Jump to content
IGNORERAD

Non imigrant visa-0, pensionär


copterfan

Recommended Posts

Hej. Håller på att "samla ihop" de papper som behövs för mitt första  non imigrant visa-0, pensionär.Tänkt använda mig av Alla Visum i Stockholm.

Har ni testat denna firma nån gång och vad behöver man tänka extra på?

Och Medical Certificate är knepigt nu på sommaren då ingen vårdcentral har tid med läkarintyg under ""sommarbemanning" 😭

Lyssnar ivrigt på synpunkter och åsikter.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 48
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • biker

    8

  • Esspe

    6

  • copterfan

    6

  • rolba

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hej. Håller på att "samla ihop" de papper som behövs för mitt första  non imigrant visa-0, pensionär.Tänkt använda mig av Alla Visum i Stockholm.
Har ni testat denna firma nån gång och vad behöver man tänka extra på?
Och Medical Certificate är knepigt nu på sommaren då ingen vårdcentral har tid med läkarintyg under ""sommarbemanning" [emoji24]
Lyssnar ivrigt på synpunkter och åsikter.
 
Gjorde det där på egen hand för några år sedan.

Kan du invänta att semestertiderna går över?
Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev copterfan:

Hej. Håller på att "samla ihop" de papper som behövs för mitt första  non imigrant visa-0, pensionär.Tänkt använda mig av Alla Visum i Stockholm.

Har ni testat denna firma nån gång och vad behöver man tänka extra på?

Och Medical Certificate är knepigt nu på sommaren då ingen vårdcentral har tid med läkarintyg under ""sommarbemanning" 😭

Lyssnar ivrigt på synpunkter och åsikter.

 

Vårdcentralerna brukar inte vara villiga att skriva på det thailändska läkarintyget, bättre då att gå till något privar företag som utfärdar läkarintig. https://www.medicinskaintyg.se/ är ett sådant men det finns andra, kolla i visumtrådarna så får du andra tips.

 

Varför ett O-visum? Battre att ta ett O-A direkt, då kan du stanna i landet i upp till 2 år innan uppehållstillståndet skall förnyas. För övrigt behövs ingen visa-service om du bara kan läsa anvisningarna.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bli dyrt och ta mkt tid med läkarkontroller. Hittade en grek doktor nära Birger jarlsgatan som kryssade i allting för en ok slant. Tog 15 minuter hehe...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev copterfan:

Hej. Håller på att "samla ihop" de papper som behövs för mitt första  non imigrant visa-0, pensionär.Tänkt använda mig av Alla Visum i Stockholm.

Har ni testat denna firma nån gång och vad behöver man tänka extra på?

Och Medical Certificate är knepigt nu på sommaren då ingen vårdcentral har tid med läkarintyg under ""sommarbemanning" 😭

Lyssnar ivrigt på synpunkter och åsikter.

 

Hej

 

Jag ordnade O-A visum förra året. Jag använde mig av Visumpartner i Stockholm.

Anledningen till detta var att det ej går att skicka in ansökan till ambassaden, den måste lämnas in och

hämtas personligen eller via ombud.

Eftersom jag bor i  södra Sverige så blir det ett billigt alternativ att anlita ombud.

Beträffande läkarintyget så fanns det överhuvudtaget ingen vårdcentral som utfärdade sådant i min närhet.

Gick till en privatläkare och fick detta till en billig penning.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-07-28 at 08:16, skrev rolba:

Hur gammal är du?

O pensionärsvisa får man utan läkarintyg.

Jag är 61.

På Alla Visums sida så behövs det tydligen. Medical certificate.....och ska vara på engelska och printas ut via länk på sidan.....så läkaren behöver bara fylla i lite uppgifter.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-07-27 at 13:12, skrev copterfan:

Hej. Håller på att "samla ihop" de papper som behövs för mitt första  non imigrant visa-0, pensionär.Tänkt använda mig av Alla Visum i Stockholm.

Har ni testat denna firma nån gång och vad behöver man tänka extra på?

Och Medical Certificate är knepigt nu på sommaren då ingen vårdcentral har tid med läkarintyg under ""sommarbemanning" 😭

Lyssnar ivrigt på synpunkter och åsikter.

 

Har nu fått ihop alla dokument som erfordras för ett O-A-visum så nu är det bara att vänta på beslut....vet inte hur lång tid det tar.

Nu är min fundering......då (om) jag nu får visat hur fortsätter man då?

Ska jag anmäla mig på immigration för nån registrering då jag kommer ner?

Då det stämplas vid ankomsten på flygplatsen....hur långt framåt i tiden stämplas det då.....3, 6, 9 mån.....eller ett år?

Första gången med långvisa så det är mycket att fundera på

 

🙄

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev copterfan:

Har nu fått ihop alla dokument som erfordras för ett O-A-visum så nu är det bara att vänta på beslut....vet inte hur lång tid det tar.

Nu är min fundering......då (om) jag nu får visat hur fortsätter man då?

Ska jag anmäla mig på immigration för nån registrering då jag kommer ner?

Då det stämplas vid ankomsten på flygplatsen....hur långt framåt i tiden stämplas det då.....3, 6, 9 mån.....eller ett år?

Första gången med långvisa så det är mycket att fundera på

 

🙄

Hej

Jag skaffade O-A visum förra året. Jag anlitade Visumpartner i Stockholm eftersom jag bor småland.

Det går inte längre att skicka ansökan direkt till ambassaden, utan måste lämnas in personligen eller via

ombud. Eftersom alla papper var ok, så gick det snabbt, 3-4 dagar så kom passet hem igen med posten.

Visat är giltigt ett år från utfärdandedatumet. Du får ett år stämplat i passet vid inresan.

Om du har valt ett "multiple entry" visa, så kan du åka in och ut ur Thailand hur många gånger som helst

inom visats giltighetstid. Och får stämplat ett år framåt vid varje inresa.

Så i praktiken kan man vistas näst intill 2 år i landet på sitt visa, innan man behöver ansöka om förlängning.

 

Vad gäller att anmäla sig till immigration vid ankomst, alla ska anmäla sin vistelseadress.

Det har inget att göra med viken typ av visa man har.

T.ex. om man bor hemma hos flickvän el. dyl. så ska man anmäla detta.

Om man t.ex. bor på hotell, så ska hotellet anmäla de utlänningar som bor där.

 

Hur väl detta efterlevs vet jag ej. Har själv tidigare aldrig gjort denna anmälan.

Senaste vistelsen hade jag andra ärenden till immigration, så då var det ju lämpligt

att också anmäla boendeadress.

 

mvh

biker

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev biker:

Hej

Jag skaffade O-A visum förra året. Jag anlitade Visumpartner i Stockholm eftersom jag bor småland.

Det går inte längre att skicka ansökan direkt till ambassaden, utan måste lämnas in personligen eller via

ombud. Eftersom alla papper var ok, så gick det snabbt, 3-4 dagar så kom passet hem igen med posten.

Visat är giltigt ett år från utfärdandedatumet. Du får ett år stämplat i passet vid inresan.

Om du har valt ett "multiple entry" visa, så kan du åka in och ut ur Thailand hur många gånger som helst

inom visats giltighetstid. Och får stämplat ett år framåt vid varje inresa.

Så i praktiken kan man vistas näst intill 2 år i landet på sitt visa, innan man behöver ansöka om förlängning.

 

Vad gäller att anmäla sig till immigration vid ankomst, alla ska anmäla sin vistelseadress.

Det har inget att göra med viken typ av visa man har.

T.ex. om man bor hemma hos flickvän el. dyl. så ska man anmäla detta.

Om man t.ex. bor på hotell, så ska hotellet anmäla de utlänningar som bor där.

 

Hur väl detta efterlevs vet jag ej. Har själv tidigare aldrig gjort denna anmälan.

Senaste vistelsen hade jag andra ärenden till immigration, så då var det ju lämpligt

att också anmäla boendeadress.

 

mvh

biker

 

 

 

Ok....tackar för infot. Om jag fattar dig rätt så funkar det så här då....Jag åker ner i mitten av september och hem igen efter 6 månader....och åker ner igen nästa gång september -19.......får jag då det stämplat ett år framåt igen då??

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev copterfan:

Ok....tackar för infot. Om jag fattar dig rätt så funkar det så här då....Jag åker ner i mitten av september och hem igen efter 6 månader....och åker ner igen nästa gång september -19.......får jag då det stämplat ett år framåt igen då??

Nja, kanske inte riktigt så. När du åker ner igen nästa år så måste du göra det medans visat fortfarande är giltigt.

Dvs. om du har ansökt nu, så kommer ditt visa att bli utfärdat inom de närmsta dagarna. Det kommer då

att vara giltigt ett år framåt. Så din inresa nästa år måste du göra i början av augusti.

 

Så det är ju inte bra att ansöka för tidigt, eftersom giltighetstiden är 1 år från utfärdande.

 

Som exempel, i mitt visum står det "DATE OF ISSUE" 23 oct. 2017.

"ENTER BEFORE" 22 oct. 2018. Dvs. giltighetstiden är 1 år.

Tittar jag på stämpeln jag fick vid inresan 4 dec 2017, så står det "ADMITTED UNTIL" 3 dec. 2018.

Dvs. man får stanna 1 år.

Jag är nu i Sverige, men ska snart åka tillbaka till Thailand, och måste då göra detta före 22 oct.

Och får då 1 år framåt i stämpeln i passet.

 

En annan sak att tänka på, du måste göra 90-dagars rapportering eftersom du tänkt stanna 6 mån.

 

mvh

biker

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-07-31 at 21:13, skrev copterfan:

Jag är 61.

På Alla Visums sida så behövs det tydligen. Medical certificate.....och ska vara på engelska och printas ut via länk på sidan.....så läkaren behöver bara fylla i lite uppgifter.

För O-A behövs det men inte för Pensionärsvisa O och det står också så på deras sida. Enklaste om du har gått i pension är att söka O och sedan söka retirement extension ett år på Immigration i Thailand.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev biker:

 

Så det är ju inte bra att ansöka för tidigt, eftersom giltighetstiden är 1 år från utfärdande.

Jag brukar alltid ansöka om pensionärsvisa, retirement, i god tid innan det gamla går ut och har alltid fått det nya att gälla från det att det gamla går ut. 90-dagars-stämpeln får man däremot räknat från den dan man besöker Immigration.

En annan sak att tänka på, du måste göra 90-dagars rapportering eftersom du tänkt stanna 6 mån.

Så är det naturligtvis och man måste hålla reda på dagarna själv eftersom man numera inte får någon stämpel i passet som talar om vilket datum som är det sista för rapporteringen.

mvh

biker

 

 

 

Klicka på pilen ovan..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Esspe:

För O-A behövs det men inte för Pensionärsvisa O och det står också så på deras sida. Enklaste om du har gått i pension är att söka O och sedan söka retirement extension ett år på Immigration i Thailand.

Väljer man den varianten så måste man åka på Visaruns var 90:e dag, det duger inte att anmäla sig på Immigration, så var det förr åtminstone, alltså om man inte fixar ett nytt pensionärsvisa på Immigration vill säga. På den tiden kunde man komma in i Thailand på ett Turistvisum och med det som grund skaffa sig ett "retirement", pensionärsvisum, men om det funkar nu vet jag inte. Det var ju kanske 7-8 år sen jag hörde talas om folk som gjort så.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Fritz:

Så det är ju inte bra att ansöka för tidigt, eftersom giltighetstiden är 1 år från utfärdande.

Jag brukar alltid ansöka om pensionärsvisa, retirement, i god tid innan det gamla går ut och har alltid fått det nya att gälla från det att det gamla går ut. 90-dagars-stämpeln får man däremot räknat från den dan man besöker Immigration.

En annan sak att tänka på, du måste göra 90-dagars rapportering eftersom du tänkt stanna 6 mån.

Så är det naturligtvis och man måste hålla reda på dagarna själv eftersom man numera inte får någon stämpel i passet som talar om vilket datum som är det sista för rapporteringen.

mvh

biker

Hej

Det jag skriver är att TS nyutfärdade O-A visum kommer att gälla från utfärdandedagen. Alltså hans visum som utfärdas av Thailands ambassad i Stockholm.

Jag förmodar att det du menar är när det är dags för förlängning efter 1 år, eftersom du skriver att du besöker immigration.

Att man då. även om man är där i god tid, inte missar några dagar verkar ju bra och stämmer säkert.

Jag har själv ännu ej förlängt, så detta känner jag ej till.

 

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Esspe:

Enklaste om du har gått i pension är att söka O

Man behöver inte gå i pension för att söka, räcker med att vara över 50...ha kontanta medel eller inkomst.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

Väljer man den varianten så måste man åka på Visaruns var 90:e dag, det duger inte att anmäla sig på Immigration, så var det förr åtminstone, alltså om man inte fixar ett nytt pensionärsvisa på Immigration vill säga. På den tiden kunde man komma in i Thailand på ett Turistvisum och med det som grund skaffa sig ett "retirement", pensionärsvisum, men om det funkar nu vet jag inte. Det var ju kanske 7-8 år sen jag hörde talas om folk som gjort så.

Ja och jag skriver ju också att man ska söka extension baserat på "retired"  på Immigration innan dom 90 går ut. Gjorde det förra året och nu behöver jag bara se till att förnya det varje år för att få ett nytt. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Man behöver inte gå i pension för att söka, räcker med att vara över 50...ha kontanta medel eller inkomst.

Inte enligt Ambassadens lista http://thaiembassy.se/en/non-immigrant-visa-o-retirement-visa/ och ska du ha "Retired" extension så ska du väl ha gått i pension? Sen finns det ju andra Non-O att söka.

 

Rättade till länk.

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Esspe:

Inte enligt Ambassadens lista http://www.thaiembassy.com/retire/retire.php och ska du ha "Retired" extension så ska du väl ha gått i pension? Sen finns det ju andra Non-O att söka.

 

Kravet är minst 50 år. Inget om att man ska vara pensionerad.

Står ju även tydligt på sidan du länkar till.

 

För övrigt så är sidan du länkar till inte någon officiell sida, utan drivs av en advokatbyrå i Bangkok.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Surin P3:

Kravet är minst 50 år. Inget om att man ska vara pensionerad.

Står ju även tydligt på sidan du länkar till.

 

För övrigt så är sidan du länkar till inte någon officiell sida, utan drivs av en advokatbyrå i Bangkok.

Blev fel länk . Hittade den där konstiga sidan först via Google och den hängde kvar. Undrade just vad det var för en konstig sida men det står längst ner att den inte är den officiella. :) Konstigt att dom får använda den domänen.

 

På den riktiga står det så här "Non-Immigrant Visa category “O” (Over 50years old and Retired)"

 

http://thaiembassy.se/en/non-immigrant-visa-o-retirement-visa/

 

Man kan kanske söka visat men inte få extension "Retired" utan att ha gått i pension vilket verkar logiskt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett förtydligande kanske är på sin plats, visas giltighet har inget med antalet dagar man kan stanna i landet.

 

http://thaiembassy.se/en/visa/general-information/

 

VALIDITY OF VISA & PERIOD OF STAY

Please note that a visa means “a permit to enter” NOT “a permit to stay” and the validity of a visa IS NOT the duration of stay in Thailand. Visa validity is the period during which a visa can be used to enter Thailand. In general, the validity of a visa is 3 months, but in some cases may be valid for 6 months to 1 year. 

The period of stay is granted by an immigration officer upon arrival at the port of entry in accordance with the type of visa. It is displayed on the arrival stamp which shows the entry date and the last date of permission to stay. Please look at the stamp right away to avoid overstay problems which may result in a fine in which case, the Embassy is not accountable for.

There is nothing right on the left, and there is nothing left on the right

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev biker:

Nja, kanske inte riktigt så. När du åker ner igen nästa år så måste du göra det medans visat fortfarande är giltigt.

Dvs. om du har ansökt nu, så kommer ditt visa att bli utfärdat inom de närmsta dagarna. Det kommer då

att vara giltigt ett år framåt. Så din inresa nästa år måste du göra i början av augusti.

 

Så det är ju inte bra att ansöka för tidigt, eftersom giltighetstiden är 1 år från utfärdande.

 

Som exempel, i mitt visum står det "DATE OF ISSUE" 23 oct. 2017.

"ENTER BEFORE" 22 oct. 2018. Dvs. giltighetstiden är 1 år.

Tittar jag på stämpeln jag fick vid inresan 4 dec 2017, så står det "ADMITTED UNTIL" 3 dec. 2018.

Dvs. man får stanna 1 år.

Jag är nu i Sverige, men ska snart åka tillbaka till Thailand, och måste då göra detta före 22 oct.

Och får då 1 år framåt i stämpeln i passet.

 

En annan sak att tänka på, du måste göra 90-dagars rapportering eftersom du tänkt stanna 6 mån.

 

mvh

biker

 

 

 

Ajdå.....då kanske jag hade lite för bråttom att skicka in papperna......för om mitt visa utfärdas nu i dagarna innebär det ju att jag måste åka ner i början av augusti nästa år och det känns lite tidigt.

Så då blir det väl att göra om alltihop och betala kostnaderna en gång till då.

 

Mvh

copterfan

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Esspe:

 

Man kan kanske söka visat men inte få extension "Retired" utan att ha gått i pension vilket verkar logiskt.

Går mycket bra, fungerar utan att ha gått i pension.

Bara att visa upp krävda medel/inkomster, för dem som fyllt 50 år.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Esspe:

Blev fel länk . Hittade den där konstiga sidan först via Google och den hängde kvar. Undrade just vad det var för en konstig sida men det står längst ner att den inte är den officiella. :) Konstigt att dom får använda den domänen.

 

På den riktiga står det så här "Non-Immigrant Visa category “O” (Over 50years old and Retired)"

 

http://thaiembassy.se/en/non-immigrant-visa-o-retirement-visa/

 

Man kan kanske söka visat men inte få extension "Retired" utan att ha gått i pension vilket verkar logiskt.

Det är två olika visum vi pratar om tydligen. 

 

Spontant känns det som det visum du talar om som verkar kräva att man faktiskt är pensionär, pengar-på-bank-mässigt är samma som ett multi entry turist visum och gäller då max 9 månader med 90 dagar per inresa och 90 dagar max per inresa. Det framgår inte om så är fallet, så det är en kvalificerad gissning. 

 

Medan det vanliga OA visumet som inte kräver att man är pensionär, men minst 50 år och mer pengar på banken, ger dig ett år per inresa och inget krav på utresa undet tiden, men krav på 90-dagars rapport. 

 

Kvalificerade gissningar, som sagt, angående det visum du talar om. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fixade ett O-A för första gången för en månad sedan. Detta för att extention ska vara lättare. Jag kunde ha valt Non-O för jag är gift med en thailändsk medborgare men då ska det vara krångligare för då är det visarun och krångligare med förlängning. Ni som har flugan Facebook kan med fördel bli medlem i gruppen Visum Thailand. Där är det lätt att söka efter det man letar efter.

En sida som sammanfattar allt bra är denna: http://svensk.norskthailandforum.com/index.html

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...