Jump to content
IGNORERAD

Pigment


Batting

Recommended Posts

Att Thailändskor är känsliga för solljus har jag sedan länge förstått.
När jag började åka till Thailand och träffade min lilla vän så var det med lite motvilja som jag fick med henne till stranden.
Att få henne att ligga i en solstol är fortfarande omöjligt, men hon ska ändå ha all solkrämsskydd hon kan komma över.
Nu vet jag ju vad det beror på.
Hon och andra Thailändare vill inte se ut som om de blivit solbrända ute på risfälten.
Vi hade väl en liknande syn på brunbränd hy innan vi insåg att det ju faktiskt såg ut som om man levt ett hälsosamt liv ute i det fria om man hade lite färg.

Nu har jag iallafall fått henne intresserad av snorkling och det är ju lite problem att bedriva det på land,
så när jag var i Thailand sist så åkte vi på två sådana där snorklingsturer.
Jag ordnade med två båtturer dagarna efter varandra.
Jag tänkte att jag skulle städa av de där aktiviteterna lite snabbt då jag själv inte alls är speciellt road av snorkling.
Dyka med tuber vore intressant, men att flyta omkring på ytan känns väl sådär.
Jag tyckte mig se botten lika bra från relingen på båten.

Jag snorklade som pliktskyldigast.
Jag guppade omkring där som en kork, och när jag tittade ner genom ett läckande cyklop så möttes jag inte av den färgprakt som broschyrerna utlovat.
Det såg ju snarare smått dött ut. Vilket jag är rädd för att det även var.
Visst en och annan intressant fisk passerade, men annars var det mest olika nyanser av grått.
Nä snorkling kan jag leva utan, men jag gillar ju att komma ut på olika öar.
Lilla sötnosen var däremot desto ivrigare snorklare. 
Hon blev snabbt kompis med besättningen, kastade av sig livvästen och fick privatlektioner så att hon snart var nere och tog en närmre titt på havsbotten.
 

Sötnosen visade sig vara en av de få, kanske den enda thailändska deltagaren på den resan så vi hamnade lite i centrum av besättningens uppmärksamhet.
Jag talade om för den som verkade vara boss för besättningen att vi skulle ut på en båttur även nästa dag, och undrade om hon skulle med då också?
När hon fick veta vart vi skulle så talade hon om att det var en annan besättning på den båten, och den som var boss då var "Much darker than herself."
Jag tänkte att detta bara var ett sätt att beskriva någon.

När vi återkom till samma kajplats nästa dag och satt och tittade på denna "Mycket mörkare tjej" som höll en genomgång framför en karta över Andeman Sjön.
Hon var jättesöt och stod där och pekade på kartan och de olika platserna vi skulle besöka.
Var vi skulle snorkla äta o.s.v.
Sedan började hon prata om sin egen hudfärg?
 "As you can see, I am much darker than most of you, but here we are all equal and sitting next to each other."
Det var ju givetvis ingen som protesterade mot det.

Det jag funderar på är varför det snackades så mycket om hudfärg. 
Merparten av de som var med på dagsutflykten var från Kina. Är dom speciellt känsliga för utlänningar, eller vad handlade det om?




 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minutes ago, Batting said:

Att Thailändskor är känsliga för solljus har jag sedan länge förstått.
När jag började åka till Thailand och träffade min lilla vän så var det med lite motvilja som jag fick med henne till stranden.
Att få henne att ligga i en solstol är fortfarande omöjligt, men hon ska ändå ha all solkrämsskydd hon kan komma över.
Nu vet jag ju vad det beror på.
Hon och andra Thailändare vill inte se ut som om de blivit solbrända ute på risfälten.
Vi hade väl en liknande syn på brunbränd hy innan vi insåg att det ju faktiskt såg ut som om man levt ett hälsosamt liv ute i det fria om man hade lite färg.

Nu har jag iallafall fått henne intresserad av snorkling och det är ju lite problem att bedriva det på land,
så när jag var i Thailand sist så åkte vi på två sådana där snorklingsturer.
Jag ordnade med två båtturer dagarna efter varandra.
Jag tänkte att jag skulle städa av de där aktiviteterna lite snabbt då jag själv inte alls är speciellt road av snorkling.
Dyka med tuber vore intressant, men att flyta omkring på ytan känns väl sådär.
Jag tyckte mig se botten lika bra från relingen på båten.

Jag snorklade som pliktskyldigast.
Jag guppade omkring där som en kork, och när jag tittade ner genom ett läckande cyklop så möttes jag inte av den färgprakt som broschyrerna utlovat.
Det såg ju snarare smått dött ut. Vilket jag är rädd för att det även var.
Visst en och annan intressant fisk passerade, men annars var det mest olika nyanser av grått.
Nä snorkling kan jag leva utan, men jag gillar ju att komma ut på olika öar.
Lilla sötnosen var däremot desto ivrigare snorklare. 
Hon blev snabbt kompis med besättningen, kastade av sig livvästen och fick privatlektioner så att hon snart var nere och tog en närmre titt på havsbotten.
 

Sötnosen visade sig vara en av de få, kanske den enda thailändska deltagaren på den resan så vi hamnade lite i centrum av besättningens uppmärksamhet.
Jag talade om för den som verkade vara boss för besättningen att vi skulle ut på en båttur även nästa dag, och undrade om hon skulle med då också?
När hon fick veta vart vi skulle så talade hon om att det var en annan besättning på den båten, och den som var boss då var "Much darker than herself."
Jag tänkte att detta bara var ett sätt att beskriva någon.

När vi återkom till samma kajplats nästa dag och satt och tittade på denna "Mycket mörkare tjej" som höll en genomgång framför en karta över Andeman Sjön.
Hon var jättesöt och stod där och pekade på kartan och de olika platserna vi skulle besöka.
Var vi skulle snorkla äta o.s.v.
Sedan började hon prata om sin egen hudfärg?
 "As you can see, I am much darker than most of you, but here we are all equal and sitting next to each other."
Det var ju givetvis ingen som protesterade mot det.

Det jag funderar på är varför det snackades så mycket om hudfärg. 
Merparten av de som var med på dagsutflykten var från Kina. Är dom speciellt känsliga för utlänningar, eller vad handlade det om?


http://lolheaven.com/irish-girl-sunbathing-no-not-her-the-other-one/


 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är rasister hela bunten. håll dig undan ;)

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också lagt märke till fenomenet, en före detta thaiflicka jag var ihop med hade högre solskyddsfaktor än jag( och jag är ändå rödhårig och fräknig) när vi var på beachen och även för övrigt utomhus. Det vart slut men vi har fortfarande viss kontakt, hon har gift sig med en amerikan och flyttade till Florida. Och efter 6 -7 månader där fick jag ett kort på henne där hon hade en rejäl "Floridabränna" så jag fick lov att råga?  sdet visade sig precis som sagt att florida var man sund och frisk om man hade solbränna :smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev ItaMar:

Lite off men du måste komma närma koraller för att se färgerna.

Nja knappast för att se de färgglada korallerna som man bjuds på i broschyrerna. Dom skulle fan synas från månen! :39:

Link to comment
Dela på andra sajter

Först en bild på Snorklingsmonstret och den mörka tjejen.
Sedan Snorklingsmonstret i full färd med att utforska havets botten. :40:P1000325.thumb.jpg.30fe5ad03caea18730303231cc286ac8.jpgP1000254.thumb.jpg.b5f81c50434079a4df3b15abf31d1693.jpgP1000236.thumb.jpg.d4e22c0bea80585c46e36c023361d85d.jpgP1000230.thumb.jpg.3aa8885f483578b2018994117d6953ec.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan jag lämnade Thailand hann hon även med att försöka bli någon slags Surfdrottning.
Det gick inget vidare.
Hon blev en s.k. Te-påse, och min uppgift var att stå på stranden och försöka fotografera det microögonblick då faktist råkade befinna sig på brädan.
Det gick inget vidare, men jag måste erkänna att hon bar surfbrädan på ett mycket stiligt vis.
Det fick jag snygga bilder på.
Det såg smått Hawaiianskt ut.
Hon måste ha sett en bild någonstans, eller blivit instruerad av uthyraren.

När jag kom hem till Sverige så fick jag veta att hon anmält sig till någon slags militär dykutbildning i Bangkok.
Den var tydligen gratis, och hon hade fått reda på den genom besättningen på de där snorkelbåtarna.
Förr ville hon inte åka till stranden, nu har hon gått en tvåveckors kurs i dykning, och köpt egna simfenor!
Hon pratar om lärarna som Navy Seals, och påstår att dom var med och räddade pojkarna ur grottan.

Det är ju jättebra att hon numera följer med till stranden, men jag får henne inte att ligga ner i en solstol,
och hon kommer fortfarande kräva mig på all överbliven solskyddsfaktor.  :35:

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minutes ago, Batting said:

Först en bild på Snorklingsmonstret och den mörka tjejen.
Sedan Snorklingsmonstret i full färd med att utforska havets botten. :40:P1000325.thumb.jpg.30fe5ad03caea18730303231cc286ac8.jpgP1000254.thumb.jpg.b5f81c50434079a4df3b15abf31d1693.jpgP1000236.thumb.jpg.d4e22c0bea80585c46e36c023361d85d.jpgP1000230.thumb.jpg.3aa8885f483578b2018994117d6953ec.jpg

Kan den mörkhyade tjejen möjligtvis härstamma ifrån Myanmar/Burma?

Knappast en Rohingya väl?

Dom pratar väl bara Chittagong??

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att bära själva brädan får ni hålla med om att hon gör på ett mycket stilfullt, och skönt feminint vis, men det är sedan som det krånglar till sig. 

20171228_115352.thumb.jpg.720a4fc5d1853d2fd167a5ad855da813.jpg20171228_115534.thumb.jpg.bed217f52a18518882f5f434b312ef74.jpg20171228_120210.thumb.jpg.1167df242c56ece91a46e0a4884b5efc.jpgP1000441.thumb.jpg.1d3d9de1d61f7e3dfd86b999b6761779.jpgP1000462.thumb.jpg.e22ab69a045760e990c838477fb80efb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev judazzz:

Kan den mörkhyade tjejen möjligtvis härstamma ifrån Myanmar/Burma?

Knappast en Rohingya väl?

Dom pratar väl bara Chittagong??

Ingen aning.

Link to comment
Dela på andra sajter

d Kanske skall du i framtiden skall satsa dina pengar på dessa mörkhyade kvinnor kan inte göra sig dig besviken om du vill satsa stort ett stort smajl

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev LOSForever:

d Kanske skall du i framtiden skall satsa dina pengar på dessa mörkhyade kvinnor kan inte göra sig dig besviken om du vill satsa stort ett stort smajl

Jag försöker pussla ihop den där meningen, men...nä  :55:
Har helgen börjat tidigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ta fånga en våg är sjukt svårt.Kan ta dagar för en oerfaren & kräver vältränade armar för att få upp nog fart.
Sedan vet jag inte av några bra vågbryt i Thailand. Sett surfare men ingen som surfar på riktiga vågor...

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nordsvensk:

Att ta fånga en våg är sjukt svårt.Kan ta dagar för en oerfaren & kräver vältränade armar för att få upp nog fart.
Sedan vet jag inte av några bra vågbryt i Thailand. Sett surfare men ingen som surfar på riktiga vågor...

Ja jag vet, och jag sade till henne att hon nog skulle prova med en sådan där paddel, men nähä!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 7/25/2018 at 6:14 PM, Batting said:

Det jag funderar på är varför det snackades så mycket om hudfärg. 
Merparten av de som var med på dagsutflykten var från Kina. Är dom speciellt känsliga för utlänningar, eller vad handlade det om?

Samma lika med kineser som med thailändare och alla andra ösasiater, du är ju redan inne på det tidigare i  inlägget  Hudfärg är en fråga om klass och välstånd. Särskilt kvinnor ska vara “bai shou mei,” som betyder “white, thin, beautiful” .

 

Män kan dock som vi vet få vara lite feta. Därför solar jag numera aldrig och ser till att underhålla bukfetman med öl och fet mat.  Blir mer attraktiv för varje år i Thailand. :drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-07-25 at 13:44, skrev Jed:

Jag har också lagt märke till fenomenet, en före detta thaiflicka jag var ihop med hade högre solskyddsfaktor än jag( och jag är ändå rödhårig och fräknig) när vi var på beachen och även för övrigt utomhus. Det vart slut men vi har fortfarande viss kontakt, hon har gift sig med en amerikan och flyttade till Florida. Och efter 6 -7 månader där fick jag ett kort på henne där hon hade en rejäl "Floridabränna" så jag fick lov att råga?  sdet visade sig precis som sagt att florida var man sund och frisk om man hade solbränna :smile:

Är inte det här ett annat fenomen? Högt bankkonto slår hög solfaktor.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

Är inte det här ett annat fenomen? Högt bankkonto slår hög solfaktor.

Allt är möjligt:big_smile:, men  hon har två universitetsexamen (en mer än mig) och träffade hennes man på jobbet hos Monsanto. Eftersom jag fortfarande bodde kvar i Sverige vart det sm det vart, dock tror jag inte det var den ekonomiska biten. Nu har hon flyttat igen till Singapore förresten. 



 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...