Jump to content
IGNORERAD

Ang. Utresa Thailand med minderårig anhörig


Melvin18

Recommended Posts

Hej,

Min far bosatt i Thailand sedan 2015, avled i Thailand förra veckan.
Hans thailändska fru avled för ungefär två år sedan. 
Tillsammans har de ett gemensamt barn, min halvbror. Han är 4 år och blir 5 år i augusti. Han har dubbelt medborgarskap i både Sverige och Thailand samt vi delar samma efternamn.

 

Min halvbror bor just nu hos sin moster och hennes familj i min fars hus. 
Min fars sista önskan var att min halvbror ska få komma till Sverige. Han hann dock inte skriva något intyg eller testamente på detta. Däremot har jag fått muntlig tillåtelse av mostern att ta hem honom. Men hon är inte målsman.

Pojken är så vitt jag förstår just nu utan målsman.

 

Frågan är då, kan jag resa hem till Sverige med min halvbror utan att immigration på Bangkoks flygplats sätter stopp? 


De dokument jag har till hands är:
Min halvbrors thailändska pass
Min halvbrors svenska pass
Min fars dödsbevis
Mammans dödsbevis 
Samt personbevis på engelska ifrån skattemyndigheten i Sverige som bekräftar vårt släktskap.

 

Det som jag tror kan ställa till det är att min halvbror är inrest på sitt thailändska pass.

 

Ambassaden har hänvisat till thailändsk advokat men det finns inte tid till detta just nu, eftersom jag och min storebror befinner oss i Thailand just nu endast en kort period för att hämta min fars aska och en del av hans tillhörigheter.

 

Som sagt, vi delar samma efternamn så det kanske inte är ett problem. Jag vet inte. 
Vad tror ni?

 

Tacksam för svar och tar tacksamt emot all hjälp jag kan få. 

 

 

Mvh
 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
1 timme sedan, skrev Melvin18:

Hej,

Min far bosatt i Thailand sedan 2015, avled i Thailand förra veckan.
Hans thailändska fru avled för ungefär två år sedan. 
Tillsammans har de ett gemensamt barn, min halvbror. Han är 4 år och blir 5 år i augusti. Han har dubbelt medborgarskap i både Sverige och Thailand samt vi delar samma efternamn.

 

Min halvbror bor just nu hos sin moster och hennes familj i min fars hus. 
Min fars sista önskan var att min halvbror ska få komma till Sverige. Han hann dock inte skriva något intyg eller testamente på detta. Däremot har jag fått muntlig tillåtelse av mostern att ta hem honom. Men hon är inte målsman.

Pojken är så vitt jag förstår just nu utan målsman.

 

Frågan är då, kan jag resa hem till Sverige med min halvbror utan att immigration på Bangkoks flygplats sätter stopp? 


De dokument jag har till hands är:
Min halvbrors thailändska pass
Min halvbrors svenska pass
Min fars dödsbevis
Mammans dödsbevis 
Samt personbevis på engelska ifrån skattemyndigheten i Sverige som bekräftar vårt släktskap.

 

Det som jag tror kan ställa till det är att min halvbror är inrest på sitt thailändska pass.

 

Ambassaden har hänvisat till thailändsk advokat men det finns inte tid till detta just nu, eftersom jag och min storebror befinner oss i Thailand just nu endast en kort period för att hämta min fars aska och en del av hans tillhörigheter.

 

Som sagt, vi delar samma efternamn så det kanske inte är ett problem. Jag vet inte. 
Vad tror ni?

 

Tacksam för svar och tar tacksamt emot all hjälp jag kan få. 

 

 

Mvh
 

Det är ensak att ta han till Sverige. Och en annan att du kan bli vårdnadshavare. Han behöver en vårdnadshavare i Sverige om han ska stanna i Sverige.  

 

Tycker inte att det ska vara något problem att resa till Sverige p.g.a han har Svenskt pass.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Det är ensak att ta han till Sverige. Och en annan att du kan bli vårdnadshavare. Han behöver en vårdnadshavare i Sverige om han ska stanna i Sverige.  

 

Tycker inte att det ska vara något problem att resa till Sverige p.g.a han har Svenskt pass.

Okej. Tack!

Vad är det värsta som kan hända om jag blir nekad av immigration? Att jag får åka upp med honom till mostern igen och boka ny hemresa? Eller kan thaiarna slänga mig i häktet för en sån sak? Dom kanske får det till att jag olovligen försöker föra ut en minderårig thailändsk medborgare från landet? (han är inrest på thai pass, därför är han i landet som thailändsk medborgare..)

 

Vad gäller vårdnad i Sverige så är den processen redan igång och myndigheter är underrättade. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ytterst svårt att se att ni skulle kunna ta honom ur landet. Minderåriga reser i målsmans sällskap, det är det mig veterligen ganska tuffa på i Thailand. 

 

Så jag skulle ta vägen om advokater och antagligen någon domstol först för att få ett intyg på att du/ni har tillåtelse att resa med honom. 

 

I dagens samhälle med trafficking, kidnappningar, olovliga bortföranden osv... så är det inte bara att dyka upp å försöka hävda att brorsan skall med er. 

 

Så det lär nog behöver intyg från både svenska myndigheter om att ni är vårdnadshavare/förmyndare och därefter intyg från Thailändsk myndighet/domstol om att ni skall ta pojken ur landet. 

 

Detta är knepiga frågor och tror inte att någon av oss på MPR vet svaret utan det blir mycket tror.

 

Tala med ambassaden och immigration för att få klara besked om vad som behövs. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Med svenskt pass bör det inte vara något problem.

 

Min äldsta dotter reste ut ur Thailand med min dåvarande flickvän, nuvarande fru, och detta efter att den biologiska modern avlidit. 

Min dotter hade då inget Svenskt pass, utan reste endast på TV.

Sen i Sverige bör du via familjerätten kunna få vårdnaden, för efter DNA så bör de se ert nära släktskap och sen borde ni få vårdnaden i rätten......tog mig ca 1,5 år att bli vårdnadshavare för min dotter, med bla DNA.

 

Är nog svårt ett få något riktigt svar i detta som nämns ovan, inte mer än med advokat och rättsbeslut i Thailand kommer det att ta tid.

Jag hade provat, med samma namn så bör ni komma ut ur landet, väl i Sverige så kan de ju inte skicka ut grabben, utan han kommer att få en "god man" som vårdnadshavare tills hela processen är klar, och där borde ju ni bli vårdnadshavare.

 

Lycka till.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om pojken rest in i Thailand på Thai-pass så är det detta ni bör använda vid utresa.

Ett intyg ifrån vårdnadshavare vore ju bra. Hur är det, står han i mosterns Blåa bok? I så fall kanske hon kan skriva ett intyg att det är OK att pojken reser med er. Något papper bör ni ha med er för dom är oftast noga vid passkontrollen när ni skall ut. Både jag och min fru har fått misstänksamma frågor när vi rest ensamma med barnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, myndigheter i Sverige är redan underrättade och jobbar på det. 

 

I nuläget har pågen ingen målsman i varken Sverige eller Thailand. 

Pratade med ambassaden och de trodde inte det skulle vara några problem eftersom vi har samma efternamn, dessutom har jag våra svenska personbevis som bevisar att vi är brödrar. Har även hans födelsebevis (född i Sverige) översatt till Thai. 

 

På måndag får vi se hur det går... 

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Melvin18:

Som sagt, myndigheter i Sverige är redan underrättade och jobbar på det. 

 

I nuläget har pågen ingen målsman i varken Sverige eller Thailand. 

Pratade med ambassaden och de trodde inte det skulle vara några problem eftersom vi har samma efternamn, dessutom har jag våra svenska personbevis som bevisar att vi är brödrar. Har även hans födelsebevis (född i Sverige) översatt till Thai. 

 

På måndag får vi se hur det går... 

Försök att få föräldrarnas dödsattester med också(gissar du redan har dem), om inte annat lär de vara till nytta i Sverige.

Din brors bode du ha i original, moderns borde du iaf kunna få en kopia på.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Soengsang:

Försök att få föräldrarnas dödsattester med också(gissar du redan har dem), om inte annat lär de vara till nytta i Sverige.

Din brors bode du ha i original, moderns borde du iaf kunna få en kopia på.

Yes, har både min fars dödsattest och kopia på moderns. 

Men känns ändå nervöst detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Melvin18:

Yes, har både min fars dödsattest och kopia på moderns. 

Men känns ändå nervöst detta.

Beklagar Kaptenens bortgång. 

Ta hand om er och K .

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minutes ago, Melvin18 said:

Yes, har både min fars dödsattest och kopia på moderns. 

Men känns ändå nervöst detta.

Jag tror nog du kommer kunna lämna Thailand utan problem; frugan har flugit med vår dotter, utan mig, både till Sverige och andra länder många gånger utan problem.

 

Jag tycker du ska ha en stor eloge för det är inget litet projekt du tar på dig; att resa ut från Thailand är ju den enkla delen. Att få in grabben i det svenska systemet och att ta det ekonomiska och sociala ansvaret för ett barn som, förvisso, är din halvbror men ändå inte ditt ansvar är stort. Barnet är ungt nog för att snabbt kunna anpassa sig men det är nog ändå ett ansvar många skulle backa från.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Melvin18:

Som sagt, myndigheter i Sverige är redan underrättade och jobbar på det. 

 

I nuläget har pågen ingen målsman i varken Sverige eller Thailand. 

Pratade med ambassaden och de trodde inte det skulle vara några problem eftersom vi har samma efternamn, dessutom har jag våra svenska personbevis som bevisar att vi är brödrar. Har även hans födelsebevis (född i Sverige) översatt till Thai. 

 

På måndag får vi se hur det går... 

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gick!! 

Pojken är nu i Sverige. 

Vid immigration frågade gubben där om det var min son, jag svarade då nej det är min bror. Fick då frågor om hans mamma o pappa, berättade läget och fick då följa efter en kvinna in i rummet bakom där. Dom tittade på alla papper o diskuterade lite, ställde lite frågor till min halvbror men han var för blyg för att svara. Till slut tog dom en bild på mig och brorsan o sen sa dom bara Okej,så fick vi åka. 

Skönt! Var lite nervöst ett tag. 

 

Nu börjar nästa grej, att komma åt min pappas bankkonton i Thailand. Antar att det blir en lång process med advokater och grejer. Kanske ska man bara skita i det, känns omöjligt nästan... Vet inte ens om där finns några pengar kvar, pappas frus familj har säkert luskat ut ett sätt att få ut varenda bath. Samt min halvbror borde ha arvsrätt på det som finns i Thailand? Hus etc som mostern lagt beslag på. 

Men det får bli i en annan tråd.

 

Tack för er hjälp och support! 

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Melvin18:

Det gick!! 

Pojken är nu i Sverige. 

Vid immigration frågade gubben där om det var min son, jag svarade då nej det är min bror. Fick då frågor om hans mamma o pappa, berättade läget och fick då följa efter en kvinna in i rummet bakom där. Dom tittade på alla papper o diskuterade lite, ställde lite frågor till min halvbror men han var för blyg för att svara. Till slut tog dom en bild på mig och brorsan o sen sa dom bara Okej,så fick vi åka. 

Skönt! Var lite nervöst ett tag. 

 

Nu börjar nästa grej, att komma åt min pappas bankkonton i Thailand. Antar att det blir en lång process med advokater och grejer. Kanske ska man bara skita i det, känns omöjligt nästan... Vet inte ens om där finns några pengar kvar, pappas frus familj har säkert luskat ut ett sätt att få ut varenda bath. Samt min halvbror borde ha arvsrätt på det som finns i Thailand? Hus etc som mostern lagt beslag på. 

Men det får bli i en annan tråd.

 

Tack för er hjälp och support! 

Skönt det löste sig.

 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt att höra! Tänk om alla hade en lika ansvarstagande halvbror som du verkar vara - även om det säkert blir mycket jobb att ha hand om din halvbror hoppas jag att du känner en stolthet varje dag över det ansvar du tar 🙂

 

Att växa upp utan sina biologiska föräldrar i Thailand är inte lätt och din halvbror har garanterat bättre förutsättningar till ett bra liv i Sverige.

 

Lycka till med allt!

 

 

/Krille

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...