Jump to content
IGNORERAD

Pensionär i Thailand


broder tuk tuk

Recommended Posts

13 timmar sedan, skrev Soengsang:

Norge gör det mycket riktigt, men de har inget avtal med Thailändska myndigheter, det är en försäkring du som Norrman har rätt till, och som dras på din pension som skatt.....ca 6-10%.

Ok visste bara att dom hade rätt till sjukvård i Thailand. men ej insatt i hur det fungerade exakt.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 630
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    52

  • Soengsang

    46

  • Batting

    39

  • Mankan

    35

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

33 minuter sedan, skrev Batting:

Ja men då var väl du ansvarig för henne?

Iofs. Men det förändrar väl inget? Du skrev att alla som vistas i Sverige har rätt till vård. I vårt fall gavs inte den rätten innan betalning.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frogfish:

Cash is king även i Svedala. När frugan var i Sverige första ggn var vi på akuten, och det var bara att hosta upp 3400 sek.

 

Klart du ska hosta upp, du är ju svensk, vilket är fult att vara i Sverige :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev SatanG:

 

Klart du ska hosta upp, du är ju svensk, vilket är fult att vara i Sverige :-)

 

/ SatanG

Så verkar det ju vara.

 

Har egentligen inga problem med att betala, men då ska ALLA betala. Systemet som det är nu skapar motsättningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev frogfish:

Iofs. Men det förändrar väl inget? Du skrev att alla som vistas i Sverige har rätt till vård. I vårt fall gavs inte den rätten innan betalning.

Jo rätt till vård hade hon ju. Hon blev väl behandlad? Nu har jag väldigt liten kunskap om just ditt fall, men din fru var väl förmodligen här med vissa förbehåll?
T.e.x. att du tog ansvar för henne, och det verkar väl också rimligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev frogfish:

Så verkar det ju vara.

 

Har egentligen inga problem med att betala, men då ska ALLA betala. Systemet som det är nu skapar motsättningar.

Det är ju där det uppstår ett problem. Alla har ju inte pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
30 minuter sedan, skrev frogfish:

Iofs. Men det förändrar väl inget? Du skrev att alla som vistas i Sverige har rätt till vård. I vårt fall gavs inte den rätten innan betalning.

Alla har rätt till vård...bara man ser till att betala.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Batting:

Jo rätt till vård hade hon ju. Hon blev väl behandlad? Nu har jag väldigt liten kunskap om just ditt fall, men din fru var väl förmodligen här med vissa förbehåll?
T.e.x. att du tog ansvar för henne, och det verkar väl också rimligt.

Det är rimligt att min fru fick betala, men då ska ALLA betala.

 

Men för att inte detta ska bli en karusell som inte stannar, vilka länder ska man vara ifrån för att man ska behöva betala på akuten? Och vilka slipper? Eller räcker det att säga att man inte vet vem man är?

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Alla har rätt till vård...bara man ser till att betala.

Jo, alla har säkert rätt att bygga ett eget sjukhus också.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
12 minuter sedan, skrev frogfish:

Jo, alla har säkert rätt att bygga ett eget sjukhus också.

Ja, i Sverige har man rätt till allt. Vissa har rätt att slippa betala dessutom.

Öppna gränser har vi haft också. Dock endast för några få och inte för alla. Invandring behöver vi, men det kan t.o.m vara knepigt med ett turistvisum.

 

Oavsett vilket.

Pensionär i Thailand är säkert trevligt. Men pensionärerna har nog sett sina bästa dagar om man siar om hur framtiden kommer att vara där som svensk pensionär.

De som är unga idag kan nog börja ställa om sin ekonomi, men de som närmar sig pension eller redan är pensionärer ,får nog göra något drastiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Ok visste bara att dom hade rätt till sjukvård i Thailand. men ej insatt i hur det fungerade exakt.

 

Men helt ok att få något för sin inbetalda skatt.

Som boende i Sverige så betalar man ju också sin sjukvård via skattsedeln, inte mer än rätt att bekosta den för utlandssvenskar som skattar i Sverige också.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Ja, i Sverige har man rätt till allt. Vissa har rätt att slippa betala dessutom.

Öppna gränser har vi haft också. Dock endast för några få och inte för alla. Invandring behöver vi, men det kan t.o.m vara knepigt med ett turistvisum.

 

Oavsett vilket.

Pensionär i Thailand är säkert trevligt. Men pensionärerna har nog sett sina bästa dagar om man siar om hur framtiden kommer att vara där som svensk pensionär.

De som är unga idag kan nog börja ställa om sin ekonomi, men de som närmar sig pension eller redan är pensionärer ,får nog göra något drastiskt.

Hur ser ditt siande ut om pensionärerna i Thailand, så man vet hur man skall göra?

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
7 minuter sedan, skrev Jive:

Hur ser ditt siande ut om pensionärerna i Thailand, så man vet hur man skall göra?

Lägre pensioner och starkare Thb. Det är ett siande och inte fakta, som jag hoppas att du förstår.

Du har väl redan tappat 25% av din inkomst på växelkursen?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Lägre pensioner och starkare Thb. Det är ett siande och inte fakta, som jag hoppas att du förstår.

Du har väl redan tappat 25% av din inkomst på växelkursen?

Helt rätt, men en följd av den starka thaibahten har också inneburit färre farangturister och många hål i väggen som nu är igenbommade och iaf stagnerande priser, inte minst på fastighets/hyresmarknaden som är helt död. Sedan måste ju Ingves höja räntan snart så kronan kommer upp i rätt värde. Borde ligga på 4 - 4,50 thb/sek och då skall det nog inte vara ett större bekymmer för pensionärerna här.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
4 minuter sedan, skrev Jive:

Helt rätt, men en följd av den starka thaibahten har också inneburit färre farangturister och många hål i väggen som nu är igenbommade och iaf stagnerande priser, inte minst på fastighets/hyresmarknaden som är helt död. Sedan måste ju Ingves höja räntan snart så kronan kommer upp i rätt värde. Borde ligga på 4 - 4,50 thb/sek och då skall det nog inte vara ett större bekymmer för pensionärerna här.

Jag har inte koll och orkar inte undersöka. Men har THB blivit starkare mot EUR, Rubel,  China, JPY etc?

För det är väl inte bara svennar som är på bostadsmarknaden i Pattis

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev HuaHindinnge:

Jag har inte koll och orkar inte undersöka. Men har THB blivit starkare mot EUR, Rubel,  China, JPY etc?

För det är väl inte bara svennar som är på bostadsmarknaden i Pattis

Vet inte och orkar heller inte kolla. 😉

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
4 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Berätta lite mer om jobbet som Director på statliga Chula-universitetet du blivit erbjuden. Hur landade du det? Lön? etc etc

Fick du det genom arbetsförmedlingen i Helsingborg eller blev du headhuntad?

Accepterade Chula skuggbilden av "dig" i skyltfönstret eller fick du googla fram någon annans foto till CV'n?

Bre på ordentligt nu broder, "The sky's the limit" :-)

 

/ SatanG

 

Mycket enkelt så förmedlades denna tjänst genom PLI language institute i Nonthaburi där jag jobbade några år på 90 talet.

 

Miss Penprapa var för övrigt ägare och god vän till mig.

 

Tyvärr blev arbetsbördan för stor så jag tackade för mig efter några månader men lönen var hyfsad 40.000 baht i månaden.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev stefan5300:

Det var nog det mest väntade svaret i den här tråden av stålmannen som verkar tro att han aldrig kan komma att råka ut för någon olycka, skada eller sjukdom och bli förstörd resten av livet, en ny stålfarfar kanske.

Vet ingen som gått på sjukbidrag stora delar av sitt yrkesverksamma liv utan orsak.

 

Stålfarfar blev 102 år.

1156654272_laddaned.jpg.4efa37a14261b0f506821bb6a47759bc.jpg

 

Nä varför ska jag tro det. Olyckor kan man råka ut för och det har jag också i mitt tidigare yrkesliv men det är inget ursäkt till att bli lat och sluta jobba. Förtidspensionärer verkar vara lite som asylinvandrare. En försvinnande lite del har verkliga skäl. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, broder tuk tuk said:

 

Mycket enkelt så förmedlades denna tjänst genom PLI language institute i Nonthaburi där jag jobbade några år på 90 talet.

 

Miss Penprapa var för övrigt ägare och god vän till mig.

 

Tyvärr blev arbetsbördan för stor så jag tackade för mig efter några månader men lönen var hyfsad 40.000 baht i månaden.

 

BTT

40.000 baht i månaden=Mer än tusen nudelsoppor!!!

Ändrades av judazzz
Tillägg
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frogfish:

Det är rimligt att min fru fick betala, men då ska ALLA betala.

 

Men för att inte detta ska bli en karusell som inte stannar, vilka länder ska man vara ifrån för att man ska behöva betala på akuten? Och vilka slipper? Eller räcker det att säga att man inte vet vem man är?

Det handlar väl inte om "Vilka länder", var har du fått det ifrån?
Det handlar om att överhuvudtaget ha några resurser.
Och för att du inte ska fräsa omkring som ett glödgat stål i en ankdam så finns det förmodligen även en och annan resurssvag svensk medborgare som också fått hjälp, var glad att du inte är en sådan!  

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Mankan:

Nä varför ska jag tro det. Olyckor kan man råka ut för och det har jag också i mitt tidigare yrkesliv men det är inget ursäkt till att bli lat och sluta jobba. Förtidspensionärer verkar vara lite som asylinvandrare. En försvinnande lite del har verkliga skäl. 

Var hittar du denna fantastiska "Fakta"?

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Batting:

Det handlar väl inte om "Vilka länder", var har du fått det ifrån?
Det handlar om att överhuvudtaget ha några resurser.
Och för att du inte ska fräsa omkring som ett glödgat stål i en ankdam så finns det förmodligen även en och annan resurssvag svensk medborgare som också fått hjälp, var glad att du inte är en sådan!  

Ok, men då säger vi väl så, alla får vård...…..

Men en del får betala 3400 sek/besök, andra får betala 50 sek. Du tycker det är rätt, jag tycker inte det. Så, nu är vi alla nöjda.

 

PS: Det heter "ankdamm".

PS2: Det är inget jag simmar omkring i.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

Pensionär vill man inte bli. Farsan var tvungen att gå till tandläkaren, fick ett kostnadsförslag på 18000 sek. Det var ju som hittat. Han sket i det.

Han säger inte mkt, men han tycker det är lite orättvist att han som varit med och byggt landet och jobbat över 50 år blir behandlad så, medan folk som inte jobbat en dag i sitt liv i Sverige betalar 50 sek...…..

 

Jag kan väl hålla med honom. Jag är för flygplansmodellen, man sätter på syremasken på sig själv först innan man hjälper andra.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Mankan:

Nä varför ska jag tro det. Olyckor kan man råka ut för och det har jag också i mitt tidigare yrkesliv men det är inget ursäkt till att bli lat och sluta jobba. Förtidspensionärer verkar vara lite som asylinvandrare. En försvinnande lite del har verkliga skäl. 

Råder nog ingen tvekan om att Stefan ingår i den "försvinnande lilla delen" med tanke på den olyckan har överlevde.....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

Råder nog ingen tvekan om att Stefan ingår i den "försvinnande lilla delen" med tanke på den olyckan har överlevde.....

Jasså är det hur spektakulär själva olycka i sig är som avgör man kan komma tillbaka och arbeta? Eller hur menar du?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...