Jump to content
IGNORERAD

Pensionär i Thailand


broder tuk tuk

Recommended Posts

broder tuk tuk

Den senaste tiden har det klagats och gnällts bland pensionärerna som bor mer permanent i Thailand över hur illa behandlade dom är som inte får sjukförsäkring täckt av svenska sjuksystemet.

 

Men då undrar man ju lite hur dessa åldringar tänker.

 

Jag tror ju inte att gamle Lasse eller Ulla som lever som fattigpensionärer i Sverige ser med blida ögon på att en massa jetsetgamlingar ligger på beachen i Thailand och solar sig när dom flesta andra pensionärer får nöja sig med en bit falukorv och tre potatisar till middag på ålderdomshemmet och sen stapla runt i -10 grader på den dagliga turen runt parken bland snö och is.

 

Åker man ner och bosätter sig i Thailand på gamla dar får man ju se till att ha sparat så pass mycket pengar så att man själv kan bekosta sin sjukförsäkring.

 

Och i dom flesta fall är det knappast fattigpensionärerna som bosätter sig i Thailand och köper hus och annat.

 

Därför klingar det lite dåligt när denna grupp av elitpensionärer kräver ytterligare förmåner.

 

Är det inte gnäll om sänkta skatter så är det gnäll om fri sjukvård.

 

Jag tycker att Gamla Agda och gamle Rolf som lever kungligt i värmen själva kan betala sina sjukkostnader om dom nu valt att flytta till värmen.  Det har dom flesta råd med bara dom vill.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 630
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    52

  • Soengsang

    46

  • Batting

    39

  • Mankan

    35

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Scandinaviancorner
17 minuter sedan, skrev koppar55:

Har aldrig postat något nedsättande eller illa om dig men nu kan jag inte hålla mig längre.

 

Vad är det för skillnad på att ligga vid en strand i Thailand eller i södra Europa?

Vi som arbetat hela livet har ingen rätt till sjukvård efter pensioneringen?

Har du belägg eller källhänvisning på att alla svenska pensionärer kommer från överklassen?

 

Din huvudsyssla på MPR verkar vara att bara snacka skit om andra.

 

Och sitta vid sidan av munkar, en sån jubel idi*t 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Den senaste tiden har det klagats och gnällts bland pensionärerna som bor mer permanent i Thailand över hur illa behandlade dom är som inte får sjukförsäkring täckt av svenska sjuksystemet.

 

Men då undrar man ju lite hur dessa åldringar tänker.

 

Jag tror ju inte att gamle Lasse eller Ulla som lever som fattigpensionärer i Sverige ser med blida ögon på att en massa jetsetgamlingar ligger på beachen i Thailand och solar sig när dom flesta andra pensionärer får nöja sig med en bit falukorv och tre potatisar till middag på ålderdomshemmet och sen stapla runt i -10 grader på den dagliga turen runt parken bland snö och is.

 

Åker man ner och bosätter sig i Thailand på gamla dar får man ju se till att ha sparat så pass mycket pengar så att man själv kan bekosta sin sjukförsäkring.

 

Och i dom flesta fall är det knappast fattigpensionärerna som bosätter sig i Thailand och köper hus och annat.

 

Därför klingar det lite dåligt när denna grupp av elitpensionärer kräver ytterligare förmåner.

 

Är det inte gnäll om sänkta skatter så är det gnäll om fri sjukvård.

 

Jag tycker att Gamla Agda och gamle Rolf som lever kungligt i värmen själva kan betala sina sjukkostnader om dom nu valt att flytta till värmen.  Det har dom flesta råd med bara dom vill.

 

BTT

Vet inte om jag är någon elitpensionär men vad är det för förmån jag har som betalar 30% skatt i Sverige och inte varit där på 4 år.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Den senaste tiden har det klagats och gnällts bland pensionärerna som bor mer permanent i Thailand över hur illa behandlade dom är som inte får sjukförsäkring täckt av svenska sjuksystemet.

 

Men då undrar man ju lite hur dessa åldringar tänker.

 

Jag tror ju inte att gamle Lasse eller Ulla som lever som fattigpensionärer i Sverige ser med blida ögon på att en massa jetsetgamlingar ligger på beachen i Thailand och solar sig när dom flesta andra pensionärer får nöja sig med en bit falukorv och tre potatisar till middag på ålderdomshemmet och sen stapla runt i -10 grader på den dagliga turen runt parken bland snö och is.

 

Åker man ner och bosätter sig i Thailand på gamla dar får man ju se till att ha sparat så pass mycket pengar så att man själv kan bekosta sin sjukförsäkring.

 

Och i dom flesta fall är det knappast fattigpensionärerna som bosätter sig i Thailand och köper hus och annat.

 

Därför klingar det lite dåligt när denna grupp av elitpensionärer kräver ytterligare förmåner.

 

Är det inte gnäll om sänkta skatter så är det gnäll om fri sjukvård.

 

Jag tycker att Gamla Agda och gamle Rolf som lever kungligt i värmen själva kan betala sina sjukkostnader om dom nu valt att flytta till värmen.  Det har dom flesta råd med bara dom vill.

 

BTT

Det där är ju lite dubbeltydigt…… Visst är det så att man bör ta ansvar för sitt eget liv. Dock blir det lite konstigt om man och ena sidan kräver sinkskatt. Och i andra ändan vägrar från statens sida att leverera nånting utifrån skatten till utlands svenskar. Man kunde ju faktiskt som Norge göra avtal om vård för svenska medborgare i Thailand. Problematiken om man ser det nationalekonomiskt som många svenskar, och framför allt drabbade pensionärer bortser ifrån. Är att pengar som exporteras utomlands slutar snurra runt i det svenska systemet. Så staten får ändå sämre utfall av en utlandspensionär än en svartarbetande svensk som bor i Sverige. Då pengarna från svartarbete återkommer till staten i form av konsumtion vilket ger moms och löneskatter från dom som säljer varor. Som man inte får när pengarna konsumeras utanför Sverige.

Därav så är Sinkskatten ett ganska blygsamt bidrag till stadskassan i jämförelse. Dock är ju lagarna sådana så att man faktiskt har rätt att bo utomlands och få pensionen där. Och då kan man tycka att staten borde anpassa sin service efter det alternativt ej ta ut skatt på folk som är utskrivna alternativt skriva sjukvårdsavtal med länder som Thailand.

 

Dock infinner sig då ett annat problem. Då Sverige under lång tid importerat folk från andra länder som nu kommit upp till åren. Vilket gör att det finns många invandrare som nu blivit pensionärer efter många år i Sverige. Vilket gör det väldigt dyrt och svårlöst för Sverige att skriva sjukvårdsavtal med alla möjliga länder som Irak afrikanska länder mm. Då man naturligtvis inte kan lyfta ut till exempel Thailand att ha någon särställning vad gäller sjukvårdsavtal jämfört med andra länder dit svenska pensionärer vill bo när dom pensioneras.

Därför tror jag att regering och riksdag ej agerar i detta ärende. Då det skulle spä på dom strömningar av invandrar fientlighet om man kan flytta till mena länder och där få sjukvård på Sveriges bekostnad.

 

Därför har TS i och för sig en poäng att man bör se till att ha kapital för försäkringar när man flyttar till Thailand. Eller helt enkelt stanna i Sverige. Då verkligheten är vad den är.

Dock blir det lite fel när TS då pekar finger som om pensionärer i Thailand är någon typ av lyxresenärer, vilket naturligtvis inte stämmer. Då naturligtvis var och en vill ha bättre utfall än att äta minimalt 1 fiskpinne med liten potatis för att få det att gå runt på ålderns höst.

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Den senaste tiden har det klagats och gnällts bland pensionärerna som bor mer permanent i Thailand över hur illa behandlade dom är som inte får sjukförsäkring täckt av svenska sjuksystemet.

 

Men då undrar man ju lite hur dessa åldringar tänker.

 

Jag tror ju inte att gamle Lasse eller Ulla som lever som fattigpensionärer i Sverige ser med blida ögon på att en massa jetsetgamlingar ligger på beachen i Thailand och solar sig när dom flesta andra pensionärer får nöja sig med en bit falukorv och tre potatisar till middag på ålderdomshemmet och sen stapla runt i -10 grader på den dagliga turen runt parken bland snö och is.

 

Åker man ner och bosätter sig i Thailand på gamla dar får man ju se till att ha sparat så pass mycket pengar så att man själv kan bekosta sin sjukförsäkring.

 

Och i dom flesta fall är det knappast fattigpensionärerna som bosätter sig i Thailand och köper hus och annat.

 

Därför klingar det lite dåligt när denna grupp av elitpensionärer kräver ytterligare förmåner.

 

Är det inte gnäll om sänkta skatter så är det gnäll om fri sjukvård.

 

Jag tycker att Gamla Agda och gamle Rolf som lever kungligt i värmen själva kan betala sina sjukkostnader om dom nu valt att flytta till värmen.  Det har dom flesta råd med bara dom vill.

 

BTT

Men själv är du ju intresserad av en försäkring i Thailand eller?

Har för mig att du var inne på FB-gruppen Sjukförsäkring i Thailand.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Dock infinner sig då ett annat problem. Då Sverige under lång tid importerat folk från andra länder som nu kommit upp till åren. Vilket gör att det finns många invandrare som nu blivit pensionärer efter många år i Sverige. Vilket gör det väldigt dyrt och svårlöst för Sverige att skriva sjukvårdsavtal med alla möjliga länder som Irak afrikanska länder mm. Då man naturligtvis inte kan lyfta ut till exempel Thailand att ha någon särställning vad gäller sjukvårdsavtal jämfört med andra länder dit svenska pensionärer vill bo när dom pensioneras.

 

Enkelt avhjälpt genom att man sätter sjukvården i relation till att man betalar skatt även som boende utomlands. Därmed skulle alla garantipensioner inte gälla för sjukvårdsavtal. Ett annat krav skulle ju vara att man skattat exempelvis 30 år i Sverige. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Enkelt avhjälpt genom att man sätter sjukvården i relation till att man betalar skatt även som boende utomlands. Därmed skulle alla garantipensioner inte gälla för sjukvårdsavtal. Ett annat krav skulle ju vara att man skattat exempelvis 30 år i Sverige. 

Fast garantipensioner gäller ju inte för dom som bor utomlands. Var ju den gamla damen som det skrevs om i Aftonbladet, som flyttade till sin son i HuaHin. När FK fick veta om detta så drog dom ju in hennes garantipension pronto.

Vilket sonen satt och grät ut om i aftonbladet. Så garantipensioner är ju en ickefråga i detta sammanhang redan innan.

 

Citat"Har du garantipension får du behålla den om du flyttar till ett land inom EU/ EES, Schweiz och i vissa fall Kanada. Har du garantipension till omställningspension eller änkepension får du bara behålla garantipensionen om du flyttar till ett land inom EU/ EES, Schweiz och i vissa fall Kanada." Slut Citat Källa pensionsmyndigheten  https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/pensionar-utanfor-sverige/du-som-ar-bosatt-utanfor-sverige

 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar egentligen vad som är dyrast för en till åren kommen farang i Thailand - en dyr sjukförsäkring eller betala sjukvården ur egen ficka på ett statligt sjukhus. Jag lutar bestämt åt att det andra alternativet blir billigare.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev janne_h:

Fast garantipensioner gäller ju inte för dom som bor utomlands. Var ju den gamla damen som det skrevs om i Aftonbladet, som flyttade till sin son i HuaHin. När FK fick veta om detta så drog dom ju in hennes garantipension pronto.

Vilket sonen satt och grät ut om i aftonbladet. Så garantipensioner är ju en ickefråga i detta sammanhang redan innan.

 

Citat"Har du garantipension får du behålla den om du flyttar till ett land inom EU/ EES, Schweiz och i vissa fall Kanada. Har du garantipension till omställningspension eller änkepension får du bara behålla garantipensionen om du flyttar till ett land inom EU/ EES, Schweiz och i vissa fall Kanada." Slut Citat Källa pensionsmyndigheten  https://www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/pensionar-utanfor-sverige/du-som-ar-bosatt-utanfor-sverige

 

Ja just precis. Så har man ingen intjänad "riktig" pension ska man inte heller kunna ta del av något ev. vårdavtal om man bosätter sig utomlands. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja just precis. Så har man ingen intjänad "riktig" pension ska man inte heller kunna ta del av något ev. vårdavtal om man bosätter sig utomlands. 
Problemet för politikerna (speciellt vänsterpolitiker) med detta skulle vara att man tydligt pekar ut att vård utomlands är en klassfråga. Vilket knappast är samma sak som att man inte får ta med sig garantipensionen vid flytt. Jag förstår hur du tänker. Men i realiteten ett politiskt minfält.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock infinner sig då ett annat problem. Då Sverige under lång tid importerat folk från andra länder som nu kommit upp till åren. Vilket gör att det finns många invandrare som nu blivit pensionärer efter många år i Sverige. Vilket gör det väldigt dyrt och svårlöst för Sverige att skriva sjukvårdsavtal med alla möjliga länder som Irak afrikanska länder mm. Då man naturligtvis inte kan lyfta ut till exempel Thailand att ha någon särställning vad gäller sjukvårdsavtal jämfört med andra länder dit svenska pensionärer vill bo när dom pensioneras.

skriver du 

 

men i Canade och tillexempel har man betald sjukvard om jag inte har fel 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev thaiola:

Dock infinner sig då ett annat problem. Då Sverige under lång tid importerat folk från andra länder som nu kommit upp till åren. Vilket gör att det finns många invandrare som nu blivit pensionärer efter många år i Sverige. Vilket gör det väldigt dyrt och svårlöst för Sverige att skriva sjukvårdsavtal med alla möjliga länder som Irak afrikanska länder mm. Då man naturligtvis inte kan lyfta ut till exempel Thailand att ha någon särställning vad gäller sjukvårdsavtal jämfört med andra länder dit svenska pensionärer vill bo när dom pensioneras.

skriver du 

 

men i Canade och tillexempel har man betald sjukvard om jag inte har fel 

Kan ju vara så att Canada har ett ömsesidigt avtal åt andra hållet. Där dom köper sjukvård till sina medborgare av EU?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
12 timmar sedan, skrev koppar55:

Har aldrig postat något nedsättande eller illa om dig men nu kan jag inte hålla mig längre.

 

Vad är det för skillnad på att ligga vid en strand i Thailand eller i södra Europa?

Vi som arbetat hela livet har ingen rätt till sjukvård efter pensioneringen?

Har du belägg eller källhänvisning på att alla svenska pensionärer kommer från överklassen?

 

Din huvudsyssla på MPR verkar vara att bara snacka skit om andra.

 

 

Jo i Sverige har alla rätt till fri sjukvård. Men varför ska svenska skattebetalare stå för sjukvårdkostnader för relativt välbärgade svenska pensionärer boendes i Thailand?

 

Som jag skrev innan är det knappast fattigpensionärerna som sitter och häckar i fina köpta hus i Thailand.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag ju köpt billiga räkor på Lidl i många år och därigenom sparat en massa pengar. Ska jag då inte få spendera dem i Thailand enligt dig?

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
12 timmar sedan, skrev koppar55:

Har aldrig postat något nedsättande eller illa om dig men nu kan jag inte hålla mig längre.

 

Vad är det för skillnad på att ligga vid en strand i Thailand eller i södra Europa?

Vi som arbetat hela livet har ingen rätt till sjukvård efter pensioneringen?

Har du belägg eller källhänvisning på att alla svenska pensionärer kommer från överklassen?

 

Din huvudsyssla på MPR verkar vara att bara snacka skit om andra.

 

 

Tja bevisen är ju att man har råd att köpa ett hus för ett par miljoner kronor plus bekosta resor varje år på kanske 30.000 kronor.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Tja bevisen är ju att man har råd att köpa ett hus för ett par miljoner kronor plus bekosta resor varje år på kanske 30.000 kronor.

 

BTT

Ja jäklar vad bitter och avundsjuk du verkar vara på alla. Ta dig i kragen och skaffa ett riktigt liv istället så kommer du att må så mycket bättre

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
2 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Ja jäklar vad bitter och avundsjuk du verkar vara på alla. Ta dig i kragen och skaffa ett riktigt liv istället så kommer du att må så mycket bättre

 

Det är jag inte men jag vet ju att dom flesta pensionärer boende i Thailand mycket väl har råd med sjukförsäkring.

 

Dom är bara för snåla för att skaffa sig det.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev broder tuk tuk:

 

Det är jag inte men jag vet ju att dom flesta pensionärer boende i Thailand mycket väl har råd med sjukförsäkring.

 

Dom är bara för snåla för att skaffa sig det.

 

BTT

Du vet absolut ingenting om Thailand. Det har du verkligen bevisat de senaste dagarna

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
10 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Nu har jag ju köpt billiga räkor på Lidl i många år och därigenom sparat en massa pengar. Ska jag då inte få spendera dem i Thailand enligt dig?

 

 

Jo men köp då sjukförsäkring i första hand.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev broder tuk tuk:

 

Jo men köp då sjukförsäkring i första hand.

 

BTT

Varför då?  Sätter in nån miljon Bath på ett räntebärande konto istället. Det lönar sig att handla på Lidl ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Jo i Sverige har alla rätt till fri sjukvård. Men varför ska svenska skattebetalare stå för sjukvårdkostnader för relativt välbärgade svenska pensionärer boendes i Thailand?

 

Som jag skrev innan är det knappast fattigpensionärerna som sitter och häckar i fina köpta hus i Thailand.

 

BTT

Ja har man arbetat o slitit i alla år dragit in skattepengar till sjukvårds försäkringen tycker jag att man är värd en liten Solig vardag på äldre dar men nu är det ju så att man måste ha försäkringar om man bor i Thailand !

Men ej i Europeiska länder bla Spanien !

Sen har vi ju ett stort problem för Svensk Sjukvård där kostnaderna skenar när alla nyanlända som inte dragit ett strå till stacken har löjligt reducerade avgifter tex 50:- hos tandläkaren 50:- läkarbesök själv betalar jag 250:- för att träffa min läkare & sist hos tandläkaren 1450:- procentuellt är det ju löjligt !

Har vi någon pensionärs rabatt för dom som har den sämsta grundpensionen Näää! 

Och dessa som Du kallar Välbärgade har byggt upp detta Land med svett & hårt arbete läst många inlägg från Pensionärer som bor i Thailand & har en normal arbetar pension men betalar dyra sjukförsäkringar i Los!

Många av dessa har sålt sina bostäder i Sverige och lever på detta & den lilla pension en Arbetare får ut !!!!

tycker Du ska varva ner lite !

MVH 🍄

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev stefan5300:

Vet inte om jag är någon elitpensionär men vad är det för förmån jag har som betalar 30% skatt i Sverige och inte varit där på 4 år.

Pension är ju t ex en bra förmån du har som finansieras via skatten.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Jo i Sverige har alla rätt till fri sjukvård. Men varför ska svenska skattebetalare stå för sjukvårdkostnader för relativt välbärgade svenska pensionärer boendes i Thailand?

 

Som jag skrev innan är det knappast fattigpensionärerna som sitter och häckar i fina köpta hus i Thailand.

 

BTT

Visst måste man se till att man har försäkring som täcker. Men din argumentation haltar en aning. Som systemet är nu betalar man SINK-skatt på sin pension utan att på något sätt kan nyttja det man betalar in. Sedan finns det, för att citera dej "relativt välbärgade svenska pensionärer" + "som sitter och häckar i fin köpta hus i Thailand" som jag byter till Spanien. Där kan dom ta del av den allmänna sjukvården och svenska skattebetalare står för sjukvårdskostnaderna. Det är detta som irriterar dom drabbade. Men det kände du förmodligen redan till.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Jo i Sverige har alla rätt till fri sjukvård. Men varför ska svenska skattebetalare stå för sjukvårdkostnader för relativt välbärgade svenska pensionärer boendes i Thailand?

 

Som jag skrev innan är det knappast fattigpensionärerna som sitter och häckar i fina köpta hus i Thailand.

 

BTT

Jag kunde bara önska att en bit av min egen skatt kunde gå till min sjukvård här - inte hela kostnaden, men en liten bit. Varför skall jag betala din sjukvård, när inte du betalar min?

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Tja bevisen är ju att man har råd att köpa ett hus för ett par miljoner kronor plus bekosta resor varje år på kanske 30.000 kronor.

 

BTT

Så om jag säljer mitt hus i Sverige för tre miljoner och köper ett hus i Thailand för två miljoner då är jag plötsligt en lyxpensionär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...