Jump to content
IGNORERAD

Det slår mig....


Jive

Recommended Posts

1 hour ago, Fritz said:

Om det nu är så illa så är ju frågan hur vi ska få bättre och ärligare politiker, jag menar dom vi har är ju trots allt folkvalda. Alltså..vi har dom politiker vi förtjänar.

 

det demokratiska systemet är omodernt och fungerar dåligt 2018 för att kallas demokratiskt.

min årsikt är att storhetstiden kanske var 70-80 tal.

 

 

makten är förskjuten från valurnnan till helt andra organismer.

 

vi behöver förnya och förstärka det demokratiska systemet.

 

omröstningar i sak-frågor är en metod.

finns nog många förslag på förbättringar.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 116
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    21

  • Tallviking

    10

  • spooncreek

    7

  • HuaHindinnge

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Är en höjning av 4% regeln en utväg? Mycket förhandlingar idag innan man kommer till beslut.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Tallviking:

Jodå men man kunde önska att folk la mer tid på att lära sig om det system de politiker man väljer skall agera i och inte med magen lägga sin röst efter det man inte vill ha utan att förstå innebörden av det man då istället röstar på

Vad är det som säger att de inte förstår det och att det är vad de vill ha de lägger sin röst på. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev j43:

Är en höjning av 4% regeln en utväg? Mycket förhandlingar idag innan man kommer till beslut.

Har jag också trott på, 10% låter vettigt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mankan:

Vad är det som säger att de inte förstår det och att det är vad de vill ha de lägger sin röst på. 

De som anser sig vara överlägsna och veta bättre än andra, finns gott om dem.....ingen nämnd ingen glömd :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mankan:

Vad är det som säger att de inte förstår det och att det är vad de vill ha de lägger sin röst på. 

Inte minst forskning har visat på detta

 

Se bara i vilka stater t-ex Donald Trumps röstare är som starkast.

 

http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0956797611421206

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
3 minuter sedan, skrev Soengsang:

De som anser sig vara överlägsna och veta bättre än andra, finns gott om dem.....ingen nämnd ingen glömd :)

Dom andra hamnar i spam filtret.

55

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, Soengsang said:

Har jag också trott på, 10% låter vettigt.

inte utan nackdelar

 

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
4 minuter sedan, skrev Tallviking:

Inte minst forskning har visat på detta

 

Se bara i vilka stater t-ex Donald Trumps röstare är som starkast.

 

http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0956797611421206

 

Se bara var S är starkast.

Under Göran P så var det hantering av låg konjuktur genom att satsa på utbildning. Vid valet 2006 var så många utbildade att Alliansen vann.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

On 2018-07-20 at 11:08, skrev spooncreek:

Framtidens transportsätt, ja man skulle ju önska att man under sin livstid skulle få yttra orden "beam me up Scotty", och på en sekund vara förflyttad från Gävle till Pattaya, men så lär det väl inte bli.

Många SF författare har ju dock visat sig ha rätt i sina förutsägelser, se tex alla de som för länge sedan nu skrev om virtuella världar och AI.

 

 

 

Det som slår mig är om vi har en till anonym Gävlebo här.... nu gäller det att passa vad man skriver... @rolba och @striden har jag ju mutat :grin:

 

/Enis

Ändrades av Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nicholas:

det demokratiska systemet är omodernt och fungerar dåligt 2018 för att kallas demokratiskt.

min årsikt är att storhetstiden kanske var 70-80 tal.

 

 

makten är förskjuten från valurnnan till helt andra organismer.

 

vi behöver förnya och förstärka det demokratiska systemet.

 

omröstningar i sak-frågor är en metod.

finns nog många förslag på förbättringar.

 

Jisses..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2018-07-19 at 16:58, skrev Jive:

...när jag tittar på TV och läser tidningar här, vilken intensiv utveckling inom teknik och infrastruktur som sker här och även i Vietnam. Har sämre koll på Sverige, men har intrycket att Sverige står så gott som stilla i en jämförelse. Står det stilla i Sverige ...eller?

Nä , här står det inte stilla. Vi har en stor flyktingström som gör att vi snart får högre pension, lägre skatter och flyktingSTRÖMMEN gör att vi snart har gratis el.

 

Helt enkelt, sabai sabai och alla är lyckliga.  :haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
On 2018-07-19 at 21:52, skrev Enis:

 

 

 

 

En linjal en penna och en karta.... ett rakt streck senare så är hela processen klar och allt annat får flytta på sig....

Vilket osökt får mig att tänka på inledningen i Liftarens guide till galaxen....en röst från ovan meddelar att jorden ligger i vägen för en intergalaktisk motorväg, jorden får 10 minuter på sig att flytta sig...annars utplånas jorden... 

 

😁

 

Ops, ett litet sidospår kanske, för att komma ifrån politiken - som jag inte tror var avsikten med frågeställningen av TS.

 

 

🙏

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nicholas:

det demokratiska systemet är omodernt och fungerar dåligt 2018 för att kallas demokratiskt.

min årsikt är att storhetstiden kanske var 70-80 tal.

 

 

makten är förskjuten från valurnnan till helt andra organismer.

 

vi behöver förnya och förstärka det demokratiska systemet.

 

omröstningar i sak-frågor är en metod.

finns nog många förslag på förbättringar.

 

Tack för ett klargörande svar på min fråga. 

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Atom:

När man ser hur ett totalitärt land som Kina snart är världens största ekonomi och pseudodemokratin Singapore snart är världens rikaste land, samtidigt som flera av de största demokratierna hackar både ekonomiskt och socialt så är det ju lätt att bli pessimistisk, men jag håller ändå med spooncreek om att vi istället för att byta system nog får satsa på att förbättra det.

 

Det är bara drygt 200 år sedan västvärlden började experimentera med demokrati och inte ens 100 år sedan kvinnor fick rösträtt i Sverige. Även då (1921) var det bara runt 50% av alla svenskar som hade rösträtt då alla män som inte gjort lumpen, alla som satt häktade eller fängslade, alla som fick ekonomiska bidrag eller begått ekonomisk konkurs, samt alla omyndigförklarade inte fick rösta. Så uppenbarligen är det fortfarande ett nytt system i början av sin historia och det finns mycket förbättringspotential.

 

Under dessa 100 år har det blivit ofantligt mycket svårare båda att vara politiker och att rösta "rätt". Sverige hade, förutom vid andra världskriget, nästan inget med resten av världen att göra och svenskar i allmänhet hade väldigt liten koll på vad som hände utanför rikets gränser, ofta kanske också utanför socknens fält och skogar. Idag kan inte en regering ta ett endaste beslut utan att det resulterar i en myriad av effekter både nationellt och internationellt som är väldigt svåra att förutse och ett beslut i Peking, Washington eller Bryssel ett par veckor senare kan dessutom helt förändra det förväntade resultatet av det beslutet. Man måste göra gigantiska förundersökningar och samtidigt vara hypersnabb; man måste vara gräsrot och folklig men samtidigt ha minst en doktorsexamen och vara storföretagare. Förväntningarna på våra politiker blir bara högre men deras svängrum blir bara mindre då alla ramar dikteras av omvärlden.

 

Mycket svammel så här kommer min slutsats: väldigt många svenskar är överdrivna i sitt politikerförakt; jag tror den absoluta majoriteten verkligen gör sitt bästa och är relativt ärliga. Samtidigt anser jag det ställt utom allt tvivel att en majoritet av våra politiker på riksdagsnivå helt enkelt inte är duktiga nog (alternativt inte har tillräckligt duktiga "civilanställda" omkring sig). Jag vill känna att de 349 personerna som sitter i Riksdagen är några av de intelligentaste, smartaste och hårdast jobbande personerna vi har i landet men istället känns det som att de skulle kunna var de 349 personerna jag såg på ICA Maxi när jag var i Skövde i söndags; ett rent slumpmässigt utvalt genomsnitt av vår befolkning alltså. Men, det är väl så vi i flera decennier har velat ha det, alltså att politiker ska vara som vilket yrke som helst. En hyllning av mediokriteten som nästan har blivit mer svensk än mellanmjölken.

 

Hur vi löser problemet? TallViking och Jive är nog lösningen på spåret. Ett gäng MPR'are och några kubikmeter öl på utsedd plats så ska det nog fixas, större problem har ju lösts här förr 😉 

Att många svenska är mycket överdrivna i sin politikerförakt beror nog på hur svenska politiker föraktar sina väljare.

Att missnöje växer beror på att svenska politiker har slutat att lyssna på svenska folket och endast talar till folket samt tappat förmåga att fatta beslut,

Allt ska utredas i åratal.

Att EU har blivit överstatlig, De flesta som röstade på EU 1994, röstade på ett samarbete inte på överstatlighet. 

Handel med EU går med en väldig underskott det var inte det svenska folket ville ha trots att krona sjönk enorm mot Euro och USD

Svenska politiker ljuger inte men de talar inte hela sanningen heller. Svenskar är inte dumma och outbildade, Många reser och jobbar utomlands, läser utländsk press.

De regerande i sosseregimen har inga besparingar i Svenska banker trots att var och en lyfter mycket höga löner. 

Löfven lyfter 1,7 miljoner inte ett spänn på banken,

Sverige briner, Löfven sticker till USA och hans kamrat MSB generaldirektor åker på semester till Thailand istället för att styra landet som förfaller.

Jag hjälper som volontär på äldreboende, hjälper med IT, Många gånger bjöd vi gamlingar på pizza eller kebab för att den mat de får går inte att äta, 

Samtidigt bjuder Löfven EU på " redig arbetar lunch " för 600 / person Klart folk kommer att gnälla.

Svensk demokrati sattes ur spel 2014 då man undertecknade Decemberöverenskommelse  

 

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev JJC:

Att många svenska är mycket överdrivna i sin politikerförakt beror nog på hur svenska politiker föraktar sina väljare.

Att missnöje växer beror på att svenska politiker har slutat att lyssna på svenska folket och endast talar till folket samt tappat förmåga att fatta beslut,

Allt ska utredas i åratal.

Att EU har blivit överstatlig, De flesta som röstade på EU 1994, röstade på ett samarbete inte på överstatlighet. 

Handel med EU går med en väldig underskott det var inte det svenska folket ville ha trots att krona sjönk enorm mot Euro och USD

Svenska politiker ljuger inte men de talar inte hela sanningen heller. Svenskar är inte dumma och outbildade, Många reser och jobbar utomlands, läser utländsk press.

De regerande i sosseregimen har inga besparingar i Svenska banker trots att var och en lyfter mycket höga löner. 

Löfven lyfter 1,7 miljoner inte ett spänn på banken,

Sverige briner, Löfven sticker till USA och hans kamrat MSB generaldirektor åker på semester till Thailand istället för att styra landet som förfaller.

Jag hjälper som volontär på äldreboende, hjälper med IT, Många gånger bjöd vi gamlingar på pizza eller kebab för att den mat de får går inte att äta, 

Samtidigt bjuder Löfven EU på " redig arbetar lunch " för 600 / person Klart folk kommer att gnälla.

Svensk demokrati sattes ur spel 2014 då man undertecknade Decemberöverenskommelse  

 

Viva el Revolutione!

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Jive:

Innan jag kryper in i boxen igen, så släpper jag nästa genialiska idé.

Vi kör ett demokratibreak på fyra år och låter G W Persson styra upp eländet. En klok man med gott om både pengar och tid. 😉

Det bästa förslaget hittills. GW har ju blivit vald som den person som flest av svenska folket vill ha som granne. (osäker på om han inte vunnit flera år i rad)  

En ny undersökning om vem det svenska folket skulle vilja ha som diktator borde han lätt kunna vinna, t.o.m. mot Mona Salin. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...