dagar till ,sen skiter jag i o jobba mer,har bestämmt mig nu eftersom jag har möjlighet att gå hem tidigare så kommer jag göra det  .Hade ledigt i en månad nu i januari o i början av feb.o tyckte det var helt ok att gå o skrota tog iofs en snabbtripp till Las palmas men det känns rätt att sluta nu.Kan tänka mig att jobba nån vecka som budbilsförare eller dylikt om det skulle bli för tråkigt. 

Käkade kobe för många år sen nånstans nära Pat Pong, svindyrt och inte värt pengarna men det är ju också nåt att ha gjort det. Kanske billigare idag, vad vet jag.

• Ge karma 1

samet

Skall man njuta av Kobebiff skall man gå på bra restaurang som kan tillaga den ordentligt. Att själv svänga ihop nått är till 99% att förstöra köttet, såtillvida att man inte är duktig kock. 

Kobe är dyrt i Thailand pga. importskatten. 

• Ge karma 4

Nordic Staffing - Jobba som en galning i Sverige - Tjäna galet med pengar

nissehult_13
1 timme sedan, skrev kenneth073:

Inte roligt att vara pensionär i Thailand nu med denna dåliga kronkurs,lider med dom som ligger på gränsen med sin ekonomi.

Så fort den sticker upp i närheten av 4 så kommer släggslaget med automatik

Har inte varit ner på över 2 år men vi ska ner nu till Sommaren(juli) och hade tänkt lyxa till det lite med Hotel och mat om det inte blivit för dyrt för svenska löntagare.Sonen har gett sig den på att pröva kobebiff o jag är inte sen att haka på ,har sett den i disken på Paragon ,men om nån har tips på bra ställe så välkommnas det.Tänkte också kolla förutsättningar för ett 3 eller 6 månaders boende för mig vintertid.

När vi kommer hem så jobbar jag 3 dagar till ,sen skiter jag i o jobba mer,har bestämmt mig nu eftersom jag har möjlighet att gå hem tidigare så kommer jag göra det  .Hade ledigt i en månad nu i januari o i början av feb.o tyckte det var helt ok att gå o skrota tog iofs en snabbtripp till Las palmas men det känns rätt att sluta nu.Kan tänka mig att jobba nån vecka som budbilsförare eller dylikt om det skulle bli för tråkigt. 

Du gör rätt har du de ekonomiska förutsättningarna så bara kör på. Vi pensionärer här nere får leva just nu med en dålig kronkurs, men det är fortfarande billigare att leva här.

• Ge karma 4

kenneth073
33 minuter sedan, skrev samet:

Skall man njuta av Kobebiff skall man gå på bra restaurang som kan tillaga den ordentligt. Att själv svänga ihop nått är till 99% att förstöra köttet, såtillvida att man inte är duktig kock. 

Kobe är dyrt i Thailand pga. importskatten. 

Jo vi ska äta på restaurang naturligtvis,inne i paragon kunde dom ju tillaga den också .

Men kobe är väl betydligt billigare än i Sverige väl ?

Esspe
1 timme sedan, skrev kenneth073:

Jo vi ska äta på restaurang naturligtvis,inne i paragon kunde dom ju tillaga den också .

Inte en susning vad det kostar idag men det var väl nån gång slutet 80-talet jag åt den och då gick köttbiten på ca 2000 THB på ett fint ställe. Smakar inte ens kött, inget tuggmotstånd mera åt fiskhållet i konsistens.  Min fru och jag hade som tradition att gå på en skitdyr restaurang varje resa. Hon käkade någon jätte sashimibåt som jag tror gick på 800 THB och det var alltså runt 35 år sen :)

• Ge karma 1

kenneth073

Ja ja ,man ska ju inte dö nyfiken så .....

• Fint 1

samet
2 timmar sedan, skrev kenneth073:

Själva köttbiten är nog dyrare i Thailand än Sverige. Men att få den serverad på fin restaurang är betydligt billigare i Thailand än Sverige. 

Verkar inte helt enkelt att finna äkta Kobe beef. Hittar bara New York Steakhouse och Nami Teppanyaki Steakhouse på JW Marriott i Bangkok. 

http://jwmarriottbangkok.com/dining/

Hittar flera ställen som serverar Wagyu.

https://www.siam2nite.com/en/magazine/food/item/483-6-places-that-serve-the-best-wagyu-in-Bangkok-a-beef-treasure-map

• Ge karma 5

Esspe
4 minuter sedan, skrev samet:

Själva köttbiten är nog dyrare i Thailand än Sverige. Men att få den serverad på fin restaurang är betydligt billigare i Thailand än Sverige. 

Verkar inte helt enkelt att finna äkta Kobe beef. Hittar bara New York Steakhouse och Nami Teppanyaki Steakhouse på JW Marriott i Bangkok. 

https://www.siam2nite.com/en/magazine/food/item/483-6-places-that-serve-the-best-wagyu-in-Bangkok-a-beef-treasure-map

Wagyu billigare antar jag? Vad är skillnaden egentligen? 

andrejsdenruskige
4 minuter sedan, skrev samet:

Om man nu ska äta Wagyu så kan man gå på Matsusaka eller någon annan sort. Jag vet inte om Kobe är bäst, men mest känd är den i alla fall (utanför Japan)

Det bästa är väl att äta den i Japan, men funkar i Thailand även om det kan vara knepigt att få tag på ibland.

Wagyu är bra oavsett. Kanske inte man ska köra A5 egentligen, då det är väldigt mycket fett. A4 funkar garanterat lika bra. Men man bör pröva bägge.

Senast så tyckte jag att det var mer smak och mer "mat" i A4. 

• Ge karma 2

andrejsdenruskige
5 minuter sedan, skrev Esspe:

Wagyu billigare antar jag? Vad är skillnaden egentligen? 

Se ovan inlägg. Google så finns det mer utförliga beskrivningar

evert 1

Tvivlar på att men verkligen kan köpa äkta kontrollerad kobebiff i Thailand, landet som nästan bara består av olika kvalitéers kopior.

För övrigt kan du NÄSTAN få lika mört, dock inte marmorerat kött av ett vanligt uppfött köttdjur (Simmental), bara du låter tjurf*n stå bunden i en trång kätte under hela uppväxttiden.

Det är just tillagningen som är den stora konsten och sedan måste man vara en nykter gourmet för att verkligen kunna avgöra eller njuta.

En riktigt bra kock kan få kött som INTE livsmedelsverket skulle anse duga till människoföda att smaka helt makalöst gott - och mört.