Jump to content
IGNORERAD

Non imigrant visa-0, pensionär


copterfan

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

Det är två olika visum vi pratar om tydligen. 

 

Spontant känns det som det visum du talar om som verkar kräva att man faktiskt är pensionär, pengar-på-bank-mässigt är samma som ett multi entry turist visum och gäller då max 9 månader med 90 dagar per inresa och 90 dagar max per inresa. Det framgår inte om så är fallet, så det är en kvalificerad gissning. 

 

Medan det vanliga OA visumet som inte kräver att man är pensionär, men minst 50 år och mer pengar på banken, ger dig ett år per inresa och inget krav på utresa undet tiden, men krav på 90-dagars rapport. 

 

Kvalificerade gissningar, som sagt, angående det visum du talar om. 

Jo det är nog olika visum. Non-O single är det jag använde. Fick 90 dagar och sedan en ett-års extension som kan förnyas årligen. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • Svar 48
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • biker

    8

  • Esspe

    6

  • copterfan

    6

  • rolba

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

5 timmar sedan, skrev L200:

Har Retirement visa ska man skriva det på Arrival Card,eller ska man skriva Non-o.

Antar att du har extension? Din extension är inget visum, men baseras på ett non-o visum, så du skriver non-o på arrival card

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att du har extension? Din extension är inget visum, men baseras på ett non-o visum, så du skriver non-o på arrival card
Har Retirement visa ska man skriva det på Arrival Card,eller ska man skriva Non-o.
Har jag missat nåt?

Men skriver man inte bara visats nummer på Arrival Card?

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev apknug:

Har jag missat nåt?

Men skriver man inte bara visats nummer på Arrival Card?

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

Bra fråga, kommer inte ihåg, svarade bara på frågan :) Tyxker mig också minnas att man på arrival card (om man har extension) bara skriver numret på re-entry permit.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev apknug:

Har jag missat nåt?

Men skriver man inte bara visats nummer på Arrival Card?

Skickat från min VTR-L29 via Tapatalk
 

 

7 timmar sedan, skrev gst:

Bra fråga, kommer inte ihåg, svarade bara på frågan :) Tyxker mig också minnas att man på arrival card (om man har extension) bara skriver numret på re-entry permit.

Jag vill åxå minnas att det bara är visa eller re-entrynumret man skriver.

Men det är väl nya arrivalcard nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

IMG_20180817_081118.thumb.jpg.2123be1c62cf6680dfb93e358a0f30d4.jpg

 

 

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Jag åker till Thailand i oktober på mitt O-A visum. Kommer då (förhoppningsvis)

att få stämplat 1 års tillstånd att stanna i landet.

Jag kommer dock inte att stanna i Thailand konstant under detta år, utan att åka hem till Sverige

förmodligen flera gånger.

Jag vet att jag då måste skaffa ett "Re-entry permit". Och i mitt fall "Multiple", eftersom jag kommer att

göra flera resor.

 

När man tittar på ansökninsblanketten för "Re-entry permit", så verkar det som att man ska

fylla i datum för ev. resor?

 

http://Bangkok.immigration.go.th/download/form_tm8.pdf

 

Det går inte, eftersom jag inte vet i förväg när resorna kommer att ske.

Någon som gjort samma sak?

 

En annan fråga, är "Re-entry permit" något som klistras in i passet?

Eller är det ett dokument man måste visa upp vid nästa inresa i landet?

 

Ni som skaffat "Re-entry permit", brukar ni göra detta på flygplatsen innan utresa, eller

på något immigrationskontor i förväg?

 

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev biker:

Hej

 

Jag åker till Thailand i oktober på mitt O-A visum. Kommer då (förhoppningsvis)

att få stämplat 1 års tillstånd att stanna i landet.

Jag kommer dock inte att stanna i Thailand konstant under detta år, utan att åka hem till Sverige

förmodligen flera gånger.

Jag vet att jag då måste skaffa ett "Re-entry permit". Och i mitt fall "Multiple", eftersom jag kommer att

göra flera resor.

 

När man tittar på ansökninsblanketten för "Re-entry permit", så verkar det som att man ska

fylla i datum för ev. resor?

 

http://Bangkok.immigration.go.th/download/form_tm8.pdf

 

Det går inte, eftersom jag inte vet i förväg när resorna kommer att ske.

Någon som gjort samma sak?

 

En annan fråga, är "Re-entry permit" något som klistras in i passet?

Eller är det ett dokument man måste visa upp vid nästa inresa i landet?

 

Ni som skaffat "Re-entry permit", brukar ni göra detta på flygplatsen innan utresa, eller

på något immigrationskontor i förväg?

 

mvh

biker

 

 

Re-entry går att fixa på flygplatsen men det kan ta en stund om det strular.

Jag brukar fixa mitt på immigration. Det är en stämpel de sätter i passet.

Ang. datum så är det bara att gissa friskt. Första utresan brukar man ju ha koll på. Riktigt rätt datum har jag aldrig prickat in.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev rolba:

Re-entry går att fixa på flygplatsen men det kan ta en stund om det strular.

Jag brukar fixa mitt på immigration. Det är en stämpel de sätter i passet.

Ang. datum så är det bara att gissa friskt. Första utresan brukar man ju ha koll på. Riktigt rätt datum har jag aldrig prickat in.

En gång glömde jag bort att Immigration hade stängt flera dagar så jag blev tvungen att försöka fixa mitt re-entry på flygplatsen. Jag gjorde det vid passkontrollen, kanske finns nåt annat ställe?, men det gör jag inte om. Jag åkte på en ordentlig utskällning av tjänstemannen för att jag inte hade fixat tillståndet innan jag kom till flygplatsen.

 

Jag ordnade re-entry på Immigration i Jomtien senast i somras inför vår Sverigeresa och jag behövde inte fylla i nåt datum angående utresa, det har jag inte gjort tidigare heller. Har för mig att det gick på 1000 THB för ett singel men riktigt säker är jag inte.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Fritz:

En gång glömde jag bort att Immigration hade stängt flera dagar så jag blev tvungen att försöka fixa mitt re-entry på flygplatsen. Jag gjorde det vid passkontrollen, kanske finns nåt annat ställe?, men det gör jag inte om. Jag åkte på en ordentlig utskällning av tjänstemannen för att jag inte hade fixat tillståndet innan jag kom till flygplatsen.

 

Jag ordnade re-entry på Immigration i Jomtien senast i somras inför vår Sverigeresa och jag behövde inte fylla i nåt datum angående utresa, det har jag inte gjort tidigare heller. Har för mig att det gick på 1000 THB för ett singel men riktigt säker är jag inte.

Stämmer gott,1000 Baht för ett singel re-entry

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Fritz:

En gång glömde jag bort att Immigration hade stängt flera dagar så jag blev tvungen att försöka fixa mitt re-entry på flygplatsen. Jag gjorde det vid passkontrollen, kanske finns nåt annat ställe?, men det gör jag inte om. Jag åkte på en ordentlig utskällning av tjänstemannen för att jag inte hade fixat tillståndet innan jag kom till flygplatsen.

 

Jag ordnade re-entry på Immigration i Jomtien senast i somras inför vår Sverigeresa och jag behövde inte fylla i nåt datum angående utresa, det har jag inte gjort tidigare heller. Har för mig att det gick på 1000 THB för ett singel men riktigt säker är jag inte.

 

2 timmar sedan, skrev Drivern:

Stämmer gott,1000 Baht för ett singel re-entry

1000 för singel

3800 för multiple

Man ska alltså resa ut minst 4 ggr på ett år om det ska löna sig med multiple.

Såvida man inte har långt till immigration eller är lat. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Fritz:

En gång glömde jag bort att Immigration hade stängt flera dagar så jag blev tvungen att försöka fixa mitt re-entry på flygplatsen. Jag gjorde det vid passkontrollen, kanske finns nåt annat ställe?, men det gör jag inte om. Jag åkte på en ordentlig utskällning av tjänstemannen för att jag inte hade fixat tillståndet innan jag kom till flygplatsen.

 

Jag ordnade re-entry på Immigration i Jomtien senast i somras inför vår Sverigeresa och jag behövde inte fylla i nåt datum angående utresa, det har jag inte gjort tidigare heller. Har för mig att det gick på 1000 THB för ett singel men riktigt säker är jag inte.

Det låter ju som en bättre idé att ordna detta i god tid, istället för att göra det på flyplatsen.

Är det någon tidsbegränsning på "Re-entry permit" ? Kanske enklast att ordna det omgående på immigration, jag

har ändå andra ärenden där. Sedan kan "Re-entry permit" användas under det följande året?

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev biker:

Det låter ju som en bättre idé att ordna detta i god tid, istället för att göra det på flyplatsen.

Är det någon tidsbegränsning på "Re-entry permit" ? Kanske enklast att ordna det omgående på immigration, jag

har ändå andra ärenden där. Sedan kan "Re-entry permit" användas under det följande året?

mvh

biker

 

Det gäller lika länge som uppehållstillståndet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
On 2018-08-19 at 22:08, skrev biker:

Hej

 

Jag åker till Thailand i oktober på mitt O-A visum. Kommer då (förhoppningsvis)

att få stämplat 1 års tillstånd att stanna i landet.

Jag kommer dock inte att stanna i Thailand konstant under detta år, utan att åka hem till Sverige

förmodligen flera gånger.

Jag vet att jag då måste skaffa ett "Re-entry permit". Och i mitt fall "Multiple", eftersom jag kommer att

göra flera resor.

 

När man tittar på ansökninsblanketten för "Re-entry permit", så verkar det som att man ska

fylla i datum för ev. resor?

 

http://Bangkok.immigration.go.th/download/form_tm8.pdf

 

Det går inte, eftersom jag inte vet i förväg när resorna kommer att ske.

Någon som gjort samma sak?

 

En annan fråga, är "Re-entry permit" något som klistras in i passet?

Eller är det ett dokument man måste visa upp vid nästa inresa i landet?

 

Ni som skaffat "Re-entry permit", brukar ni göra detta på flygplatsen innan utresa, eller

på något immigrationskontor i förväg?

 

mvh

biker

 

 

Hej Biker. Var på immigration igår och hämtade bl.a. "Application for re-entry......." och det ska lämnas in innan du åker ut ur landet.

Och som du ser är det ju inte gratis heller 😊

Mvh, Copterfan20180918_215558.thumb.jpg.0f150ae0b0e130c09912b0c0398cb920.jpg20180918_215610.thumb.jpg.f25aecb91ce03de0246a1e2e2309ff4f.jpg20180918_215516.thumb.jpg.614798cc25fa9185223e70b525107bdb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev copterfan:

Hej Biker. Var på immigration igår och hämtade bl.a. "Application for re-entry......." och det ska lämnas in innan du åker ut ur landet.

Och som du ser är det ju inte gratis heller 😊

Mvh, Copterfan20180918_215558.thumb.jpg.0f150ae0b0e130c09912b0c0398cb920.jpg20180918_215610.thumb.jpg.f25aecb91ce03de0246a1e2e2309ff4f.jpg20180918_215516.thumb.jpg.614798cc25fa9185223e70b525107bdb.jpg

Det har väl kostat samma i 10 år

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej jag har ett Non immigrant O-A visum issue date 7 April 2017. och sedan har jag ett   re-entery permit giltigt till den 7 Jan 2019. Hur gör jag kan jag förnya mitt O-A visa här i Thailand nu innan jag åker hem till Sverige och vad behöver jag för dokument i så fall ? Eller ska jag skaffa ett nytt när jag kommer tillbaka till Sverige. Jag var på Immigration i Rayong och dom sa att jag måste köpa ett nytt i Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Christer123:

Hej jag har ett Non immigrant O-A visum issue date 7 April 2017. och sedan har jag ett   re-entery permit giltigt till den 7 Jan 2019. Hur gör jag kan jag förnya mitt O-A visa här i Thailand nu innan jag åker hem till Sverige och vad behöver jag för dokument i så fall ? Eller ska jag skaffa ett nytt när jag kommer tillbaka till Sverige. Jag var på Immigration i Rayong och dom sa att jag måste köpa ett nytt i Sverige

Har du redan gjort en extension? Non-O O-A gäller väl bara ett år vad jag vet. Är du över 50 rek jag Non-O och sedan retirement extension årligen.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

Har du redan gjort en extension? Non-O O-A gäller väl bara ett år vad jag vet. Är du över 50 rek jag Non-O och sedan retirement extension årligen.

Jag tyder TS inlägg så här. Hans O-A visa utfärdat 7 april 2017. Han kan då resa in (enter before) senast 6 april 2018, och får då stanna 1 år. Dvs. till

5 april 2019. Eftersom han har ett Re-entry permit giltigt till 7 jan. 2019, så har han tydligen rest in i Thailand 6 jan. 2018.

Så här långt har han alltså inte behövt söka extension. Men får att få ett nytt års extension måste detta sökas (I Thailand) före 7 jan. 2019.

Om inte detta är möjligt så får ju nytt visa sökas (I Sverige).

Nu känner jag inte till TS ställning, men är man över 50 år, men ej pensionär, så funkar det bara med O-A visa.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är över 50 men har ingen pension kan man få NON-O utan att ha pension ? Söker man extension på immigration eller måste man ta sig till Bangkok 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Christer123:

Jag är över 50 men har ingen pension kan man få NON-O utan att ha pension ? Söker man extension på immigration eller måste man ta sig till Bangkok 

Extension söks på immigration.

Denna länk förklarar det mesta.

https://visumthailand.top/index.html

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Christer123:

Hej jag har ett Non immigrant O-A visum issue date 7 April 2017. och sedan har jag ett   re-entery permit giltigt till den 7 Jan 2019. Hur gör jag kan jag förnya mitt O-A visa här i Thailand nu innan jag åker hem till Sverige och vad behöver jag för dokument i så fall ? Eller ska jag skaffa ett nytt när jag kommer tillbaka till Sverige. Jag var på Immigration i Rayong och dom sa att jag måste köpa ett nytt i Sverige

Jag har nyligen förlängt mitt vid Immigration i Udon Thani och hade då följande med mig:
Pass inkl inresekortet
Kopior på alla passisidor, Sidor utan thai-stämplar behöver du inte kopiera. Alla sidor skall skrivas under
Kopia på inresekortet, underskrivet
Ansökningsblankett (TM7) med fotografi
Inkomstintyg ifrån Svenska ambassaden utvisande att min pension överstiger 65.000 thb/månad. Tidigare år har jag haft bankintyg utvisande en behållning på kontot om 800.000 thb. Du kan även ha en kombination av dessa två. Observera att bankbehållningen skall ha funnits på kontot en viss tid.
Gul husbok som visade min adress
Avgift 1.900 thb
Förlängningen tog 25 minuter och mycket fortare kan dom inte stämpla.
Obeservera att det kan finnas skillnader mellan olika Immigrationskontor om vilka dokument som dom vill ha.
Samtidigt med denna förlängning bör man ansöka om s.k. Exit/Reentry-permit om man planerar att lämna Thailand under det kommande året. Finns som single eller Multi.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Inkomstintyg ifrån Svenska ambassaden utvisande att min pension överstiger 65.000 thb/månad.

Man kan även uppsöka ett Svenskt konsulat för att få detta intyg. :great:

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...