Jump to content
IGNORERAD

Pensionär i Thailand


broder tuk tuk

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev stefan5300:

När blev sjukvården fri i Sverige?

Den är väl inte fri, bara kraftigt subventionerad?

 

Men patientkostnaden är ju inte särskilt hög, och du får vård även om du inte kan betala den.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 630
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    52

  • Soengsang

    46

  • Batting

    39

  • Mankan

    35

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 minuter sedan, skrev Soengsang:

Den är väl inte fri, bara kraftigt subventionerad?

 

Men patientkostnaden är ju inte särskilt hög, och du får vård även om du inte kan betala den.

Ja det var ju det som jag frågade i mitt citat, sjukvården betalas ju via skattsedeln.

 

Ja men sjukvården kan kräva dig på vårdkostnader i efterskott, betalade 300 kronor i månaden i försäkring då frugan kom till Sverige 1996 om det skulle hända något.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev stefan5300:

Ja men sjukvården kan kräva dig på vårdkostnader i efterskott

Nä, det tror jag inte.....möjligen på patientavgift, om jag inte betalar den direkt.

Vården i sig är fri.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Nä, det tror jag inte.....möjligen på patientavgift, om jag inte betalar den direkt.

Vården i sig är fri.

Men det vet jag, en kompis fick krav på 20 000 kronor för vård när hans thaitjej var på besök men detta hände för 20-25 år sedan men det kanske är annorlunda nu.

Ja vården är fri för vissa.

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev stefan5300:

Men det vet jag, en kompis fick krav på 20 000 kronor för vård när hans thaitjej var på besök men detta hände för 20-25 år sedan men det kanske är annorlunda nu.

Ja vården är fri för vissa.

 

Jo naturligtvis inte fri för dem som inte är medborgare eller utan uppehållstillstånd, det är väl därför det idag krävs försäkring för att få visum till Sverige.

 

Sen kan man ju fråga sig varför vissa folkgrupper/utlänningar prioriteras och tillåts få fri vård utan uppehållstillstånd/medborgarskap samt till 50kr i vårdavgift, skillnad på skit och pannkaka? 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
19 minuter sedan, skrev koppar55:

Endera spelar du dum eller så är du riktigt korkad.

Tror nog på det senare antagandet. 

 

Hur många svenskar har köpt hus för 2MSEK i Thailand?

Har du tillgång till den informationen?

Då kan du väl redovisa den här så vi andra kan ta del av det.

 

Skrev fel menade ju 2 miljoner Baht men oavsett vilket så finns det få fattigpensionärer som har råd med resor till och husköp i Thailand.

 

Dom flesta fattigpensionärer har knappt råd att betala hyra för en tvårumslägenhet i Sverige och får leva på falukorv och långkok.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev evert 1:

Den pension jag med flera uppbär är inget annat är insparad lön, visserligen har staten dåligt förvaltat mina pensionspengar = gör av med dem fortare än kvickt.

Staten gör m.a.o helt rätt i att ta ut skatt på pensionen dock borde pensionen vurit 3 ggr högre om staten förvaltat kapitalet förnuftigt.

Om du som enskild person börjat med att REGELBUNDET spara 1 000 kr/mån i aktiefond (Robur) när detta infördes hade du idag haft runt 50 miljoner i tillgångar.

Den ekvationen får jag inte ihop. 

Utveckla så jag förstår hur 1.000 kr per månad kan växa till 50.000.000 kr.....

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev hakancnx:

Den ekvationen får jag inte ihop. 

Utveckla så jag förstår hur 1.000 kr per månad kan växa till 50.000.000 kr.....

Försökte med ett Excelark, men datorn hängde sig......

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev evert 1:

Den pension jag med flera uppbär är inget annat är insparad lön, visserligen har staten dåligt förvaltat mina pensionspengar = gör av med dem fortare än kvickt.

Staten gör m.a.o helt rätt i att ta ut skatt på pensionen dock borde pensionen vurit 3 ggr högre om staten förvaltat kapitalet förnuftigt.

Om du som enskild person börjat med att REGELBUNDET spara 1 000 kr/mån i aktiefond (Robur) när detta infördes hade du idag haft runt 50 miljoner i tillgångar.

Ja förvalta dom rånade ju pensionärerna ...

 

Göran Perssone lånade pengar av pensionärerna. Han sa att pengarna skulle betalas tillbaka. Under 1999 överfördes 45 miljarder kronor från AP-fonden till statsbudgeten och under år 2000 ytterligare 45 miljarder kronor. Den 1 januari år 2001 överförs 155 miljarder kronor från AP-fonden till statsbudgeten. Dessa belopp motsvarar sammanlagt en engångsöverföring om 258 miljarder per den 1 januari 1999. Sammanställning av de statliga ålderspensionsavgifterna från och med år 1999 belastas statsbudgeten medålderspensionsavgifter. Under år 2001 är de beräknade att sammanlagt uppgå till 26 735miljoner kronor.

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev stefan5300:

Tycker nog inte att pensionen är en bra förmån som jag har sparat och betalat skatt till sedan jag var 15 år, en bra förmån tycker jag därimot bland annat är när jag på arbetet har fri bostad,  fri mat och dryck, fri bil och då även bil till att utföra svartjobb.

Fast nu höjer man ju pensionsåldern eftersom pengarna inte räcker till. Så ska man bära sina egna kostnader för pension etc och inte vara en förlustaffär för oss skattebetalare ska man nog inte gå på sjukbidrag i stora delar av sin yrkesverksamma ålder.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev stefan5300:

Tycker nog inte att pensionen är en bra förmån som jag har sparat och betalat skatt till sedan jag var 15 år, en bra förmån tycker jag därimot bland annat är när jag på arbetet har fri bostad,  fri mat och dryck, fri bil och då även bil till att utföra svartjobb.

Så du önskar dig att staten ger dig fri bostad, mat, bil och förser dig med svartjobb för att du betalar skatt på din pension? 😉

 

/Krille

 

 

Ändrades av Krille
Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Batting:

Går det inte att söka Thailändskt medlemskap för de som är så sura på Sverige?

 

Vem är sur på Sverige?

De jag träffar/pratar med som verkar sura är det mest på sveriges politiker och vanstyret, inte på Sverige eller svenskarna.

Du har nog missuppfattat, igen! 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev SatanG:

 

Vem är sur på Sverige?

De jag träffar/pratar med som verkar sura är det mest på sveriges politiker och vanstyret, inte på Sverige eller svenskarna.

Du har nog missuppfattat, igen! 

 

/ SatanG

Är inte svenska politiker svenskar och en del av Sverige ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
On 2018-08-06 at 09:15, skrev SWED THAI:

Men själv är du ju intresserad av en försäkring i Thailand eller?

Har för mig att du var inne på FB-gruppen Sjukförsäkring i Thailand.

 

Mvh. SWED THAI

 

Kan jag hitta en relativt billig försäkring betalar jag den ur egen ficka.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Tallviking:

Är inte svenska politiker svenskar och en del av Sverige ?

 

Lite svårt att tro det ibland men sannolikt är svenska politiker svenskar och en del av Sverige, hur så?

Det innebär väl inte att flera jag pratar med inte kan vara annat än politiker samt missnöjda med hur Sverige styrs, eller?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Lite svårt att tro det ibland men sannolikt är svenska politiker svenskar och en del av Sverige, hur så?

Det innebär väl inte att flera jag pratar med inte kan vara annat än politiker samt missnöjda med hur Sverige styrs, eller?

 

/ SatanG

De polska brandmännen som hjälpte till att rädda Sverige sa väl nåt liknande "Vi hjälper inte Sveriges regering, vi hjälper svenska folket.".

 

Så det är klart man kan vara missnöjd med delar (tex styret) av Sverige utan att hata Sverige som land för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Hela diskussionen om huruvida pensionärerna i Thailand ska ha betald sjukförsäkring eller inte är egentligen absurd.

 

Finns väl inget land i världen som bekostar sjukförsäkring för pensionärer som är skrivna i Thailand.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
1 timme sedan, skrev Tallviking:

Är inte svenska politiker svenskar och en del av Sverige ?

Tallen. En väldigt bra fråga. Jag undrar ibland när man hör dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Lite svårt att tro det ibland men sannolikt är svenska politiker svenskar och en del av Sverige, hur så?

Det innebär väl inte att flera jag pratar med inte kan vara annat än politiker samt missnöjda med hur Sverige styrs, eller?

 

/ SatanG

Om man lyssnar på vad du skriver känns det som du tror att "svenska politiker" är en helt egen "ras" från ett helt annat land/planet

 

Eller är det bara politiker från "vissa partier" som är problemet och andra partiers politiker är helt normala "svenskar" ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske Herr BTT ska besöka Uppsala träffen också. Då kan han träffa en elitpensionär med bostad i både Sverige och Thailand.  😀

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev svampen:

Ja förvalta dom rånade ju pensionärerna ...

 

Göran Perssone lånade pengar av pensionärerna. Han sa att pengarna skulle betalas tillbaka. Under 1999 överfördes 45 miljarder kronor från AP-fonden till statsbudgeten och under år 2000 ytterligare 45 miljarder kronor. Den 1 januari år 2001 överförs 155 miljarder kronor från AP-fonden till statsbudgeten. Dessa belopp motsvarar sammanlagt en engångsöverföring om 258 miljarder per den 1 januari 1999. Sammanställning av de statliga ålderspensionsavgifterna från och med år 1999 belastas statsbudgeten medålderspensionsavgifter. Under år 2001 är de beräknade att sammanlagt uppgå till 26 735miljoner kronor.

En populär lögn som sprids på de sociala medierna. 

 

Fakta är att dessa 258 Mdr inte var nåt lån. De lyftes ur för att finansiera garantipensioner, som inte ingår i det nya pensionssystemet. 

 

Och ser man på utvecklingen sedan dess ska nog dagens pensionärer vara tacksamma för detta. 

 

https://www.senioren.se/nyheter/sanningen-om-de-258-miljarderna/

Ändrades av hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Tallviking:

Om man lyssnar på vad du skriver känns det som du tror att "svenska politiker" är en helt egen "ras" från ett helt annat land/planet

 

Eller är det bara politiker från "vissa partier" som är problemet och andra partiers politiker är helt normala "svenskar" ?

 

Nej jag ser dem inte som en annan ras eller från en annan planet, de har samma svagheter som alla oss andra.

Mitt förakt är individuellt och orsakas främst av politiker som uppenbarligen anser svenska folket som mindre vetande. När folkvalda vrider sanningar eller ljuger svenska folket rakt upp i tvkameran så triggas min irritation. Jag är inte alls emot jobbet som sådant, förr i tiden var det t.o.m. respektabelt, men bristen på respekt försvinner när man vet att de själva vet att de ljuger.  

Men politikerförakt kan väl knappast vara ett nytt fenomen ens i din värld?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Hela diskussionen om huruvida pensionärerna i Thailand ska ha betald sjukförsäkring eller inte är egentligen absurd.

 

Finns väl inget land i världen som bekostar sjukförsäkring för pensionärer som är skrivna i Thailand.

 

BTT

 

Tur att det var språklärare du var :-)

En gång i tiden hade kvinnor i Sverige ingen rösträtt, om det var rätt eller fel att ha det så får var och en bedöma.

Poängen var att världen och förutsättningar förändras.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

Är inte svenska politiker svenskar och en del av Sverige ?

Ibland undrar jag om de verkligen har Sveriges bästa för sina ögon.En svensk verkar inte vara så mycket värd i en politikers ögon,förutom dem själva då förstås.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Tur att det var språklärare du var :-)

En gång i tiden hade kvinnor i Sverige ingen rösträtt, om det var rätt eller fel att ha det så får var och en bedöma.

Poängen var att världen och förutsättningar förändras.

 

/ SatanG

Det hade inte gemene man heller en gång i tiden.

Och kvinnor hade faktiskt allmän rösträtt före män i Sverige, just saying…..

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...