Jump to content
IGNORERAD

Pensionär i Thailand


broder tuk tuk

Recommended Posts

Vadå förmån. Den har man själv arbetat in, genom att avstå en viss procent vid löneförhandlingen. Sedan sparas den procenten för att delas ut när du går i pension.  Den har inget med skatten att göra. 
Tjänstepension kan jag hålla med om fungerar på detta sätt.

Den allmänna pensionen är dock del av "löneskatten" i den mån att 18,5% av inkomsten dras från inkomsten via skatten i form av allmän pensionsavgift samt arbetsgivaravgift. Storleken bestäms av staten och fden är lika för alla och det finns ingen möjlighet att avstå varken mer eller mindre.


Skickat från min Lenovo TB-X704F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 630
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    52

  • Soengsang

    46

  • Batting

    39

  • Mankan

    35

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

10 timmar sedan, skrev stugan5:

Vadå förmån. Den har man själv arbetat in, genom att avstå en viss procent vid löneförhandlingen. Sedan sparas den procenten för att delas ut när du går i pension.  Den har inget med skatten att göra. 

Nä - du blandar ihop den allmänna pensionen med tjänstepensionen.  Se apknugs inlägg ovan för en bra förklaring.

 

/Krille

Ändrades av Krille
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 8/5/2018 at 11:54 PM, broder tuk tuk said:

Jag tycker att Gamla Agda och gamle Rolf som lever kungligt i värmen själva kan betala sina sjukkostnader om dom nu valt att flytta till värmen.  Det har dom flesta råd med bara dom vill.

Om det vore så att "gamla Agda och Sven" inte behövde betala skatt för sjukhuskostnader med mera, som inte kan utnyttjas, så håller jag med dig. Men så är ju inte fallet, Agda får ju betala för något hon inte kan utnyttja.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
1 timme sedan, skrev Nemo:

Om det vore så att "gamla Agda och Sven" inte behövde betala skatt för sjukhuskostnader med mera, som inte kan utnyttjas, så håller jag med dig. Men så är ju inte fallet, Agda får ju betala för något hon inte kan utnyttja.

 

Dom har valt själva att flytta till Thailand.

 

Hade nu dessa pensionärer som häckar på Phuket eller I Hua Hin varit smarta så hade dom ju inte skrivit ut sig från Sverige utan levt i Thailand och fortfarande varit skrivna i Sverige då hade dom ju kunnat teckna en vanlig och billig försäkring som täcker upp ev sjukhuskostnader.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Huset köpte man när man jobbade.huset kostade inte flera miljoner,utan några fjuttiga hundra tusen.

Sen gick man pension,och upptäckte att man kommer att leva som fattig pensionär!!!.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 hours ago, broder tuk tuk said:

 

Dom har valt själva att flytta till Thailand.

 

Hade nu dessa pensionärer som häckar på Phuket eller I Hua Hin varit smarta så hade dom ju inte skrivit ut sig från Sverige utan levt i Thailand och fortfarande varit skrivna i Sverige då hade dom ju kunnat teckna en vanlig och billig försäkring som täcker upp ev sjukhuskostnader.

 

BTT

Finns det försäkringar som gäller 1 år eller längre?  För övrigt så begår man ett lagbrott om man inte skriver ut sig.

 

/ laglydige Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Nemo:

Finns det försäkringar som gäller 1 år eller längre?  För övrigt så begår man ett lagbrott om man inte skriver ut sig.

 

/ laglydige Nemo

Hörde, eller läste någonstans att det till och med skulle bli straffbart, böter om man inte skriver ut sig vid utlandsflytt, dvs där man tillbringar den mesta av sin årliga nattvila.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Soengsang said:

Hörde, eller läste någonstans att det till och med skulle bli straffbart, böter om man inte skriver ut sig vid utlandsflytt, dvs där man tillbringar den mesta av sin årliga nattvila.

Så är det nog, men det lär knappast drabba TS... :D

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Nemo:

Så är det nog, men det lär knappast drabba TS... :D

:rotfl:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Fritz:

"Det är inte på något sätt straffbart att inte avskriva sig"

https://www.workwide.se/for-och-nackdelar-med-att-avskriva-dig-fran-sverige/

Inte idag kanske, men läste någonstans att det var på gång något om det, att man ska vara mantalsskriven där man tillbringar sin huvudsaklige dygnsvila, vilket kanske inte är fel.

 

Edit: en snabb sökning så hittar man enl nedan

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6887201

"Skärpningen av folkbokföringsreglerna, som regeringen vill ska börja gälla den 1 juli, innebär bland annat att den som folkbokför sig på en adress men bor på en annan, gör sig skyldig till brott.

I normalfall ska brottet ge mellan böter och sex månaders fängelse."

598097003_Skarmavbild2018-11-06kl_05_13_39.png.94461089f7a044d0881c723576b3ef0c.png

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
35 minuter sedan, skrev Soengsang:

Inte idag kanske, men läste någonstans att det var på gång något om det, att man ska vara mantalsskriven där man tillbringar sin huvudsaklige dygnsvila, vilket kanske inte är fel.

 

Edit: en snabb sökning så hittar man enl nedan

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6887201

"Skärpningen av folkbokföringsreglerna, som regeringen vill ska börja gälla den 1 juli, innebär bland annat att den som folkbokför sig på en adress men bor på en annan, gör sig skyldig till brott.

I normalfall ska brottet ge mellan böter och sex månaders fängelse."

598097003_Skarmavbild2018-11-06kl_05_13_39.png.94461089f7a044d0881c723576b3ef0c.png

 

 

Ja, då får väl även jag skriva ut mig.

Fast å andra sidan så är jag "skattemässigt bosatt" i annat land. Så det kanske är samma sak?

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

Ja, då får väl även jag skriva ut mig.

Fast å andra sidan så är jag "skattemässigt bosatt" i annat land. Så det kanske är samma sak?

Nja, för arbete (skattemässigt bosatt)är det nog en annan sak....

Vad de nog vill komma åt är de som drar ekonomiska fördelar med att vara felaktigt bosatt, tex. de som gör vinningar skattemässigt med div avdrag i Sverige, medans de egentligen är bosatta utomlands.

https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/avdrag/dubbelbosattning/vilkareglergallerforavdragfordubbelbosattningvidanstallningutomlands.5.10010ec103545f243e80001820.html

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Nja, för arbete (skattemässigt bosatt)är det nog en annan sak....
Vad de nog vill komma åt är de som drar ekonomiska fördelar med att vara felaktigt bosatt, tex. de som gör vinningar skattemässigt med div avdrag i Sverige, medans de egentligen är bosatta utomlands.
https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/avdrag/dubbelbosattning/vilkareglergallerforavdragfordubbelbosattningvidanstallningutomlands.5.10010ec103545f243e80001820.html


Ja, dom vill nog klämma åt dessa.
Men då regeln betyder att det är ett brott att inte skriva ut sig, så är det fortfarande ett brott oavsett.
Men det kanske hade varit bra med en utskrivning.
Helt plötsligt står fru och barn ensamma och kan kanske håva in en massa bidrag [emoji41]

Skapar man ett system så gäller det att använda sig av systemet.
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev andrejsdenruskige:

Men då regeln betyder att det är ett brott att inte skriva ut sig, så är det fortfarande ett brott oavsett.

Tror det bara var ett förslag som inte blev klubbat, men helt säkert är att åtstramningar är på g för de som fuskar med bosättning, men gissar att det kommer att bli särregler för de som är utomlands pga arbete.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Tror det bara var ett förslag som inte blev klubbat, men helt säkert är att åtstramningar är på g för de som fuskar med bosättning, men gissar att det kommer att bli särregler för de som är utomlands pga arbete.


Ja, med stor sannolikhet blir det något sådant.
Lite synd faktiskt. Jag kanske hade fått nytta av skattepengar från de bosatta annars [emoji41]
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Inte idag kanske, men läste någonstans att det var på gång något om det, att man ska vara mantalsskriven där man tillbringar sin huvudsaklige dygnsvila, vilket kanske inte är fel.

 

Edit: en snabb sökning så hittar man enl nedan

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6887201

"Skärpningen av folkbokföringsreglerna, som regeringen vill ska börja gälla den 1 juli, innebär bland annat att den som folkbokför sig på en adress men bor på en annan, gör sig skyldig till brott.

I normalfall ska brottet ge mellan böter och sex månaders fängelse."

598097003_Skarmavbild2018-11-06kl_05_13_39.png.94461089f7a044d0881c723576b3ef0c.png

 

För mig får man gärna göra det till brottsligt att fuska med var man är folkbokförd, jag har inte ens antytt motsatsen. Lite lustigt dock att du refererar till Morgan Johansson, har för mig att du inte brukar anse honom som en man som man vars uttalande man ska lita på men jag kan ju minnas fel. Sen får vi väl se vad det blir för ny regering och om den fattar något nytt beslut i frågan.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Fritz:

För mig får man gärna göra det till brottsligt att fuska med var man är folkbokförd, jag har inte ens antytt motsatsen. Lite lustigt dock att du refererar till Morgan Johansson, har för mig att du inte brukar anse honom som en man som man vars uttalande man ska lita på men jag kan ju minnas fel. Sen får vi väl se vad det blir för ny regering och om den fattar något nytt beslut i frågan.

Tror jag inte nämnt Morgan Johansson tidigare, inte särskilt ofta iaf, men hursom så är jag rätt flexibel, allt är inte svart och vitt.

Det är ju som så ang tex MJ, att en blind höna finner också ibland ett korn.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Inte idag kanske, men läste någonstans att det var på gång något om det, att man ska vara mantalsskriven där man tillbringar sin huvudsaklige dygnsvila, vilket kanske inte är fel.

 

Edit: en snabb sökning så hittar man enl nedan

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6887201

"Skärpningen av folkbokföringsreglerna, som regeringen vill ska börja gälla den 1 juli, innebär bland annat att den som folkbokför sig på en adress men bor på en annan, gör sig skyldig till brott.

I normalfall ska brottet ge mellan böter och sex månaders fängelse."

598097003_Skarmavbild2018-11-06kl_05_13_39.png.94461089f7a044d0881c723576b3ef0c.png

 

Kommer säkert att drabba en del politiker också som brukar fuska med detta för att sko sig 🤨

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Soengsang:

Inte idag kanske, men läste någonstans att det var på gång något om det, att man ska vara mantalsskriven där man tillbringar sin huvudsaklige dygnsvila, vilket kanske inte är fel.

 

Så är det väl redan idag. Däremot är det en bedömning som myndigheten gör var man ska vara skriven olika beroende på  olika omständigheter såsom anknytning m.m.. Det var det svar jag fick när jag ringde dom.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu börjar det bli tufft att va pensionär i Thailand. Sicken djävla störtdykning SEK gjorde idag från en redan låg nivå. Va fan händer???

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är väl som vanligt när den börjar klättra lite så kommer alltid ett störtdyk. Ingves eller regeringskris ? 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev kenneth073:

Är väl som vanligt när den börjar klättra lite så kommer alltid ett störtdyk. Ingves eller regeringskris ? 

Hela landet är en enda stor kris!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
On 2018-08-06 at 17:50, skrev broder tuk tuk:

 

Tja har man en miljon på banken plus ett hus värt två miljoner då är man knappast fattigpensionär.

 

BTT

Jag gissar att du kommer att få dålig pension och har inget sparat.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-08-06 at 20:24, skrev broder tuk tuk:

Chulalongkorn ska det heta.

 

BTT

Du har aldrig jobbat där, Finns inte ett enda papper på att en engelsk lärare från Sverige har jobbat där. Inte minsta anteckning någonstans

Har du något papper på det? 

Frugan har kusiner som bor i Bang Rak och jobbar på just detta Universitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...